Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #26 Skrevet 7. juni 2010 I så fall er utleier en kjeltring som gir blaffen i lovverket.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #27 Skrevet 7. juni 2010 I tilfelle en bilrep. ville man nok ventet med å bestille time til man hadde pengene klare. Når det gjelder bolig, kan man imidlertid ikke flytte inn og ut etter hordan økonomien måtte utvikle seg. Det er en fast utgift man har. Hvis utleier er noenlunde normalt utrustet, så godtar han at det i sjeldne tilfeller blir en overskridelse av betalingsfristen, så lenge han får en rimelig forklaring på dette, og betalingen skjer så fort det lar seg gjøre, og det ikke hoper seg opp flere ubetalte leieregninger.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #28 Skrevet 7. juni 2010 Jeg er skikkelig glad vi har skrevet ordentlig kontrakter med våre leietakere, ser jo at folk rundt nærmest synes vi skylder dem å huse de gratis dersom de får betalingsproblemer. Hadde et par av den sorten tidligere, de ble ikke boende der lenge, for å si det slik.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #29 Skrevet 7. juni 2010 Mye tyder på at du ikke har fått den hjelpen du trenger. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #31 Skrevet 7. juni 2010 Enig. Avtalen er å betale for seg, jeg driver ikke utlån av gratis husvære. Namsmann har aldri vært brukt her heller. Betal etter avtale, eller flytt, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #32 Skrevet 7. juni 2010 Du kan ikke heve deg over husleieloven. Men du er kanskje av den lovstridige typen som heller betale en torpedo for å foreta utkastelse?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #34 Skrevet 7. juni 2010 Da er du sikkert en så ekkel utleier at de fleste ser seg om etter et annet sted straks de har kommet i befatning med deg. Har hørt om en del sånne.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #35 Skrevet 7. juni 2010 Ja, det er en del smutthull som gjør at man kan bli kvitt folk fort. Jeg har alltid bare en mnd oppsigelse, og så sier jeg at jeg skal bruke hybelen selv, vennligst flytt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #36 Skrevet 7. juni 2010 Det er ikke et smutthull. Bare flaks at ikke tidl. leietakere oppdager at det faktisk flytter inn nye leieboere, m.a.o. at du har servert dem en løgn. Kan bli bråk om slikt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #37 Skrevet 7. juni 2010 Da jeg leide hus/leilighet, gav jeg beskjed til huseier i god tid før husleigen skulle betales. Hvis jeg ikke hadde råd. Dette skjedde kun 1 gang, å det var helt i orden for huseier. Han fikk da dobbel husleige måneden etter. Vet om en som ikke har betalt husleigen på 3 måneder +, og vedkommende har ikke gitt beskjed til huseier. Vedkommende svarer heller ikke på tlf når huseier ringer.. Det er surt for huseieren det.. Bedre å gi beskjed i god tid, enn å ikke si noe til huseier før han etterlyser leigen..
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #38 Skrevet 7. juni 2010 Det er sånt som skjer om de ikke betaler når de skal. Gjesp.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #39 Skrevet 7. juni 2010 Jeg vet ikke om han KAN kaste deg ut, men det burde vært mulig. Hadde du vært min leieboer ville ditt pengeproblem ha blitt overført til meg, for jeg må betale huslån osv. Hva om du ikke får skattepenger før i oktober? Det skjer rett som det er, skjedde oss i fjor enda vi har en helt vanlig lønnsinntekt-økonomi. Jeg forslår at du skaffer pengene fra et annet sted (lån fra familie, sosialkontor, kredittkortt, whatever) straks. Det er ikke huseier sitt problem at du har problemer med NAV-utbetalingene.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #40 Skrevet 7. juni 2010 Da bør familiemedlemmet ditt sette av penger til husleia slikt at han/hun tåler at lønna blir forsinket. Kjipt å skyve problemer med lønnsutbetaling over på husleier, og særlig når det gjentar seg!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #41 Skrevet 7. juni 2010 Jo, du kan skaffe penger et annet steds fra, og skylde penger et annet sted enn til husverten din.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #42 Skrevet 7. juni 2010 Tror du vi leier ut fordi vi synes det er så koselig med ekstra folk i huset, eller at vi driver veldelighet? Det er VÅRT hus du bor i, og du har inngått en kontrakt som sier at et bestemt beløp skal betales innen en viss dato. Den må du forholde deg til.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #43 Skrevet 7. juni 2010 "Menalt rustet"? Det handler om økonomi, ikke noe annet. Skal huseier ha en konto ståede i tilfelle leietakeren ikke gjør opp for seg?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #44 Skrevet 7. juni 2010 Hvilken planet befinner du deg på? Leieinntekter er faste inntekter man regner med å få inn på et bestemt tidspunkt hver måned, akkurat som lønn og barnetrygd. Man trenger en viss forutsigbarhet i økonomien. Kanskje utleier hadde planlagt å betale en stor regning emd akkurat disse penegne, eller flybillettene til ferien el.l.? Det er uansett utleiers penger det er snakk om, og HI her bør finne et annet sted å skylde penger.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #45 Skrevet 7. juni 2010 God grunn til å sette betalingsdato til 2-3 uker før man trenger pengene.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #46 Skrevet 7. juni 2010 Samme her! Har en venninne som slet lenge med å bli kvitt en leieboer som ikke gjorde opp for seg, og har lært av det!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #47 Skrevet 7. juni 2010 Nei, at betalingen kommer for sent en gang er overhodet ikke nok til å kaste deg ut - men huseier kan gi deg en første advarsel - det skal evindelig mye mere til enn dette for å kunne kaste deg ut, så slapp av!!!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #48 Skrevet 7. juni 2010 Ja, hadde det vært så enkelt, måtte nok kommunene ha stilt opp og reservert egne leiligheter for dårligere betalere i mye større grad enn hva tilfellet er idag. Seriøse utleiere er forresten mest interessert i stabile leietakere. Det oppnår de ikke ved å true med utkastelse bare fordi de får problemer med betalingen en sjelden gang iblant, og de til og med gjør oppmerksom på det på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #49 Skrevet 7. juni 2010 "God grunn til å sette betalingsdato til 2-3 uker før man trenger pengene" Fordi jeg skal regne med at du ikke klarer å overholde avtalen? Nei, kom deg ut i jobb og betal regningene dine.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #50 Skrevet 7. juni 2010 Haha, så jeg skal bare betale strøm, telefon og husleie når jeg gidder, fordi de jeg skylder penger burde ha forutsett at jeg ikke kom til å betale når jeg skulle? Wake up and smell the coffee...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå