Anne-B. Skrevet 5. januar 2010 #26 Skrevet 5. januar 2010 Fri vilje ja, men ikke kunnskap. Hva har man egentlig å tenke med om man ikke har kunnskap?
Anne-B. Skrevet 5. januar 2010 #27 Skrevet 5. januar 2010 Djevelen var jo opprinnelig en av Guds engler, Lucifer, lysbringeren (jfr. opplysning) men han gjorde opprør mot den tyranniske despot og ble sendt lukt ned i helvete.
mamma1980 Skrevet 6. januar 2010 #28 Skrevet 6. januar 2010 Sug lut: nei det blir jo ikke på den måten. En far tukter og lærer sine barn og vil dem godt i kjærlighet. Det valget mine barn tar må dem ta videre i livet. De får konsekvenser av sine egne valg. Pa te ti ca: rød? Kjærlig mener du ? Klart han er det. Anne-b og de ti ville hester: begjæret etter å få forstand synes ganske fornuftig for eva i edens hage.desverre var hennes definisjon av forstand menneskelig selvstendighet, ikke avhegighet av Gud. Som det står i ordspråkene 1:7 «frykt for Herren er begynnelsen på kunnskap, men dårer forakter visdom og rettledning.» og jobs bok 28:28 «til mennesket sa Han: se frykt for Herren,det er visdom, og å flykte fra det onde,er forstand.» å tenke har ikke noe med kunnskap men visdom. Ja gud og alle englene var sammen i himmelen. Men da Lucifer ville bli helt lik Gud og ville opphøye seg slik som Ham fikk han sin straff å gå ned til jorden sammen med sine engler som holdt med Lucifer..... Mammamia og julestria: vi får jo bruke den frie viljen, det er jo derfor du kan velge Gud eller ikke. Også at du kan velge de valgene du gjør i hverdagen. Det er jo valg hele tiden. Frie vilje. Når bibelen forteller om en «sjalu» Gud innebærer det at Han bægjerer oss på den mest inntense måten,og vil ikke dele oss med noen.sjalusien Hans er helt ukjent for menneskeheten, for Gud er den eneste som har rett til å være sjalu, ettersom Han er den enste som elsker fullkomment.Sjalusien Hans er ikke kontrollerende , den er befriende. Hellig sjalusi taler om Guds lidenskapelige kjærlighet til oss. Den understreker sannheten om at Gud ikke bare elsker oss fordi Han «må» men fordi Han VIL. Han føler ikke at Han må elske oss for å oprettholde sin egen moralske fullkommenhet, men fordi Han begjærer oss. Hans sjalusi er absolutt intolerant overfor alt som kan trekke oss i andre retninger. Og dermed forspille Hans beste for oss. Ja bibelen er revidert mange ganger, men den er til å stole på. Har du sett eller hørt at flere profetier som står i GT har skjedd og kommer til å skje i NT eks ? Jeg stoler på det som står. Jeg analyserer ikke alt som står der for å prøve å finne ut om et ord elelr en setning er stokk feil eks. Vi er sååå heldige at vi har fått nåden og ikke må følge lovene lengre at vi kan kjenne i våre hjerter de som tror på Ham hva som er rett og galt. Det som står er Guds åndedrag som er blitt skrevet ned av mennesker etter hva Han selv har fortalt (i gt) og hva Han har fortalt i hjertene (i nt). Hellige Gud menn talte drevet av DHÅ. Det er en kraft i ordet som finnes i Bibelen. Det har jeg selv merket. Det gjør noe med meg når jeg leser. En veiledende kraft. Det hender at flere som leser Bibelen begynner å gråte fordi de blir så grepet av DHÅ, kaften i Guds ord. Bibelen er den åndelige melken. INGEN bøker i verden har «overlevd» slik som denne boken. Dette er fordi det er en kraft iden. Djevelen straffer oss ikke....gud hadde tenkt i fra starten at det bare skulle være godt i edens hage. Men det ble det ikke. Adam og eva ble lokket av djevelen og valgte feil ved sin frie vilje. Derfra kom syndefallet og ondskapen kom inn i verden. Det onde som skjer er ikke guds feil men syndefallet gjorde at djevelen fikk rom til å påvirke oss mennesker å ta feil valg siden vi har fri vilje. Gud ønsker alle inn i himmelen med ham, men han kan ikke. Djevelen har fått spillerom. Derfor sendte Han Jesus til oss for å befi oss fra dette slik at vi kunne få tilgang til Gud og komme til himmelen gjennom HAM. Og du trrenger ikke be og tilbe og styre og stelle hele dagen osv fordi Gud er ikke slik. Det holder å TRO, tro på Ham så SKAL du bli frelst står det i Bibelen. Be og tilbe kommer når du blir frelst for da får du lyst å snakke med Gud innimellom og be Ham om hjelp osv...ingen regler og lover for å slippe inn i Gud rike. Man blir ikke frelst av gjerninger.
