Gjest Skrevet 10. januar 2010 #26 Skrevet 10. januar 2010 Det er ikke snakk om nedskjæringer hos oss, ingenting har blitt redusert/kuttet. Jeg er klar over hva partiet står for, og her i Drammen Kommune har det aldri, på noe tidspunkt vært snakk om i programmer eller annet å kutte i barnehagene. Høyre går inn for å ha landets beste skole i denne kommunen, da må man også ta for seg barnehagene siden det er "grunnsålen" Dette er en politisk agenda, og lindus:) som også er med i denne debatten har vært folkevalgt for Høyre i Drammen tidligere. Vi er begge kjent med programmer og politikk, og utøvelsen av disse. Jeg har ingen grunn til å ta mine barn ut av barnehagen, min yngste er en av de eldste i barnegruppen og har dermed ikke det samme behovet som de yngste barna, og hun skal om ikke alt for lenge over på stor avdeling, som er helt fortreffelig.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #27 Skrevet 10. januar 2010 Vi henter våre barn til forskjellige tider....jeg er ofte innom til frokost og jeg henter ofte tidlig...da har jeg opplevd flere ganger at det har vært 1 voksen alene med ansvaret for 8-9 barn mellom 1-2 år. Og det syns jeg ikke er forsvarlig. I tillegg har de som jobber på avdelingen uttrykt at de syns det ofte er for få voksne på jobb, og de har selv tatt dette opp tidligere uten å bli hørt. Vi har tatt saken opp med styrer i barnehagen gjentatte ganger uten å bli tatt på alvor. Jeg har alltid brukt min stemmerett, og jeg har også i 8 år gjort min plikt som folkevalgt i vår kommune....og som du sier vi må gjøre oppgjør mot det offentlige...og det er jo akkurat det vi gjør....ved å få satt saken på den politiske dagsorden i vår kommune!! Det er bedre å være offensiv enn deffensiv.!
Jenny-penny Skrevet 10. januar 2010 #28 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er kjempe fornøyd med personalet OG bemanningen i vår (private)barnehage. Det har jeg vært siden jenta mi gikk på småbarnsavdeling 0-3 og nå er hun på stor avdeling. Siden dette tydeligvis er noe dere setter mye tid og ressurser på undrer jeg, hvor mange barn er den ansatte alene med om gangen? Hvor gamle er barna? Trodde småbarnsavdelinger hadde krav om hvor mange ansatte det skulle være pr barn?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2010 #29 Skrevet 10. januar 2010 jo da, jeg er for å kjempe for at barnehagene skal bli bra over alt. jeg er bare ikke for å gjøre det ved å melde seg inn i en fb gruppe. jeg har mange barnehageansatte som venner på fb. folk som gjør en flott og fin insats, som fortjener ros og respekt. jeg har ikke lyst til å spre negativitet ved å hinte til at de ikke gjør en god nok jobb på den måten. bedre å da kjempe for den enkelte barnehage, i den enkelte kommune. for det er barnehager det er verd å kjempe for i min kommune også. men uansett hvor mange FB grupper vi lager. så vil det ikke hjelpe disse barnehagene. form problemet er langt mer omfattende en "2 til på jobb så blir alt bra"
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #30 Skrevet 10. januar 2010 Jeg kan jo gjenta (en gang til) at dette handler ikke om MITT barn, det handler om veldig mange flere. Jeg vet ikke hva mødrene til de andre barna som er yngre og trenger fang og hender i større utstrekning enn mitt stemmer og ikke bryr jeg meg om det heller. Barna våre stemmer ikke, de har ikke muligheten til det. Jeg som forelder kan velge, og det finnes mange andre gode valg i nærområdet. Også billigere valg for min del. Men hva gavner det de andre barna i samme barnehage da? Og ikke minst de ansatte som setter veldig stor pris på innsatsen vi gjør for å bedre deres hverdag?
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #31 Skrevet 10. januar 2010 Tillab er ikke alene om å stå for denne tråden, jeg er like mye involvert som henne. Og til din informasjon så er jeg medlem av Arbeiderpartiet og har sittet som folkevalgt for arbeiderpartiet i to perioder tidligere. Dette er absolutt ingen vendetta mot de kommunale barnehagene, dette er en kamp drevet av engasjerte foreldre som vil ha enda bedre barnehager.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #32 Skrevet 10. januar 2010 Så når jeg peker på at du selv står bak den økonomiske situasjonen til barnehagen du er så negativt opptatt av så er den plutselig bra nok? Det er jo ikke det du sier i andre innlegg. Du synes ikke du møter deg selv i døra i denne saken? Å ikke kutte, eller å ikke øke bevillingene med flere barn til stede er vel strengt talt samme sak?
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #33 Skrevet 10. januar 2010 Det er hyggelig Loren, både at du og "oddbob" er fornøyde og at du i solidaritet har meldt deg inn:) Og jeg er veldig glad for at det ble en debatt rundt dette! Veldig hyggelig å se at det tydeligvis er veldig mange gode barnehager der ute, slike som de som ikke er fullt så gode kan strekke seg etter!
solstråle69 Skrevet 10. januar 2010 #34 Skrevet 10. januar 2010 Snuppa vår går i en privat barnehage, som vi er veldig fornøyd med. Jeg hadde IKKE vært "rolig" om hun gikk i en av de offentlige i kommunen vår. Jeg er generelt skeptisk, da - og mener at de FLESTE barn har det "best" hjemme hos en av foreldrene til de har fylt 2 år. Jeg ser INGEN grunn til at barn trenger bhg før dette, og tror heller ikke at bhg på noen måte er optimalt for barn under 2 år.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #35 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har også mange barnehageansatte som venner, og mange av de roser oss for å kjempe denne saken. Og de jobber ikke bare i min kommune, men flere andre steder i landet også. Og vi har ALDRI kritisert de som jobber med barna våre, vi har sagt at vi ønsker flere av de. Vi ønsker at de skal ha en best mulig arbeidshverdag, samtidig som barna våre har det best mulig
piano♫ Skrevet 10. januar 2010 #36 Skrevet 10. januar 2010 En helt annen ting: Hva er effekten av slike facebook-grupper? Jeg hørte om noen som hadde opprettet en slik gruppe, og på kort tid fått ca 10.000 sympatisører. De kalte inn til et "folkemøte" for å diskutere videre strategi og handling. Der møtte det fire. Så mye for engasjement, liksom. Til spørsmålet ditt: Jeg føler at kommunen vår satser på barnehager og skoler, så godt som de bare kan - og jeg VET at de ansatte i barnehagen til ungene våre gjør sitt ytterste hver eneste dag for at mine og alle andres barn skal ha det best mulig. Og ja: De har det BRA! Dessuten stemte jeg SV ved forrige valg, og jeg støtter Lektoren i resonnementet som ble frembrakt.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #37 Skrevet 10. januar 2010 Jeg forventer ikke at alle er enige med det jeg skriver, men jeg forventer ett visst saklighets nivå når man diskuterer. Personangrep og krasse kommentarer kan man vel ta med seg inn på krangleforumet??
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #38 Skrevet 10. januar 2010 Og du kan ikke forvente at når du starter en tråd med ordet JEG ørten ganger så skal man automatisk tro at det handler om noen annen. Hvor er denne barnehagen det skrives om? Jeg har hatt unger i 6 ulike barnehager totalt og jeg har ikke en eneste gang opplevd noen som ligner på ditt innlegg.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #39 Skrevet 10. januar 2010 Så vi er ikke oppegående fordi vi er fornøyde med vår barnehage og ikke er interessert i å henge ut barnhager?? Skal jeg si at folk her ikke er oppegående fordi de ikke engasjerer seg nok i fattigdommen og sulten resten av verden fordi JEG er engasjert i det? Blir på samme måten det... Du sier at dette er viktig og at de som ikke engasjerer seg i dette ikke er oppegående foreldre..da sier jeg at alle som ikke engasjerer seg i verdens fattigdom ikke er oppegående fordi det er hva JEG mener er viktig...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #40 Skrevet 10. januar 2010 Dersom du er folkevalgt så håper jeg at du bruker bedre teknikker som politiker enn hva du gjør her inne, hersketeknikker er så avleggs, lille venn. Hvem er du til å bestemme hvem som er engasjerte og oppegående? Ut fra en liste på FB? Bite me.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #41 Skrevet 10. januar 2010 Jeg må bare korrigere først; Lindus er Ap, ikke Høyre, gikk litt fort i svingen der. Jeg føler mitt barn "klarer seg", hun har ikke de aller største behovene, og jeg ser jo at hun er fornøyd med sine dager i barnehagen. Men jeg ser jo også når barn som ikke er like store og selvgående som henne ikke får det de trenger. Dermed er jeg ikke fornøyd, for kanskje det en dag er mitt barn som ikke får dekket sine behov, kanskje hun faller og slår seg når de kun er en på jobb og det ikke blir lagt merke til? At hun ikke blir trøstet og tatt vare på. Det er ikke godt nok. Bevillingene er økt, men ikke på de rette postene. De har altså ikke kuttet, men bevilget feil sted. Jeg ser heller ikke problemet med å skulle være med i debatt selv om partiet jeg stemmer på kanskje ikke er enig. Er du enig med ALLE poster hos det partiet du stemmer på? Jeg har flere poster mitt parti og jeg er uenige på, jeg er heller ikke redd for å foreslå endringer også innad. Ser ingen grunn til hvorfor man skal være en av flokken dersom man har en egen mening som differerer?
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #42 Skrevet 10. januar 2010 Men selv om ikke du har opplevd det, så betyr det vel ikke at det ikke skjer? Som jeg har sagt ser det ut til at dette er et relativt nytt problem, også i vår barnehage. Grunnen til at jeg skriver jeg er at den eneste jeg vel egentlig har rett til å snakke for er meg selv. Selv om jeg ønsker å hjelpe andre. Det gir også et innlegg som skaper mer debatt og debatt er det som er øsnket. Belyse problemet, siden det ikke bare er denne ene barnehagen som har samme problem.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #43 Skrevet 10. januar 2010 Jo, man er ikke enig med sitt parti i alt. Men når du klager på kommunepolitikken til H så synes jeg du bommer. Det er jo en av de større sakene i partiet at all offentlig tjeneste skal ut på anbud og kun et minimum skal være igjen. Dvs, den delen av offentlige tjenester det går an å tjene penger på skal ut på anbud. Da er det logisk for meg at barnehagen kjøres ned på minimumsbemanning, men ut fra det du skriver så er det også under kravet til bemanning så vidt jeg forstår. Det blir vel i isåfall et juridisk spørsmål?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2010 #44 Skrevet 10. januar 2010 "Spesielt viktig er det med økt voksentetthet, sånn at vi som foreldre kan føle oss trygge på at våre barn blir godt i varetatt mens vi er på jobb" jeg føler meg veldig trygg på at barna blir godt i varetatt. og det er ikke til å se bort i fra at en god del personer hadde tenkt at jeg ikke var det om jeg hadde meldt meg inn. i tillegg er jeg fremdels overbevist om at det er mer en fler ansatte på jobb som skal til for å fikse barnehager som ikke fungerer
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #45 Skrevet 10. januar 2010 Så godt å høre at du er fornøyd Jeg bruker mye tid og ressurser på dette, fordi det handler om veslegutten min sin hverdag. Jeg har opplevd at det til tider bare har vært 1 ansatt alene med opptil 8-9 barn mellom 1-2 år. I tillegg har jeg kommet for å hente gutten min på 1 år, og da har 7-8 småbarn vært overlatt til seg selv i ett av oppholdsrommene, mens den ene ansatte måtte ut på stellerommet for å skifte en bleie. Når jeg har levert til frokost har en voksen sittet ved frokostbordet med ansvaret for 9 småbarn alene. Jeg har også opplevd å komme å hente mellom kl 13-14, hvor det kun har vært en voksen tilsted på 17 barn som sover/hviler....ikke alle sover heller. Da har de andre ansatte avviklet lunsj, møter, kjøkkentjeneste og annet arbeid som vask av leker mm Vi har full støtte fra både Utdanningsforbundet og Fagforbundet, som organsierer de fleste som jobber i barnehagene. Grunnen til dette er at deres medlemmer er fortvilet over situasjonen! Det finnes dessverre ingen lover som sier noe om antall barn per ansatt. Det eneste barnehageloven sier noe om er antall pedagoger per barn. Det vi ønsker er å få lovregulert hvor mange barn det skal være per voksen. Endel kommuner har en norm om 3 barn per ansatt på småbarnsavdeling, og 6 barn per ansatt på stor avdeling, men dette kan kommunene faktisk regulere helt selv dessverre.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #46 Skrevet 10. januar 2010 Sa hun, og vi siterer videre hennes innlegg fra tidligere "Oi oi oi, jeg er tydeligvis ikke her på DIB ofte nok.....for jeg trodde at det her inne var oppegående og reflekterte foreldre som ønsket det beste for barna sine, og som i solidaritet med andre foreldre vil kjempe for denne saken. Men så feil kan man ta!!" - saklig nivå? - personangrep? - krasse kommentarer? Jada du har det alt. Stein i glasshus er så irriterende.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #47 Skrevet 10. januar 2010 Om du leser fulle setninger, så ser du at jeg tidligere har vært folkevalgt. Fordelen med det er at jeg faktisk vet hvordan politiske styringssystemer fungerer, i motsetning til noen andre her inne. Jeg bestemmer ingen ting, men jeg forbeholder meg retten til å mene hva jeg vil...og jeg mener at ett visst saklighetsnivå er å forvente i et forum for voksne mennesker, som i tillegg er foreldre!
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #48 Skrevet 10. januar 2010 Problemet er at det ikke finnes noe krav til bemanning. Det finnes ingen lov som regulerer antallet barn per voksen. Vi vil ha nedfelt hvor mange barn det max kan være per voksen før det er uforsvarlig. Såvidt vi kan finne holder barnehagen seg innenfor loven slik den er i dag, med rett antall pedagoger i forhold til antallet barn. Og du må gjerne synes at jeg bommer, men i partiprogrammet for kommunen er barnehager en av de tingene som skal gjøres bedre, ikke dårligere, og slik som det er i dag er ikke godt nok. Heller ikke for private som får mindre penger per barn enn de kommunale barnehagene. (dette er jo felles over hele landet, mindre penger til de private) Selvfølgelig kunne jeg valgt en privat barnehage i stedet, jeg kunne blåst i dette fordi det egentlig ikke i størst grad angår meg som person, men jeg synes barna er viktigere enn hvilke politiske sympatier jeg har.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #49 Skrevet 10. januar 2010 Om noen av dere vil ta turen inn å titte på vår facebook gruppe så er dere velkomne til det. Jeg tror jeg forlater dette forumet, til fordel for andre fora. Jeg syns det er ENKELTE her som drar debatten langt ut av proposjoner, og som kun skriver her for å være ufine. Bruk sinnet på en annen mer konstruktiv måte. På Facebook gruppen er det hvertfall saklige kommentar, både fra de som er fornøyde med sine barnehager, og de som ikke er fornøyde. Mye hyggeligere, og ikke minst mye mer konstruktivt!
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #50 Skrevet 10. januar 2010 Tusen takk for støtten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå