Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #51 Skrevet 13. april 2010 Min familie skal spleise på barnepulk til oss... Er det også forferdelig galt?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #52 Skrevet 13. april 2010 Vet du hva? Jeg kan være et skikkelig troll når jeg finner det for godt, og fant det for godt å fyre opp debatten litt. DRIT nå i hva alle mener om dåpspengene til barnet. Baret bryr seg ikke hva du bruker dem på, bilstol er en grei invistering. Barnet blir ikke lykkeligere av at dere heller putter en høvding eller to på kontoen, kanskje faktisk tvert i mot. Ha fine bilturer med barnet trygt plassert i bilstolen. Med god samvittighet for at det er en bra invistering.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #53 Skrevet 13. april 2010 Ja, hvem andre skulle ønske seg noe??????? Hva svarer barnet ditt på 3 mnd hva han/hun ønsker seg til dåpen når Besteforeldre og andre spørr? Tror du en liten gutt på 3 mnd ønsker seg sølvskjeer og gull-kors?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #54 Skrevet 13. april 2010 Jajaja, her var skrivefeil både her og der! Og det driter jeg i!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #55 Skrevet 13. april 2010 Pulk er skummelt det....! no tullar eg ikkje also. I vinter låg det plutselig en baby å sov midt i skiløypa her. Var en snøscooter som nesten kjørte på han. Dei plukka opp ungen og tok den med seg vidare innover løypa til dei kom til en mann med pulk som stod å prata med en annen mann. Dei stoppa og spurde om det var hans unge. Kommentaren var "Åja, var det derfor det blei så stilt der bak?" !!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #56 Skrevet 14. april 2010 Gir ikke penger i bursdags-, jule- og dåpsgave pga. at en del foreldre tror det er deres penger. Og må man låne av pengene, er det stor sjanse for at de ikke blir tilbakebetalt. Har kun invitert de nærmeste i dåpen, dermed blir det ikke de helt store summene. Synes det er koselig å kjøpe noe som minne om giverne. Kjøpte f.eks en turkniv med navn for pengene fra morfar. Om foreldrene fikk penger til bilstol, noe som passer bedre som fødselsgave/bursdagsgave, så bør jo barnet få en liten ting i dåpsgave. Smykke, skje, bok... Kanskje bare jeg som synes det er koselig med minne etter f.eks oldemor
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #57 Skrevet 14. april 2010 blir litt forbauset over alle disse som sier at de penger på konto automatisk betyr at ungen skal sløse de bort når han blir 18. Vi har en gavekonto som skal brukes til div ting når han blir eldre, dvs utdannelse, leilighet etc.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #58 Skrevet 14. april 2010 For en idiotisk diskusjon. Jeg blir helt kvalm!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #59 Skrevet 14. april 2010 Satte 3000 i fond for 2 år siden, har nå blitt 5000! Ellesr verken ønsket vi oss eller fikk penger til dåpen, var mest smykker, bøker etc.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #60 Skrevet 14. april 2010 Å sette penger på konto i barnets navn er ikke alltid så smart, er uansett vergene (vabnligvis foreldrene) som skal bruke barnets midler til barnets beste.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #61 Skrevet 14. april 2010 Er ikke bilstolen til barnet?? Hvem ellers er det som bruker den da?? Haha- noen virker litt trange ...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #62 Skrevet 14. april 2010 Anonym 00.36 etc - som mener penger skal stå på en bok til barnet er 18, bør kanksje lese seg opp litt. Dette er verken alminnelig eller det mest smarte.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #63 Skrevet 14. april 2010 Barnets gaver er barnets gaver. Barnetrygd og kontantstøtte brukes PÅ barna..ALtså setter ikke inn på deres konto.. Noen gang ønsker vi sykkel, kjeledress, eller sko "for barna"....Men alt av penger settes inn på konto. HAr heller ikke tenkt og "frigjøre" pengene når de bli 18...Denne kontoten skal "glemmes" til de blir gamle nok gitt...Antar det kommer en del penger i konfirmasjonene og disse skal være oppstart til egen konto og økonomistyring.:Da er de jo mer "klar over pengegavene" enn når de er små...Så etter konfirmasjon blir nok pengene de får satt på "brukskonto"....Om jeg ikke greier og overtale de til å "gi meg" noe av pengen til å sette inn på deres "voksenkonto"...... Men antar problemet er større i familier hvor penger er vanlig og gi..Hos oss gir man sjelden penger i bursdagsgaver og julegaver, kun til dåp og konfirmasjon.....Da er det personlig gaver i de fleste tilfeller..Men om det var slik at de fleste gav pengegaver hadde vi kanskje sett oss nødt til å kjøpe utstyr/klær til ungene for bursdagspengene deres... Barna er 7 og 4 år og har henholdsvis 7000 og 5000 på konto..SÅ det er ikke all verden, men jeg setter inn noen kroner nå og da, og håper det blir en "betydelig" sum den gang de viser seg "verdig" til å få kontroll over denne konto:o)
ellen-propellen Skrevet 14. april 2010 #64 Skrevet 14. april 2010 Jeg må bare innlede med å si: Jeg er moralpoliti og DiB politi,prippen,perfekt og alt det der i denne debatten. Når min eldste ble døpt ønsket vi penger isteden for skjeer,kopper og slike ting vi ikke satt pris på selv. Både mamma og svigermor var meeget skeptiske og det ble diskutert lenge. De var redde for at vi ville putte pengene i det store sorte hullet vi kaller "nødvendige utgifter til utstyr". Så de tok summen de ville gi, delte den i en gave og resten kontant. Kontantene står på konto og vokser seg fete. Vi kommer til å ønske det samme for minsten når h*n skal døpes. Jeg håper jo at vi får gitt barna våre en så god oppdragelse at de bruker pengene på fornuftige ting når de blir 18.Om dere er så redde for at barna deres skal bli narkomane, så bør dere jo virkelig vurdere å oppdra de annerledels! Jeg håper pengene blir stående på konto til de skal kjøpe bosted,for da vil de trenge pengene. Det er jo kommet en ny lov som sier at du ikke lenger kan låne 100%,men må ha 10% selv.Og boligprisene stiger fortsatt så hva de 10% vil være om 20 år,ja det tør jeg nesten ikke tenke på. Men til bursdager så kan vi ønske at barna får klær/sko/dresser og store ting (sykler osv) og heller en liten leke. De bør jo lære å sette pris på fornuftige gaver og,og leker har de nesten for mye av. Dåpsgave er en gave til barna ikke til foreldrene,mener da jeg. Mine foreldre hadde ikke god råd da jeg vokste opp.De sparte barnetrygden på konto til meg frem til de bygde hus.Pengene skulle jo tilbake på min konto,men det skjedde aldri.Derfor har jeg betalt lappen selv,og klart alle andre store utgifter selv. Men jeg var jo ikke veldig glad for at "mine" penger ble brukt på husbygging.Det hadde jo vært det samme for meg om vi eide eller leide. Men for all del, dere gjør jo som dere vil med pengene til deres barn.Vi er forskjellige:-)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #65 Skrevet 14. april 2010 KONTOEN selvfølgelig. Noe annet er tyveri! Og å stjele fra spedbarn som ikke har sjangs til å gjøre noe, er lavmål!
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 14. april 2010 #66 Skrevet 14. april 2010 Sette pengene inn på kontoen til barnet eller kjøpe noe som kommer barnet til gode bør jo være opp til foreldrene syntes jeg:) Syntes begge deler hørtes fornuftig ut. Men om det er riktig og døpe barn inn i det kristene tro, uten og mene annet enn at det er en koselig tradisjon. Ja da har jeg mer å si. men det får vel bli en annen tråd en gang;)...hehehe
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #67 Skrevet 14. april 2010 vi har satt inn alle pengene han har fått siden han ble født bursdag, jul, og dåp selvfølgelig han får alle vite om pengene på konfen, men får dem ikke før han er 18 Han er 3 år no, og har over 10 000 på konto allerede
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #69 Skrevet 14. april 2010 Dersom du / dere mener I ALVOR ved at penger gitt i gaver til barnet er barnets penger og ingen annen enn dette barnet skal kunne bestemme hva disse pengene skal gå til, ja da har du /dere ingen myndighet til å holde pengene tilbake når barnet er voksent! Når "barnet" har fylt 18 år har foreldrene ikke lengre myndighet over barnets penger. Her lukter det selvmotsigelse lang vei ...,
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #70 Skrevet 14. april 2010 Så godt å se at jeg er den eneste fornuftige her(kremt!) Foreldra mine hadde spart opp penger på konto til meg(dåpsgave, bursdager, jul, og det de satte over litt hver mnd), som jeg fikk, + at jeg hadde jobba, og spart selv, men jeg hadde mer fornuft enn det å sløse bort pengene! Jeg ble gravid og fikk unge som 17åring, og det var så godt å ha såpass mye til overs, så jeg kunne kjøpe alt jeg trengte i leiligheta når jeg og frøkna flytta for oss selv, + bil. Så ikke kom og si at alle 18åringer vil sløse bort pengene på ingenting! Så pengene ungene får til dåpen, er deres. Foreldre får tross alt egne stønader og det for å kjøpe utstyr som ungene trenger!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #71 Skrevet 14. april 2010 00:07: er du full eller? Skal barnet sitte i gammel bilstol eller usikret,evt ikke være med i bilen til tross for at man har fått dåpspenger fordi det skal spares opp så barnet selv kan sløse de bort når han blir 18---- Åh, blir helt oppgitt over sånne som deg...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #72 Skrevet 14. april 2010 Å gi penger er et alternativ til å kjøpe en gjenstand, f.eks. et klesplagg, en sølvskje eller annet. Det er dermed ikke noe i veien for at foreldrene selv bruker disse pengene til å kjøpe en ting til barnet. Det er selvfølgelig ikke noe mer høyverdig å sette pengene på konto til barnet er 18 år.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #73 Skrevet 14. april 2010 Jeg orker ikke lese alle innleggene, men fikk med meg at det var galt å bruke pengene på bilstol? At hvis besteforeldre gav penger slik at foreldrene kunne kjøpe bilstol,så hadde ikke barnet fått noe?? Er det virkelig bedre å kjøpe et armbånd/klær enn en bilstol?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #74 Skrevet 14. april 2010 Jeg tok lappen for mine dåpspenger+ det jeg har fått til jul og bursdager og konfirmasjon. Mine barns penger som de har fått i gave blir spart til dem. Men barnetrygden går inn i det daglige bruk.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #75 Skrevet 14. april 2010 Penger gitt til barns dåp og bursdager er det opp til foreldrene å disponere, til barnets antatt beste. Om det så er til mat på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå