Gå til innhold

KS samtale på Ullevål i morgen, gruer meg...


Lille meg -<3

Anbefalte innlegg

Skal til KS samtale, ikke pga fødselsangst, men pga store helsemessige problemer.

 

Født noramalt 3 ganger før, siste svangerskap fulgte det med mye komplikasjoner. Ble anbefalt KS den gang. Men ville ikke. De advarte meg mot å bli gravid igjen.

 

Denne skjønner jeg nesten ikke hvordan ble til engang, men nå sterliserer jeg meg. Min mann og jeg har nemmlig diskutert hvem som skulle gjøre det i lengere tid. Det er en modningsprosess......

 

Nå er helsa skral, store smerter, og så sliten så slien....

 

Redd jeg ikke skal få sagt noen ting før tårene kommer.

 

Jeg skal snakke med en lege på bakgrunn av at min lege har søkt om KS for meg...........

 

Hilsen en som gruer seg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krysser fingrer og tær for deg, for vet akkurat hvordan du har det.. Jeg var i samtale 16 november for og høre om jeg kan få ks, jeg er første gangs fødene,og hadde ikke så sterke kort og spille med. Tårene mine kom trillende de også, men det tror jeg bare er bra?! Legen jeg pratet med var ganske streng, men det er jobben hennes. Hun ba meg tenke på alt vi pratet om i 3 uker,så skulle jeg komme tilbake. Var tilbake på ullevål på tirsdag, og da spurte hun meg om jeg har tenkt igjennom koplikasjonene ved et ks,og om jeg fortsatt vil ha det.. så jeg takker gud for at det blir innvilget 22 februar.. jeg leste mye om sånne samtaler her inne og over alt på nettet,folk er negative,så jeg var også kjempe redd.. men pust dypt inn,gå inn til legen og vær bestemt.. ingen kan tvinge deg til og gjøre noe du ikke vil/kan.. lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samtale med Ullevål. Jeg fikk innvilget ks etter 3.minutter. Ullevål nekter ingen ks. Jeg fikk også dato der og da. Dette var i mitt forrige sv.skap for under 2 år siden. JEg var på Ullevål på kontroll forrige uke. De spurte om jeg ville ha ks denne ganger og. JEg spurte om jeg trengte ny samtale. Han sa ja da denne legen bestiller operasjonstime der og da - men påføyde at de ikke nekter noen. Du har ingenting å være nervøs for. Vær rolig og ikke nøl,,,, ikke si at du tror ikke du klarer å føde. Vær konkret - jeg klarer ikke en ny fødsel. La meg høre fra deg... Lykke til! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var der jeg kanskje var litt "svak" med svaret mitt, fordi hun spurte meg om JEG viste at jeg IKKE klarer og føde vanlig, da svarte jeg tja... hun legen jeg snakkt med sa også det at "de sier ullevål ikke nekter noen keisersnitt, men det er feil" .. de er kanskje bare litt mer nøytrale rundt det.. men spørsmål til deg FRK.Lykke, ser at du skriver du har tatt ks før, hvordan var det? jeg har litt nerver... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen...

 

Dette gikk IKKE BRA.....

 

Jeg bare griner og griner.

 

Av alle eksperter jeg har vært borte i med min helse probl og komplikasjoner, så alle sagt at hvis flere fødsler mådu ha KS.

 

Men hva sier hun på ULLEVÅL?

 

Jo hun sa: Med dine alvorlige kompliserte diagnoser er det etisk uriiktig å innvilge KS. Det er bedre for deg med fødsel enn KS"

 

Jeg sa at jeg hører hva du sier , jeg er ikke enig, du er den første av alle spesialister jeg har vært borte i som sier dette.

 

Etter hva jeg opplevde og gikk gjennom v forrige fødsel kommer det ikke på tale å gå gjennom det engang til. Jeg nekter, tårene kom selfvølgelig.

 

HUn gjentok seg hele tiden, pinlige pauser, og mente hun hadde gitt meg noe nytt å tenke på, skulle få en ny innkallelse og snakke med

en jordmor.

 

Jeg kommer ikke til å ombestemme meg.....

 

Nå er jeg helt utslitt og føler meg helt tom og skal ikke si engang hva jeg tenker på...........

 

Tårevåt klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

what? det var virkelig rart.. skjønner at du er lei deg, jeg hadde blitt det om de hadde sagt nei til meg også..

 

Men hadde du noe brev fra din fast lege? isåfall burde du få fastlegen din til og purre på dem.. Når jeg var i samtale på ullevål, sa jeg også det at, jeg trenger svar fort på om de gir meg ks eller ikke.. for det første går tiden fort,og vis dem ikke gir meg må jeg søke et annent sykehus..

 

hm.. jeg kjenner jeg blir irritert på dine vegne.. fordi jeg føler du hadde sånnsett sterkere kort enn meg, så får du det ikke innvilget.. ?! Men uantsett, ikke gi opp. Når du drar til JM så prøv og vær bestemt, og si at du må søke annent sykehus om ullevål ikke gir deg ks, og si at du kjenner deg deprimert siden ullevål ikke hørte deg osv.. gjerne legg på en del... håper og høre fra deg.. lykke masse til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med min lege i dag.... Han forstod ingen ting.

 

Han lurte på om jeg hadde forklart grunnene til KS. For han var det en selvfølge at det skulle bli innvilget.

 

Han skal hjelpe meg videre, vi har god tid sa han, og han synes jeg skulle høre hva jordmor hadde og si.

 

Han var også redd for at jeg ikke vil klare en ny fødsel pga mine helse probl,/helse stand........

 

Så bare håpe, håpe,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig sjokkert!! Jeg var på tidlig Ul på Ullevål og denne legen sa at de ikke nekter noen.. Stå på!! Dette skal gå i orden!! Det ordner seg, det er jeg helt sikker på.

 

Mitt ks var helt fantstisk!! En nydelig opplevelse. Det er ingenting å grue seg for. Du kommer på morgenen. Får eget rom. Du får noen flotte strømper på, he he. Og mannen en hvit rom drakt. Du kjøres til oprasjonssalen. Der hilser du på alle og en.. Du får bedøvelse i ryggen. Denne er litt ekkel, men et stikk så er det over. For å si det slik, jeg gruer meg ikke til den igjen.

 

Så vasker de og steller området rundt magen. Du kjenner ingenting. Mannen og en lege sitter sammen med deg bak skjermen. Så sier de at de starter. Før du rekker å tenke er det over og du har din lille i dine armer. For min del gikk det på 5 minutter. Veldig fort. Og uvirkelig. Jordmoren og min mann tok lillegutt ut og klippet av navlestrengen og vasken ham. Når kan kom tilbake til meg hadde han en liten søt lue på. Du blir så trillet på et rom med flere som trenger tilsyn. Her får du kjeks og saft og morfin. Veldig greie sykepleiere. Etter noen timer ble jeg kjørt på rommet der mannen og den lille ventet på meg. Vi var to netter på barsel før vi alle tok inn på sykehotellet.

 

Dette skal du få til , det er jeg sikker på. Vær bestemt neste gang!!

 

En ulempe med ks, er at det tar tid å komme seg i etterkant.

 

Hvis du lurer på noe, skriv gj på innboksen.. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtte ogmedfølenhet Frk Lykke...

 

Var hos Jordmor også i dag, hun skjønte heller ingen ting,,,,hun sa de må jo både ta med i beregning fysisk og psykisk helse.

 

Hun ringte til ett annet sykehus for å be om en ny vurdering, og sa at jeg var nær psykisk kollaps, at dette syntes hun jeg skulle slippe å gå gjennom.

 

Så får bare håpe, håpe....

 

Men godt å vite at jeg har folk rundt meg som ikke støtter Ullevål sin avgjørelse.

 

Kan være at jeg lurer på noe og skirver gj innboksen ja...

 

 

Akkurat nå er jeg helt utslitt og må hvile meg litt, med en grusom hodepine......

 

Takk takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har en jordmor med litt tak i!

Krysser fingene for deg og håper hennes ord veier tungt når det nye sykehuset skal ta sin avgjørelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge før termin fant denne samtalen sted? Jeg skal også føde på Ullevål og ønsker KS av medisinske årsaker. Er i uke 18 nå, og skal dit på UL (ordinær UL) om knappe to uker. Lurer på hvordan jeg går frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale om KS fant sted i uke 27. Den kom i stand på bakgrunn av en søknad fra min lege.

 

PÅ ordinær ultralyd er det ingen samtale om dette.

 

I tilegg var det innkalling for KS samtale i eget brev, med en dato for samtale.

 

Ønsker deg masse lykke til.....

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Jeg fikk legen min til å sende avgårde søknaden i går, så da får jeg sikkert en innkallelse til KS-samtale etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei...

 

En liten oppdatering fra meg....

 

Kjemper fremdeles om ett KS. Er nå 32 uker på vei.

 

Har vært til samtale på ett nytt sykehus.

 

Der fikk jeg innvilget KS m/spinal. Siden jeg har utrolig dårlig rygg fra før, med nedsatt førlighet og kroniske smerter, ble det innhentet en anestesi lege for å se om jeg kunne få spinal/epidural./har operert)

 

Ett blikk på ryggen min og mitt lange arr etter en oprasjon, sa anestesi lege at her tør vi ikke å sette spinal nei.

 

Legen nektet meg KS m narkose, anestesi lege skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne få det. Som han sa at mange blir jo lagt i narkose hver dag og det går jo bra.

 

Men han kan ikke overstyre lege. De ville ha inn flere papirer fra legen min ångående helse/rygg, og epekrise fra min rygg oprasj.

 

Det skal de nok få, skal tilbake om 14 dg. '

 

MEn det siste legen sa til meg var at hun fortsatt står fast ved at KS under narkose, det fikk jeg nok ikke.

 

Hvorfor skal jeg tilbake da?

 

I tilegg til at jeg har ME og kronisk hodepine/migrene, bekkenløsning/låsning, og isjas ilninger nedover begge ben og nå tisse problemer for nerver ligger i klem.

 

Alikevel skal jeg som trenger å sparer krefter for en eventuell fødsel, bruke de opp på stadige samtaler på sykehusene, med at tårene kommer i ren fortvielse.

 

Det er sikkert ikke bra for meg eller baby......

 

Jeg er så sliten, tom for krefter og føler meg rett og slett likegyldig.

 

Vet også at jeg kan klare under en fødsel og trekke meg inn i meg selv, og gi opp.....

 

Men ingen hører.

 

Føler det nesten som om at de ikke tør å legge meg under ett kirurgisk inngrep/Ks pga alle mine diagnoser.

 

MEn hvorfor i all verden vil de rygg operere meg på nytt da???

 

Sukk masse frustrasjon ute å går her.

 

Trist klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TET!

Har fulgt med deg på dine innlegg under "gravide med kroniske lidelser".

Jeg er i uke 27 - og har noe av samme plager og sykdomshistorie som deg. Ryggplager siden barneårene, 2 prolapsoperasjoner for noen år siden. Pga at jeg nå ikke kan gå på medisiner eller trene - har ryggen nå vist seg fra sin verste side. Dvs at jeg i perioder ikke kan gå, eller bevege meg noe som helst. Store smerter. Skrekken er å være i en slik periode når jeg skal føde - eller at fødselen følger til at jeg blir sengeliggende i månedsvis etterpå.

Jeg har også forstått at jeg tydeligvis må kjempe for å få et keisersnitt !

Utrolig, når man har slike plager - og fødselen er en stor usikkerhet.....

Skal til ny samtale på sykehuset - min lege har nå skrevet brev - og bedt om at de vurderer keisersnitt....

Hvis ikke det hjelper - skifter jeg sykehus jeg også !

 

Skremmer meg dog litt det du skriver om arret, og at de ikke vil sette spinal...

Jeg har jo også et langt arr i korsryggen etter operasjonene,- + masse arrvev i selve ryggen.

Setter pris på om du kan fortelle meg (og andre) hvordan det blir med deg omg evt. narkose-keisersnitt.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Ullevål dere sliter med? Bare lurer. Trodde det var slik at de ikke nekter noen... Man hører jammen mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg synes det er veldig rart at legen overkjører anestesilegen angående anestesi. Der jeg jobber (ikke keisersnitt men andre operasjoner) prøver anestesilegen å følge kirurgens ønske mtp anestesi, men det er alltid anestesilegen som klarerer anestesimetode til slutt.

 

En grunn til at de ikke ønsker narkose er at det kan medføre komplikasjoner for baby. Må gå relativt kjapt fra narkose gis til baby er ute og det kan hende det er derfor legen din var imot det. Samtidig gjøres jo katastrofesnitt i narkose, men det er samtidig en ryggen-mot-veggen-situasjon for å redde liv og helse.

 

Ønsker deg uansett lykke til videre. Håper du får ditt keisersnitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at dette ordner seg for deg.

 

Selv er jeg operert i ryggen, og det var usikkerhet om epidural ville komme til å virke i det hele tatt. Jeg hadde tilbud om keisersnitt (med i utgangspunkt epidural, men full narkose dersom epiduralen ikke virket). I den forbindelsen snakket jeg med anestesiavdelingen.

 

Anestesilegen som jeg snakket med, sa at den eneste måten å finne ut om denne epiduralen kom til å virke, ville være å sette epidural og se om den virket. Han sa ikke noe om at det skulle være noe farlig å prøve.

 

Jeg valgte å føde vaginalt til tross for at jeg hadde tilbud om keisersnitt dersom jeg ønsket det. Da jeg etter hvert i løpet av fødselen følte behov for epidural, så bestilte jordmoren det. Men anestesilegen som kom, hadde store motforestillinger mot å gi meg epidural. Hun nevnte fødselsmessige grunner (men ingen anestesimessige grunner som jeg hørte) for at jeg ikke burde ha epidural.

 

SÅ NÅ LURER JEG PÅ: Kan min tidligere RYGGOPERASJON ha hatt noe å gjøre med denne anestesilegens negative svar? For meg så det ikke slik ut til å begynne med, men så heller ut som et solospill fra hennes side. Hun ga uttrykk for at fødselen gikk så bra og at jeg var så flink, at det ville være synd å gripe inn med slike kunstige midler. Senere, derimot, hørte jeg motstridende uttalelser - og at anestesilegen kanskje ikke var alene om å mene at jeg ikke burde/ ikke kunne få epidural. Også at det ikke var fordi fødselen gikk så bra, men at det tvert imot var blitt såpass store problemer med fødselen at epidural ikke lenger var tilrådelig.

 

Så nå ser det ut til at det kan ha vært RYGGOPERASJONEN MIN - selv om den første anestesilegen jeg snakket med, ga uttrykk for at epidural var ufarlig å prøve tross ryggoperasjonen.

 

Dette var forresten på Ullevål, det også. Men det ligger en god del år tilbake i tiden, så en del ting tror jeg ble gjort annerledes dengang. (Bl.a. epidural istedenfor spinal ved planlagt ks ...)

 

OG LYKKE TIL, håper virkelig at keisersnitt ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere folk har skrevet at Ullevål tvinger ingen til å føde vaginalt. Så jeg ville tro at en eller annen lege der har en eller annen gang sagt at "vi tvinger ingen..."

 

Men det er rart med det lille ordet "vi". Det hender at når helsepersonell sier "vi", så taler de egentlig for egen regning, selv om de kanskje tror at kollegaer på samme avdeling gjør det samme. Derfor: om en fødselslege som er raus med å innvilge keisersnitt sier "vi", så anser ikke jeg det som en garanti for at det samme praktiseres av alle kollegaene samme sted.

 

Det finnes tilsvarende eksempler fra andre fagområder. F.eks. tannleger/kjevekirurger som er ekstra snille og samvittighetsfulle og villige til å bruke ekstra tid når de bedøver, sier også "vi". De er nemlig sikre på at deres kollegaer gjør det samme. Men det er dessverre ikke alltid sant.

 

Derfor gjelder det å passe på, gardere seg, ha en backup plan - hvis det lar seg gjøre. Fritt sykehusvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. spørsmål stillet litt ovenfor.

Nei, det er ikke Ullevål jeg sliter med i forhold til å få KS - jeg hadde faktisk tenkt meg Ullevål som "back up" i og med uttalelsene her inne om at de ikke vil nekte noen KS. Tror dog at det hele kanskje bunner ut i det som blir sagt ovenfor, at noen engang har sagt "VI nekter ingen", - og så er det veldig individuelt der også.

 

Ref. ovenstående innlegg:

Kan virke som ryggoperasjonen har hatt større betydning for avgjørelsen til legen, enn det som det kanskje opprinnelig ble gjort uttrykk for.

 

Jeg håper nå at spinal er bedre/enklere å sette på oss med arr og problemer med ryggen - slik at det fungerer - og at vi innvilges KS.

 

Krysser fingrene for oss !

 

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen...'

 

Takk for støtte her inne.

 

Førstkommende Torsdag skal jeg til legen min, han skal skrvie ett skriv for han også argumenterer for hvorfor han anbefaler ett KS på meg.

 

Samme dag skal jeg inn til atter en samtale med Ullevål, denne gang med en jordmor.

 

Gruer meg skikkelig,

 

Lykke til dere andre som også kjemper, og særlig dere som også har en dårlig rygghistorie....

 

Oppdaterer etterhvert som noe skjer......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den samme "Anonym" som skrev innlegg 10.01.2010 kl. 00:26.

 

Jeg har nå funnet mer informasjon om epidural (som jeg ville tro gjelder for spinalanestesi også), i forhold til tidligere ryggkirurgi som alle 3 av oss (69ern, TET og jeg) har hatt.

 

Her er web-adressene. Se i det avsnittet som heter "Cautions", i begge artiklene:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Epidural#Cautions

http://www.ganfyd.org/index.php?title=Epidural_anaesthesia#Cautions

 

Altså, tidligere ryggkirurgi tilsier forsiktighet (dermet ordet "Cautions"), men er ikke så absolutt som kontraindikasjoner (som her betyr "circumstances in which epidurals should not be used").

 

Dette kan forklare hvorfor leger har litt sprikende meninger om dette temaet. Men hvis det faller dem så tungt på brystet - hvorfor kan de ikke innvilge keisersnitt i full narkose i en slik situasjon? Er det noen hindring? Selv har jeg vært i narkose 9 ganger i løpet av mitt liv (telte antall ganger akkurat nå), og jeg lever i beste velgående.

 

Så det er da min mening! Grrrrrrrrr......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...