Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Jeg vurderer å si opp pga dette dersom mannen ikke får fyken selv. Kan jeg slutte på dagen selv om jeg har 1 mnd oppsigelse? Jeg får svar til uken hva utfallet er, og jeg har bestemt meg at dersom han kun får en advarsel så sier jeg opp. Jeg klarer ikke å tilbringe 40 timer i uka en plass jeg ikke er trygg. Orker ikke å se meg bak skuldra i mange år fremover.
Mortilbarn Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Vil tro du kan få sykemelding ut arb.tida om du føler deg utrygg på jobb, ikke trives, og det går utover psyken din. Kjenner ei som fikk det pga hun og sjefen rett og slett ikke klarte å være i samme rom.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Føler ikke at jeg er psykisk ustabil men mulig jeg blir det hvis ikke denne mannen blir fjernet fra livet mitt. Vil jo prøve å skaffe meg en ny jobb så fort som mulig. Men det virker kanskje litt rart å si til aktuelle arbeidsgivere at jeg for tiden er sykemeldt fra jobben min, men ønsker ny jobb. Men trenger kanskje ikke informere de om dette? H.I
Mortilbarn Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Hm, det vet jeg ikke :S Hadde jeg hatt bedre kontakt med hun jeg kjente, skulle jeg spurt henne.. Snakk med arbeidsgiveren din! Må da gå an å ordne en avtale om at hvis han får bli, så får du slutte på dagen. Siden det ikke er arbeidgiveren din du har problemer med, trenger du kanskje ikke ta dette gjennom lege =)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Ok. Ja for det er ikke hun som bestemmer om han får bli eller ikke. Det er noen høyere oppe. Men hun er veldig sjokkert og har sagt klart ifra til sjefen til han det gjelder ikke får sette sine ben på vår avdeling igjen. Men jeg kommer uansett til å treffe på han ofte, selv om han ikke kommer på den avdelingen igjen. For møter han rundt i hele bygget flere ganger daglig, da jeg ofte må gå ærender rundt på bygget. Problemet er jo også penger slutter jeg så står jeg uten lønn frem til neste jobb. Men men heller blakk enn paranoid. H.I
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Er det så alvorlig at han burde ha vært politianmeldt?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #10 Skrevet 2. april 2010 Han har flere ganger begynt å massere meg helt uten videre. Det har skjedd to ganger mens vi stod i heisen. Siste gangen før jeg meldte i fra befølte han meg på både brystene og skrittet mens jeg var på skyllerommet. Vet ikke om det er grunnlag til å politianmelde. Det blir jo hans ord mot mitt. H.I
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #11 Skrevet 2. april 2010 huff så ekkelt. uansett hva du bestemmer deg for så lykke til. tror jeg ville gått til legen og forklart det hele, du får antageligvis sykemelding for dette. og så lett etter en ny jobb.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #12 Skrevet 2. april 2010 Uff tror du det? Føler meg jo ikke syk, men føler hele arbeidsplassen er ødelagt. Uansett om han får sparken eller ikke. Sliter så med nattesøvnen og føler hele påskeferien er ødelagt pga denne siste hendelsen hvor han gikk altfor langt over streken. Får vondt i hele kroppen bare tanken på at jeg skal møte opp på jobb som vanlig på tirsdag. Kommer mest sannsynlig til å treffe på han igjen da. Jeg får støtte fra sjefen min og hun syntes at dette var rystende. Men følte at hun kanskje tok litt lett på det. For hun sa noe som det her: "huff ja, skjønner at dette var en ekkel opplevelse, men det gikk jo heldigvis ikke så langt at du ble voldtatt". For meg var dette faktisk ganske ille uansett. Jeg har i tillegg opplevd å blitt voldtatt(lenge siden..ca 10 år siden) men uansett. Når en mann jeg nesten ikke kjenner tar seg disse frihetene blir jeg livredd. Nettopp fordi jeg har opplevd det andre før. Men det var på en fest hvor alle hadde drukket. Denne befølingen skjedde kl 8 på morgenen på arbeidsplassen min. Jeg føler at jeg ikke kan kjenne meg trygg lenger. Ikke lenger på min egen arbeidsplass. Det er derfor jeg føler at hele plassen er ødelagt, og at jeg ikke føler meg trygg der lenger. H.I
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #13 Skrevet 2. april 2010 Det er noe som heter "friskmeldt til Arbedsformidling" eller noe i den dur. Da kan du bli sykemeldt av legen og friskmeldt uten å miste dagpengene selv om du sier opp selv. Jeg hadde et kjempeproblem med sjefen min og fikk den ordningen siden jeg ikke maktet å gå tilbake dit... Forhør deg med legen din. Du burde uten tvil være innenfor reglene for å få dette. Da slipper du med 3 ventedager før DP settes inn når du blir friskmeldt Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #14 Skrevet 2. april 2010 Ja du kan gå på dagen,men arbeidsgiver kan da holde lønn for oppsigelsetiden tilbake. Dette er kjempevanskelig ihht lovverket. Men i en slik sak så er det den trakaserte sitt ord som er tellende. Så ord mot ord taler i din favør.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 Arb.giver har et ansvar for å ivareta deg. Dersom denne mannen får bli må du si at da er ikke du trygg på jobb og hva har arb.giver tenkt å gjøre med det? Permisjon med lønn i f.eks 3 mnd mens du leter etter ny jobb. Er du fagorganisert? Har du involvert fagforening og verneombud? De skal tale din sak her. Du skal slippe å finne på løsninger alene. Fyren har trått langt over streken og du har gitt beskjed om at du ikke kan jobbe med ham. Dersom de ikke gjør noe kan du anmelde ham. (Ville vurdert å anmeldt ham uansett jeg. Det han gjorde er straffbart iht straffeloven. )
