Gå til innhold

up&go i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg syns det høres ut som en trist hverdag for deres barn... (selv er jeg hjemmemamma)

at barnehagen ikke har tid til å skifte bleier på våre små dersom det er feil type bleier..altså at man faktisk må kle av barnet for å skifte bleie..

hadde de hatt nok resurser så hadde barnehagen hatt nok tid til å skifte på de små...

trist samfunn vi har.. ikke har vi tid til å passe egne barn..og de som har betalt for å passe våre barn... vel de har ikke tid til å gjøre det skikkelig.. og etter foreldres ønske.. de bare overkjører foreldrene som vil ha en type bleie fremfor en annen type ... ikke bra....

altså politikerne bør gi foreldre ett mer realistisk valg..til å velge å være sammen med barnet.. og så bør barnehagene få nok resurser til at barna kan få de bleieskiftene som trengs...!!! (alstå ikke kritikk til de ansatte i barnehagene..dere kan ikke for at dere ikke har flere ansatte..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid en lett løsning å skylde på politikerne...

Jeg mener at noe av arbeidet ligger hos folket generelt. Å skifte en bleie selv om det ikke er den letteste bleien, ER faktisk jobben til barnehageansatte, og det går faktisk helt fint ann å klare, ingen kan komme her og si at det er umulig!

Skrevet

Nei, det er ikke umulig:-) Hvis noen foreldre hadde hatt et sterkt ønske om å bruke up&go i barnehagen, går jeg utifra at de har en god grunn til det.

Hvis alle skal bruke up&go på en småbarnsavdeling, er ikke det heller umulig, men det blir litt enklere hvis vi kan bruke teip-bleier. Dette mener jeg ikke fordi jeg er lat, men en hverdag i bhg er travel, alt går etter klokken. I tillegg er det forskjell på å kle av barnet ditt hjemme og kle av alle barna på en avdeling bukse og strømpebukse.

Jeg skulle ønske det ikke var slik, at vi hadde flere hender til å hjelpe barna. Grunnbemanningen på en avdeling har vært den samme i mange år. Åpningstidene blir lengre, slik at det er færre og færre timer i løpet av dagen alle er på jobb samtidig. Pedagogene får stadig mer kontorarbeid, observasjonskjema som skal fylles ut, møter som skal forberedes, "alt" vi gjør skal dokumenteres og vurderes. Dette er vel og bra, men hvor er de ekstra ressursene? De finnes ikke. Vi skal gjøre en fantastisk jobb med færre og færre ressurser. De fleste pedagoger sliter nok med følelsen av å stadig henge etter, desverre...

Skrevet

hvorfor er det anderledes å skifte i en barnehage enn hjemme?? selv har jeg fire bleiebarn hjemme ...altså 24 timer døgnet.. og jeg er stortsett alene om de..far jobber lange dager... (har valgt bort barnehage..nettop da jeg syns det er for lite fokus på barnet ...som om de ikke har tid til barnet...)

Skrevet

FORDI VI HAR MINDRE TID TIL BARNA!

Skrevet

Ja og siden det tar lengre tid å skifte bleie på ditt barn, setter ET barns behov foran ALLE andres på avdeling? Tenkt på det? For det handler faktisk ikke om de ansattes lyster eller behov, men hvordan de best kan ta seg av alle barna på avdelingen. Og ved å korte ned på tiden det tar med bleieskift får de mer tid til koselie ting, måltider ol. Eller i tilfeller hvor det bare er en ansatt der, til å passe på alle barna.

Skrevet

Slutt med de dårlige unnskyldningene der. Hvis det i det hele tatt tar lenger tid, så er det snakk om 2-3 minutter! Herregud! Det går vel ikke utover de andre barna!

Skrevet

og hvorfor har dere mindre tid til barna? Jeg er hjemmemamma med 4 barn, tvillingene mine er 3 mnd gammel så har jeg ei på 1.5 og en som er snart tre... men han er vel forhåpentlig ferdig med bleier snart.

uansett jeg trodde dere hadde max 4 barn under 3 år... 5 om over halvparten har fullt 2 (?) så hvorfor har dere mindre tid til barna enn meg ? (pappa jobber lange dager, så ikke mye hjelp i han på dagtid.)

jeg trodde nemlig at en barnehage var for å passe på nettop BARNA.. så jeg var i den oppfatning at dere hadde tid til det?

Skrevet

En barnehage er åpen i 10 timer i løpet av en dag, feks 06.30-16.30. På en småbarnsavdeling er det 1 pedagog, 3 assistenter og 15 barn.

Hvis pedagogen kommer på jobb kl 06.30 går hun igjen kl 13.30.

En assistent kommer 07.00 og går 15.00.

En assistent kommer kl 08.00 og går kl 16.00.

Den siste assistenten kommer kl 08.30 og går klokken 16.30.

Mellom kl 08.30 og kl 13.30 er det full bemanning på jobb. Det er fem timer. Alle fire har en halvtimes lunsj, tilsammen to timer - da er vi nede i tre timer i løpet av en dag hvor alle i personalet er med barna samtidig. Dette er en dag uten sykefravær, hvor alle andre avdelinger har alle på jobb så man ikke behøver å hjelpe noen andre. Sjelden får man inn vikar ved første eller andre fraværsdag, med små barn er det uansett tryggest med kjente fjes. Andre avdelinger prioriterer å hjelpe avdelingene med de yngste barna, men ofte er det sykdom på alle avdelinger når influensasesongen er i gang.

De fleste dager er det enten møter med ulike instanser, avdelingsmøter enten på egen avdeling eller på andre avdelinger slik at man passer flere barn. Hvis dagen er godt organisert og man har litt erfaring klarer man uansett å ha dager fylt med glede og gode stunder sammen med barna. Rammene i en barnehagehverdag må være klare, så kan man fylle dem med gode opplevelser, utvikling av barna og mye omsorg, som de trenger og har krav på.

Vi har tid til å passe på barna, men hverdagen er presset. Der hvor vi kan spare noen minutter gjør vi gjerne det. Fakta er at ofte er det bare 3 voksne på avdelingen, som skal fordeles på 10 timer. Det vi ofte gjør da er å ha felles tidlig og senvakt med andre avdelinger, slik at de timene hvor det er flest barn på avdelingen er det også flest voksne. Det er viktig for oss at barna har det bra!

Hvis en mor hadde spurt meg om å få bytte bleietype grunnet ubehag, hadde jeg gjort det. Men dette er ikke et ønske jeg noensinne har hørt, og jeg har jobbet 10 år i barnehage. Foreldrene er våre viktigste samarbeidspartnere, og de kjenner barna sine best:-) Grunnen til at barnehagene ber om teipbleier er pga at det er enklere, sparer tid og rygger - ikke for å irritere foreldre...

Skrevet

Og grunnen til at foreldre vil bruke up&go er fordi de tenker på barnets beste, ikke for å irritere de ansatte. Så da er vi der vi begynte og kan bare bli enig i at vi tenker på barna alle sammen og setter dem foran egne behov :)

Og så håper vi det er få mennesker som er slik som noen ansatte har innrømmet her, at de hevner seg på ungene... grøss...

Skrevet

Da er vi jo enige alle sammen, og kan ta natten vel vitende om vi alle vil at mine og dine barn skal ha det bra i barnehagen.

Skrevet

Lurer på hvilken barnehage som er ute en halvtime på tur(utenom nå liksom).

Til vanlig er man jo ute mange timer i løpet av en dag, og så er det turdager hvor man er ute fra 10 til 13-15.

Man skifter jo bleier på tur, har med mat og drikke.

Nei jeg klør meg i hodet av tanken på de som må skifte up&go på tur i skogen når det er snø(og ellers) fordi det sikkert er mange som sender med dette.....

Skrevet

synes det er leit at enkelte aldri blir fornøyd, og tror at barnet sitt skal få spessialbehandling, uten at det påvirker noe om helst.. tenk hvis ALLE barna skulle hatt up&go, fordi det er LITT bedre en vanlig, hadde måtte sette av minst1-2 time mer til bleieskift hver dag, å da hadde dere klaga på at vi ikke bruker nok tid med/på barna...

jeg synes det er bare kos og moro når jeg har 3 unger å passe på i barnehagen, men er skjelden det er slik, for man er 3 voksene som skal ha 12 unger, og ofte da at en voksen blir opptatt med bleie skift eller dekke på til mat osv... å da er det ikke bare bare å sitte med 6 unger i 10-15 min bare fordi mamman til han en synes up&go er litt bedre, da hadde dere også foretrekk at bleiskift gikk unna på et par min...

dette er ikke ansatte sin feil, men det at man ikke har nok bemanning

ikke skjønner at enkelte tror at 1-2 bleibarn hjemme er det samme som 14 stk i barnehage...

Skrevet

Hvis dere bruker 10-15 min på å bytte en up&go burde dere virkelig revurdere yrkesvalget deres! OMG... Det er jo UMULIG å bruke så lang tid! Tar meg 2 min vanligvis, 5 min hvis jeg skal ha av yttertøy også.

Er dere virkelig SÅ dårlig i jobben deres? hjelp...!!!

Skrevet

kald å skifte med vanlig bleier også vil jeg tro?

nok en grunn til at mine barn er hjemme med mammaen sin til de er store nok og i hvertfall ikke har bleie på seg!

Skrevet

Dere er vanskelige! Barna driter i om det er Up&Go eller andre bleier.

Hvordan vet jeg det? Fordi barna som brukte bleier for ti år siden hadde det helt fint i barnehagen de også....

Barnet mitt bruker Up&Go hjemme, og klipsbleier i barnehagen, uten problem.

Skrevet

jeg har 4 bleiebarn hjemme...og ingen ansatte. Far jobber lange dager, så det er i all hovedsak bare meg som må ta alle bleieskift, bordekkinger, (møter.(?).. slik som helsestasjon, handling, vasking av både klær og gulv og resten av huset) underholdning, pedagogisk opplegg, sang, lek ut og inn...klepå kle av osv osv.. legging osv. Matpause?? hva er det, jeg spiser sammen med mine barn. koselig, men ikke pause.. pause har jeg ikke før det er natt, med forutsetning at alle barn sover, og ingen er syke da de naturlig nok er mere våkne om de er syke.

jeg tror ikke at mine fire barn er like mye jobb som om jeg ene og alene hadde passet 14 barn, men jeg tror at mine fire barn er tilsvarende mye jobb som hver enkelt annsatt i barnehagen har der. presset her også, i hvertfall når/hvis det skjer noe ekstraordinært med en av de . men har likevel tid til å bruke de bleiene jeg mener er best for mitt barn.

ingen klager, bare sammenligning. når jeg må på do, vel da er alle fire med meg...så ikke do-pause har jeg! så det så. ingen egenmeldigner heller for den saks skyld. er jeg syk, må jeg likevel ta jobben min!

Skrevet

01.54: Mener du at de ansatte i barnehagen skal ha det sånn de også?

At de ikke har noe å klage over fordi de slipper å ta med seg tre fire unger på do?

Herregud....

Skrevet

Du har det sikkert kjempetøft med 4 så små barn alene mye av tiden. Men de ansatte i bhg ber altså ikke om teipbleier for at barna skal ha det kjipt, men for å korte litt inn på tiden. Vi har tid til å bytte antrekk på alle barna fire ganger om dagen hvis vi vil det, men grunnen til at vi ønsker teipbleier er at vi vil bruke tiden til andre ting, som gagner barna.

Jeg tror ikke vi er så uenige, men jeg prøver bare å forklare hvorfor bhg har dette ønsket. Jeg er ikke hjemme med fire barn, så det kan jeg ikke sette meg inn i. Du jobber ikke (antar jeg) i barnehage, så det kan ikke du sette deg inn i. Vi har det sikkert travelt begge to. Jeg respekterer deg for den jobben du gjør så får jeg håpe noen respekterer jobben jeg gjør også. Ansatte i bhg bruker ikke teipbleier på barn som har behov for noe annet - det har jeg aldri påstått. Men det kan ikke være noe stort problem når jeg aldri har hørt en eneste forelder ytre et ønske om å ha up&go i barnehagen.

Skrevet

For en dustedebatt! Er det så vanskelig å bare bruke tapebleier i bhg da??? Noen ganger er jeg sikker på noen foreldre går inn for å være vanskelige!

Skrevet

Det er forbannet idiotisk med voksne mennesker som nekter å ha tapebleier i barnehagen. Hvor barnslige kan man bli. På den andre siden er dere den type foreldre som blir ledd mye og ofte av.

Skrevet

hm.. jeg spurte i barnehagen og de sa at det var det samme for de.. men dette var i september.. bruker nå up&go. burde jeg spørre igjen kanskje, eller sier de ifra?

Skrevet

02.02

nei det mener jeg ikke.. jeg bare svarte på at det er mere jobb i barnehage enn hjemme...og jeg tror ikke det er sant... jeg tror de har anderledes jobb, men ikke mer jobb.

og jeg klager ikke, bare gjør den over her oppmerksom på at det kan være mye jobb å være hjemme også, siden en barnehageannsatt overher påsto at det er lettere å skifte bleie hjemme enn i barnehage.. så lurte jeg litt på hvorfor det er tilfelle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...