Gå til innhold

up&go i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en blogg i sta, hvor det ble spurt om tips til barnehagestart. Der var det flere som skrev i at deres barnehage helst ikke ville ha up&go-bleier.

Hva er grunnen tro?

Vi bruker bare up&go til sprelledokka vår (som begynner i barnehage snart). Veldig vanskelig å få på henne noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar for lang tid når det er mange barn som skal skiftes på og det er vinter med mye påkledning

Skrevet

fordi det tar veldig mye lengre tid å få på enn en "vanlig" bleie

Skrevet

De aller fleste bhg ber foreldre om å ta med tapebleier(krever dette) på grunn av at med trusebleier må de kle helt av ungen ved bleieskift og det har de ikke tid til med så mange unger å passe på. Går mye fortere å dra ned alle klærne til knærne og tape på en ny bleie.

Selv om dere som foreldre har problemre med å skifte bleier har de i bhg lang erfaring med dette og ungene er mye mer medgjørlig i bhg enn hjemme.

Skrevet

ah - selvfølgelig , jeg ser den nå!

Takk for svar!

Skrevet

De har spurt oss 3 ganger om det i barnehagen her, men jeg bryr meg ikke. Up&Go er best for vårt barn, de andre er ekle å gå med og lekker lettere, ubehagelig for de små. De får bare gjøre jobben sin, som er å få de små til å trives. Ungenes velvære er mye viktigere enn å gjøre det enklest mulig for de ansatte - i mine øyne.

Skrevet

Grunnen er at når 9-15 små barn skal ha ca 3 bleier hver i løpet av en dag så tar dette mye tid. Med up&go-bleier må man ta av alle klær nedentil for å bytte. Med vanlige bleier kan man trekke ned bukse, strømpebukse o.l. og bytte (hvis det er tissebleie).

Hvis man er på tur eller er ute og må inn for å skifte er det også praktisk.

Når man er hjemme med ett barn virker ikke dette som et problem, men det er en liten ting som gjør at man får mer tid til barna i barnehagen og gir mindre slitasje på personalet. Det er mye av-og-påkledning i løpet av en dag.

Selvfølgelig kan du ha up&go hjemme og ta det på barnet om morgenen, når bleien skal av igjen er det jo bare å rive den av:-)

I barnehagen er det ofte faste bleieskiftetider før måltider, og vanlige bleier sparer MYE tid :-)

Skrevet

Går du inn for å være kranglete? Vanlige bleier er like gode som up&go. Du har faktisk ingen respekt for menneskene som passer ditt/dine barn...

Det er ikke snakk om å gjøre det enklest mulig for de ansatte.

De ansatte får mer tid med barna, din dumme, dumme ku.

Skrevet

01:02 : Hadde barnet ditt gått i min barnehage så hadde jeg ikke giddet å skifte på barnet. Så skulle du selv fått forklare hvorfor: At det var fordi mamma er vanskelig og ikke gidder å sende med passende bleier

Skrevet

Anonym 01:02,

Du er klar over at barna noen ganger må skifte ute også. Barna er jo på tur og noenganger så må vi ta bleieskiftet ute.

Det blir ganske kaldt for ditt barn når vi må ta av alle klærne nedentil for å skifte bleie.

Og som andre sier her så må vi noenganger skynde oss med bleieskift, kjmepesynd, men slik er det noen dager. Da går det fort å dra klærne ned på knærne, skifte bleia, og bare dra klærne på igjen.

Vi har ofte mange barn å ta hensyn til og vi vil det beste for alle barna.

Så det er ikke for at vi skal ha det enklest som mulig. Barnas beste går forran.

Men du kan jo ta med begge deler, for det er viktig å bruke god tid på stell og når vi har tid så gjør ihvertfall vi det. Da er up&go veldig bra :o)

Skrevet

ehmm... jeg er ihvertfall glad ungene mine ikke går i en barnehage med en SÅNN ansatt som over her. Mener du seriøst at du ville latt dine prinsipper og sinne overfor foreldrene gå ut over et stakkars barn og latt barnet gå uten å skifte bleie hele dagen?

