Gå til innhold

I dag var vi hos barnevernet...

2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding av barnefaren at han ville ha enda mindre samvær med lille på grunn av nye arbeidstider, igjen. Siden jeg allerede er kjempesliten og helt på grensen av hva jeg orker, jeg hadde faktisk tenk å prøve å få han til å ha lille oftere, så dro jeg først til helsestasjonen for å høre om de hadde noen gode råd.

Der knakk jeg sammen i tårer og fikk vel fram det meste, fikk prate med noen fra barnevernet og det ble ordnet bhg plass til han mens jeg satt på kontoret, fulltid bhg plass og det betales av barnevernet.

De skal se an litt mer framover hva de kan hjelpe med av avlastning og andre ting.

Jeg føler meg så lettet, har alltid følt at barnevernet er skremmende, men nå måtte jeg bare be om hjelp og de sa det var så bra at jeg våget å be om hjelp selv og forstod at de er ute etter å hjelpe folk så man faktisk orker å ta seg av barna sine.

Jeg var redd moren min ikke kom til å forstå meg, men jeg sa til henne at jeg tenker på ungen min sitt beste, at han skal ha det bra og ha en mamma som har overskudd til han og da sa hun at hun er stolt av meg, det hadde jeg ikke ventet.

Er veldig glad for at jeg våget be om hjelp og for at vi nå skal få det:) Så fra 16 november har lille bhg plass :)

Så jenter, ikke vær redd for å be om hjelp når dere føler det blir for mye, det finnes faktisk hjelp heldigvis :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott! Dette tror jeg vil bli en ny hverdag for både deg og gutten din! Tenk så kjekt det blir for han også, å få bli kjent med nye barn og få kompiser å leke å være sosial på barnsvis!

Har akkurat samme erfaring med barnevernet som deg. Og har møt på fantastiske mennesker der som virkelig forstår situasjonen man er i og at man prøver så godt man kan, men innimellom må vi alle ha hjelp!

Skrevet

Så bra! Synd at barnefaren ikke stiller så mye opp. Jeg håper tilværelsen din blir lettere nå som du får plass til lillegutt i barnehage! Du virker som en kjempefin mamma, og at du selv ba om hjelp bekrefter det, synes jeg.

God klem fra meg

Skrevet

Jeg ble litt lei når jeg leste begynnelsen på innlegget ditt, og når jeg leste lenger, så fikk jeg frysninger og ble glad =)

Så bra at det ordner seg. Det var bhg plass som gjorde at jeg holdt ut litt lenger også. Det gir litt rom for mamma (og evnt pappa om man er 2) til å få gjort andre ting, som deg nå, slappe av. Og det var akkurat det jeg også gjorde i begynnelsen.

Lykke til med bhg start om et par uker da =)

Skrevet

Hvorfor får du dekket barnehagen? Har ikke du både uføretrygd og overgangsstønad?

Skrevet

Det er nok fordi dette er et tiltak fra barnevernet til barnets beste. Ikke kun for at foreldre skal "hvile". Det har egentlig ikke så mye med foreldres inntekt, dette. Det er et av barnevernets vanlige tiltak.

Skrevet

Jeg er alene med 2 barn, ingen samvær med far og jeg har onga halvtid i bhg... Dette betaler kontantstøtta (altså ingen dekker det), vinninga går opp i spinninga!

Ellers har jeg 7000,- utbetalt i os.. hurra!!

Blir skikkelig provosert jeg av de som får dekt barnehage dekt ditt og datt..

Herregud har du bare 1 unge, og får dekt barnehage? SYKT!

For å være helt ærlig tror jeg dette er noe barnevernet gjør for å holde oppsyn med barna. Ikke for at mor skal få hvile!

Har liksom mine unger det FOR bra hjemme til at jeg skal få det dekt??

Skrevet

Ja.. tatt d opp på helsestasjon! Helsesøster sporte om det var slitsomt osv.. la ikke skjul på noe jeg!

De sa at jeg kunne jo søke unga inn i barnehagen, og sa at selv om det ikke lønte seg for meg økonomisk ville det lønne seg på andre måter..

At jeg fikk litt "fri" osv...

Men er jo klart hadde barnevernet følt at eg ikke tok vare på unga el noe, ville dem vel vært snar å dekt..

For en verden...

Skrevet

De dekker det fordi det er deres tiltak å få han inn i bhg, jeg ba dem ikke om å dekke det og ble veldig overrasket da de sa at de skal betale for plassen. Såklart er jeg glad for at de betaler for plassen fordi jeg mister jo kontantstøtten og fra sommeren 2010 mister jeg også overgangsstønaden.

Det er beklagelig at du ikke får den hjelpen du trenger, kanskje forstod de ikke alvoret?

Det er ikke det at jeg ikke klarer å ta vare på ungen min, mne jeg er sliten og blir ikke mindre sliten, hadde jeg ikke bedd om hjelp kunne det kommet en dag hvor jeg møter veggen og plutselig IKKE hedde klart å ta meg av han i det heletatt. Derfor ba jeg om hjelp, fordi jeg ønsker det beste for ungen min, og å få hjelp før det blir for ille.

Jeg anser meg ikke som en dårlig mor fordi om jeg nå trenger hjelp.

Og jeg føler faktisk at det er en smule dårlig av deg å virke så nedsettende til meg for at jeg får hjelp når du ikke fikk det, det er ikke min feil er det vel.

Skrevet

Og ja tusen takk for de trivelige svarene, det varmer faktisk, man føler klart man har tapt på ett vis når man må be om hjelp, men jeg vil oppriktig sønnen min sitt beste og da får man svelge i seg stoltheten og gjøre det som kan gjøres :)

Skrevet

Til deg som er alene med 2 barn. Synes du ser litt enkelt på det. Du vet ikke noe om hennes livssituasjon. Jeg har to barn og synes ikke det er slitsomt, men jeg har god hjelp. Vi er alle forskjellige og det er barn også. Derfor går det ikke ann å si herregud bare et barn. Jeg synes hi er flink når hun tør å gi beskjed jeg er sliten, all for få gjør det. Og gjerne barnevernet gjør det for barnets beste, når mor er sliten, og barnet kan gå i bhg, får hun avlastning og kan hente seg inn. Oppsyn med barna da måtte det vært en undersøkelse i fra barnevernet, de har hjelpetiltak også for familier, de er ikke bare ute etter å ta barn. Men 7000 i os, full os er ca. 12000 og den er skattefri. Så enten jobber du ved siden av eller så sparer du fem tusen i mnd.

Skrevet

Til anonym 21:12

Har du søkt om støtte til barnetilsyn hos NAV??? Er mulig å få dette hvis man er alenemor.

Ellers så synes jeg det må være topp jeg at HI får hjelp:)

Skrevet

Det viser hun er en god mor, hun ønsker sønnen sitt beste. Hadde hun vært opptatt av seg selv..Hadde hun latt hvem som helst passe ham. Men nei, hun drar til helsestasjonen snakker med proffe folk og får en ordning, Supert, ingen skal snakke nedlatende til deg for det. Alle kan møte veggen, men hun gjorde noe med det før. Stå på:) og lykke til. Vi er bare mennesker og noen dager er hardere en andre

Skrevet

Ehh når ble OS skattefri?

Har den aldri vært!

Støtte til barnetilsyn får du kun om du er i jobb el studerer, da får du dekt 64%

Syns og det er topp at Hi får hjelp, men sorry altså kan ikke la være å kommentere når noen kommer med feilaktige påstander!

Må jo tydeligvis være noen her som "faker" å være alenemor:p

Ikke for å være frekk hi, men hvorfor begynner du ikke jobbe? eller kanskje du er jobbsøker?

Tror ikke jeg kunne fått dekt bhg-plass uten at jeg gjore noe med livet mitt!

Skrevet

Lurte du på hvorfor jeg ikke jobber? Jeg er uføretrygdet grunnet opplevelser i barndommen desverre. Håper jeg snart kan få til å klare å jobbe da, synes ikke det er noe kjekt å gå hjemme.

Skrevet

Okei, men da skjønner jeg;)

Var ikke for å være spydig el noe, men her kunne jeg nok ikke fått dekt full barnehage uten å gjøre noe aktivt for å komme meg i jobb el studier.

At du er uføretrygdet stiller jo saken litt annerledes, men da har du jo både trygd og OS, men regner med du ikke hadde råd å få ungen i barnehagen alene?

Bra det ordnet seg hvertfall.

Hun over deg her:)

Skrevet

Jo jeg hadde nok klart å få råd å ha han i bhg til sommeren 2010, etter det hadde jeg ikke hatt råd. Men det var ikke noe spørsmål om jeg skulle betale, de bare ringte rundt, sa han nå har full bhg plass og at det skal betale, det var visst vanlig prosedyre at de betalte når det var de som hadde satt igang tiltaket.

Om det var bv som hadde fått barnet/barna dine inn i bhg så hadde de dekt det til deg, skulle du hatt stønad til barnetilsyn derimot må man være i jobb eller skole.

Jeg ba de aldri om å få det dekt altså, de bare konstanterte det uten om og men og uten spørsmål om jeg skulle betale selv :S

Skrevet

Dette er bare et tilbud du får til tiltak fra barnevernet, og da betaler de.

Litt det samme som jeg har i helgeavlastning gjennom barnevernet. Da også betaler jo barnevernet.

Skrevet

"Men er jo klart hadde barnevernet følt at eg ikke tok vare på unga el noe, ville dem vel vært snar å dekt.. " skrev hun med to barn lenger opp her.

Skjerp deg! Det var skikkelig stygt skrevet av deg. Du trenger vel ikke rakke ned på andre som ber om hjelp selv om ikke du fikk det svaret du ville ha, vel! Så smålig av deg! det er vel ikke HIs feil at du ikke fikk dekket barnehageplass!

Skrevet

Jeg blir helt matt jeg av dere anonyme som bare er nødt til å komme med atale svar på slike innlegg! Skam dere! Hva er det som er så vanskelig med å unne andre litt lykke og hjelp når de tydeligvis er i en situasjon der de sårt trenger det? Livet er heldigvis ikke konstant -endringer til det dårligere og (heldigvis) det bedre er noe som kommer til oss alle,

Og HI - så flott at du har tatt mot til deg og ser at du er i en situasjon der du trenger hjelp - og at du opplever få det. I mine øyne er det et bevis på styrke og modenhet:)

Skrevet

Kjempe flott at du gikk å fikk hjelp :) Å fantastisk at barnevernet hjelper deg! Å be om hjelp er vanskelig, så du må være stolt av deg selv som klarte å gå det skrittet :)

Det viser at du er en god mor for du tenker på barnet ditt sitt beste :)

Håper det går bedre for dere når gutten din begynner i barnehagen!

Masse lykke til!

Skrevet

Er vel rett og slett missunnelse de som ikke får dekt bhg, men må betale alt av egen lomme?? Synes det er flott at du fikk hjelp, du bør være stolt av deg selv som tok ansvar i en vanskelig situasjon! Lykke til med oppstart i bhg, blir sikkert stas!

Skrevet

Takk for gode ord dere:) Jeg gleder meg til å se hvordan lille blir å trives i barnehagen:) Jeg skrev innlegget mye for å vise at det finnes hjelp å få, at barnevernet ikke alltid er så skummelt å ha med å gjøre, det finnes så mange skremselshistorier om dem så jeg tenkte en liten solskinnshistorie om dem kanskje var greit også:)

At noen ikke får hjelp er kjempeleit og jeg føler med dem, men jeg kan ikke råd for det og det er ikke min feil, så jeg synes det er litt urettferdig å ta det ut på meg. Jantelove lever i beste velgående som alltid den.

Skrevet

Den er skattepliktig, men hvis det er kun os en mottar får en alt tilbake eller en kan få frikort. Har det selv, og ringt skattekontoret. Faker å være alenemor?????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...