Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloen, damer!

Jeg etterkommer selvsagt ønskene om ny tråd. Det er viktig å være litt grei med oss hormonsniffende og -injiserende damer.

Pærebanan:

Du har fått mange kloke ord fra de andre her.

To poeng er viktige: 1) Du har vært på UL ganske tidlig. På mine så langt 7 ordinære forsøk har jeg aldri vært på så tidlig UL, vanligvis har jeg vært på sprøytedag 8 eller 9, oftest 9, faktisk. Det betyr at det er naturlig at eggene dine var ganske små, og de skal vokse og modnes mye frem til neste UL. 2) Jeg gjentar som de andre sier, det er ikke en fordel å få mange egg ved IVF-behandling. Jeg vet at man kan få litt angst hvis det blir veldig få egg (det hadde jeg selv sist, da fikk jeg bare ut tre egg) - men det som betyr noe er hva dere står igjen med etter befruktning og dyrking frem til innsetting. Den gangen jeg hadde kun tre egg ut satt jeg fortsatt igjen med to flotte egg til innsetting - samme antall som da jeg fikk ut både 8 og 7 egg, og flere enn da jeg fikk ut 6. Det ser lysere ut ved neste UL!

Lilleva: Takk for oppmuntringen! Ja, de to graviditetene har gjort det vanskelig for oss å gi oss... Vi har fortsatt OK sjanser for å lykkes, så vi kjøper nok en 3-pk med forsøk nå. Men blir det ikke baby av det, så blir det adopsjon :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, MK73 og dere alle andre; igjen takk for gode råd. Det er godt å bli "realitetsorientert" her inne... er jo litt hormoner i sving. Skal opp i 225IE så nå blir det nok mer fart på "eggeriet" mitt;) Tror at årsaken jeg gikk litt i kjellern var at sjansen for å få "friske" befrukta egg er lavere enn ved vanlig ivf, er at jeg har en alvorlig arvelig diagnose som har 50% sjanse for å bringe videre. Så selv om det er tre flotte egg, er det ikke sikkert at det er tre flotte og "friske" egg.. skjønner? Men nå skal det produseres egg de neste dagene:D Så er jeg sikker på at det blir en spennende UL på onsdag.

Ha en fin dag, jenter:)

Skrevet

Hallo, damer -

da er jeg endelig igang med stikkingen, satte første sprøyta igår og synes allerede jeg kjenner kiling i eggstokken. Greit å være tilbake på gonal-f, det var tross alt dette hormonet som resulterte i gullungen i

-07. Ganske sterk dose, tror jeg, 300 ie mot 225 tidligere. Som vanlig siger også nervøsiteten på, det er liksom nå det gjelder.

Forøvrig har jeg ingen hormonplager og det er jo bra.

Hvordan er formen med dere andre?

Skrevet

Jeg er på sprøytedag 7 i dag og skal til Porsgrunn for ul senere i dag.

Er så spent på hva som ligger inni der!!

Forresten holder jeg på å besvime når jeg tenker på hva som skjer til uka, prøver å fortrenge det enn så lenge.....

Ellers merker jeg fortsatt ingenting av hormonene.

Begynte på Orgalutran i går og det eneste jeg merker av den, er at huden rundt stikket blir rød og kløete en stund etterpå.

Helt greit å ikke ha det verre enn det ; )

Lykke til med målinger da!! Snart gjelder det.....

Skrevet

Merker at det "skjer" ting der nede ja, nesten som mens-smerter, litt "varm" i området, hvis jeg kan beskrive det sånn.. Nå når dosen Puregon er økt, så krysser jeg fingrer og tær for at eggproduksjonen er som den skal. :)

Tante Brun, så spennende med UL i dag, du MÅ fortelle hvor det gikk. Lykke til:)!!!!

Skrevet

å det var godt med en ny tråd:)))

ser ut som vi nærmer oss ul alle sammen eller har vært...er vel jeg som er sistemann tror jeg....? ul neste fredag etter 10 dager med stikking....syns det er så mange som er til ul mye tidligere....er dere på flere før uttak?jeg har bare en jeg.....

men uansett godt å være i gang og klarer ikke slutte å tenke på hvordan livet er om noen uker...gikk det bra.gik det til helvete,er vi i lykkerus eller i kjelleren???:/ NEEI! "shake it off":))))

vi er i lykkerus for det gikk bra om noen uker!:))))

Skrevet

er alle her super sunn ogtrener hver dag og spiser epler og bananer og har glorie over hodet omtrent???:)

har dårlig samvittighet for å ikke vært noe flink denne gangen:( er jo i bevegelse og går tur men treningsapp.har fått stå i fred mye den siste tiden....og foreløpig spiser jeg og drikker det jeg vil i grunnen...prøver å bare drikke en kopp kaffe og ikke så mye av brusen men ikke så lett:)

men jeg trives bedre dette forsøket da og er mye blidere og letter å ha med å gjøre får jge høre her....:)))

Skrevet

Supersunn?? Yes right!! Neeeei, kan nok ikke si det..hehe.. var det FØR jul og før oppstart av spray, men så sklei det litt ut, kan man si..hehe.. Er vel enda i "julemodus";-) Jeg røyker mindre, nå 3-4 om dagen. Har tatt meg et glass vin til ost og kjeks... Ikke mye glorie og joggesko her. Intensjonen (tanken)er der ja, men ikke realiteten. Jeg er og blir en livsnyter. Mindre kaffe har jeg klart, mere vann. Verre med snop'en, blir så steike snopesjuk om kvelden og da raider jeg alt av skuffer og skap, som om jeg aldri hadde sett mat før..hehe.. Enn dere andre da?

Skrevet

åh det var godt at du fantes!!!!:)))

syns det er hardt å innrømme men jeg har ikke klart å slutte helt med røyken jeg heller..klarer meg fint om dagen sekv om jeg tenker på det hele tiden..men når kvelden kommer og mannen står på altan og fryser havlt ihjel og en røyksky srundt seg og full av gåsehud pga kulden synse jeg det ser så utrolig koselig ut der ute at jeg mååå snike meg ut der hehehehe:)))

tar også ett glass i ny og ne enda...det er litt merkeli og for 1 forsøk hadde jeg joggesko og glorie og vi var begge sånn hysterisk sunn.. 2 forsøk gjorde vi AKKURAT som vi har pleid omtrent og resultatet ble faktik bedre enn med glorie og joggesko..hmmm

er det eegntlig det er så mye en kan gjøre?dvs jeg har vært flink å drikke urte&alovera juice siden sept-nov for å rense opp litt her og der...og spist bidronning siden ett par dager før spraystart...og har tatt alle vitamenier jeg skal og sjekket hos legen og alle mine lagre er flotte så mangelr ikke noe der ihvertfall:)

sånn sett føler jeg at alt er bedre denne gang men klarer ikke unngå litt dårlig samvittighet.....?

Skrevet

kankjse jeg er litt naiv som ikke har dårlig samvittighet for å ikke ha glorie, jeg vet ikke... Men jeg prøver å leve som normalt, og det funker ihvertfall... SÅ LANGT, for å si det sånn.. Er enig med deg ang det med røyken, og syns at det er stor forskjell mellom å ta 3-4 kontra 15-20 pr dag. Man lever så sunt og så normalt som man kan.. Hva mener dere andre om det? Hvor "mye" gjør dere i hverdagen for at dette skal gå bra?

Skrevet

Hei!

Da skal jeg straks på andre UL i dette forsøket. Hadde 16 follikler ved forrige UL den 20. Ved mitt første IVF forsøk hadde jeg også samme antall, men ved uttak var det bare 3 egg. Da hadde jeg brukt Puregon 125. Denne gangen prøver jeg Menopur 150, så jeg er nå veldig spent på å se om det er bedre denne gangen.

Har ikke helt trua merker jeg, kjenner nesten ingenting i kroppen. Det eneste er at de siste sprøytene har vært helt sykt vonde og jeg har begynt å blø i stikket av de.

Da jeg brukte Puregon var jeg skikkelig stinn i magen og hadde store pupper og generelt ganske hormonell, nå er alt bare helt vanlig...

Jeg er ikke så stor og har en BMI på litt over 18, så de er redd for at jeg skal bli overstimulert, men det tror jeg virkelig ikke det er noen fare for nå heller!

Spent på i dag!

Ha en fin dag alle sammen!

Skrevet

hmm...forsvant det egg fra ul til uttak sist???eller de var kanskje bare ikke blitt store noktil å ta ut??

jeg kjenner ikke no i kroppen heller ikke de to forrige gangene heller...men vi vil ha gode,,ikke mange egg...selvsgt såpass at vi får på frys men....som sgat før en plass er jeg litt nysgjerrig på om jeg kommer til å kjenne no denne gang ift eggene:))

bmi på 18 og redd for overstimuli sier du....har ikke målt min bmi på årevis men er av de mindre menneskene her i verden og kalles vel veldig slank...her må det hestedoser til før noe biter på meg ihvertfall...trodde ikke vekt hadde noe å si for slike medisiner som vi bruker...hmmm..

jeg brukte ihvertfall 175ie puregon 1 forsøk og øte til 225 etter ul.

2 forsøk begyte jeg på 225ie og økte til 275 etter ul...

denne gang begyner jeg på 300ie på en annen medisin...har bare fått ut 4 og fem egg før....

men vi er så forskjellig heldigvis:) masse lykke til idag!!huske å oppdatere idag:))))

Skrevet

Heisann!

Da har jeg vært på ul :)

Jeg må fortsette på menopur i to dager til, og komme til kontroll på søndag igjen. Hva er det egentlig jeg har vært på ul og målt? Eggposer, follikler? *rister på hodet* Det var 6-8 stykker på hver side og de var 14 mm iallefall. Hehe :)

BMI'en min skriker overvektig, og derfor er jeg litt forsiktig med hva jeg gasser i meg...Kall det gjerne glorie :D Jeg er utrolig usunn, og mangler helt viljestyrke til å slanke meg. Men som med sist graviditet ble jeg supersunn og har aldri følt meg så bra som jeg gjorde da. Så det gir meg merkelig nok styrke til å gjøre et ærlig forsøk på å snu om kostholdet mitt. Å gjett om jeg trenger det! Løper 2-3 dager i uka gjør jeg også :) Har full forståelse for at dere som er lettvektere gir en stor bang i hva dere spiser, men skal jeg legge på meg 10-20 kilo i ett evt svangerskap vil vekta vise tre tall, og da tenker jeg ikke akkurat på desimalen...Hehe:) Tenk å måtte gå så langt som det har gjort hos meg før jeg klarer å forandre livsstil/kosthold!! Jaja, nok om det :)

Skrevet

Heisan, damer.

mmp<3: Det du har målt er antall og størrelse på folliklene på eggstokkene dine, og et annet ord for follikel er eggpose :-) Høres ut som om det går bra med deg.

Det er begrenset hva man selv kan påvirke, men noe er det. Det handler mest om å gjøre kroppen klar for å bli gravid og gå gjennom en graviditet - og så kan man diskutere, og det vil være individuelt hvor langt man ønsker å gå for å oppnå det.

Det er klart at tobakk og alkohol ikke tilrettelegger for graviditet, det vet vi alle - men man vet også at det er nok av de som blir gravide på tross av at de røyker og tar seg en fest, både før, under og etter befruktning.

Jeg tenker at det bør i alle fall settes en grense mhp tobakk og alkohol når man vet at man er gravid...

Så blir det litt spesielt for oss som sliter med å bli gravide - for det første holder vi på lenge (om enn i varierende grad), og det er viktig å leve et normalt liv mens vi holder på med dette. På den andre side så er det jo sånn at vi ofte kan ønske å legge til rette så godt vi kan/orker, for vi vet hva som skal skje, og vi vet at det ligger noen hindringer i veien for oss, som andre ikke må forholde seg til.

Konklusjonen er at her må hver og en finne sin egen vei, ut fra den informasjonen man får, og hvordan man ønsker å leve sitt eget liv og hva som er viktig for at man skal komme seg best mulig gjennom den prøvelsen det å være ufrivillig barnløs er.

I mitt tilfelle har jeg ikke akkurat glorie, men jeg gjør så godt jeg orker.. Da jeg var under utredning (for fire (!) år siden nå) la jeg om kosthold og livsstil noe og gikk ned rundt 14 kg - jeg var overvektig før dette. Per idag sier BMIen at jeg fortsatt er overvektig, men tallet er nå 26 i stedet for 31, og jeg er friskere, sunnere og "lettere". Jeg passer fortsatt på vekten og lever ganske sunt. Har aldri røykt, så det er ingen utfordring for meg. Drikker lite, har noen ganger tatt et glass vin i sprayperioden, men aldri mens jeg går på sprøyter. En endring jeg har gjort de siste 3-4 forsøkene er at jeg har redusert koffeininntaket. Ellers har jeg også de siste ukene fokusert litt på å bli kvitt et par ekstra kg som har kommet de to graviditetene det siste halvannet året - men jeg tenker også mest på at jeg ikke skal bli for tung under graviditeten, og vil derfor gjerne ikke være altfor tung før jeg starter :-)

Det ble langt.. Gratulerer alle som orket å lese det!

Skrevet

Ellers skal jeg ta femte sprøyterunden ikveld, og starter på Orgalutran også nå - så da er det 4 injeksjoner pluss 2 piller hver kveld.. (og det er før folsyren, vitaminene etc..). Hehe...

Jeg kjenner foreløpig ingenting i magen annet enn bittelitt ømhet rundt stikkestedene - litt ømme bryster har jeg også hatt i ny og ne. Blir spennende med UL på mandag.

Skrevet

Fint med ny tråd. Jeg tror jeg er litt etter dere jenter. Skal til ultralyd dag 6, på mandag. Regner med det er så tidlig for å se hvordan de har vekst, og mulig doseøkning. Har pcos, så de er vell redd for overstimulering. Første forsøk dette så blir spennende:):)

Når jeg stikker, så kommer det litt blod ut..Tro om teknikken min er dårlig eller jeg har mange blodkar i magen?? Litt urolig for at jeg skal "miste" litt av puregonen da.. Stikker med ca 90 grader inn og lar vær inne imellom 5-10sekunder..Tips?

Skrevet

Heia jenter :-)

Etter ny ultralyd i dag, var det vokst 9-10 eggposer, så 2-3 mer enn tirsdagen, klager ikke på det :-) de har vokst seg ganske jevnt vokst og ca samme størrelse, flott :)

Fortsetter med sprøyter til mandag tilbake da og de skal bestemme om det blir uttak onsdag el torsdag!

Jeg har ikke noe glorie, langt i fra. Røyker også *noe svineri*, men selfølgelig begrensetnå og skal prøve å ikke røre den pinnen etter innsett.Har ikke drukket noe nå, tror det var en fest like før spraystart.Prøver å spise regelmessig og tenke litt over va jeg spiser, men synes jeg har lyst på potetgull og sjokolade konstant nå når jeg tenker å styre litt unna...æsj...så plagsomt!!!.

Ellers er både jeg og mannen min flinke med å ta de forskjellige vitaminene hver dag og tror selv jeg er mye mer positivt innstilt denne gangen enn de 2 gangene før og ikke så mye annet rundt jeg bekymrer meg for... kjenner det er lettere med ren og klarere psyke :-)

Skal være flink å gå en god tur hver dag etter innsett,spise variert og ellers leve som normalt,ellers tror jeg naturen får avgjøre hva som er liv laga...og vi må tro at moder natur er raus denne mnd :-))

Skrevet

Da har jeg vært på UL og det så vel greit ut. Hadde ca 10 eggposer i en størrelse på 11 mm( de bør være rundt 18-19mm ved uttak skjønte jeg), så jeg fortsetter på samme dose til over helga. Blir ny UL på mandag, men legen hadde tro på uttak på torsdag eller fredag.

Krysser fingrene for at de vokser fint. Jeg er ikke fanatisk i forhold til kosthold osv, men har kuttet litt på koffeininntaket og går lengre turer hver dag. Har jeg lyst på et glass vin, så har jeg tatt det også. Synes det er nok stress og psykisk belastning med disse forsøkene som det er.

Tøysekroppen: Skjønte det slik på legen min at BMI hadde innvirkning på hvilken dose jeg skulle få, men det skal også sies at jeg har bra antall follikler, men som sist forsøk, var det mange som var tomme. Derfor ble det bare tre egg. Får håpe menopur bedrer kvaliteten nå da.

Skrevet

Vel hjemme igjen og fått gmla i meg litt ost og kjeks = )

Gikk angivelig greit på ul i dag...

4 egg, som er maks av det vi kan håpe på, som var litt små enda.

Skal fortsette som før med dosene og komme tilbake for ny måling på mandag. Får håpe de vokser seg store og sterke i helgen ; )

Og nei, jeg er heller ikke flink...

Tar litt vitaminer, men siden jeg er sykemeldt og går hjemme hele dagen er det lett å forgripe seg grovt på godteriskapet.....

Får gjøre en innsats når egget er inne, tenker jeg = )

Skrevet

har ikke så mye og oppdatere da men:) må jo holde liv i tråden!

har sprøytet 5 dager nå...6 i kveld...er så redd jeg ikke får i meg det jeg skal og jeg trenger det virkelig....skal ha 300ie men det er alltid litt igjen i sprøyten:( stikker to ganger av og til bare får og presse med meg dyrebare dråper men de kommer ikke ut!!!

driver å blander og styrer...stakk meg i fingen ene dagen...ikke spør hvordan jeg fikk det til..men bytte opptrekksnål med stikke nål og bla bla bla...gleeder meg og gruer meg til ul.....spent nå ja...

Skrevet

Hmm,,her har jeg visst glemt å skrive;),,,,,Hallois damer:=) hehe

Jeg skal sette eggløsningssprøyte idag,,,,uttak tirsdag,,,,evt innsett torsdag.

Sier evt,,ettersom jeg er uheldig denne gangen. Få egg. Men håååååååååååper att noen blir befruktet.....

Bare 3 i rett størrelse,,2 litt mindre. Økte dosen,,så håper de modnes tilstrekkelig de også.

Har jeg flaks får jeg ut 5,,,,,,,,,13 ved siste forsøk.

går d bra med dere andre?

Skrevet

Jeg har vært på kontroll idag, igjen!

Eggposene har vokst seg store, 18mm. Jeg hadde i overkant 6 på hver side, legen mente det var mye og er redd jeg skal bli overstimulert :(

Kjenner det godt i magen nå, så gruer meg litt til eggløsningssprøyta. Og til å sitte 6-7 timer i bil :S

Pia76: Jeg skal også ha uttak tirsdag, vi hører vel til samme sykehuset? :)

Lykke til alle sammen :)

Skrevet

mmp------ St.olavs her iallefall---Trondheim:=)

Håper du ikke blir overstimulert. Jeg hadde jo 13 sist,,å det kjentes godt ja/..

Gleder meg til å bli ferdig med dette. Selv om jeg ikke akkurat ser fram imot der uttaket. Hadde ikke ondt sist,,,jeg bare liker IKKE å sitte i den stolen.( Liker jo ikke vanli Ul heller).

Masse lykke til på tirsdag,,,du må skrive når du kommer hjem;)

Skrevet

Lykke til dere damer som skal ha uttak til uka!

Jeg er på stikkedag 4, kjenner aktivitet i eggstokkene, ellers fin form iallefall fysisk. Ser at flere av dere også bekymrer for eggproduksjonen - det gjør jeg også. Fikk ut kun 2 umodne egg sist (gikk kun på menopur, tabbe) har gonal-f denne gang og har alltid hatt eggresultat på det men jeg drar jo på åra og intet er sikkert lenger. De psykiske påkjenningene er helt klart min utfordring i denne hobbyen! Men det er gledelig å se at damer i alle aldre lykkes her inne, så jeg krysser fingre. Måtte 2010 bli vårt år, jenter!

Skrevet

Tøysekroppen :)

Jeg har også tenkt samme som deg ang å ikke få ut all medisinen i sprøyta, blander også selv..det jeg har gjort er å ha ei lita luftboble før jeg setter for da presser det all veska ut og lufta legger seg i tuppen på sprøyta liksom,funker bra!

Prata med ei veninne som er sykepleier og hun sa det gjorde ingenting, skal myyye mer luft til for at noe skal gå galt og det helst direkte i blodåra.

Hahaha, må flire her, samme skjedde med meg i går da jeg skulle stikke..sku trekke opp genseren og stakk meg farsken i fingeren jeg også, blødde og var ikke godt,hehe....

Skal på ny ul i morgen, er spent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...