Håper virkelig du tuller! Håper du bor langt herfra din syke dame!

Hadde noen visst at du sa dette, hadde du ikke fått jobbe lenge med barn, for en skam du er!

Skrevet

Tar meg et halvt minutt å skifte up&go, skjønner ikke problemet! Det må jo bare være latskap.

Man behøver ikke ta av begge beina heller, går heeeelt fint å bare ta av ene beinet. Litt trening, så går det like fort som andre bleier.

Alt man skal lage problemer av...

Skrevet

Hvordan får du bleia på begge bein dersom du bare tar av det ene beinet? Nysgjerrig...

Skrevet

Er det noe problem da?

Det er jo stretch, så det går jo lett som bare det å tre klærene rett gjennom.Prøv, så ser dere selv:)

Skrevet

Klærne gjennom bleia? HIHI! Man skal høre mye.....:D

Skrevet

He he, OK, ser den. Men tror fortsatt ikke det er like effektivt som å bruke andre bleier for de i barnehagen.

Har du testet ut dette på ettåringer og toåringer altså? F.eks en med masse yttertøy og sko på seg, ute på tur?

Skrevet

gjennom en beinet... dahh veldig vanskelig. sammen med beinet liksom...! kommer ikke borti bleien en gang, skjønner fremdeles ikke problemet...!

Skrevet

De skifter da før de går ut på tur...? Sjelden de går SÅ lange turer at de ikke kan vente til de kommer tilbake vel...?

Og jo jeg er helt sikker på at det er like effektivt hvis man bare legger litt vilje i det ;)

Og ja, har testet det ut!

Skrevet

Men hvorfor skal de absolutt stresse med å gjøre det på denne måten når det fins en enklere måte der man ikke trenger å legge så masse "vilje i det"?

Og håper forsåvidt de uansett skifter bæsjebleier ute på tur, og ikke lar ungen gå med det til de er tilbake igjen.

Skrevet

Du har testet det på en toåring med yttertøy og sko på seg? Og det gikk like kjapt? OK, da gir jeg meg :-)

Skrevet

For det første er det ikke stress!

Og for det andre - er ikke barnas trivsel viktigere enn å gjøre det enkelt for de ansatte?

Og mener dere at hvis de er på en halvtimes rusletur i skogen, så skal de begynne med bleieskift der midt på vinteren i stedet for å vente til de kommer inn igjen?

Skrevet

"Og for det andre - er ikke barnas trivsel viktigere enn å gjøre det enkelt for de ansatte?"

Poenget er at når det blir tungvindt så tar det lengre tid som igjen betyr at de andre ungene må vente. Altså det går utover både de ansatte og ungene i barnehagen

Skrevet

Selvfølgelig er barnas trivsel viktigst. Så dersom det er barn som virkelig mistrives dersom de ikke får up'n go, syns jeg godt de kan få bruke det. Har bare aldri hørt om den problemstillingen før (mine barn mistrives heldigvis ikke med vanlige bleier i barnehagen selv om vi bruker up'n go hjemme), og det sto ikke noe om det i innlegget om hvordan man skulle skifte med up'n go uten å ta av noe klær.

Men generelt tenker jeg for mine barn at en viktig ting for trivsel er at de voksne i barnehagen har mest mulig tid til barna, og ikke bruker all tid på bleieskift.

Ikke alle barnehager der tur konsekvent betyr "halvtimes rusletur" da ;-)

Skrevet

Mitt barn mistrivdes tydelig ihvertfall, ellers hadde det jo ikke vært noe problem. Jeg er ikke vanskelig bare for å være vanskelig!

Jeg setter bare barnet mitt sine behov FORAN voksne barnehageansattes behov, og sånn bør det også være!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...