Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Så er han hakkende gal. Og dersom han ikke lar en spurv falle til jorden uten at han mener det så er han i grunn sadist. Hvordan i svarte faen kan noen finne mening og trøst i denne figuren? Grunn til utbrudd; det dør for mange unge mennesker omkring meg.
Gjest sug lut Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Vel. Folk tror på hva som helst. Lite av det spiller noen rolle i praksis, men det får dem gjennom hverdager som ikke gjør for mye utav seg.
Patetica fåkksi Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Trist å høre.. Men, han finnes ikke. Det som finnes er hvertfall ikke slik kristendommen vil ha det.
KaMa Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Huff da.. Det var en uventet slutt og det passer seg nok fint dårlig å fremheve hvor mange fugler vi redder denne vinteren ved å kle det ene treet vårt ut med div. fuglematinnretninger.. Sånn i forhold til spurver og sånn. Er det sjukdom?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2010 Jeg redder også spurver og bekjemper gud så godt jeg kan der i alle fall. Både sykdom og uventet død. Og min dødelighet kan jeg ikke lenger benekte. Det er kanskje verst.
KaMa Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Å? Min egen dødelighet er den jeg frykter minst. Og ikke tror jeg på Gud og liv etter døden en gang. Men at andre skal dø fra meg, ja, den syns jeg er tøff.. :-/
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2010 Sier som Robbie Williams I'm not scared of dying, I just don't want to. Og med min egen dødelighet kommer også andres. Det jeg takler minst er menneskers sorg. Min egen kan jeg fikse, men at andre har det vondt kan jeg ikke gjøre noe med og det spiser meg hel.
KaMa Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Hmm, vel sett på den måten så er jeg ego. Kanskje jeg er bedre på andres sorg enn min egen.. Hmmm..
Libido- Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 mhm gud er vel den største vandrehistorien noen sinne. Hadde den dukket opp i nyere tid ville det nok være konspirasjonsteori og/eller innleggelse på lukket avdeling. Men disse eventyrene har blitt beskrevet i så mange år at de har fått godt rotfeste.
mamma1980 Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 jeg tror på gud , jesus og den hellige ånd...treenigheten. i gt så gjorde gud mye rart ja det gjorde han, men han hadde en gunn til det. han er kjærlig men en rettferdig, vis og klok mann samtidig. dere kan jo historien og hva som skjedde i edens hage ? da synden kom inn i verden ble det slik. sykdom, nød, sult, fattigdom osv osv... døden er også en grunn til at det skjer.....synden...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 kan du fortelle meg grunnen til at han gjorde mye rart i det gamle testamentet?
Patetica fåkksi Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Jeg håper du kødder, mamma1980, hvis ikke er du sjuk i huet.
mamma1980 Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 grunnen til at gud gjorde det han gjorde var at ingen mennesker, i alle fall mange, ikke trodde på ham og sine "hjelpemenn" som eks moses og noa.... gud advarte folket titt og stadig men de var for egoistiske og grådige og onde i sitt hjerte og DET advarte Gud mot...eks
mamma1980 Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 ja jeg er vel sjuk i huet ja heheheh..men på tross av det får jeg hjelp heeeele tiden fra Gud...så gal og gal, jaja... finnes mange måter å flå en katte på
Patetica fåkksi Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Du mener med andre ord at dette er rettferdig: 5Mos 21 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt. -- 5Mos 22 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. -- 5Mos 25 Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, da skal du uten skånsel hogge hånden av henne. Ganske rettferdig, ok.
Anne-B. Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Ja, han er ond, han er faktisk en sadist. Det står noe om det i Dronning Loanas Mystiske flamme av Umberto Eco, og jeg måtte si meg enig. Kan dessverre ikke gjengi det resonnementet her.
Patetica fåkksi Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Nå er ikke jeg Lisbeth Salander heller, desverre, men bibelguiden er kun et tasteklikk unna.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 han gjorde som han gjorde fordi for få trodde på han...hm... her skaper han mennesker i sitt avbilde som han gir muligheten til å velge livet sitt selv også skal de straffes fordi de ikke gjør sånn som han ønsket? og om han er rettferdig så er det fremdeles en god del mennesker som gjør alle disse tingene. og siden de ikke får noen straff, så må det gå som forskjelsbehandling. og det er slettes ikke rettferdig
mamma1980 Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 5 mosebok består av en rekke avskjedstaler til isralittene i det han forbereder seg til å dø og folket gjør seg klar til å dra inn i løfteslandet. denne boken er også en proklamasjon om en ny sjanse for israel. moses er klar over at isralittenes største fristelse i det nye landet vil bli å forlate Gud og heller dyrke kanaaneernes avguder.... derfor er han sterkt opptatt av å formane dem til å holde fast på paktfelleskkapet.Moses gjenntar budene som Gud har gitt i pakten sin. Lydighet gav/gir: liv, velsignelse, helse og rikdom Ulydighet gav/gir: død, forbannelse, sykdom, og fattigdom Pakten viste Guds barn hvordan de skulle leve i samfunn med Ham og med hverandre. Budskapet er faktisk sååå sterkt at det er nevnt over 80 ganger i NT. 5 mos 10: vers 12 og 13 Og nå, Israel, hva krever Herren din Gud av deg? At du skal frykte Herren din Gud, så du går på alle hans veier og elsker og tjener Herren din Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel, 13 og at du skal holde Herrens bud og forskrifter som jeg gir deg i dag, for at det kan gå deg vel. syntes ikke gud er så urettferdig..... gud gav moses de 10 bud. men de andre lovene utenom dette var mye av det de hadde den tiden de levde, slik som vi har regler i norge pr idag. andre av lovene utenom de 10 bud er gjennom gud til mennesket. hvorfor skal gud være urettferdig? han vil jo at folket skal lyde hans navn og når folket ikke lyder hans navn så gir han rom for at det negative skjer med folket.
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 Jeg synes da han ER urettferdig, han har gitt oss fri vilje, og med det muligheten til å ikke adlyde ham og hans navn, å straffe oss for å benytte vår frie vilje blir feil!
mamma1980 Skrevet 5. januar 2010 #21 Skrevet 5. januar 2010 da han skapte oss gav han oss fri vilje pga kjærlighet...han ønsket ikke at vi skulle være Hans nikkedukker, men ha et eget hode å tenke med. i starten var det jo ikke meningen at livet vårt skulle være slik det er nå. hadde det ikke vært for fallet i edens hage hadde vi hatt et perfekt liv her på jord. men siden gud var så kjærlig med oss å gav adam og eva egen vilje så gjorde de noe som ikke var bra til slutt av egen dumskap. gud ønsker at mennesker skal tro på Ham og tro på hva jesus gjorde for oss. og at han straffer oss det gjør ikke han, men djevelen gjør det. Når Gud ga oss fri vilje, fikk vi muligheten til å bestemme over oss selv og over vår egen fremtid, var det både det mest kjærlige og det minst ansvarlige Han har gjort. Hadde vi ikke hatt fri vilje ville vi vært slaver av det samme tankesettet, alle som én. Det hadde vært ganske grusomt gjort, vel?
Pengetreet Skrevet 5. januar 2010 #22 Skrevet 5. januar 2010 Signerer Tillab. Hva er greia med å gi oss mennesker fri vilje hvis vi ikke får bruke den? Og hvorfor får ikke alle komme til himmelen, men kun de som tilber HAN? Dette forteller om en sjalu, smålig og selvtilbedende gud. Jfr "Du skal ikke ha andre guder enn meg." Hvis gud hvirkelig så stor og alllmektig, evner han ikke å heve seg over hvilket navn menneskene har satt på han? Bibelen er revidert så mange ganger gjennom århundrenes løp at man umulig kan vite hva somvar opprinnelige tekster og hva som er "puttet inn" pga politiske intriger opp gjennom århundrene. Kirken var på mange måter den sterkeste maktfaktoren i middelalderen. Selv konger måtte gå botsgang dersom de ble lyst i bann av paven. Er det ikke litt naivt å tro at den bibelen vi leser i våre dager er ren og ubesudlet - at alt som står der er guds ord?
Pengetreet Skrevet 5. januar 2010 #23 Skrevet 5. januar 2010 Djevelen straffer oss? Han hadde ikke trengt å få koa i en eneste sjel hvis gud hadde åpnet himmelporten for alt og alle i god sosialdemokratisk ånd. Hvis gud virkelig er allmektig så kan vel slippe inn alle som en, hvis han vil? Men hvis han henger seg opp i at jeg ikke har tilbedt han tilstrekkelig og på riktig måte - og gud forby ved feil navn(!) da slipper jeg altså ikke inn. Og da er vi tilbake ved mitt poeng lengre oppe: Denne guden må være smålig og selvtilbedende.
Gjest sug lut Skrevet 5. januar 2010 #24 Skrevet 5. januar 2010 Hm, oppdrar du ungene etter det prinsippet? De får tenke selv men tenker de noe annet enn deg så får de bank, og ikke bare i dag, men for evigheten? Psykopatisk å gi noen valg og så kappe henda av dem om de velger galt.
Patetica fåkksi Skrevet 5. januar 2010 #25 Skrevet 5. januar 2010 Ikke visste jeg at herren var så rød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå