Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Jeg leier en leilighet,og klarte ikke å betale husleien forrige mnd. Har sagt at de kan få den når skattepengene kommer. Har betalt de andre mnd. Har han rett på å kaste meg ut pga den ene mnd uten leie? Det er rot med utbetalingen fra nav,så det er ikke min feil at det ikke har kommet penger forrige mnd heller.....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Det ordner seg sikkert, men dette er nok en grunn til å ikke leve på NAV...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Ja, han har rett til å kaste deg ut. Det er ikke noe krav til huseiere at de skal drive veldedighet og la folk bo gratis....Uavhengig av hvem sin feil det er...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Han skal jo få pengene sine,som jeg skrev i innlegget mitt! Men det tar bare litt ekstra tid...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Har ingen tro på at det er SÅ lett for en utleier å si opp en kontrakt, kun hvis det er snakk om et mer langvarig misforhold og leietaker ikke viser tegn til forbedring.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Det er en veldig lang prosess å få kastet ut noen fordi de ikke betaler. Dersom du har barn som bor hos deg, er det enda værre. Han har ikke lov til å gjøre dette selv, men må ha et slags vedtak. Det er namsmannen som står bak selve utkastelsen. Dersom du betaler når du får skattepengene tviler jeg på at han starter på denne jobben. Han rekker det heller ikke før du betaler så da tviler jeg på at han får medhold på utkastelse.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 Nei, han har ikke rett til å kaste deg ut så lenge du har barn i hvertfall. Skal faktisk litt til før de har rett til å kaste ut en leietaker så lenge det ikke er grov mislighold av husleie, og en mnd er ikke grovt hvis det er en grunn for det. Faktisk er ikke Nav alene om å betale ut for sent heller, det kan faktisk hende hvis man jobber også. En i familien har gjentatte ganger fått lønn en uke forsent, og feriepengene kom ikke inn før etter ferien var på begynt. Joda, man kan skaffe seg en ny jobb, men ikke alle jobber vokser på trær. Heldigvis blir det ryddet opp, mindre bedrift og det har vært sykdom i ledelsen og endel rot.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har betalt på tiden alle de andre mnd,men ikke denne mnd. Har barn ja,så det er dumt om vi plutselig står på gata. Forstå at han er sinna for å ikke få leien sin,men det er ikke så mye jeg kan gjøre føler jeg. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Du kan jo kontakte Leieboerforeningen og spørre om råd, og få informasjon om hvilke regler som gjelder. De har også en egen nettside.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Leiboeren her hos oss skylder også på nav. Jeg har regninger og lån å betale på huset mitt, det er derfor jeg leier ut en hybel. Når jeg har sagt at pengene skal være på min konto innen en dato, er det fordi jeg trenger dem for å betale regningene mine. Det er ikke min skyld at du er avhengig av nav... Hilsen en huseier som er forbannet på leietakere som tror at nav er en god unnskyldning.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Du kan ikke kastes ut direkte. Det må sendes purring på pengene og varsles opsigelse, men ubetalt husleie er oppsigelsesgrun. Huseier kan heller ikke fysisk kaste deg ut selv. Det må eventuelt namnsmannen gjøre. Det er en prosess som tar tid og resurser. Så lenge du snakker med huseier og faktisk betaler så fort du på noen måte kan klare, samt at det ikke er noe som gjentar seg kommer det sikkert til å gå helt fint.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #12 Skrevet 7. juni 2010 Der vi leide tidligere, hadde dem vi leide av en konflink med tidligere leietaker... hun betalte ikke husleie på 1år, men desverre tok det like lenge for namnsmannen å kaste henne ut...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #13 Skrevet 7. juni 2010 Det er ikke min skyld at du er avhengig av leieinntekter for å kunne betale regningene dine. Hilsen en leietaker som er forbannet på utleiere som tror at leietaker er en god unnskyldning
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #14 Skrevet 7. juni 2010 Hæææ??? Hvilken verden lever du i, 13.39? Skal du bosette den feite nav-betalte ræva di i noen andre sitt hus, og så tror du at du kan slippe og betale?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #15 Skrevet 7. juni 2010 Jeg blir ikke betalt av NAV (trolig i motsetning til deg). For øvrig var mitt innlegg sydd over nøyaktig samme lest som det innlegget jeg svarte på, bare med motsatt fortegn. Anbefaler at du setter deg inn i husleieloven før du kommer med flere idiotinnlegg.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #16 Skrevet 7. juni 2010 Hvis jeg var deg ville jeg lagt meg langflat og beklaget på det dypeste iallefall.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #17 Skrevet 7. juni 2010 Ingen grunn til å "legge seg langflat", noe så kvalmende. Det holder lenge å si at du skal betale straks du får pengene dine på konto. Hvis utleier er noenlunde mentalt utrustet, så godtar han det uten videre, spesielt hvis det ikke har vært nevneverdige betalingsproblemer tidligere.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #18 Skrevet 7. juni 2010 Jeg er ikke huseier, og har ikke besvart andre innlegg enn ditt på denne tråden. God bedring. Jeg tror du har krav på hjelp, både fra nav, og en del andre instanser.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #19 Skrevet 7. juni 2010 Det er vel mer kvalmende og ikke betale for seg, kanskje...?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #20 Skrevet 7. juni 2010 Har nettopp vært i nesten samme situasjon selv, og fikk da god hjelp av min mor som er namsmann. Hun fortalte meg at så lenge vi betaler, så kan ikke utleier kaste oss ut. Om fristen er 1. juni, og vi ikke har betalt til 12. juni for eksempel, så kan han selvfølgelig spørre etter pengene, men han kan fortsatt ikke kaste oss ut, det må gjennom namsmannen. Og om vi så betaler, uansett hvor lenge det er siden fristen, så har han igjen ingen grunn for å kaste oss ut. Så lenge alle måndene vi har bodd der er betalt for, så kan han ikke kaste oss ut, og da har det ingenting å si om vi har betalt til fristen eller 10 dager for sent hver måned. Og, så lenge du betaler, så kan du faktisk bo der til du dør, med mindre du har tidsbegrensning på kontrakten. Eneste grunn han da kan ha da for å kaste deg ut, er fordi utleier vil bruke leiligheten selv, og da gjelder 3 månders oppsigelsestid (dersom ikke annet er avtalt i leiekontrakten, men normalt er 3 månder). Dette ble et veldig rotete og dårlig formulert innlegg ser jeg, beklager det!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #21 Skrevet 7. juni 2010 Kvalmende å gjøre opp for seg? Hun har jo en god historikk, noe som er flott, men nå går det jo utover en 3.part. Man skal ikke spre rundt seg med en unnskyldninger i hytt og pine, men her er det virkelig på sin plass.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #22 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har ikke sagt at det er kvalmende å gjøre opp for seg! Kan dere ikke lese? Eller er det bare ren vrangvilje? Jeg har sagt hun bør fortelle at hun akkurat denne gangen dessverre ikke rekker å betale i tide, ikke fordi hun har rot i økonomien, men fordi NAV roter. Derimot er det ingen grunn til å "legge seg langflat", noe som er direkte kvalmende og pinlig for begge parter. Det holder lenge å holde seg til fakta.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #23 Skrevet 7. juni 2010 Det var et spørsmål, derfor ?-tegnet. Uansett grunn, så er det ikke utleier sin feil. Hvis man ikke har en buffer og er helt avhengig av den faste utbetalingen fra NAV så er det jo en selv som må stå for ansvaret og unnskyldningen. Man kommer langt med å være litt ydmyk i en slik situasjon. La oss si at en må reparere bilen, men kan ikke betale for seg. Skal man da bare holde seg til fakta og si at jeg får ikke neste lønn før om en mnd så da får du pengene dine...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #24 Skrevet 7. juni 2010 Vel, her hos oss blir leietaker kastet ut om de ikke betaler til avtalt dato. Helt uavhengig av namsmann.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #25 Skrevet 7. juni 2010 Jaja, visst du ikke gidder å følge loven så kan du jo gjøre det sånn også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå