Gå til innhold

hvor mye blod mistet dere under fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var første fødsel forresten. Med minsta mistet jeg under 200 ml og var i kjempeform fra første stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det står på papiret at jeg mistet 600 ml... fikk ikke blodoverføring.

men jeg hadde en MA , og måtte ta tabletter for å få ut restene, og da målte de min blodprosent til ca 7 . jeg klarte ikke å stå på beina mine i det hele tatt, da bare besvimte jeg. GRUSOMT! mistet sinnsykt mye blod da. merker faktisk ikke at jeg mistet noe under fødselen ;)

Skrevet

Måtte få ut morkaka under operasjon og mistet vel mellom 1 og 1,5 liter blod. Ble kjempesliten av besøk på barsel, fikk ikke lov å gå ut av senga alene det første døgnet. Fikk ingen blodoverføring, men måtte knaske jern en stund.

Skrevet

Hvordan vet jordmor hvor mye blod vi mister? Hvordan samler man opp blodet?

Skrevet

De vurderer det ofte litt på skjønn ettersom hvor mye søl det blir tror jeg. I hvert fall veide ikke jordmora mi opp noe som helst annet enn barnet.

Skrevet

Jeg mistet en liter. Hadde normal blodprosent, men veldig lave jernlagre (5). Fikk ikke blodoverføring, og var litt slapp den første tiden, men det gikk greit.

Skrevet

jeg mista i overkant av 2 liter, det "vanlige" pluss at jeg lå og silblødde fra livmor i en hel natt (trakk seg ikke sammen). Fikk 1 enhet med overføring og jern intravenøst i 3 døgn. Var gåen lenge, og hadde i tillegg et digert sår på magen etter KS som gjorde vondt. Ikke noe å anbefalle, men må baby ut nødluka, så må man bare bite tenna sammen.. Hos meg veide de bleiene jeg lå med for å ha kontroll over blodtapet. Så de var rimelig sikre på hvor mye jeg mistet den natta, men eksakt hvor mye jeg mista under KS er jo litt mer ullent, så mulig det var mer enn det de trodde.

Uansett så håper jeg på en vaginal fødsel uten fokludringer, og at livmor trekker seg sammen neste gang! Blir litt nervøs av å tenke på å gå gjennom noe slikt igjen:/ Veldig glad for at det finnes ekstra blod på sykehuset, og at jeg er en lett match :D

Skrevet

mistet nesten 1 liter med førstemann og har aldri vært slappere og dårligere enn da.. laaaang fødsel og dårlig sammentrekninger etter fødsel, der det plutselig kom fosser av blod ut var årsaken.... de to neste har jeg nesten ikke mistet noe:) Så godt at det ikke alltid blir like fødsler ja:)

Skrevet

Jeg hadde også problemer med at livmora ikke trakk seg sammen skikkelig. Det de gjorde andre gangen jeg fødte var at jeg fikk noen stikkpiller som fikk livmora til å trekke seg fortere sammen + en sprøyte, sånn forebyggende. Og vet du, da mistet jeg nesten ikke blod :)

Skrevet

Jeg har ikke peiling, så da mistet jeg sikkert ikke spesielt mye blod da..?

Ihvertfall ingen som sa noe til meg.

Skrevet

For noe solskinns historier som dere forteller, mistet 400, 500 og 200 ml, som noen forteller.

Da skal jeg fortelle mitt: Jeg mistet hele 11 liter blod. En bøtte er på hele 10 liter, men den fløt over. Livmoren min ville ikke trekke seg sammen. Blod etter blod fosset ut. Hvor mange blodoverføringer jeg fikk er jeg faktisk ikke klar over. Det var nå hvertfall mang liter jeg fikk. De tømte blodbanken den natten, og de måtte ta inn folk for å få mer blod. Min Hb kom ned på 4. Ble lagt i narkose til slutt.

En lang, hard og tøff natt jeg hadde for meg. Det stå på livet, og til slutt måtte de bare ta livmoren. Ingen flere barn får jeg. Barnet kom heldigvis ut, lenge før alt. Barnet kom da med KS.

Skrevet

1 mann:Hb på 6,4.Husker ikke hvor mye jeg mistet,men nektet blodoverføring..

2 mann:usikker på Hb,men mistet 1500 ml blod,og fikk 2 poser overført.

Rimlig dårlig form ja..Svimmel i flere uker,og fikk forbud om å reise meg..

Skrevet

Det er vel ikke sånn at den som har det verst er den eneste som har lov å klage. Kan man ikke klage over migrene fordi andre har vondt pga hjernesvulst? Synes det er få her med solskinnshistorier, å miste en liter blod er ganske mye. Ditt tilfelle er ekstremt og svært sjeldent.

Skrevet

Bra at du i allefall fikk en liten tass da, og bra du fødte nå og ikke for 50 år siden, 23:16!

Hørest dramatisk ut ja!

Selv skal jeg snart føde nå, men har tappet hver 14. dag blod pga for mye jern i kroppen. Da tapper jeg 450- 500 ml. Blir kanskje litt trøtt og svimmel til dagen etterpå, så er blodlagrene på G igjen. At folk er svimmel ien mnd. etter fødselen må vel ha med andre forhold en et blodtap på 0.5 liter å gjøre??

Men som sagt ovenfor. 500 ml. er ingen ting, skjønner om man ikke får blodoverføring - med mindre blodprosenten er svært lav i utg. pktet. da..

Skrevet

3 liter. Kunne ikke reise meg på to dager. Holdt på å deise i bakken første turen på do...

Skrevet

ca. 1,5 liter - følte mæ helt fin :)

Skrevet

Godt gjort å miste 11 liter blod - når man normalt sett har ca 5 liter + de 50% man får i svangerskapet... dvs. ca 5 + ca 2,5 liter = max 7,5 liter.

Forumtroll ;o)

Skrevet

6-7 % av kroppsvekten er blod, så det spiller vel inn ift hvor mye man tåler å miste. Jeg ble råsvimmel de to gangene jeg ga blod i hvert fall

Skrevet

Med første mistet jeg ca. 2,8 L blod... pga. at livmoren ikke trakk seg sammen som den skulle, og kanskje fordi jeg revnet veldig mye. Fikk blodoverføring da, men det gikk allikevel et døgn før jeg klarte å gå fra sengen til toilettet. På den andre siden var jeg i fin form en uke senere og ute å gå en times tur.

Med andre mistet jeg litt over en liter, men følte meg faktisk værre der og da, frøs masse følte meg ikke bra (med første fikk jeg mye feber under fødslen, så tror at jeg var litt for fjern til å innse at jeg hadde det dårlig, snakket masse med legene og fortalte mannen at jeg hadde det fint).

Begge gangene har jeg blitt lett svimmel en stund etterpå, men det har blitt bedre over noen uker.

Skrevet

Nå skrev hun da også om flere liter via blodoverføring, så da blir ikke regnestykket ditt riktig, det heller.

Skrevet

1. og 3. gangen mistet jeg ca. 500 ml. normal Hb.

2. gangen mistet jeg ca. 2 liter. Måtte fjerne morkaka operativt. Hb på 6,5. Den steg ikke med tabletter, så måtte få 2 enheter med blod (1 liter) før jeg kunne reise hjem etter 1 uke. (Var kraftløs pga. livmorbetennelse og blodmangel).

Skrevet

Første gangen mistet jeg en drøy liter. Fikk ikke blodoverføring men saltvann intravenøst for å "spe på litt". Var svimmel, sliten og i dårlig form i 3 mnd etterpå..

Andre og tredje gangen mistet jeg under en halvliter og var i fin form.

Fjerde gangen ble det keisersnitt og livmora trakk seg ikke sammen. Måtte få tre forskjellige medisiner før den endelig begynte trekke seg sammen.. Vet ikke hvor mye jeg blødde, men fikk beskjed om at jeg blødde omtrent dobbelt så mye som vanlig under selve oprasjonen i tillegg til at jeg blødde kraftigere enn normalt i timene etterpå. Følte meg helt elendig, rett og slett gørrdårlig. Fikk to poser med blod dagen etter oprasjonen og følte meg nesten umiddelbart bedre. Mamma satt på rommet sammen med meg da jeg fikk dem og hun mente hun kunne se at jeg fikk farge i fjeset igjen ;)

Skrevet

Med førstemann mistet jeg 2 liter. De klarte ikke å stanse blødningen etter at jeg endte i hastekeisersnitt. Ble lagt i full narkose og babyen ble lagt på nyfødtintensiven. Måtte bli trillet i rullestol til avdelingen til babyen min flere ganger i døgnet i noen dager.

Fikk ikke blodoverføring, hadde en blodprosent på mellom 4 og 5. Tok meg flere måneder å komme til hektene!

Med andremann sprakk et blodkar som de også hadde litt vanskelig for å stoppe, men mistet "bare" 400 ml. Formen på TOPP etter denne fødselen! :-)

Skrevet

Vet ikke helt, fikk 2 poser blod og noe Ringer oppløsning intravenøst (revning, klipping var vel årsaken til blodtapet). Hadde etterpå en hb på 8.0, hadde vel 12-13 noen dager før fødselen.

Var ikke svimmel, men hadde lite energi og ble utrolig fort sliten. Barnet lå i en annen etage på nyfødtintensiven og det var riktig slitsomt å komme seg mellom avdelingene. Du snakker om å føle seg som en vridd gulvklut!

Fikk intravenøst tilskudd av jern (i en eller annen form) i tre dager ettrpå for å bygge opp jernlagrene. Spiste mat med mye jern og c-vitamin i noen uker og drakk mye. Etter 2-3 uker følte jeg meg grei igjen.

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mye blod jeg mistet,mener de sa prosenten var nede i 47,og at jeg hadde mistet mer blod enn de hadde trodd, men vet jeg fikk to liter med blod pluss en pose med noe blankt intravenøst...pluss solide doser med vitaminer og jerntabletter.

Jeg mistet mye blod fordi morkaka satt fast og ikke ville ut, så den måtte tas ut under narkose. Jeg var svimmel,matt og sliten og helt hvit i ansiktet i to dager,fikk ikke stå opp å gå rundt alene, men etter blodoverføringen følte jeg meg utrolig mye bedre,men som sagt ,det gikk to dager før jeg følte meg noenlunde kvikk igjen! Husker jeg gikk å holdt meg fast i gelenderet som sitter på sykehusveggene fordi jeg var redd for å svime av og beina var som gele....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...