Gå til innhold

Hva bruker dere dåpspengene til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som barnet får i gave...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Det er barnets penger og settes selvfølgelig inn på sparekonto til barnet

Skrevet

Fikk ikke penger, men mange fine gaver:-)

Skrevet

Vi ønsket oss penger til bilstol nr 2, så det skal vi kjøpe.

Skrevet

Dere som setter på konto...

Ja, det er barnets penger sellfølgelig, men man gir jo penger for at foreldrene skal kjøpe ting barnet har lyst på/bruk for...

Får barnet pengene når han/hun er 18 går de jo bare til alkohol alikevell... Eller lappen, men den mener jeg barnet skal få av foreldrene..

Skrevet

Dette er barnets gaver, BARNETS penger og skal selvfølgelig settes på konto i barnets navn...!

Ny bilstol er ikke barnet som skal betale for ihvertfall.....

Skrevet

Nei, man gir penger for at de skal stå på konto til barnet selv skal bruke de, ikke for at foreldrene skal kjøpe det de mener er best.

Skrevet

Besteforeldrene til barnet spurte oss hva vi trengte til barnet. Vi sa vi trengte ny bilstol og de ga oss penger i gave for å kjøpe den. Skal vi bruke de på noe annet enn det de ønsket å kjøpe i gave til babyen? Når bilstolen selges videre blir delfølgelig de pengene satt inn på barnets konto.

Dere er så prippne!!

Skrevet

Hvem er "man"? Det er sikkert ulike skikker fra familie til familie. Det er ikke alle som har så god råd, og det er da viktigere at man får bilstol enn at man må kjøpe en dårlig, billig bilstol og har penger på bok?

Skrevet

dah..! Da var det jo ment som en gave til dere som foreldre da, og ikke til barnet, da blir det noe annet.

Hva fikk Barnet av besteforeldrene da?

Skrevet

"man" er besteforeldre, onkler,tanter osv.. Selvfølgelig skal barnet ha trygg bilstol, men går an å "låne" pengene av barnet da og betale tilbake summen etter hvert som man kan, da barnet ikke bruker penger selv de par første årene ihvertfall :D

Skrevet

Er det virkelig så forferdelig om forledrene kjøper en sykkel f.eks til barnet for dåpspengene? Er det bedre at de står på konto til barnet blir 18 også får han/hun flere tusen kroner å kaste bort på klær, junk-food, alkohol og alt annet som en 18-åring måtte finne på å bruke penger på...???

Skrevet

Er det så farlig om noen har andre skikker rundt dette enn deg?

Skrevet

Oi! Ble helt overraska jeg nå! Trodde det var brukelig at pengegaver ble satt inn på en konto til barnet?!? Men om det er bilstol pengene brukes til, da er det jo en gave til foreldrene vil jo jeg si, ikke til barnet.

Skrevet

Er det nøye? Det kommer jo barnet til gode. Det er helt sikkert andre ting andre familier gjør annerledes enn hva du gjør. Så forbered deg på å bli overraska jevnlig.

Skrevet

Vi har satt inn dåpspengene på konto. I motsetning til mange her, mener jeg ikke at pengene må stå på denne kontoen til lille har blitt 18 år. De skal stå der til jeg mener han er stor nok til å ønske seg noe på en fornuftig måte, noe som er såpass kostbart at han ikke kan få det av oss sånn uten videre... da kan han i samråd med meg og pappan bruke disse pengene..

Skrevet

Skal si man har høye tanker om barna sine her!! (Man kan sperre pengene til de er eldre enn 18 forresten.)

En sykkel blir jo noe som barnet ønsker seg. Det blir noe annet enn et bilbarnesete, barnet driter i trafikksikkerheten, men ikke i en tøff sykkel!

Skrevet

Barnets penger, barnets valg. Syns ikke du det var greit å ha litt i lommen når du ble 18*?

Skrevet

Jeg fikk ingen dåpspenger da jeg ble 18. Det er ikke alle familier som har vane med å gi penger i dåpsgave. Vi hadde alltid dårlig råd, og feks lappen betalte jeg selv selv om noen mener at den skal foreldre betale. Ikke alle som har det valget.

Hadde ærlig talt ikke brydd meg om eventuelle dåpspenger hjalp familieøkonomien på 70-tallet.

Skrevet

Jeg vil sette pengene inn på en konto som bollen skal bruke på universitetsutdanningen sin i utlandet. Så skal han komme hjem og bli norges nye statsminister! Eller så skal han gifte seg med Ingrid Alexandra...

Skrevet

Nei absolutt ikke, men blir litt provosert når foreldrene bruker opp penger som er gitt til barnet, men her var det jo tydeligvis foreldrene som fikk dåpsgave, og ikke barnet..... DET var ihverfall en ny skikk i forhold til det jeg har hørt om før.

Skrevet

nå fikk jeg litt dårlig samvittighet her.... mini fikk 1000kr til dåpen, men de brukte vi til å kjøpe barnestol! tenkte ikke tanken på at det var forventet at "man" skal sette det på barnets konto..

kjipern.

Skrevet

det er jo minst like tåpelig å bestemme hva pengene skal brukes til, som å kjøpe en bilstol til ungen!! ref. "de skal brukes på universitetsutdannelse i utlandet"

Skrevet

Ungen skal strengt tatt ikke måtte bruke sine penger som han/hun har fått i gave på en bilstol... Har dere ikke råd til og kjøpe det selv. En ting om det er noe BARNET ønsker selv og da bruker egne penger på det....

Men en bilstol:S!!!

Her er alle dåpsenger satt inn på konto, og vi har sparebørse hvor alle mynet havner som vi tømmer når den blir full. og fremtidige penger gaver skal halvparten inn på konto dersom det ikke er noe barnet sparer til som koster litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...