Loglady Skrevet 6. januar 2010 #29 Skrevet 6. januar 2010 Bah, hvem gidder vel å diskutere Gud. Kan vi ikke heller ta en runde metafysikk?
Anne-B. Skrevet 6. januar 2010 #30 Skrevet 6. januar 2010 Det er kule greier, selv om jeg ikke har så god peiling. Jeg har ikke lest artikkelen selv, men en venninne fortalte om det, at hun hadde lest om forskere som mente at inne i kvarkene, er det små søyler (i mangel av bedre ord i skrivende stund) av energi, som IKKE HAR NOEN MASSE. Det vil med andre ord si at verdens er skapt av ingenting rent fysisk, og da får det jo en helt annen mening, dette med at "I begynnelsen var det ingenting, og av ingenting skapte Gud verden." Alt er energi, med andre ord. Det tykjer eg er fascinerande.
mamma1980 Skrevet 6. januar 2010 #31 Skrevet 6. januar 2010 å diskutere er ikke det samme som å prate normalt vettu hvorfor ikke snakke om gud når andre kan snakke om metafysikk eller hva det enn kalles hehe..... foresten ikke meg som startet tråden hehe..
mamma1980 Skrevet 6. januar 2010 #32 Skrevet 6. januar 2010 ordene er kraft. og vi har som du sier energi rundt oss. ja både god og negativ energi.
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #33 Skrevet 6. januar 2010 Interessant lesning:) Selv tror jeg på Gud. Jeg tror på at han skapte oss. Noe annet enn det har jeg egentlig ikke satt meg inn i. Det skjer så masse fælt i denne verden at det er vanskelig å tro på at det er en, Gud, som sitter og styrer og liksom skal være så god. Hadde han vært så god, hadde han tatt mot til seg og jobbet MOT Djevelen, ikke bare latt han drepe og skade mennesker og dyr som han vil. Jeg skjønner meg ikke på kristne mennesker som stoler blindt på det som står i Bibelen, og som absolutt skal få oss andre (alle andre enn seg selv virker det som) til å tro på det. Tro på at Gud er god. Og om du ber, vil du få svar. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har bedt, men jeg har iallefall aldri fått noen svar..hehe..
mamma1980 Skrevet 6. januar 2010 #34 Skrevet 6. januar 2010 jeg skjønner fullstendig godt at du tenker og mener slikt som dette. og det skal ikke jeg si noe på for alle har ulike tanker og meninger men som jeg har skrevet tidligere så er det vondt i verden pga synden. ja gud kan jo slette djevelen for godt allerede nå egentlig, men er han da en kjærlig Gud? djevelen var jo en engel tidligere, men som ble ulydig å fikk konsekvens av dette. gud ønsker bare kjærlighet ikke ondskap. djevelen ble navnet på ham da han fikk adam og eva til å falle. gud vil at vi skal stole på Ham og tro på Ham. men i denne verden i dag så er det utrolig mye ondskap pga djevelen på en måte hersker her på jorden. Vi med vår frie vilje, hadde gjort et dårlig valg som vi hadde rett til og siden Gud ikke kan bryte sitt ord, kunne Han ikke dra oss ut.. Normal proedyre for Gud hadde vært å bare rense energien som man fjerner en kreftsvulst, med det resultatet at alle som befant seg inni ble utsletter, men pga Han var så gla i oss, sine barn, laget Han en plan for vår frelse gjorde en avtale med Lucifer. Han skulle skape orden av kaoset og gi Lucifer et kongerike som var noe å ha mot at vi hadde muligheten til å finne veien ut igjen og hjem. En avtale ble gjort som bestod av hva man kunne og ikke kunne gjøre kalt Loven. Lucifers oppgave er da å holde oss her, da hans eksistens er betinget av nettopp det. Det ble nesten som et gisseldrama..he he..
Gjest sug lut Skrevet 6. januar 2010 #35 Skrevet 6. januar 2010 Og det var dagens godnatteventyr. Den eneste forskjellen er at det går voksne mennesker rundt og tror på det, hvilket kvalifiserer for øyeblikkelig innleggelse.
mamma1980 Skrevet 6. januar 2010 #36 Skrevet 6. januar 2010 ja skulle sikkert vært innlagt for lenge siden hehehe grunnen til at jeg tror på dette er at jeg har så mange opplevelser, kraft, styrke,bønnesvar, helbredelser osv knyttet til det åndelige og Jesus å sånn at for meg er det unaturlig å fornekte Jesus. godnatteventyr er det kanskje for deg og det skal du få lov til å mene
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #37 Skrevet 7. januar 2010 Hvor i bibelen står det om Lucifer?
mamma1980 Skrevet 7. januar 2010 #38 Skrevet 7. januar 2010 (Jes 14:12) Isaiah 14:12 12How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!
mamma1980 Skrevet 7. januar 2010 #39 Skrevet 7. januar 2010 det syntes jeg også er fasinerende. ja gud skapte jo av ingenting så stemmer nok det se bare rundt oss mennesker hvilke energier so mer rundt de eks. god og negativ energi.
mamma1980 Skrevet 7. januar 2010 #40 Skrevet 7. januar 2010 hehe ja du jobber i hvertfall ikke for Gud....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #41 Skrevet 7. januar 2010 Hva slags religion bekjenner du til? For så vidt jeg har forstått så har ikke Lucifer vært med i den kristne bibelen siden ca år 300, og da i en latinsk oversettelse. I den ofisielle norske bibelen handler kapittel 14 om Babelkongens fall. Her vers 3 og 4, og du kan lese deg blå, Lucifer er ikke nevnt. Babelkongens fall 3 Den dagen Herren lar deg hvile fra ditt strev og din uro, fra det harde trellearbeidet som ble lagt på deg, 4 da skal du stemme i denne spottevisen om Babels konge: Se, nå er det ute med voldsherren, det er slutt på hans ville framferd!
Mor Løvehjerte Skrevet 7. januar 2010 #42 Skrevet 7. januar 2010 http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/05/520263.html
mamma1980 Skrevet 7. januar 2010 #43 Skrevet 7. januar 2010 anita: hehe ja så langt kan det gå nei han levde i GT han...ikke NT jeg lever i NT slik som vanlig troende på jesus gjør.
mamma1980 Skrevet 8. januar 2010 #44 Skrevet 8. januar 2010 jeg bekjenner me g ikke til noen religion...men relasjon troen på jesus kristus . hvorfor betyr det så mye for deg at ordet lucifer ikke står i bibelen lenger ? ordet lucifer er desverre byttet ut med ordet Satan istedet. jeg har ikke referert til kapittel 14 3 og 4 jeg hehe. kanskje du leste feil
mamma1980 Skrevet 8. januar 2010 #45 Skrevet 8. januar 2010 uansett så kan jeg refere til maaaange ord i bibelen med "Satan". nok av dem.... selv om ikke lucifers navn står, så gjelder ordet Satan likefullt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #46 Skrevet 8. januar 2010 45 forekomster av satan i bibelen. De fleste fra det nye testamentet, og så klart noen fra åpenbaringene. Få fra GT. Og nei, man kan ikke bare bytte ut Lucifer med Satan fordi det passer deg. Historien om Lucifer kommer ikke fra bibelen!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #47 Skrevet 8. januar 2010 Nei men du har referert til senere del av kapittel 14, det du ser der er da starten på den nidesangen som du siterte fra, men det regner jeg med at du vet. Babelkongens fall. Ikke Lucifer. Så du lager din egen religion ut fra de delene du liker. Sånn som mytologien om Lucifer og du tolker Skapelsen direkte. Kreasjonisme med ispedd mytologi? Det høres for meg ut som galskap. Og hvorfor jeg er opphengt i at Lucifer ikke lenger er i Bibelen, sider det seg ikke selv? Bibelen er de kristnes hellige bok, og de forholder seg til den, altså de som tror, ikke de som lager sin egen religion ut fra hva de synes er kult. Jeg romantiserte også om Lucifer. Da jeg var 14 og hadde lest Sagaen om Isfolket. Virker som om du fortsatt er litt stuck der. Man kan jo ikke diskutere religion med mennesker som endrer premissene for diskusjonen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #48 Skrevet 8. januar 2010 Jesaja 14 Og her synes jeg du har gjort et godt valg i tekst. Du har funnet en som gir jødene rett på Israel og rettferdiggjør deres overgrep mot Palestina. Gratulerer. Og kom ikke å si at du forholder deg til NT. Du baler om Lucifer, Satan og Jesaja 14. Når Israel kommer hjem igjen 14Herren skal forbarme seg over Jakob og velge ut Israel enda en gang og la dem få bo i sitt land. Fremmede skal slutte seg til dem og holde seg til Jakobs ætt. 2 Folkeslag skal ta dem og føre dem hjem, og så skal Israels ætt i Herrens land gjøre andre folk til sin eiendom, til treller og trellkvinner. De som holdt dem i fangenskap, skal bli deres fanger, og de skal herske over sine herrer. Babelkongens fall 3 Den dagen Herren lar deg hvile fra ditt strev og din uro, fra det harde trellearbeidet som ble lagt på deg, 4 da skal du stemme i denne spottevisen om Babels konge: Se, nå er det ute med voldsherren, det er slutt på hans ville framferd! 5 Herren har brukket de gudløses stokk, tyrannenes herskerstav, 6 som rammet folkeslag i raseri og aldri holdt opp med å slå, som underkuet folk i vrede og forfulgte dem uten skånsel. 7 Hele jorden har fått fred og ro, folk bryter ut i jubelrop. 8 Selv sypressene gleder seg over det som har hendt deg, og sedrene på Libanon jubler: «Siden du falt, kommer ingen opp og feller oss.» 9 Nede i dødsriket blir det uro når det skal ta imot deg. For din skyld vekker det dødninger opp, alle som var fyrster på jorden, og byr alle folkeslags konger å reise seg fra sine troner. 10 De tar til orde og sier til deg: Nå er du kraftløs som vi, du er blitt som en av oss. 11 Du som var så stor og stolt, er støtt ned til dødsriket med dine klingende harper. Nå ligger du på et råttent leie, mark og kryp er ditt teppe. 12 Å, at du er falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! At du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag! 13 Det var du som sa med deg selv: «Til himmelen vil jeg stige opp; høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone. Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord. 14 Jeg vil stige opp over de høye skyer og gjøre meg lik Den Høyeste.» 15 Nei, til dødsriket er du støtt ned, lengst ned i den dype hulen. 16 De som ser deg, stirrer på deg, undres over deg og sier: «Er dette den mannen som rystet jorden og fikk kongerikene til å skjelve, 17 han som gjorde verden til ødemark, la byene i grus og aldri lot fanger vende hjem?» 18 Alle folkenes konger hviler med heder, hver i sitt hus. 19 Men du er slengt bort og har ingen grav, du er som en foraktet kvist. Du er dekket av drepte menn som er gjennomboret av sverd og kastet ned i en steingrav, som et nedtråkket åtsel. 20 Du blir ikke gravlagt sammen med andre, for du har ødelagt ditt land og slått ditt folk i hjel. Avkommet etter ugjerningsmenn skal aldri nevnes mer. 21 Gjør slaktebenken klar til hans sønner for misgjerningen deres fedre har gjort! De skal ikke stå opp og erobre jorden og grunnlegge byer rundt om i verden. 22 Jeg vil stå opp imot babylonerne, lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud. Jeg vil utslette Babels ettermæle og alt som er igjen i byen, både barn og etterkommere, lyder ordet fra Herren. 23 Jeg lar byen bli et tilholdssted for hegrer og gjør den til et myrlendt land. Jeg soper den bort med en kost som ødelegger alt, lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.
Gjest sug lut Skrevet 8. januar 2010 #49 Skrevet 8. januar 2010 Jøder gikk bananas da en forsker påpekte at de har omtrent identisk gen-pool med palestinerne, de var ikke mer utvalgt enn det de følte seg selv. Artikkelen i Human Immunology måtte fjernes fra nettsiden, papirkopier ble vandalisert i biblioteker og institusjoner. Da er det godt de i det minste har Jesaja, gitt. http://cosmos.ucc.ie/cs1064/jabowen/IPSC/php/event.php?eid=336
mamma1980 Skrevet 8. januar 2010 #50 Skrevet 8. januar 2010 jeg lager ikke min egen religion men leser det jeg leser. og når jeg leser så hjelper Den Hellige Ånd meg til å forstå ordet. jeg sitter ikke fast i noe heller me njeg kan jo prøve å forklare litt her...er ikke noe spesialist men...tja for prøve Litt om Lucifer (jes 14:12-14) satan var en gang en engel. han gjorde et opprør og brukte ordene "jeg vil" (v.13-14). han vil ta plassen til Gud. men i v. 15-20 avsløres det at Gud har det siste ordet, for Den Høyeste svarer 5 ganger: Satan ,vil 1) bli ført ned til dødsriket 2)bli stirret på, gjort til latter 3)bli snakket om, spottet, hånet 4) bli kastet bort fra sin grav som noe foraktelig 5) stå alene . Altså Guds "siste ord" om Satan gjelder fremdeles enhver utfordring han kommer med overfor Guds folk. etter israels gjennopprettelse skulle denne spottesangen mot babylon synges. igjen er det slik at versene har flere betydninger. babylons konge symboliserer ikke bare en spesiell, ikke -identifiserbar, babylonsk hersker, men ALL ondskap og dem som hersker ved ondskap, Guds folk (åp 14,8, 17:5, 18:10-21), som Han seierrikt regjerer gjennom, vil spotte sine fiender gjennom historien. strålende stjerne og morgenrødens sønn har også en dobbelt mening. de er fremdeles endel av kvadet mod babylons konge, men språket vitner om at han er et bilde på Satan. Den grunnleggende synd var pesonlige ambisjoner, et ønske om å bli lik eller stå over Gud. Når det gjelder Satan , er det bestå ikke presse alle detalje, men i stedet se på den symbiliske betydningen. i v.13-15 forekommer utrykket "jeg vil" fem ganger. Satans fall skyltes to forhold ...hovmod, som førte til at han ville bytte ut Guds Herredømmer med sitt eget...- og egenvilje, som gav seg utslag i uavhengighet fra Den Aller Høyeste. esekiel 28:11-19 en klagesang som ligner spottesang og er adressert til Tyrus konge (v.12) . Mange ser ikke dette avsnittet (og i jes 14) Satans fall, en oppfatning flee av kirkefedrene i andre halvdel av det fjerde århundre e.kr. en slik tolkning styrkes i lys av de ekstreme beskrivelsene (v.16-17) , men svarer ikke til hele sammenhengen. tyrys konges fall kan også gjennspeiles i adams fall...den første kongen...så vel som alle stolte menneskers fall. i denne betydningen kan man også se Satan fall , for alle stolte personer gjennspeiler Satans fall, han som i seg selv personifiserer stolthet. I likhet med Adam eller Satan før hans fall tilhørte kongen av Tyrus Gud på en spesiell måte og var perfekt i sin sakpning. v.14-15 er det sterkeste beviset på at denne teksten sannsynligvis betegner Satans fall.En salvet kjerub med dekkende vinger vitner om en høy stilling med autoritet og ansvar til å beskytte og forsvare(dekke) Guds Hellige berg (et bilde på Guds Trone) Lucifers høye stilling og spesielle plasseringforut for sitt fall gav ham en unik annledning til å ære Gud. Hans fall skyltes at han søkte egen ære. håper dette kunne forstås
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå