Gå til innhold

Hva syntes dere om dette navnet (jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter ikke tøddel eller apostrof eller hva dere vil kalle det. Det er en aksent!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden til min farmor heter Aimee. Uttales "æimi"

For meg er det hundenavn, men har en bekjent som har kalt datteren sin Aimee Celine og har fått mye skryt for det...

Skrevet

Vel, navnet er det nok ikke noe galt med... om man bor i et fransktalende land. Men det må jo være slitsomt om man alltid må stave navnet sitt, ser bare på etternavnet til mannen min, jeg blir oppgitt over å alltid måtte stave det. Og en unge synes nok ikke det er så ålreit med et så sjeldent navn vil jeg tro. Tenk på alle de som garantert kommer til å skrive feil, det er kjedelig.

• 4 år senere...
Skrevet

Hihi, dette var gøy. Jeg heter Aimée Viktoria og er veldig glad i navnet mitt; Selv om folk ikke alltid vet hvordan de skal uttale navnet mitt eller om jeg må stave det. Jeg uttaler navnet mitt eimii, dersom man heter Amy utaler man det eimy. Det kan godt hende det uttales annerledes andre steder, men det får så være. Liker man et navn så bruker man det.

Skrevet (endret)

Med den skrivemåten ville jeg uttalt det /eimi/. Kjenner ei "Aimee" (uten aksent, da) som uttaler det som i engelsk Amy.

Endret av LME1001
Skrevet

Aimée

uttalles Emme- som Emma med lang e til slutt.

Vurderer det til lillejenta.

Andre lignende forslag, evt kombinasjoner med Aimée mottas gjerne.

Aimee (fikk ikke til aksenten) uttales vel Eimi? Som den engelske varianten Amy? Vet om flere med navnet, og som uttaler det Eimi.... Uansett, bakvendt med et navn der skrivemåte og uttale ligger så langt fra hverandre, etter min mening.

Anonymous poster hash: 3450d...39e

Skrevet

Tror barnet kommer til å slite hele livet med å forklare uttalelsen av navnet... dessverre

Anonymous poster hash: 80367...f19

Skrevet

Navn hvor en må forklare uttalen er et stort stort NEI.

Og som om ikke det var nok må det jaghu staves hver gang det skal skrives også.

Her bør du tenke på at jenta faktisk skal bære navnet resten av livet.

Skrevet

Huff, ikke for å være frekk eller noe, men for all del; Ikke gi barnet et navn det er vanskelig å uttale, eller som kan sies på flere måter..

Jeg har et sjeldent navn og jeg "hater" det! Jeg må den dag i dag stave navnet mitt til ALLE! Altså navnet er på ingen måte stygt, men alle sier navnet feil. Og jeg husker at jeg gruet med hver gang vi skulle bli ropt opp, feks på skolen, alle begynte å le og gjentok og "mobbet" navnet mitt.. Det skjer faktisk enda en gang i blandt, og har fått mange rare kallenavn!

Og standard kommentaren jeg alltid får er; Det var da et sjeldent navn, hva betyr det og hvor kommer det i fra!

Ofte ønsker jeg at jeg hadde et vanlig norsk navn som ikke kan sies feil og som jeg ikke må stave!

Anonymous poster hash: b0f04...7af

Skrevet (endret)

Jeg så et barnevognskilt (grøss!) for litt siden. Der sto det Linnèa. Er det mulig? Hvis man ikke er i stand til å skille aksent egu og aksent gravis fortjener man ikke å bruke dem! :/

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Hvis du skriver to e'er sammen skal de uttales som I. Når du derimot skriver en aksant de grav over den første betyr dette at lyden E skal strekkes ut, og I-lyden skal forsvinne.

Jeg er enig med mange andre her om at dette var tungvint og liker det ikke.

Anonymous poster hash: deeb9...932

Skrevet

Hvis du skriver to e'er sammen skal de uttales som I. Når du derimot skriver en aksant de grav over den første betyr dette at lyden E skal strekkes ut, og I-lyden skal forsvinne.

Mener aksent de gy, é :)

Skrevet

Mener aksent de gy, é :)

A little knowledge is a dangerous thing. Kombinasjonen ee blir ikke i på fransk, du blander med engelsk. Og de diakritiske tegnene venstreaksent og høyreaksent heter på fransk accent grave og accent aigu, hhv grave accent og acute accent på engelsk.

Og ja, Amy er engelskspråklig versjon av samme navn, men nei, de to uttales ikke likt.

Skrevet

Jeg så et barnevognskilt (grøss!) for litt siden. Der sto det Linnèa. Er det mulig? Hvis man ikke er i stand til å skille aksent egu og aksent gravis fortjener man ikke å bruke dem! :/

Linnæa kan jo gifte seg med Andræ. Og få tvillingene Renè og Renèe - dvs Renæ og Renæ.

Skrevet

Denne tråden er 4 år gammel, folkens.

Anonymous poster hash: 87645...aa3
Skrevet

Åh :(

Her trenger jeg tydelig å bli forklart hva det betyr. Hva betyr det i praksis at den står der?

Skrevet

Det er forskjell på Linnéa og Linnèa.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4aksent.htm

Åh :(

Her trenger jeg tydelig å bli forklart hva det betyr. Hva betyr det i praksis at den står der?

Anonymous poster hash: a9e19...520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...