Gå til innhold

Hvorfor og hvorfor ikke døpe barnet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vitsen med en borgerlig konfirmasjon er at man feirer overgangen fra barn til voksen. Kirka har, som vanlig, en ganske stygg konfirmasjonshistorie som heldigvis har forandret seg med årene.

Hva er vitsen med en fest når man gifter seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lilleleen; Alle kulturer har til omtrent alle tider har et overgangsrituale fra barn til voksen, slik en konfirmasjon er. Det er det den borgelige konfirmasjonen blir. Synes det blir feil å kalle det en konfirmasjon (bekreftelse) men selve ritualet er det en vits i selv om man ikke er kristen eller døpt. Kristne har nok ikke enerett på overgangen fra barn til voksen:)

Skrevet

Men er det ikke sånn at om man blir døpt så må man likevel konfirmere seg senere for å bekrefte dåpen?

Ellers så er man vel ute av statskirken.....?

Isåfall vil jeg ikke si at man velger for barnet men barnet har jo et valg selv når h*n blir i passende alder til å ta en standpunkt, inntil den alderen syns jeg det er ok at foreldrene velger for de.

Når det er sagt så ble ikke jeg døpt og jeg valgte å døpe meg fordi jeg ville ha kristen konfirmasjon. Var vel et gruppepress i mitt miljø da, og jeg hadde ikke gjort det nå, for jeg kan ikke kalle meg selv kristen.

Vi har valgt å ikke døpe btw.

Skrevet

Selv om du ikke konfirmerer deg blir du stående som medlem av statskirken til du aktivt gjør noe for å melde deg ut. Som regel anbefaler de viabrev, men ser ut til at de brevene noen ganger ikke blir tatt til følge og enkelte står faktisk som ufrivillige medlemmer av kirken..

Skrevet

jeg døpte ikke barnet mitt fordi jeg tror ikke. og jeg har ingen plan om og oppdra han i den kristene tro. det er forsovit heller ingen tradisjon her i huset og døpe barna sine.

ikke tror jeg vi kommer til himmelen og ikke er jeg så sikker på at jeg vil dit

Skrevet

Dersom man skulle få velge om man ville være religiøs når man var voksen, og ikke gjennomgå et eneste rituale/tradisjoner som hadde noe som helst med religion å gjøre, så hadde ikke en kjeft vært religiøs den dag i dag.

Skrevet

Takk for svar Gytha Ogg :o)

Fikk selv ikke velge borgelig konfirmasjon fordi mine foreldre mente at det ble helt feil. Skulle man konfirmere seg,så skulle det gjøres kristelig fordi det var en gjentakelse av dåpen. De mente at man er ikke voksen når man er 15, men 18. Derfor fikk jeg også tilbudet om fest da jeg ble 18.

Syntes det er greit å gi mitt barn det valget når h*n er 15, fordi da vet man mer hva man vil og hva man tror. Er ikke barnet mitt døpt da, så må det døpes først hvis det velger kristen konfirmasjon. Da tenker jeg at det blir lettere å heller droppe konfirmasjonen hvis h*n ønsker å være i statskirken. Dessuten vil jeg, som sagt at barnet skal vokse opp med en slags barnetro :o)

Men etter svaret ditt så kan h*n også få tilbudet om borgelig konfirmasjon, hvis h*n gjerne vil konfirmeres da, men ikke kristelig :o)

Skrevet

Og dermed hadde verden vært et myyyye bedre sted! :D

Skrevet

Da hadde vel det vært å foretrekke? Du sier det jo selv: Dersom folk fikk velge fritt som voksne, uten å ha blitt påvirket som barn, så hadde ingen valgt religionen. Sier alt, gjør det ikke?

Skrevet

Å døpe barna har i Norge blitt mer kulturelt betinget enn religiøst for de aller fleste. Om det er riktig? Nei si det...

Kultur og religion har til alle tider gått hånd i hånd og blir til slutt nesten umulig å skille fra hverandre (jfr islam og hijab).

Det er en edel tanke å la barna velge religion event. ikke-religion selv når de bli voksne. Men vi blir alle indoktrinert i det miljøet vi vokser opp i. Foreldre viderefører sine verdier og holdninger til barna og vis meg den familien som klarer å være hundre prosent nøytral ift religion.

Er man selv ateist er det temmelig sannsynlig at slike verdier blir overført til poden i små drypp nå og da.

Jeg tror ikke at litt vann på hodet til en baby legger en brøkdel så mye føringer på barnet som foreldrenes verdier og virkelighetsoppfatninger gjør.

Skrevet

Jo, skulle bare poengtere dette til alle som diskuterer her.. Religion har vært diskutert siden den første guden ble oppfunnet (ja, jeg tør å si oppfunnet!) Blir man ikke hjernevasket som barn, og lærer seg til å støtte seg til familie/venner når ting blir vanskelig, jada trenger man ikke høre på flere tusen år gamle eventyr for å få trøst.

Skrevet

Hvis du beskriver en dåp som "litt vann på hodet" latterliggjør du igrunn kristendommen.

Men jeg syns de fortjener litt latterliggjøring assa, det er ikke det.

Skrevet

Er man ikke selv troende, er det blasfemisk og hyklersk å døpe sine barn. Hadde kirken hatt litt ryggrad hadde de tatt et oppgjør med alle dem som bruker rammene rundt kristendommen til begivenheter som dåp og bryllup uten å være troende.

Men det eneste kirken bryr seg om er medlemstall og statlige overføringer.

Har ingen respekt for ikke-troende som døper barna sine og gifter seg kirkelig.

Skrevet

Er i og for seg enig med deg. Men dersom en prest faktisk tror at dåpen er billetten til frelsen, hvordan kan han /hun da nekte å døpe et barn, uansett om det ikke betyr noe for foreldrene?

Er ikke kristen selv, men dette er jo et etisk dillemma.

Skrevet

Det kan du si. Men i dåpsritualet blir foreldrene spurt om de vil oppdra barnet i den kristne ånd. Tenk å stå i Guds hus å lyve om en slik ting som gjelder ditt nyfødte barn. Syns det er skikkelig ekkelt jeg.

Kirken burde på en eller annen måte følge opp foreldrene etter dåpen. Kanskje burde de døpte barna gå i søndagsskole? Hvis det forpliktet litt mer å melde barnet inn i en religion, ville kanskje flere av disse hodeløse menneskene måttet tenke seg om en gang til.

Skrevet

Hvis de ikke er kristne, så bryr de seg jo selvfølgelig ikke om de lyver i "Guds hus"

Skrevet

Men det burde da bety noe for dem selv? Har de ikke selvrespekt?

Skrevet

Mennesker lyver, ofte. En hvit løgn, en svart løgn,en lilla og en blå. Har du aldri gjort det? Ære være deg i såfall. Men det er da ikke større forskjell på å lyve i kirken enn utenfor, hvis de ikke er kristen?!

Skrevet

Syns det er ekstra stygt å blande små uskyldige barn inn i hykleriet.

Har ikke særlig til over for løgn selv. Har, det jeg vil kalle høye moralske verdier. Og tenk, det går fint ann uten å være tkristen (kanskje det til og med er lettere da) :)

Skrevet

Jeg døpte ikke min sønn fordi:

1. Jeg er ikke kristen, og det er ingen i familien heller.

2. Det finnes ennå altfor mange prester innen den norske kirke som har menneskesyn jeg blir KVALM av, og ønsker derfor ikke å identifiseres med statskirken.

Skrevet

O-:Julepatetisk:-O : Det er en forskjell på konfiramsjon og bryllup, så hvorfor blander du det inn? Dessuten så er det ikke alle som har fest når de gifter seg. Og de som har det feirer nok kjærligheten..

Skrevet

Ikke for å blande, men sammenligne på et vis? Du spør hva som er vitsen med borgerlig konfirmasjon, jeg spør hva som er vitsen med festen etter et bryllup. Ingen av delene er nødvendige.

Noen vil bare være gift og gidder ikke feire selv om resultatet er det samme - man er gift.

Noen vil konfirmeres i kirka, mange konfirmeres i kirka fordi foreldrene truer med at de ikke får penger om det ikke blir kristelig konfirmasjon, mange andre igjen velger borgerlig og noen velger å la vær.

Det er en overgang for å markere at man blir voksen, da jeg konfirmerte meg borgerlig lærte vi mye om aktuelle temaer, snakket om alvorlige saker som er relatert med det å bli voksen (prevensjon m.m) og det var en fin fest med familien som var alt annet enn religiøs.

Den kristne konfirmeringen har en historie som innebar tvang og man kunne ende opp i gapestokken om man ikke konfirmerte seg. Som jeg nevnte over har heldigvis kirka forandra seg litt med tiden.

Hva er vitsen med kristelig konfirmasjon? Bekrefte ovenfor presten og oldemor at du kan noen bibelvers og er like kristen nå som det dine foreldre bestemte at du skulle være da du var tre måneder gammel? Også smeller vi til med en fest etterpå?

Skrevet

ok, sånn sett ja :o)

Det er godt at man kan velge hva som er riktig for seg da.

Men for min del så var kristen konfirmasjon noe mer enn å bekrefte ovenfor prest og bestemor at jeg kan noen bibelvers. Jeg har min tro som gjorde at det ble riktig for meg å konfirmere meg kristelig.

Jeg gjorde det heller ikke for gaver, da jeg ville "tjent" på det ved å la være å konfirmere meg.

Som jeg skrev over her så var ikke borgelig konfirmasjon aktuelt for meg. Mine foreldre mente at det var tull, siden vi ikke blir myndige før vi er 18...derfor en fest da. Det var derfor jeg lurte på hva som var vitsen med en borgelig konfirmasjon.

Men jeg fikk svar fra gyhta ogg og deg hva det vil si å konfirmere seg borgelig.

Så når mitt barn kommer i konfirmasjonsalder, så kan h*n velge kristelig konfirmasjon, borgelig konfirmasjon eller å la være, få pengene en konfirmasjon koster. Da får det barnet mulighet til å gjøre det som er riktig for seg.

Skrevet

Helt enig i at mange prester har et underlig menneskesyn, og jeg syns det er mye rart i kirka. Men det er mennesker. Jeg velger å ikke forkaste kristendommen av den grunn.

Vi har døpt vår datter. Jeg syns dåpen er et utrolig vakkert bilde på hvordan Gud er. Det kommer ikke an på om jeg lever et prikkfritt liv, om jeg har lest hele bibelen, eller om jeg har svar på alt og forstår alt. Det er nok å komme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...