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #16 Skrevet 2. april 2010 De kan gjøre mer enn å holde lønn for oppsigelsestiden tilbake. De kan holde tilbake feriepenger og i teorien saksøke deg for det tapet bedriften får pga at du uteblir. (I praksis skjer det aldri.) Hvis du slutter uten å jobbe ut oppsigelsestiden vil det som regel bli påført sluttatesten din. Det vil gjøre det vanskelig å få ny jobb. Selv om du selv mener situasjonen er vanskelig vil jeg derfor på det sterkeste fraråde å nekte å jobbe ut oppsigelsetiden. Avtal gjerne at du slutter med en gang, men ikke bare utebli, ikke ta den sjansen.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #17 Skrevet 3. april 2010 Noe feriepenger har jeg ikke rett på da jeg startet i jobben i desember(gikk på skole før det) Dersom det står på sluttattesten så dropper jeg bare å bruke den. Ingen trenger da å vite at jeg har jobbet der. Kommer ikke til å klare å jobbe der en mnd til H.I
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #18 Skrevet 3. april 2010 Jeg er desverre ikke fagorganisert hadde tenkt til å melde meg inn, men har ikke fått rota meg til det ennå. Så nå er det ris til egen bak Samboeren min mener jeg bør anmelde han, men jeg er usikker på om jeg orker å dra den saken så langt.. Vil helst aldri se den mannen igjen. H.I
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #19 Skrevet 3. april 2010 Kommer aldri i verden til å klare å se på den mannen igjen. Da klarer jeg hvertfall ikke å snakke med han. For meg er trygghet viktigere enn penger. Jeg klarer ikke å gå på jobben hver dag 8 timer i 1mnd fremover H.I
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #20 Skrevet 3. april 2010 Du må jo straffe mannen og vise at slike ting ikke skjer uten konsekvenser! Du lar han slippe unna ved å ikke anmelde dette. Du kommer til å angre senere på at du ikke gjorde det og du kommer nok til å føle deg sterkere etter saken er avgjort.
Dunder Skrevet 3. april 2010 #21 Skrevet 3. april 2010 uansett om du er organsiert eller ei, så finnes det vel et verneombud på jobben din? Verneombudet er for ALLE ansatte. Ta kontakt med verneombudet så snart som mulig. Verneombudet bør bli med deg i alle samtaler. Det bør vel finnes flere muligheter her.. hvis han ikke får sparken: kan de f.eks. permittere han til du er ferdig med oppsigelsestiden? Eller kan du få andre arbeidsoppgaver som gjør at du ikke trenger å gå rundt på huset? Og hvis du sykemeldes: Må du da fortelle dette i intervju på en ny arbeidsplass? Du kan jo bare si at du jobber der, trenger ikke nevne at du er sykemeldt..
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #22 Skrevet 3. april 2010 Det er sikkert et verneombud på jobben. Aner egentlig ikke. Men det kan jeg jo sjekke opp. Det er jo en mulighet å permitere han under oppsigelsestiden min, men dette er ikke mitt bord. Jeg kan ikke bestemme så veldig mye. De som skal bestemme dette er folk jeg aldri har møtt og ikke har noe med å gjøre. Sjefen min(avdelingslederen) kan ikke bestemme noe av dette. Det er ikke mulig for meg å droppe de arbeidsoppgavene som går utpå å gå utenfor avdelingen. Det er rett og slett umulig. Det er kun jeg som har den stillingen som gjør de oppgavene. De andre som jobber der har nok med sine ting, og har ikke tid til å gjøre disse tingene. H.I
Dunder Skrevet 3. april 2010 #23 Skrevet 3. april 2010 Nei, jeg vet at ikke du kan bestemme dette, men nettopp derfor bør verneombudet komples inn. H*n kan ta dette med de som bestemmer - du trenger i utgangspunktet ikke være med i slike samtaler. Arbeidsgiveren din plikter jo å følge arbeidsmiljøloven, og i ditt tilfelle vil jeg tro de har en plikt til å legge til rette slik at du kan stå i jobben. Jeg nevnte det bare som eksempler.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #24 Skrevet 3. april 2010 Ok. Eneste jeg vet jeg skal gjøre er at jeg skal møte opp på tirsdag i et møte med ledelsen. Der skal jeg fortelle de hva som har skjedd. Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til dele slike detaljer med fremmende mennesker, men må man så må man. H.I
Aliena Skrevet 3. april 2010 #25 Skrevet 3. april 2010 Tror ikke det er noe problem å få sykemelding ut oppsigelsestiden. Klart du ikke vil se mannen igjen, spesielt hvis han slipper unna med en advarsel. Det vil jeg tro legen har full forståelse for. Det var et godt råd å få med verneombud. Dessuten er det ikke for sent å melde deg inn i den aktuelle fagorganisasjonen, de vil nok hjelpe deg selv om dette skjedde før du ble medlem. Det er nok uansett godt å ha noen med, på din side. Lykke til, håper mannen får fyken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå