Gå til innhold

KS samtale på Ullevål i morgen, gruer meg...


Lille meg -<3

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Det med spinal /epidural om man kan sette det eller ikke kommer sikkert an på rygg til rygg.

 

Selv om man kanskje har gjennomgått samme type opereasjon, så kan arret gro anderledes fra person til person.

 

Jeg har medfødt spondilothese, hele skvien forsvant inne i meg, og hadde en gleppe på 1 cm. Den er dyttet på plass og avstivet med ben i fra hofta mi.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke kan få narkose.

 

Virker som det er litt prestisje i det.

 

Legen sa at det ble kun gitt av medisinske grunner som fare for liv til mor eller barn. Og at spinal var det vanligste bedøvelse måten for KS.

 

Selvfølgelig er spinal enklere og kanskje det beste, da er mor våken, kan få barnet oppå seg med engang, rimeliger enn narkose er det og.

 

Men det er nå engang slik at det finnes unntak fra regelen./regler.

 

Anestesi legen ville ha meg i narkose, får han klar signal fra legen blir det ks m /narkose. Men enn så lenge nekter legen.

 

Dette er ullevål og tønsberg sykehus.

 

Har sett ved flere anledninger her inne at ingen blir tvunget å føde vaginalt, det er etter min oppfatning ikke sant. Og at man skal være bestemt så får man innvilget ks vet jeg heller ikke om jeg er helt enig i.

 

Til tross for at tårene kommer sitter jeg ikke der og sier at jeg får gjøre som di vil. De sier tvert om at de ikke ser noen grunn til å sitte her og utveksle meninger og ha en diskusjon når de har bestemt seg.

 

Føler meg absolutt tvunget til å gejnnomgå noe tidligere spesialiseter, min lege og jordmor ikke anbefaler meg, nemmelig å føde vaginalt.

 

Og det stresset jeg gjennomgår nå er ingen forundt, det er helt forferdelig........går utover alt......

 

Lykke til - til alle som sliter

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

xyzaa

 

Tusen takk for denne linken !

Jeg tar med meg det som står der når jeg nå skal til ortopeden på sykehuset.

Veldig nyttig. Jo mer jeg er forberedt jo bedre.

 

TET : Jeg føler fortsatt med deg, og fortsatt lykke til.

Dette må ordne seg for oss....

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - tusen takk for hjelpen xyaa!

 

Jeg er nå et stykke videre i veien mot KS !!!

Var hos ortopeden på sykehuset i dag, og han har nå skrevet en legeerklæring til fødeavdelingen, - hvor han anbefaler de å innvilge mitt ønske om KS !

Han sa at pga min rygghistorie var det ikke urimelig, - heller på sin plass - at jeg tar keisersnitt.

Han trodde ikke at jeg vil bli lam el. etter vaginal fødsel, men mye annet kan skje....

 

Ortopeden sa at når han og min vanlige lege nå har bedt om KS, er det rart om gynekologene på fødeavd (som bestemmer..) vil fravike anmodningene. Jeg håper det stemmer !

 

Jeg glemte i min "gledesrus" å spørre om det vil være et problem med arr/spinal... - Så det får jeg ta når jeg evt. får en prat med fødeavd.

Var dog hos akupunktør/naprapat i ettermiddag - (får behandling for ryggen), og de mener at spinal vil bli satt i leddet/skiven ovenfor arret mitt, og at det dermed bør gå bra ! :-)

 

Føler meg lettet, og tror nå jeg er et langt skritt videre :-)

 

Håper du også TET får en god opplevelse på sykehuset/hos legen, - og at de evt. innvilger deg narkose/KS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 69ern...

 

Håper det vil løse esg for deg, hvis du kan få spinal er det nok litt enklere vil jeg tro.

 

Men første samtale hos Ullevål fikk jeg beskjed om at hva ortopeden mente, om at KS var best, det var ikke hans område å bedømme.

 

Forde det var ikke hans felt.......

 

Legen min har også skrevet ett brev på hvorfor ett KS er best for meg, men hittil har det ikke blitt tatt til etteretning.

 

Var igjen hos Ullevål i går, samtale hos Jordmor. Hun skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk innvilget ett ks m narkose.

 

Hun leste brevet mitt, fra min jordmor og fra legen min om min helse tilstand og epekrise fra min rygg oprasj.

 

Det eneste hun kunne gjøre sa hun var og lage en ny henvisning til en lege på ullevål, legge ved papirene og hennes mening. Men hun var veldig hyggelig og medfølende. Det var noe oppe i alt dette. Hun synes også jeg burde få et svar slik at jeg kunne få litt fred psykisk.

 

Så frem og tilbake like langt sier jeg...... Så nå vil de ha meg igjen på nye samtaler både på ullevål og tønsberg. Er nå 33 uker på vei, begynner å haste litt nå ,,,føler jeg.

 

Legen min tror at verken Ullevål eller Tønsberg tør å ta ansvar for ett ks som tross alt er ett kirurgisk inngrep, pga min helsetilstand.

 

Men masse lykke til 69ern, håper du får ett posetivt svar og kan slappe av resten av svangerskapet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen TET !

 

At vi skal måtte kjempe slik.......

Jeg håper virkelig sykehusene og fødeavdelingens gynekologer/leger nå tar anmodningene fra våre leger/ortopeder/jordmødre til etteretning!

 

Krysser fingrene, - så får vi holde hverandre oppdatert (jeg er nå i uke 28 og synes også at det begynner å haste...).

 

Lykke til - nå fortjener vi å kunne slappe av frem til barna kommer !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du fortsatt leter etter bl.a. en mulighet til å ta ks i spinalbedøvelse likevel, og i innlegget av 14.01.2010 kl. 20:23 skrev du:

 

"Var dog hos akupunktør/naprapat i ettermiddag - (får behandling for ryggen), og de mener at spinal vil bli satt i leddet/skiven ovenfor arret mitt, og at det dermed bør gå bra ! :-) "

 

Har sett en på del artikler om spinal/epidural anestesi etter tidligere ryggoperasjoner av diverse slags, og funnet en del interessant. Ingen av disse treffer helt nøyakting din situasjon og situasjonen til TET, men kan likevel ha relevanse:

 

Kun sammendrag av artikkel opprinnelig på fransk:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12706761

 

Råd og tips som legestudenter skriver til hverandre, angår sannsynligvis en annen ryggoperasjon, enn den du har hatt:

http://forums.studentdoctor.net/archive/index.php/t-435605.html

http://forums.studentdoctor.net/showthread.php?t=435605

 

 

Epidural - contraindications, chances for success:

http://journals.lww.com/obstetricanesthesia/Citation/1990/04000/Reproductive_Outcome_After_Anesthesia_and.11.aspx

 

Et par ting som kan lønne seg å være litt forsiktig med:

 

1)

Skulle jeg spørre anestesiavdelingen om mulighetene, så ville jeg kanskje spørre "har du en kollega som spesialiserer seg i de spinalanestesi etter ryggoperasjoner?" eller noe sånt. Du skjønner vel poenget - alle har sine områder hvor de er spesielt dyktige, og disse kan være forskjellige.

 

2)

Du nevnte en akupunkturist/naprapat. Akupunktur har bred aksept blant leger, i hvert fall svært mange. Men jeg ville i hvert fall ha unngått å nevne naprapati for leger - ikke mye aksept der (og jeg er også svært skeptisk). Jeg jobber i helsesektoren, så jeg ser leger hver dag, kanskje det er deres påvirkning! :-)

Men det er et annet tema.

 

I hvert fall, masse lykke til for dere med forestående keisersnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samme skjedde igjen. Men bare skriv eller lim inn, og utelat eller fjern alle mellomrommene. Så skulle det gå bra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk -!!!!!!

Fantastisk flott at du har tatt deg bryet med å finne denne informasjonen til meg/oss !!!!

 

Jeg skal gå igjennom alt - og takker også for innspillene dine i forhold til hva som bør nevnes for legene.

 

Jeg kan også forøvrig bekrefte at akupunktur har virket bra på ryggen - naprapat har jeg mer blandet opplevelse av - så det blir nok akupunkturen som vil bli nevnt . :-)

 

Igjen - takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at disse momentene går igjen når det gjelder løsninger for spinal/epidural anestesi med tidligere ryggoperasjon:

 

- Ultralyd kan hjelpe. (I disse engelskspråklige artikler er ultrasound noen ganger forkortet til US.)

- Bilder kan være viktig å ha. Jeg ville ha prøvd å sørge for å ha et dobbelt sett. (Bare i tilfelle det ene blir borte.)

- Det snakkes om en rekke forskjellige teknikker ("Stikk sånn og ikke sånn", eller "Velg det stedet" osv...)

- Ingen garanti om at den virker, kan hende man må gå over til full narkose. Men det ser ut til at de riktige knep kan øke sjansen.

 

Her er flere linker om spinal/epidural etter diverse former for ryggkirurgi:

 

http://www3.interscience.wiley.com/journal/122394167/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

 

http://www.healthboards.com/boards/archive/index.php/t-403331.html

 

http://www.scoliosis.org/forum/archive/index.php/t-2210.html

 

Som sagt, husk bilder - gjerne dobbelt sett! Jeg leverte bildene mine til anestesiavdelingen. De var borte, og dukket opp igjen slik at jeg fikk dem tilbake like etter fødselen. Heldigvis tror jeg ikke at det var mangel for bilder som var utslagsgivende for at jeg ikke fikk epidural under fødselen. Det var nok en del andre ting også, den gang. Men bilder KAN i noen tilfeller ha vesentlig betydning!

 

Og, om ikke annet, så bør de kunne la dere få ks i full narkose synes jeg.

 

Signerer med brukernavnet mitt denne gang, for da blir det lettere hvis jeg skal finne mine egne innlegg senere!

Lykke til for dere begge, og alle andre i en lignende situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei......

 

Førstkommende Fre skal jeg inn til Tønsberg med ett eget anbefalingsbrev fra lege og epikrise over min rygg oprasj og helse tilstand.

 

Samme til Ullevål sykehus førstkommende Man....

 

Hvis negativt svar nå også, så gir jeg meg,,,,,,desverre... Orker ikke å diskuterer mer med disse bedre vitere som ikke tar hensyn til tidligere uttalelser eller legen min eller de jordmødrene jeg har....som sier KS er det beste for meg. MIn mann er helt enig....

 

Dette tar på psyken og kreftene.....Nå er jeg 35 uker på vei.

 

Får heller lide meg gjennom en siste fødsel , får håpe ryggen tåler det, og at kreftene holder...at jeg ikke bruker ett år denne gang på å komme meg.

 

Så må enten min mann eller jeg så raskt som mulig sterliseres. Nå kan det ikke gambles mer m helsa, som legen sa, nå er det absolutt den siste.......og det er helt greit.

 

Heldigvis så ser det ut til at mannen min er villig til å gjøre det for å spare meg for ytterligere påkjenninger.

 

I tilegg har jeg nå fått lav blodprosent, under grensen og jernlageret mitt er helt nede på 5, skal være mellom 15.200.

 

Så nå må jeg konsentrere meg om å få de tallene opp, samle krefter.

 

Disse tallene er jo ikke så fordelaktige verken for fødsel eller KS.

 

Lykke til dere andre, spent på hvordan det går med deg 69`ern.

 

Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til - dette bør hjelpe! Spesialistuttalelser såvel som dokumentasjon har en helt annen autoritet med seg, så du gjorde ganske riktig. Det må vel føre fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - her kommer en liten oppdatering.!

 

Ortopeden på sykehuset har altså anbefalt KS, og det har min lege som følger svangerskapet også gjort......

Ortopeden sa at det var legene/gynekologene på sykehuset som alikevel er de som avgjør...., men han trodde ikke at de ville komme til å fravike hans og legens anbefaling.

 

Da jeg ikke hørte noe fra sykehuset - tok jeg nå selv kontakt - og joda, jeg må alikevel på sykehuset til ny time for "avklaring" - hvor jeg tydeligvis må kjempe min sak...... Fordi de "vanligvis" ikke anbefaler KS pga "dårlig rygg".....

 

Kryss fingrene for meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - her kommer en liten oppdatering.!

 

Ortopeden på sykehuset har altså anbefalt KS, og det har min lege som følger svangerskapet også gjort......

Ortopeden sa at det var legene/gynekologene på sykehuset som alikevel er de som avgjør...., men han trodde ikke at de ville komme til å fravike hans og legens anbefaling.

 

Da jeg ikke hørte noe fra sykehuset - tok jeg nå selv kontakt - og joda, jeg må alikevel på sykehuset til ny time for "avklaring" - hvor jeg tydeligvis må kjempe min sak...... Fordi de "vanligvis" ikke anbefaler KS pga "dårlig rygg".....

 

Kryss fingrene for meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag før helgen var jeg tilbake til Tønsberg sykehus m den epekrisen fra min rygg oprasj og nåværnede helse tilstand, fra min lege.

 

Dette var noe Tønsberg ville jeg skulle ha med på en ny samtale om ks.

 

Fikk en ny lege, som var merkelig. Som meg og min mann fikk inntryk av, han var pinlig berørt over noe.

 

Han leste epekrisen, hadde ikke lest noe av det andre i journalen min. De papirene visste de ikke hvor var blitt av, enda de tok kopier da jeg var der sist.

 

Så var det lang pinlig taushet igjen, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke kom tilbake til hun som hadde avtalt time med meg. Joda da gikk han til henne, kom tilbake etter en stund. NÅ hadde jeg og mannen min sittet der i nesten en time i pinlig taushet.

 

Jeg ble da irritert og sa at nå fikk de ta en avgjørelse. DA KOM det fram at de allerde hadde tatt en avgjørelse ånagående meg i plenium. Uten engang å se på den epekrisen de ba om. Svaret NEI...

 

Så denne Man var det tilbake til Ullevål, en kjempe striks dame, som sa at nå var det nok med dette medisinske rotet, at hun innvilget ks på ett sviktende grunnlag,

 

Så kjeftet hun på oss fordi vi hadde brukt så lang tid etter 3 å bestemme oss for sterlisering. Så fikk jeg dato til KS. Da blir det sterlisering på meg..........

 

Men her kommer det som de antagelig håper på....Hun spurte hva gjør du om fødsel setter igang før tiden? Da sa jeg om jeg hadde noe valg enn å føde? Nei sa legen, for de stopper ikke en fødsel som da var igang

 

Timer for ks ble da satt kun 1 uke før den opprinnelige termin. Jeg fikk en ny termin (litt etter den ordinære ultralyd time) termin en uke før, noe som stemmer bedre med mine datoer.

 

MEn det nektet hun å høre på, hun hørte heller ikke på at mine andre barn kom opptil 2 uker før termin. Nei da sa hun, "dette er det tilbudet du får, ta det eller ikke.".......

 

Så da føler jeg at jeg er kommet litt lenger , men samtidig like langt. Hvis tulla ikke kommer før den opprinnelige termin er det jo greit, men gjør hun det, blir det vaginal fødsel.

 

Da la hun til, og det var eneste gang jeg så hun smilte, hun så på mannen min og sa "da sterliserer du deg, hun tåler ikke noe mer og bør slippe i narkose unødig.". Hvis det blir vaginal fødsel.

 

Så da er det bare å vente og se når tulla bestemmer seg for å komme ut. Stemmer den nye terminen min, blir det kun ks 2 dg før, stemmer den opprinnelige termin ,blir det ks 7 dg før. Og mine andre barn har kommet opptil 2 uker før termin...............

 

Lykke til andre som sliter og til deg 69"ern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at ks-et ditt endelig er innvilget, men jeg synes det er rart at du må føde vaginalt hvis fødselen starter før ks-dato. Jeg hadde ks med førstemann grunnet fødselsangst og fikk forsikringer om at jeg ville få ks uansett om ting skulle sette i gang av seg selv. Så lenge ikke babyen er nesten ute, da... Og for meg er det jo ikke fysisk uforsvarlig å føde! I de fleste fødsler er det jo tid til å ta ks, bare at det blir litt travlere? Hvis ting skulle sette i gang ville jeg i hvertfall prøvd meg ;)

 

Lykke til! Godt du er litt videre i prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen TET !

 

Gratulerer med at du har fått innvilget KS, - selv om du virkelig har måttet kjempe til det siste....

 

Helt utrolig dog at de har satt KS datoen så nærme terminen din - spesielt med tanke på at du har født før termin tidligere.

Du har nok rett - på en måte håper de kanskje at fødselen starter av seg selv - og at de da kan forhindre KS.....- Og det på tross av ditt medisinske grunnlag. Utrolig !!!

 

Nå får vi virkelig håpe at tulla ikke kommer før termin, - og skulle hun melde sin ankomst - får du prøve å presse de til KS alikevel !

 

Takk for støtten i "min kamp" - jeg gir dere en oppdatering etter møtet på sykehuset... om 2 uker.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi !!!!!!!!!!

 

I dag var jeg på sykehuset for møtet med de som skulle ha "beslutningsmyndigheten" vedr. keisersnitt.

 

Grudde meg.

 

Overlegen sa med en gang: "Vi har lest brevet fra din lege, og uttalelsen fra ortopeden og at han anbefaler keisersnitt.

Vi setter normalt datoen for keisersnitt ca 12 dager før, så da har vi funnet dato til deg...."

 

Holdt på å dette av stolen. Endelig noen som hadde lest journalen min !

- Og som forsto problemet....

 

Jeg har dermed endelig fått en dato for keisersnitt (12 dager før termin) !!!

 

Bedøvelsestype blir ikke bestemt før dagen før - da jeg skal inn for "forberedelse" og skal prate med anestesilegen.

 

Så tusen takk til dere her inne for støtten, og gode innspill - det har virkelig vært til stor hjelp !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 69 ern

 

Gratulerer, endelig det marerittet over. Du var heldig som fikk det mer enn en uke før.

 

Jeg lever i frykt for at min fødsel skal starte før, siden de ikke ville stoppe den da :-( håper jeg klarer å knipe igjen til KS datoen min.

 

Er snart i uke 37

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...