Gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Stort sett foretrekker jeg å være sammen med barna mine selv, men siden jeg jobber må jeg sende dem i barnehage stort sett hver dag. Det jeg har oppdaget da er at barnet mitt ikke blir sett, det blir ikke hørt og det blir ikke ivaretatt, fordi det ikke er nok mennesker tilstede til å ta vare på henne hele tiden. Noen timer om dagen er det nok hender og fang, men stort sett ikke. Og morgen og ettermiddag hender det at det står en person, feks denne guttehvalpen, alene med opptil 8,9 og flere barn. Har dere egentlig sett etter i deres barnehage? Hvor mange hender og fang som er tilgjengelig for barnet ditt når det trengs? For jeg tror faktisk ikke barna våre blir godt nok ivaretatt på småbarnsavdelingene rundt i landet. Blir ditt barn passet godt nok på? Får det dekket sine behov utover mat, ren bleie og søvn? Får det nærhet, trøst, omtanke og et fang når det har behov for det? Blir barnet ditt sett og hørt? Selvfølgelig vil du svare ja nå, men er du SIKKER? Jeg var sikker, helt til jeg selv så hvor ille det er... Hvis du ikke er sikker eller vet at det ikke er godt nok som det er, meld deg inn; http://www.facebook.com/#/group.php?gid=424475100064&ref=ts
husmus &2 Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Jeg merker at jeg ser på sånne innlegg som skremselspropaganda for ikke å ha barn i bhg og det gjør hysteriske personer som meg enda mer hysteriske, så takk for at du "bekrefter" mine største frykt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 husmus jeg kan bekrefte at det fins flotte barnehager der ute. som barna blir sett og hørt i bare sånn at du ikke blir alt for redd! er ekstremt fornøyd med småens barnehage
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Det er IKKE skremselspropaganda som er tanken min altså. Vi har en veldig god barnehage vi, med kompetent personale, stor andel pedagoger osv. Men det strekker bare ikke til med alle disse fantatiske menneskene som sliter seg fullstendig ut på å forsøke å klare ALT, fordi de er for få på jobb. Vi trenger flere hender i barnehagene, og det raskt, for det går på bekostning av våre barn slik det er nå, og det er de minste barna som har det verst.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Hva stemte du ved sist valg? Borgerlig? i så fall synes jeg du skal ligge lavt. Din stemme ved valget er med å avgjør hvor mye penger kommunene får å rutte med. Den borgerlige siden vil legge ned kommunene og deres tjenestetilbud, og vil derfor kutte i bevilgningene. Man kan ikke få i både pose og sekk. Start med å påvirk der du virkelig kan, nemlig gjennom valg.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har stemt ja. Men jeg ønsker ikke å ligge lavt. Jeg er faktisk medlem i det partiet som "sutter på pengesekken" i min kommune, og jeg forbeholder meg retten til å si fra at jeg ikke er fornøyd med hvordan de behandler pengene. Drammen Barnehager KF ba nemlig om mer penger i budsjettforhandlingene, de fikk avslag av rådmannen. Vi som foreldre og FAUere kan ikke bare sitte og se på at barnehager blir nedproritert i bemanningskabalen, når kommunen først har oppnådd full dekning.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Ja, jeg føler at ungene mine blir både hørt og sett i barnehagen =) Men de får ikke like mye oppmerksomhet som hjemme, naturligvis, men det trenger de ikke heller. Jeg leverer stort sett seint og henter tidlig og hender jeg har vært innom i kjernetida også - og aldri sett noe jeg ikke likte. Føler at ungene mine blir tatt godt vare på og de ansatte har sagt flere ganger at dett er trist at vi nå skal flytte - så de bryr seg om barna =) Ungene mine er 3 og 5 og går 60%. Minstemann på 1,5 har jeg ikke fått plass til ennå - men er sikker på at også han hadde trivdes i barnehagen vår! Ingen av mine unger sitter på fang hele dagen, og om de hadde vært sånne unger hadde de nok hatt godt av å være litt i barnehagen =P Men ikke i en kjip barnehage...
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Det er ikke nødvendig å rakke ned på person. Det er mer enn nok å ta tak i om man holder seg kun til sak. Det er forfriskende med noen som på disse sidene utviser litt samfunnsengasjement og kritisk tenkning. Det hever nivået betraktelig. Jeg har vært mye i og rundt barnehager. Jeg har sett nok av 1-2 åringer som sitter kalde og apatiske i ring på skogstur mens en tydelig alkoholisert barnehageansatt spretter rundt og synger. Hva var det? Kulturformidling. I beste fall. Omsorg, varme og kommunikasjon 0. Og hva med 4-5-åringer i vill slåsskamp og ingen voksne til stede? Eller en 4-åring i tydelig ubalanse som til slutt får bank av tre stykker. Og den barnehageansatte uttaler at han fikk som fortjent. Er øye for øye, tann for tann den nye pedagogikken? Sinte damer som kjefter på ungene. Listen er lang den, hvis man ønsker å se. Selvsagt er det slik. Jeg legger til at for mange barn er kanskje barnehagen redningen. Men vi har vel ikke så mange slike stakkarer i hvert kull, har vi?
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Nå er det ikke sikkert det er tilstrekkelig dekning i området du\dere bor, men sjekket du ikke ut disse tingene på forhånd? Vi forhørte oss, snakket med ulike kontakter og sjekket ut hvem som jobbet i de ulike barnehagene osv. før vi søkte og rangerte plassene i opptaket. Flere av de ansatte kjenner jeg fra tidligere. Hadde jeg ikke vært fornøyd, så hadde jeg jo fått en dagmamma e.l. Hadde absolutt ikke hatt barnet mitt i en bhg jeg ikke mente ungen min hadde det godt nok i.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Det er godt UnePune! En slik barnehage som du har er det vi ønsker oss:) Vi vet de finnes, vi vet det er mulig, og derfor tar vi tak i de som ikke tilbyr en barnehage som ser og hører barna slik som din gjør. Vi opplever også at våre større barn blir sett og hørt i samme barnehage, problematikken ligger på småbarnsavdelingene hvor det er en stor gruppe 1-2åringer, som er lite selvgående og trenger flere fang og hender for å bli godt nok ivaretatt. Og vi føler selvfølgelig ekstra på dette med bemanningen dersom noe uforutsett som feks en brann skulle hende. En voksen kan aldri klare å redde ut 9 barn tidsnok når et rom er overtent på omlag 3 minutter...
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Jeg kan helt ærlig si at JA jeg er SIKKER. Barnet/barnen mine blir ivaretatt. De blir sett, hørt, trøstet, kost med. Det er nok fang å sitte i når man trenger det og nok hender å holde i når man trenger det. Det er ikke et barn i den bhg som ikke blir sett. De blir stimulert til å utvikle seg og de blir(når det trengs) irettesatt(og det er like viktig det) Vi har verdens beste barnehage og verdens beste bhg ansatte
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 Twintipp; Denne barnehagen er en av de mest velrennomerte i hele kommunen. Det er full dekning her, det er også meget bra på avdelingene til de eldre barna. Problemet har heller ikke vært langvarig, jeg har et eldre barn som har gått på samme avdeling og byttet i fjor høst, og perioden hun gikk der var dette aldri likt som nå, det var alltid nok hender og fang til henne. Det er altså et nytt problem, blant annet på gunn av at barnehagen har fått flere plasser på samme areal, men ingen flere ansatte til å ta vare på de ekstra barna.
Lotta78 Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 Hadde aldri hatt barnet mitt i den barnehagen han er i om jeg ikke hadde stolt på at han har det bra der. Selvsagt er enkelte ting som ikke fungerer optimalt der, men det er ikke ting som påvirker omsorgsevnen til de som jobber der. Så lenge barnet mitt er lykkelig der er jeg lykkelig med. I tillegg er jeg hellig overbevist om at barnehagen bidrar med mye som jeg som alenemor ikke kan tilby. Bottom line; jeg føler meg trygg på at barnet mitt blir sett, hørt og ivaretatt av kompetente mennesker i barnehagen.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Det finnes mange meget gode barnehager. vår er/har vært en av dem. Vi er fornøyde med voksengruppen som er der i dag, vi er egentlig fornøyde med det aller meste i barnehagen vår. Det vi ikke er fornøyde med er at det nå er for mange barn med lange dager, og for få ansatte til å ta vare på dem hele dagen. Barna våre lider ingen nød, de får dekket de aller fleste av sine behov, men kanskje ikke alltid når de burde... Vi ønsker en garanti for at barna blir tatt godt nok vare på HELE dagen, mens pedledere løper på møter, mens de ansatte lunsjer, vasker, lager mat, gjør alle de tingene som gjør at de ikke er tilgjendelige for barnegruppen, for vi har oppdaget at det er ofte og mye. Det er ikke godt nok for oss!
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Bluberrypai; Så bra! Jeg er veldig glad for at det er så mange av dere som er fornøyde med deres barnehager Vi vil også ha det slik (igjen)
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 Det kan vel ikke være en av de beste i så tilfelle, dersom du mener at du bør reise sak til øverste hold for at barnas beste interresse ikke blir tilfredstilt på et tilstrekkelig nivå slik situasjonen er pr.dags dato?? Jeg har aldri hørt om dette problemet før deres propaganda her på Dib. Og jeg er hundre prosent sikker på at barnet mitt har det veldig bra i bhg han går i.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Jeg synes det er helt forkastelig at du som høyreperson sitter og klager over nedskjæringer i kommunal sektor. Da mener jeg at du ikke har klart for deg hva partiet du er medlem av står for. Du kan ikke stemme høyre og forvente å få sosialdemokratiets goder. Vil du ha en annen barnehage? Ta ungen ut av den de er i nå og sett dem i en annen, det er ditt partis politikk.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 Den ER ikke det nå, mener vi foreldrene som har barn på småbarnsavdelingene, men den har vært. Det er også problemet vi treffer på med styrer, hun mener de ikke trenger å endre noe "fordi barnehagen er jo så bra og vi har et godt rennomé..." Med full dekning, og faktisk overdekning som det er i kommunen vi bor i forventer vi nå mer. Uten at noen forventer mer, vil heller ikke ting bli bedre. Vi har flotte ansatte som gjør sitt ytterste for barna våre, hver eneste dag. Og vi ønsker flere av dem fordi de er slitne, de er overarbeidet og på et eller annet tidspunkt går det galt når man ikke har nok mennesker på jobb. Men jeg er igjen veldig glad for å høre at det er mange, som du Twintipp, som har en av de barnehagene vi ønsker at ALLE skal ha mulighet til å ha. Vi kan selvfølgelig bytte barnehage, snu kinnet til og late som at dette ikke er et kjent problem i mange kommunale barnehager rundt i landet, men vil det egentlig gavne noen andre enn oss selv? Jeg er heldig som har et av de mer selvgående barna på avdelingen, fra høsten av er hun også en av de eldste i kullet, noe som helt klart er en fordel. Jeg er sikker på at MITT barn har det bra og blir sett og hørt. Men så lenge det ikke gjelder alle brana er jeg ikke fornøyd.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Men kjære vene, du vet da vel at det er kommunene selv som priorterer hvor mye de skal bevilge i årsbudsjettet for hver enkelt sektor??? Kommunepolitierne må prioritere, og det kan de!! De kan jo ta fra andre sektorer....kultur, administrasjon, byutvikling mm....det handler om å ville bruke mere penger på å forbedre kvaliteten!! Det meste av pengesekken går til flere barnehageplasser, noe som er vel og bra, men det er også viktig at man sørger for at det også blir flere voksne i barnehagen. Den regjeringen som sitter nå har økt overføringene til kommunene betraktelig, men helt klart kan det økes mer. Men til syvende og sist, så er det kommunepolitikerne som må gjøre prioriteringene. Og det er jo også forskjellige politiske flertall i kommunene.... Til deg som frykter....ikke gjør det, for det er mange bra barnehager! Men nå er det på tide at det settes fokus på mer kvalitet fremfor kvantitet
Tøysetipp Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 Det kan være at det er en overgangsfase så siden du har vært så fornøyd som du sier så synes jeg du burde vise dem tilliten tilbake. Istedenfor å opprette facebookgrupper og være så offensiv. Hvordan vet du/dere egentlig at de ikke får det de trenger i løpet av en dag? Det er jo egentlig umulig for en forelder å vite siden de bare leverer og henter. Dere får gå til opprør mot det offentlige og som lektoren sier bruke deres stemmerett når den kan bli hørt !
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #21 Skrevet 10. januar 2010 Oi oi oi, jeg er tydeligvis ikke her på DIB ofte nok.....for jeg trodde at det her inne var oppegående og reflekterte foreldre som ønsket det beste for barna sine, og som i solidaritet med andre foreldre vil kjempe for denne saken. Men så feil kan man ta!! Hipp hipp hurra til dere som er med på å gjøre debatten seriøs, og jeg håper jeg ser dere inne på facebook gruppen vår også! Velkommen skal dere være Det er supert at det er så mange som er fornøyde med barnehagen de har barna i, men det er vel ikke noe argument for å ikke jobbe for at det skal bli like bra i andre barnehager??
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #22 Skrevet 10. januar 2010 Tøysetipp; det er jo det offentlige vi går etter. Vi går etter de med pengene i vår kommune, og vi går etter Stortinget for å få nedfelt et max antall barn per voksen. Det finnes et tall for antall pedagoger per barn, vi ønsker også antall barn per voksen. Og vi bruker vår stemmerett:) Det ER ikke en overgangsfase, en del av foreldrene har også opplevd dette tidligere ved endringer i barnegruppen. Det som er nytt av fjoråret er at de også har tatt inn enda flere barn, uten å øke bemanningen. Jeg synes vel at feks 7 nye plasser bør gi minst en 50% stilling ekstra også, men slik fungerer det jo ikke.
Ioren Skrevet 10. januar 2010 #23 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er 100% sikker - heldigvis! Vi er i den situasjonen at vi må ha mini i barnehage mer enn vi egentlig ville, og er så heldige at han er i en helt utrolig barnehage. Jeg har enda ikke sett et ikke-aktivisert barn der på de 1 1/2 årene han har gått der, han snakker om både de voksne og barna når han er hjemme - og den tryggheten han utstråler gjør at jeg er trygg på at han har det bra der. MEN - siden det ikke er sånn overalt har jeg i solidaritet med dere som opplever en slik hverdag meldt meg inn i gruppa. Alle barn fortjener en trygg og god hverdag!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. januar 2010 #24 Skrevet 10. januar 2010 Så lenge denne saken her inne drives av et medlem av Høyre, et borgerlig parti som er i mot kommunal tjenestetilbying, og mener at Høyre skal refses for å gi et dårlig tilbud, synes jeg ikke saken er seriøs i det hele tatt. Dere er fri til å ta ungene ut av offentlige barnehager og sette dem i private, som jo er høyres, og de borgerlige partienes, løsning på alt. Minner mer om; "jeg stemmer høyre fordi det ganger meg som enkeltmenneske, men når det kommer til sosiale goder så vi jeg ha det som sosialdemokratiet kan tilby også."
Tøysetipp Skrevet 10. januar 2010 #25 Skrevet 10. januar 2010 Bare et lite apropos. Det finnes reflekterte og oppegående foreldre som nødvendigvis ikke er enig i det du skriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå