Gå til innhold

Hvorfor og hvorfor ikke døpe barnet??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man kristen så døper man. Er man det ikke så døper man selvfølgelig ikke.

Skrevet

Ikke. Fordi det er egoistisk å la et ukyldig menneske presses inn i en religion på den måten.

Skrevet

Ønsker foreldrene å døpe, så skal en gjøre det.

Det med at en ikke skal "presse" andre inn i religion eller velge for andre, er et tullete argument. Velge gjør en jo uansett. En VELGER å ikke døpe, også;)

Skrevet

Tradisjon. Rett og slett.

Skrevet

Er ikke kristen, så her døpes ingen barn.

Skrevet

Klart man velger å ikke døpe - det betyr ikke noe annet enn at du ikke har valgt en religion for ditt barn.

Det betyr ikke at barnet ikke kan døpe seg når det blir eldre og blir kristen (eller hvilken som helst annen religion for den saks skyld).

Ved å døpe bestemmer man at barnet MÅ være en del av en religion i ganske mange år fremover, helt til det forhåpentligvis tar til vett og melder seg ut så fort sjansen byr seg.

Skrevet

Jeg velger å døpe barna mine, ettersom de da får sjansen til å gifte seg i en kirke senere i livet med mannen de elsker, uten å måtte gå igjennom hele døpesermonien osv når de er voksne. Det er dessuten en fin måte å invitere slekt og venner som ellers ikke kommer på besøk, for å se barnet. Tvinger ikke barnet inn i en religion, ettersom det er en baby som ikke skjønner hva som foregår. Dessuten kan det jo være litt lurt HVIS det faktisk er noe i det at alle døpte kommer til Gud etter døden. Vil ikke barnet være kristen og følge den kristne tro/tradisjoner når den er eldre, så gjør det da vel slettes ikke noe om barnet er døpt?! Det gjør derimot noe hvis barnet ikke er døpt, og faktisk HAR lyst til det.. Er vanskeligere å komme seg inn i en religion enn å komme seg ut av en.. For å komme ut av en kan man bare gi faen i den, men for å komme inn i den må man igjennom masse ritualer som er greit å få unnagjort når de er små.

Skrevet

Jeg trodde det at hvis foreldrene var medlem i den norske kirken så var automatisk barnet også det?

Skrevet

Når man ikke er kristen så melder man seg jo selvfølgelig ut av statskirken.

Skrevet

"Dessuten kan det jo være litt lurt HVIS det faktisk er noe i det at alle døpte kommer til Gud etter døden."

Så du kunne tenkt deg å tilbringe evigheten med en sær gud som forlanger at noen skal ha tømt vann i hodet på deg som baby for at du skal få lov til å være hos han...?

Det er sånne innlegg som virkelig får meg til å skjønne hvor fullstendig latterlig religion er.

Skrevet

Om foreldrene er døpt er barna i ett mellomstadie frem til de enten blir døpt eller de fyller 18 år .

Har de ikke døpt seg inne de er 18 år er de ikke medlemer.

Det er foresten mye vannskeligere å være/ bli ordentlig utmeldt av statskirken enn å bli medlem.

Våre barn skal få finne ut selv om de er kristne eller ikke og om de vil bli døpt.

Vi gir de derfor valgmuligheten selv.

Skrevet

Man døper fordi det er tradisjon, fin sermoni, kristen osv og om man vil at barnet skal stå i statskirka... Førstemann døpte jeg pga tradisjon, andremann døpte jeg ikke siden vi ikke er kristne (har to forskjellige fedre til barna...)

Skrevet

Står det mellom vann på skolten og hellvette er valget klart ja. Bortsett fra det er religion ren tradisjon her i vårt hus. Liker tanken på at mine barn kan gifte seg i kirka hvis de vil =)

Et upersonlig rådhus får dere som vil gifte dere i, jeg gidder ikke.

Skrevet

Jeg kommer til å døpe mitt barn fordi jeg ønsker at h*n skal vokse opp med en barnetro. Jeg tror selv at det finnes mer mellom himmel og jord enn det mennesket kan skjønne og se.

Når barnet kommer i konfirmasjonsalder, så kan h*n få lov til å velge om h*n vil konfirmeres eller ikke da. Velger h*n å ikke konfirmere seg, så får h*n de pengene som en konfirmasjon ville kostet.

Det valget fikk jeg selv, og det syntes jeg var helt greit. Jeg valgte å konfirmere meg.

Skrevet

De kan uansett gifte seg i kirken om de vil. De man bare enten døpe seg først eller gifte seg med en som er døpt.

Ellers er det ikke noe upersonlig med å gifte seg på rådhuset eller tinghuset slik vi gjorde.

Det viktigste er vel å være gift og holde sammen, ikke om man giftet seg i kirken eller ett annet sted.

Skrevet

Det finnes en fin ting som heter borgerlig konfirmasjon og.

Skrevet

Burde vært forbudt å melde noen inn i en religion uten at vedkommende selv samtykker til dette

Skrevet

Forklar meg vitsen med en borgelig konfirmasjon? Konfirmasjon er etter det jeg har forstått en gjentakelse av dåpen.

Jo, glemte å skrive at jeg kunne fått en fest av mamma og pappa da jeg ble 18 hvis jeg ikke konfirmerte meg....også penger, som jeg skrev.

Skrevet

Er man kristen er det naturlig å døpe. Jeg synes det blir feil å gjøre det pga tradisjon.

Vi er ikke kristne, ikke medlem av statskirken og døper følgelig ikke barnet/barna våre.

Skrevet

Man døper barnet dersom man er kristen og kan stå inne for det en dåp faktisk er. Jeg er egentlig imot å døpe fordi jeg mener at dette med religion er noe man skal få velge selv, men forstår jo at det ikke fungerer slik. Dersom foreldrene faktisk tror at barnet er fortapt dersom det dør udøpt. vil de selvsagt døpe det for å forhindre det. Det er forståelig, selv om jeg ikke er enig.

Man skal ikke døpe fordi det er tradisjon, koselig, for å ha fest eller for å få bruke dåpskjolen som sju generasjoner før har brukt. Man kan bruke dåpskjole i en navnefest også, det er ikke et religiøst plagg. Grunnen til at man ikke skal gjøre det er først og fremst at det er mangel på respekt for andre menneskers religion å bruke deres hellige ritualer til kos, og at det gir Den norske kirke en makt den ikke burde ha fordi den får så mange medlemmer som ikke egentlig er enig i det den står for.

Skrevet

Finnes det faktisk opplyste moderne mennesker som tror på helvete (eller hellvette som du kaller det)? Vel, du befinner deg vel antagelig ikke i den gruppen uansett...?

Skrevet

Jeg har en annen religion enn kristendommen og døper følgelig ikke. Og vil egentlig ha meg frabedt alle kommentarene om at man "presser" barnet inn i en religion. Man lærer selvsagt barna sine det man selv mener er rett og galt, enten det gjelder religion eller andre ting! Min sønn er med på religiøse sammenkomster og ritualer og det er ikke mer enn rett og rimelig. Skal barnet mitt stå uten noen tro, uten de faste holdepunkter og trygghet som jeg mener fullt og fast at tilbys via vår religion, for at jeg ikke skal "presse ham"? Tror ikke det..

Skrevet

Man døper ikke hvis man ikke er kristen.

Jeg nekter å la mitt barn bli meldt inn i en religion som sier at han ikke er velkommen i "det gode selskap" bare fordi han ikke splasjer vann over hodet i Guds navn og "åsyn".

Var med i en dåp der presten sa det slik.

Hvis ikke det er ikke rom og kjærlighet for alle innenfor de kristnes rammer, men at udøpte skal fordømmes, ja da er det sørgelig stelt med medmenneskelighet og nestekjærlighet innenfor religionen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...