Gå til innhold

William skal til bestefar og bestemor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmmm.....jeg vet ikke helt om noen her har fattet "problemstillingen".

Bestemor og Bestefar vil gjerne ha "glunten" hos seg i et par uker. Dette er noe som vi ikke har problemer med da han har hatt det veldig fint sammen med dem tidligere. Han spør nesten daglig om å få lov til å reise til dem og vi vet at de tar veldig godt vare på ham når de først får muligheten.

At dette samsvarer med vårt behov for å være et par har derimot ingenting å gjøre med at man "forlater" barnet.

Dersom "noen" (helst Anonyme) har problemer med å forstå at det faktisk ikke bare er "vårt" behov som blir ivaretatt. Barnet har behov for kontakt med sine besteforeldre (og onkel i samme slengen). At dette da skjer samtidig som vi tar en feriereise burde da vel ikke være noe stort problem. De som eventuelt har problem med dette er vel de som kanskje ikke har et like godt forhold internt i familien.

Avgjørelsen om å ta en reise er ikke basert på noe egoistisk formål om at vi ikke skal ha barnet med. Avgjørelsen er tatt basert på at barnet faktisk ikke har noe stort utbytte av en slik tur og av den grunn blir værende hos besteforeldre som faktisk får et enda bedre forhold til sitt barnebarn.

Og til alle dere "Anonyme".

Dersom dere kritiserer andre, vær i det minste tøff nok til å identifiser dere ved "nick". Det er lett å være "tøff" når man ikke viser sitt sanne ansikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du viser bare nok en gang at du ikke skjønner bæret. I tillegg presterer du å innbille deg selv at om det signeres med nick eller ikke har noen betydning. Jeg vet ikke hvem du er enten du signerer med eller uten. Det har ikke betydning.

Skrevet

Jeg har, i motsetning til deg, faktisk hatt faget psykologi på skolen.

Dersom du viste noe om emnet ville dine inlegg også vist et helt annet perspektiv på ting. :-)

Skrevet

Har ikke svart på innleggene det siktes til her. Folk må jo få gjøre som de vil.

Men det hovedinnlegget her er det dummeste jeg har lest.

Vitner jo bare om at du HI ikke kan så mye om dette temaet?

Greit at noen barn takler sikkert dette helt fint. Men det å si at de som ikke gjør som dette vil sy puter under armene til barna sine, å de vil bo hjemme til de er 35 år er litt vel drøyt. Selv om jeg skjønner at det nok er for å bevise noe ble det teit.

Jeg sender da bort min gutt på overnatting, helst bare en natt. Men han har også vært hos besteforeldrene sine langhelger. Men der går også grensen. Han er også 3 år gammel. Han kjenner mange mennekser, å er ikke redd for å være borte fra meg. Men jeg trenger da ikke sende han bort 2 uker for å lære han det.

Alle har behov for å koble litt av, både mor, far og barn. Men 2 uker? Det tror jeg hvertfall ikke barnet trenger. Å det er dem vi skal tenke på eller?

Dette innlegget lukter hvertfall bare forsvar, for å komme med så dumme utsagn vitner bare om uvitenhet. Ikke mye saklig hvertfall.

Skrevet

Signerer man med nick vet man ihvertfall hvem man henvender seg til, til en viss grad. Og man vet hvilken av de "anonyme" som sa hva.

Skrevet

Så om du har hatt to timer psykologi tror du at du har noen som helst forutsettning i å vite hvordan barn fungerer.

Det gjør du tydeligvis ikke.

Du vet heller ikke noe om meg så du trenger nok flre timer for å kunne lese folk.

Skrevet

Jeg har mellomfag i psykologi, en treårig pedagogisk utdanning og tilleggsutdanning tilsvarende 30 studiepoeng i barne- og ungdomspsykiatri. Jeg vet en del om temaet, og jeg gjentar, ditt hovedinnlegg vitner om at du (om du i det hele tatt har noe psykologi) i bestefall har misfortsått det du har lest. Det du skrev om konsekvenser av ikke å dra fra treåringene sine var helt virkelighetsfjernt.

Skrevet

Hehehe.. det eneste som mangler nå er at bestefar og bestemor daglig legger inn hvordan det går med lille W, så dibberene(og ale de andre) kan følge med om barnet har det bra heller ikke;P

Ærlig talt, litt lei av denne diskusjonen. Dere kjenner vel barnet deres såpass godt at dere kan avgjøre selv om det er en god eller dårlig avgjørelse^^

Dere som skriver les litt om det osv... Bullshit! trur dere virkelig at svaret står i ei bok? Barn er så utrolig forskjellig at man kan ikke avgjøre om det er bra for barnet at foreldrene er borte i 2 uker eller ikke.

Du må ta hensyn til hva barnet ditt (ikke det A4-barnet boka beskriver), om det er et barn som elsker å være borte på besøk.

Jeg var et slikt barn og bror min var helt motsatt, mine foreldre oppdro og tok hensyn ut i fra hver enkelt av oss.

Jenta mi er bare 2 1/2 år og elsker å være med besteforeldrene sine ut på hytta (og de blir litt over en uke), og selv om jeg bekymrer meg grenseløst vil ikke jenta mi knapt nok hilse når jeg kommer.

Jeg har latt henne få lov til å tilbringe så mye tid hun vil (og de vil selvfølgelig) med sine besteforeldre, jeg mener det er viktig å ha en god stor "famile" som bryr seg og kan være der for henne. Og det er en kjempe glede å se hvor tette bånd de har knyttet ennå hun bare er 2 1/2 år.

Skrevet

Jeg skrev noe om at mennesket som skrev hovedinnlegget trengte å lese pga dette spesifikke avsnittet:

At noen derimot mener at det er for lenge å ha barnet (3 år) borte fra seg i 2 uker er et tegn på at deres barn vil få det veldig vanskelig senere i livet. Dersom barnet ikke blir vant til å være borte i kortere tidsrom så vil det kreve veldig mye å få disse til å fungere i samfunnet senere i livet.

Siden dette avsnittet er helt på trynet med sine avsindige konklusjoner tenkte jeg det ville være greit å øke kunnskapsnivået. Kommentaren var således ikke relatert til denne beryktede ferieturen.

Skrevet

Jeg tror ikke at en treåring i en "normal" mor/far/barn relasjon ville valgt å sende bort foreldrene sine i 16 dager. En helg eller to hos bestemor er sikkert bare stas, men ikke så lenge.

Og man kan sikkert finne eksempler på unger som ikke har noe imot det, men i den grad man skal kunne uttale seg generelt om noe som helst, så er vel de fleste enige om at 16 dager er lang tid for en treåring.

Jeg tillater meg å påstå at 16 dager vil virke lenge for en mamma også, selv om dib stadig minner meg på at det finnes unntak.

Gjest Ambivalent
Skrevet

Jeg siktet ikke spesielt til ditt svar, jeg trakk sammenligninger. De sammenligningene er kanskje ikke nevnt i innlegget, men relevant ifht hva jeg synes om saken og hvor ille dobbeltmoral jeg synes det er her inne ifht slike ting. Forstår du ikke det så får det være din sak, jeg har sagt mitt med de ordene jeg føler at best forklarer hva jeg synes om disse tingene. Siden de fleste andre pleier å spore av topic her inne, finner jeg ikke noe feil i å bruke de sammenligningene jeg finner det for godt å bruke.

Skrevet

Hehe, den var god ullsokk :-) Eller lille Will kan få sin egen profil og taste løs.

Det blir litt rart når anonyme mamma, så mamman til William og så pappa til W prøver å rettferdiggjøre valget de allerede har tatt. Dere skal reise bort langt og lenge, billetter og barnevakt er i orden. Det er deres barn og deres avgjørelse.

Case closed?

Skrevet

"Jeg tror ikke treåringen hadde valgt.." Når var det TREÅRINGENE som skulle ta avgjørelser i husstandene?! Hæ?

Skrevet

Hehehe.. jaja.. da er vel både jeg og mitt barn uvanlige. Men jeg må jo innrømme at jeg syns det er fryktelig lenge å være borte over lengere tid. Men jenta er for opptatt av å leke med de andre søskenbarna sine (som også er med), at hun har ikke så mye tid til en bekymret mor.

Jeg må innrømme at jeg var ikke klar over at folk her inne var så negative når det gjaldt en treåring som skulle tilbringe 16 dager med besteforeldrene sine. For noen barn hadde sikkert dette vært veldig lenge, men det ser ikke ut som om det er så mange her inne som har tro på at barn i så ung alder kan trives over lenger tid hos andre omsorgspersoner de er gla i.

Skrevet

Dere er jo foreldrene, så til syvende og sist er det dere som bestemmer. Jeg tviler også på at noens uttalelser her på DiB vil få dere til å endre mening, selv om det er tydelig at meningene her går inn på dere siden dere gjør så stort nummer av å forsvare valget.

Min mening er at det er naivt å tro at to uker ikke er lang tid for en treåring å være borte fra foreldrene sine, selv om han er hos nære slektninger, som han kjenner godt og hvor han har det gøy. Å reise på ferie uten barn ser jeg ikke på som noe problem, faktisk tror jeg det kan være ganske sunt for forholdet, men jeg hadde ikke ønsket at barnet mitt var uten oss i hele to uker allerede fra de var så små. Og det mener jeg selv om jeg har et fantastisk forhold til familien min, de forguder barnet vårt og han forguder dem og har det fantastisk sammen med dem. Det kunne likevel ikke falle meg inn å overlate ham til dem i to uker mens han er så liten.

Og jeg synes ellers at sammenligningen med å ha barn boende hjemme til de er godt voksne er ganske søkt.

Skrevet

Bare et forsøk på å sette seg inn i et barns situasjon. Jeg vet at treåringer og barn generelt i liten grad kan velge. De er prisgitt voksne rundt seg.

Men hvis og bare hvis en treåring fikk bestemme om mamma og pappa skulle være borte fra han i 16 dager, så tror jeg han hadde sagt at det ikke var greit. Jeg tror han ville sagt at han syntes det var lenge, selv om han var aldri så glad i bestemor.

Var det så vanskelig å forstå?

Hvis du ikke er opptatt av hvordan dine avgjørelser påvirker dine barn så er det jo en annen sak.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt å være så langt unna barnet mitt jeg da. Hva om noe skulle skje? Sannsynligheten for det er liten og sånn kan man ikke tenke osv. Jeg hører dere tar til motmæle allerede, men jeg ville ikke likt det ene alene pga avstanden.

Skrevet

Hva med den dagen denne ungen blir stor nok til å forstå? Finner bilder fra ferien og lurer på hvorfor han ikke fikk være med? Hadde det vært meg, så hadde jeg blitt så ekstremt skuffa om foreldrene mine hadde dratt til syden uten meg.. Egoismen lenge leve.

Skrevet

Mine foreldre dro på sverigetur i ti dager uten meg da jeg var ett. Jeg er da slettes ikke skuffa over foreldrene mine pga det, da hadde jeg vært et svært egoistisk menneske.

Skrevet

Bra du evner å sette ting i perspektiv. At du ikke ble skadet på noen måte vil jeg si er en moderat overdrivelse.

Skrevet

Jeg glemte å sette på et :)

Skrevet

Herregud at det er mulig..

Så du mener man blir skadet på toppen av det hele? Ikke nok med at man har det nitrist så lenge borte fra mammaen og pappaen, men man blir skadet av det? Og de som nevner at sine foreldre tok seg en ferie når de var små, de er skadet de også?

":)"

Skrevet

Vil bare ønske dere god tur jeg :)

Skrevet

Jeg blåser egentlig i hva andre velger, men kan du ikke bare gi meg rene ord for penga da? Dere vil på ferie alene uten barn. Punktum. En masse argumenter om at de skal bli kjent med resten av familien, det er sunt for dem osv er i mine øyne kun en måte å dekke over første prioriteringen her, som nemlig er å ha fri fra ungen.

Blir noe provosert av at jeg som alltid har ungene med på ferie skal framstilles som en som syr puter under armene på ungene mine. Og hva slags belegg har du for å si at barn som ikke er på ferie med foreldrene sine, liksom skal fungere bedre i samfunnet senere? Det må jo være tidenes unnskyldning for å slippe og feriere med barn.

Forøvrig. Mine har gode og omsorgsfulle besteforeldre, som sikkert kunne bidratt om jeg ønsket å feriere uten barn.

Skrevet

Enig med prekæs. Driter i hva dere gjør, men slutt å lyv for deg selv (og alle andre også, for den saks skyld).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...