Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #26 Skrevet 12. desember 2009 Kjempe bra skrevet, anonym 16:47. Signerer denne.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #27 Skrevet 12. desember 2009 Jeg er helt enig i at det innlegget du siterer her er hetsende. Jeg har ikke skrevet det, men jeg fikk flere ufine innlegg av Linn. Les tråden en gang til hvis du virkelig ikke ser hvor det var Linn gikk over streken. Ellers er jeg enig med deg at dette er et grått område. Det er vanskelig å finne det som er stuerent, men det er ikke lett å finne det som er ulovlig heller. Min løsning blir da at man ikke kjøper diamanter. De er ikke nødvendige på noe vis.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #28 Skrevet 12. desember 2009 Det kommer ikke noe fakta fra deg. Det er det jeg snakker om. Du har ikke kommet og slått i bordet med noen link, eller noe dokumentasjon på at det er slik du fremlegger at det skal være. For min del heller jeg mere over til Linn sine argumenter, da man ikke kan gå rundt å tro at hele verden er korrupte. Alle vet at det finnes ulovligheter mtp diamantsalg og kjøp, men som anonym sier så fint her nede, er det mange "snille" diamanter her i Norge også. Man kan ikke fjerne levebrødet til en hel verdensdel fordi det dessverre er noen slemme mennesker som ikke gjør handel via "boka"
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #29 Skrevet 12. desember 2009 Jeg kan ikke se et eneste innlegg der Linn skriver direkte personhets til noen. Derfor råder jeg deg til å klippe ut å lime inn slik at vi får se hva du legger i personhets?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #30 Skrevet 12. desember 2009 Jepp. Er ikke så vanskelig...kan plukke ut mange innlegg fra diamantkrangelen som jeg lett kan koble opp til deg.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #31 Skrevet 12. desember 2009 Ja, det er nettopp det: Vil man ta sjansen på at man kjøper en diamant som har kostet andre mennesker liv, helse og lykke? Jeg synes svaret sier seg selv, og opplever den personen/nicket denne tråden handler om som en lite empati og forståelse.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #32 Skrevet 12. desember 2009 Kan ikke du heller slenge over innlegget der du mener hun gikk over streken da? For jeg kan virkelig ikke finne det jeg. Men hadde noen skrevet at det var slike som meg som kunne for andres død, så tror jeg kanskje at det hadde tippet over for meg også. Selv har jeg et smykke som har gått fra generasjon til generasjon, som inneholder gull og diamanter. Hvor mange har ikke blitt drept for det gullet og de diamantene? Likevel er det ikke det jeg ser i smykket, jeg ser min mor, bestemor og oldemor. Jeg har sett de alle tre bære dette og jeg håper jeg en dag ser min datter bærer dette. Hvis det gjør meg til en overfladisk person så får det så være. LinnR83 er som alle oss andre som bærer en giftering eller et par diamantøredobbler. Hun ser gleden og minnene, ikke slaver og gruvearbeider. Vi vil jo helst tro at verden er bedre enn det den er, men dette gjelder jo så mye mer enn smykker.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #33 Skrevet 12. desember 2009 En ting er gamle smykker som går i arv. De menenskene det eventuelt rammet, er døde nå. Det blir noe helt, helt, helt annet å støtte dagens krigsherrer for sin egen forfengelighets skyld.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #34 Skrevet 12. desember 2009 Nå begynner du med hetsen igjen. Klarer du ikke skrive et innlegg der du legger hetsen til side, har du allerede tapt diskusjonen. Den problematikken du tar opp er jo individuell. Vil man tro at alle er slemme, eller vil man tro at ting blir gjort på en ærlig og etisk måte? Det er der du og Linn kræsjer, og det må du bare innfinne deg i, at ikke alle tenker slikt som deg. Jeg sier ikke at tenkemåten din er feil eller riktig, jeg sier bare at andre har ikke samme oppfatning som det du har.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #35 Skrevet 12. desember 2009 Hva er forskjellen på et arvesmykke og et smykke som blir kjøpt til jul? Jo, det er større sannsynlighet at det smykket som blir kjøpt i 2009 ikke inneholder en bloddiamant, da verdien på diamantene nå ikke engang kan sammenlignes med verdien for 250 år siden.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #36 Skrevet 12. desember 2009 Så, i denne tråden kommer du plutselig med krav om fakta i den andre tråden? Ja, det var jo logisk. Til opplysning er det tre innlegg med referanser i nevnte tråd. Er det mer du har lyst til å kritisere som ikke har rot i virkeligheten?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #37 Skrevet 12. desember 2009 Hvis det er meg, 17.03, du sikter til, så har jeg ikke skrevet andre innleg i denne saken. Det går ikke på å tro at verden er sort eller hvit, men å innse at noen ting har man ikke mulighet til å vite med sikkerhet. Og jeg synes det vitner om svært liten forståelse og empati med mennesker (i stor grad barn!) som lider grusomt under illegal diamantindustri å "ta sjansen" på noe slikt. Å velge å tro at diamanter som kjøpes i Norge kan garanteres 100 % for, er å ikke VILLE se sannheten fordi den passer en så dårlig. Alle forstår at det er en garanti som ikke kan gis, i og med at korrupsjon og forfalskning av dokumenter selvsagt finnes.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #39 Skrevet 12. desember 2009 Men hvorfor hetse LinnR83? Det er jo ikke bare hun som bærer diamanter og tror at kimberly prosessen har gjort diamantindustrien bedre. Jeg kjøper selv diamanter og når det står Canada på dokumentasjonen, så tar jeg faktisk det for god fisk. Dum og naiv? Ja, kanskje det, men sannsynligheten for at de faktisk stammer derfra er stor, da canada er verdens 3. største eksportør av diamanter.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #40 Skrevet 12. desember 2009 Som alle har vært enig i fra starten av, er alle enige om at det finnes korrupsjon. Det som er lagt frem i diskusjonen her, er om hvorvidt man vil tro at diamantene som kommer inn til Norge er blod diamanter eller ikke. Ikke alle diamanter er blod diamanter, og de fleste som importeres inn i dette landet er og blir lovlige diamanter. Men diskusjonen er jo hvorvidt man tror på dette eller ei. Det er jo ikke noe med empati eller forståelse å gjøre. Det har med at om man tror Norge handler ærlig, redelig og etisk, eller ikke. De fleste uslepne diamanter er ærlig importert. Er de ferdig slepne, er det litt større sjanse for at de er blod diamanter, men disse finner du garantert ikke på en etablert gullsmed. Disse finner du hos private personer som har smuglet de inn hit til Norge. Hilsen Gullsmed med 14års erfaring.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #42 Skrevet 12. desember 2009 Ja? Hva er det du ikke forstår? Skal jeg forklare deg det bedre? Jeg støtter ikke opp teorien din kun fordi jeg ikke ser noe fakta eller noe løsning på problemstillingen din. Skjønner du det nå, eller må det inn med enda en hakke?!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #44 Skrevet 12. desember 2009 Godt jeg ikke er norsklærer da. Holder meg til smykkene, og bloddiamanter
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #45 Skrevet 12. desember 2009 Hehehehe Hvis du ønsker et utfyllende svar på noe bør du tenke på noen ting: Du bør stille spørsmålet der det hører hjemme, eller tydelig si hva du lurer på. Du bør vite at svaret ikke allerede er gitt. Du støtter ikke teorien min? Hvilken teori er det? Du "ser" ikke fakta? Les litt bedre, Det er presentert fakta og kilder. Løsning på problemstilling? Hvilken problemstilling? Hvordan være helt sikker på at man absolutt ikke kjøper bloddiamanter? Man lar vær å kjøpe diamanter. Det er faktisk så enkelt. Da er man helt sikker... Jeg tror du må trekke hakken ut hakken du har i hodet.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #46 Skrevet 12. desember 2009 Det er ikke representert en dritt fakta her i det heletatt. Det er tatt linker ut fra kilder der det står diffust at Kimberly kanskje ikke er veien å gå, men da har jeg 100 linker som motbeviser det. Det står at bare på 5 år, har ratene for vold og menneskemisbruk sunket ned til 1% Problemstillingen er jo kjøp av bloddiamatner, eller skjønner du ikke temaet her inne? Sitter du bare å krangler for å krangle? Lar du være å kjøpe diamanter, så bidrar du til at mennesker mister jobben. De resterende 99% som har jobb i gruvene, mister altså disse jobbene sine, og folk vil dø av fattigdom og sult. Da kan du veie oppimot hva du ville valgt? Du tror vel ikke at det er så sort/hvitt at det bare er å kutte ut kjøp av diamanter? Diamaneksport utgjør opptil 70% av inntektene til Afrika. Kutter man de, så har man et problem. Mye større problem.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #47 Skrevet 12. desember 2009 Der og da har man et problem, på lengre sikt vil Afrika uansett finne alternative måter å livnære seg på. Dette jobbes det med daglig. Industrien bruker mye diamanter, og med en seriøs omstrukturering kan de fint fortsette med det. Jålebukker kan fint klare seg uten. Jo, jeg skjønner temaet, jeg skjønte ikke hva "min" problemstilling var. Eller min "teori". Det kan hende du ikke formulerer deg veldig bra akkurat nå, men det du faktisk spør meg om i tidligere innlegg er upresist.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #48 Skrevet 12. desember 2009 Det er sant. Allikevel unnskylder det ikke å kanskje støtte overgrep som pågår nå, i vår tid.
Elinlita Skrevet 12. desember 2009 Forfatter #49 Skrevet 12. desember 2009 Nå var ikke meningen min å la disse anonyme gribbene på spinne ballen videre, men å vise min medfølelse over et medmenneske jeg ser på som hetset her inne. Ikke bare i tråden angående diamanter, men i flere andre sammenhenger. Jeg unnskylder for min egen kommentar om gull vs diamanter, da dette tydeligvis fører dette inn i en ny diskusjon angående temaet. Jeg igjen lest gjennom den andre tråden og finner, i likehet med flere av de anonyme i denne tråden, ikke det innlegget der LinnR83 *prøver igjen* hetser en annen dibber. Jeg finner derimot flere innlegg der hun må forsvare seg selv og hvem hun er ovenfor noe som fremstår som en og samme person.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #50 Skrevet 12. desember 2009 Der og da har man et problem? Nei, det problemet har Afrika nå også, i og med det er det fattigste verdensdelen av alle. Tror du ikke det blir litt vanskelig å erstatte 70% av landsinntektene med noe de plutselig bare kan finne opp? Jålebukker klarer seg fint uten, men poenget er at det er ingen fare for å ta inn diamanter til Norge, da vi har avtaler via FN, og Kimbery.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå