Gjest Skrevet 7. desember 2009 #26 Skrevet 7. desember 2009 Siden du skal bli lærer kan det jo være verdt å merke seg at fjord handler om vann, men ifjor er betegnende for forrige år. Og jo, jeg tenkte meg godt om når jeg sa det. Syns du en lege skal jobbe gratis overtid i sympati for pasientene? Eller at frisører bør klippe hår etter salongens stengetid fordi det ikke passer for kundene å komme i åpningstiden?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #27 Skrevet 7. desember 2009 I tillegg til ferie, har lærere ca én måned avspassering om sommeren. For arbeid de gjør utenom 9.30-16 ellers i året. Sier de da i hvert fall. Men det er tradisjon at én måned avspassering ikke skal jobbes inn ved at de faktisk gjør noe etter kl 16. I hvert fall ikke delta på en kjedelig avslutning med treige foreldre.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #28 Skrevet 7. desember 2009 overlord: Jeg synes leger skal ha 8 (9) uker sommerferie med full lønn, to fulle uker i jula etc. Det samme for frisører. Uten at de jobber "gratis" etter klinikkens/salongens stengetid.
midgard Skrevet 7. desember 2009 #29 Skrevet 7. desember 2009 til 21.26 jeg blir veldig glad i barna (har jobbet i skoleverket i 10 år og er utdannet allmennlærer), og jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på fritiden min både med skolearbeid og tanker rundt barna - for det er ikke slik at jeg setter meg i bilen - og glemmer barna - på veien... det er snittet av en befolkning i en klasse, og da har du representert alle grupper - på godt og vondt - og tro meg, jeg har opplevd en del av de "vonde" sidene. Flott at du syntes det er et lett yrke - det syntes ikke jeg - for jeg "bærer" trivselen, håpet om en god nåtid og fremtid i mine armer... til tider er det alt annet en lett...
Dronningen! Skrevet 7. desember 2009 #30 Skrevet 7. desember 2009 Hehehe Kirsten20 Har du da gjort alt, og da mener jeg ALT, som tilfaller en lærer som jobber i 7. klasse? Retting av bøker/prøver, ukeplaner, samarbeidstid md andre lærere på trinnet, iop, NP, kontakt med spes.ped/BV ++, samarbeid med morsmålslærere, personalmøter, foreldremøter, foreldresamtaler.... og diverse andre uforutsette oppgaver.. Du får dette til å høres ut som en solskinnsdag på stranden noe det faktisk ikke er!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #31 Skrevet 7. desember 2009 Er faktisk slik at på mange arbeidsplasser så er det en uting at man tar seg fri for å dra på slike ting i arbeidstiden. Vet at på arbeidsplassen til mannen min så er det så absolutt ingen som får fri for å kunne dra på noe med barna som absolutt ikke er nødvendig. En legetime og tannelegetime som er absolutt nødvendig, kan ikke sammenlignes med en juleavsluttning. De er et lite firma, med få arbeidere, hvor de er fullbooket månedsvis i forveien. Drar en mann så blir flere mnd med arbeid, avtaler og timer forskyvet for ganske mange mennesker. Snakk om å dra alle under en kam, og det var til læreren over her. Jeg jobber på et sykehjem. Vi er altfor få på jobb hver eneste dag, og vikarer vokser ikke på trær overalt. Så når det ikke er noen som kan ta å bytte vakt, eller det er for få folk på jobb til at man kan ta avspasering, så da kan man ikke stille opp på en julevaslutning på dagtid. Noen klarer ikke se lengre enn til sin egen nesetipp.
Gjest Skrevet 7. desember 2009 #32 Skrevet 7. desember 2009 Du ser ikke at pasienter og kunder alltid er der, mens elevene faktisk har en del ferier. Skal elevene holdes på skolen hele året slik at lærerene kan få normal arbeidstid? Eller skal lærerene være på skolen når elevene har fri og ta alt av planlegging og retting da? I fall du ikke har fått det med deg er ukene lærerene har avspasering som følge av mye kveld- og helgearbeid. At ordningen forsåvidt er gunstig skal jeg ikke bestride, men jeg kan love deg at det ikke bare er morro å ha en lærer til mann. Syntes f.eks det var kjipt å gå i tog alene meg guttungen fordi det ble forventet at mannen min gikk med klassen sin. Men det er det herved slutt på. 17 mai skal han faktisk få være med sin egen familie, og ikke elevene sine (om han er aldri så glad i dem).
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #33 Skrevet 7. desember 2009 Akkurat juleavslutning kunne vel tas ut ved at man avspasserer 21. 22. og 23. desember. Så kan fri i romjulen være for annet kveldsarbeid i desember.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #34 Skrevet 7. desember 2009 Dersom du vet om det en stund i forveien har jeg vanskelig for å tro at du ikke får byttet en vakt. Men du vil kanskje helst ikke bytte bort dagvaktene?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #35 Skrevet 7. desember 2009 Seriøst??? Du skal ha avspasering fordi du TENKER på barna du jobber med???? Ehhhhh er ikke det helt normalt når man er engasjert i en jobb at man bruker litt av fritiden på å holde seg oppdatert innen sitt fagområde, at man tenker ut ting man kan gjøre bedre, eller mener du at man kun skal tenke jobb mellom 08-16??
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #36 Skrevet 7. desember 2009 Er du mye dum 21:45? Virkeligheten i bobla di er nok en litt annen enn det er ute i virkeligheten. Er du så sprengt at du tror at noen virkelig ikke orker å bytte en vakt fordi man helst vil jobbe dag? Da er du isåfall ikke mye god. Vi bor i bygde-Norge hvor det akkurat ikke kryr av arbeidskraft.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #37 Skrevet 7. desember 2009 Tenker hun heller jobbet som vikar, og kom til timer som var ferdig planlagt. Hadde for alt i verden ikke sendt 12-åringen min til en vikar som skriver dårligere norsk enn Abraham som kom til Norge for 4 mnd siden.
midgard Skrevet 7. desember 2009 #38 Skrevet 7. desember 2009 til 21.47... har jeg skrevet at jeg skal ha avspassering for det??? Seriøst, les før du svarer....
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #39 Skrevet 7. desember 2009 Ikke så smart selv? Uansett om det ikke kryr av arbeidskraft så er det jo alltid en (ialefall) på dag og det samme på kveld. Da burde det jo være mulig å få byttet med den andre. Evnt tilby seg å ta en lite kurant vakt i bytte for å få med seg juleavslutningen.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #40 Skrevet 7. desember 2009 Dere har jo en måned avspasering er mitt poeng.. Hvorfor ikke legge sånne ting til når flest mulig foreldre har muligheten til å komme siden dere får det igjen senere er mitt poeng..
Myy Skrevet 7. desember 2009 #41 Skrevet 7. desember 2009 Jeg utdanner meg pr i dag til å bli lektor. har ikke tenkt til å bli lærer i norsk ettersom jeg faktisk ikke er så flink i det faget! Men du tenkte kanskje ikke så langt?? Jeg har aldri sagt at jeg syns lærere skal jobbe gratis?! HVor fikk du det ifra? Jeg sa at JEG hadde stilt opp gratis en gang. Det er ikke det samme som å si at jeg syns at lærere burde det. For det mener jeg selvsagt ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #42 Skrevet 7. desember 2009 Sier dama som ikke har peiling på hva hun snakker om. Er faktisk ikke slik at det alltid går an å bytte vakt, uansett hvor mye lyst en mor har. Beklager at ikke virkeligheten passer inn i din lille perfekte verden. Så hva du måtte tro og mene spiller vel strengt talt ingen mening. Godt ekspempel på at noen ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp.
Myy Skrevet 7. desember 2009 #43 Skrevet 7. desember 2009 Du er et prakt eksempel på hva jeg prøvde å forklare i stad!! Du sier nemlig at jeg får det ut til å høres ut som en solskinnsdag på stranden noe som du mener at det ikke er. Jeg har gjort og vært med på alt du nevnte, selvom jeg uten utdannelse strengt tatt ikke burde gjort det. Men de var fornøyd med meg og alt gikk fint. Greia er at jeg syns alt det du nevner er en veldig grei jobb, og faktisk spennende. Derfor jeg velger å bli lærer da!! Har du prøvd å jobbe i et annet yrke hvor du virkerlig sliter rævva av deg for å tjene til livets opphold eller? Med så mye avspasering for så enkelt arbeid har ikke lærere noe å klage over. Dette er MIN mening! Og JEG syns det er lett. Er ikke det bare bra da??
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #44 Skrevet 7. desember 2009 Hva er enklest/mestsamfunnsøkonomisk: At 50 foreldre tar seg fri midt i arbeidstida (for ja, det er mest vanlig å jobbe 8-16) - eller at en lærer eller to jobber et par timer overtid? Her er det snakk om kanskje 100 tapte arbeidstimer vs 2-4 ekstra arbeidstimer. Syns regnestykket er enkelt, jeg. I min jobb er det forventet at jeg jobber overtid når det oppstår situasjoner der jeg må. Det kan være helg eller kveld, eller flere døgn i strekk (reiser). Dette syns jeg hører med i jobben min - for at jeg skal gjøre en god jobb, enten jeg liker det eller ikke. Jeg forventer at lærere kan jobbe et par timer ekstra ved spesielle anledninger (hvor ofte er det egentlig juleavslutning eller sommeravslutning?). Det er jo nettopp på grunn av ekstra arbeid slik som dette at de premieres med svært lange ferier.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #45 Skrevet 7. desember 2009 Synes det er bra at du trives med læreryrket kirsten20. Er folk har som faktisk ikke tåler at en faktisk kan ta en utdannelse tidlig i livet, og at man må nesten starte et sted. Flott at du i ung alder har funnet et yrke som du liker og vil satse på. Spesilet med tanke på læreryrket. Ikke bry deg om de gamle øglene.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #46 Skrevet 7. desember 2009 Enig med deg anonym 2200. Må ha langt varsel for å få til bytter. og det er veldig vondt å lese her hvordan enkelte håner meg, jeg som i fjor ikke fikk vært der fordi det faktisk ikke lot seg gjøre - kunne ikke miste jobben ved bare å utebli.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #47 Skrevet 7. desember 2009 Hei HI! Denne tråden sporet visst litt av, men jeg lurte på om barna dine ikke har en bestemor/-far, fadder eller tante som kanskje hadde mulighet til å bli med denne ene dagen?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. desember 2009 #49 Skrevet 7. desember 2009 Du får flytte hit da HI, vi trenger alltid flere i kommunen vår, og her er det utenkelig at juleavslutningen foregår på dagtid:) Her kan ingen foreldre gå fra jobbene for å komme på en slik avsluting.
Myy Skrevet 7. desember 2009 #50 Skrevet 7. desember 2009 Dust! For et latterlig menneske du er. Skulle likt å møtt deg i virkligheten asså. Så kunne vi sett hvor tøff du hadde vært da! Jeg hadde ansvar for å planlegge alle timene mine selv og gjorde alt annet av arbeid som en kontaktlærer gjør!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå