Gå til innhold

Innsovnings medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Handler ikke om at man smiler og ler etter mange mnd uten søvn, alle blir jo irritable og slitne selfølgelig.. men skal man gi små barn medisiner fordi VI trenger å sove mer, og være opplagte??

Er man i et forhold som det virker som HI er, så kan man vel bytte på, sånn at man får nok søvn??

Er vel ingen som skryter over hvor opplagte de er uten søvn her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke bare foreldrene som får lite søvn. Barnet har heller ikke godt av å være våken halve natten.

Skrevet

Ulldott; kan heller ikke forvente at et barn på 9.5 mnd skal sove natta igjennom... Ikke helt sånn det fungerer dessverre...

Skrevet

Nei, det skal man ikke. Men når alle andre alternativer er prøvd, barnet er utredet og man ikke finner noe feil, ungen sover like dårlig og er uvel på dagen pga at den har sovet altfor lite på natta, er det ikke da ok å prøve f.eks Vallergan?

Nå vet ikke jeg hva Hi og hennes mann har prøvd og hva de har gjort, men hun skriver jo at begge har møtt veggen nå. De er utslitte. Kanskje kommer det til å løse seg for dem med Vallergan, kanskje ikke.

Det er faktisk ingen lett løsning det heller. Tro meg.

Det er ingen her som skryter av hvor opplagte de er uten måneder og år uten sammenhengende søvn nei, men, 99% av alle som har svart her skriver at deres barn var både 2 og 3 år før de sov rundt. Noe som faktisk ikke representerer flertallet av småbarn. Flertallet av småbarn sover rundt når de har passert 1,5 år. (har lest endel om barn og søvn siden vi har en liten en som ikke sover så godt).

Men, så er det og forskjell på hva man legger i det å sove rundt, være våken på natten osv. Det er forskjell på hva vi foreldre mener er normalt og ikke. For meg er det ikke normalt at barn på 2-3 år er våkne på timesvis hver natt, ikke finner roen selv osv. Men det er MIN mening.

Skrevet

Enig i det. Jeg forsvarer heller ikke hi sin bruk av valergan, men jeg det virker som om alle her er imot all bruk av sovemedisin. Jeg mener det kan brukes i samråd med lege og når alt annet er prøvd.

Skrevet

Herregud for noen fordømmende drittkjerringer dere er. Søvn er individuelt, og dersom HI mener at veggen er møtt bør dere faktisk respektere henne og legen for det.

Nå hjelper ikke vallergan på en hel natt, men det kan være gull for å etablere gode innsovningsvaner, og ungen sover tyngre enn normalt. Og hadde det vært så fordømt krise som dere skriver så hadde ikke vallergan blitt delt ut.

Og til alle dere som har unger som ikke sover om natta, synd for dere, men ikke ta det ut på HI.

Skrevet

Det fins faktisk leger som deler ut nær sagt hva som helst til hvem som helst. F.eks vet jeg om en lege som har iallefall 50 pasienter på listen sin som har 2 timers reiseveg for å se han. Tviler på det er pga hans faglige kompetanse....

Skrevet

gir hun barnet en normal dose vallergan så er det IKKE snakk om å dope ned ungen i det hele tatt, det er et legemiddel som brukes til det formål...

hvis HI synes dette er en løsning som passer for henne så skal hun jo for all verden få lov til å velge den! der er nå sånn en gang at vi har forskjellig måte å takle ting på, forskjellig terskel for hvor lenge vi klarer å holde ut... all respekt til dere som holder ut med skriking og søvnløse netter i årevis, og all respekt til dem som velger å prøve å få til dette med hjelpemidler som veiledning og legehjelp:) mitt syn på det ihvertfall!:)

håper det ordner seg med søvnen!:)

Skrevet

HI: gjør det dere mener er best for dere. Overse de negative innleggene! Det er så mange her inne som hever fingeren med en gang man gjør noe utenfor "normalen".

Lykke til:-)

Skrevet

Eg skjønar at om ein har møtt veggen så er ein villeg til å prøve det meste.

Det eg ikkje skjønar er at legen skriv ut resept på eit legemiddel som ikkje er anbefalt til barn under 2 år, til ein baby på 9,5 mnd. Eg skjønar heller ikkje at foreldra ikkje leser pakningsvedlegget (eller om dei leser det skjønar eg ikkje at dei fortsett vil gje det til babyen når dei ser anbefalingane).

Skrevet

Vi lærte på sykepleien at man sover, men man sover ikke bedre av sovemedisiner. Man får en tung unaturlig søvn uten de naturlige rytmene med REM søvn og slikt. Og dermed kan man faktisk bli mere trøtt og uopplagt med sovemedisin enn uten. Noe får også bivirkninger som en slags hangover som varer nesten helt til neste kveld, og da er det jo tid for tablett nr to. Og dette var en lege som underviste oss, og det gjaldt voksne folk.

har en veninne der barnet hennes døde i en ulykke, hun fikk vallergan etter en uke uten søvn. Hun prøvde den et par dager, og følte seg så jævlig, hanglet hele formiddagen, så hun sluttet. Hun foretrakk heller å være søvnløs.

Poenget mitt her er har dere prøvd slikt selv, så dere vet hvordan det faktisk kjennes på kroppen å stå på slike medisiner?

Min første gutt er 10 år, og ennå nå sover han ikke alltid hele natten pga sengevæting og voksesmerter. Og nr 2 nå er 10 mnd og nekter å sove såfremt han ikke har kroppskontakt med meg. Jeg kan ikke stå opp å tisse engang uten at han skriker. Og ellers er han våken alt fra 4-15 ganger iløpet av en natt. Så jeg trodde som de over at nattesøvn har man ikke før barna er flyttet hjemmefra omtrent. Her har vi løst det med at jeg sover på dagen sammen med småen. Faren sover på eget rom slik at ihvertfall en av oss får sove på natten. Han er sjåfør av yrke, så jeg synes det er ganske viktig at han er våken på jobb.

Så jeg har siste året sovet max 2 timer sammenhengende i heldige stunder. Men jeg kunne ikke tenke meg å gi han sovemedisiner for å få sove mere. Da får heller andre ting flyte så jeg får tatt en blund på formiddagen sammen med ungen.

Hvis ungen skriker på natta så skulle man tro at det er noe som plager den? Da burde man vel finne ut hva som er årsaken før man gir medisin. Så små barn skriker ikke uten grunn.

Skrevet

Ja den legen kan jo ikke være helt god!

Det er snakk om en BABY! Som har 2 foreldre i hus!

Trodde dere at man var garantert å sove hele netter så tidlig?

Det er jo utrolig mange barn som ikke sover natta før de er både 1, 2 og 3.

Jeg var i oppe 1-10 ganger hver natt det første året med min gutt, jeg var alene, men det var ingen som snakket om sovemiddel.

Ja, ja ble litt sjokkert nå jeg...

Skrevet

Jeg forstår veldig godt følelsen av at veggen er møtt mtp søvn, følte det samme selv da eldstemann var 9,5 mnd, han våknet enda oftere enn din. Har nå to barn og har ikke fått sove sammenhengende siden eldste ble født, men vil bare si to ting :

Hva med phenamin? Mildere og bedre for småbarn enn vallergan! Og man BLIR trøtt, søsteren min fikk låne litt av meg når hun fikk et utslett og hun ble veldig søvnig! Vi har den til sønnen min pga eksem.

Sov annenhver natt! Om man får hente seg inn en natt så klarer man mer neste natt! Selv er jeg alene, men var på ferie hos familie en uke og kjente at det var så gull verdt bare å få sove en hel natt her og der.

Skrevet

vi prøvde dette (vallargan) som vi fikk med legen.

mini var da ca 1år og våknet annenhver time gjennom hele natten siden han var 4 mnd....

når han fikk medisinen gikk det bra og det virket,men når vi trappet ned og sluttet så begynte han å rote igjen.

slik holdt det på til han var litt over 1,5 år. nå er han 2 år og våkner bare 1 gang pr natt.

i mini sitt tilfelle så hjalp det ikke,bare akkurat når han fikk det.

å når han endelig sov,så fikk ikke jeg det til! hehe...

men når jeg husker tilbake på den tiden så ville jeg ikke nølt med å prøve det en gang til!

man skal faktisk ha kapasitet til å fungere på dagtid som mor og blandt andre mennesker. sover man aldri så går dette utover barna!

kanskje det funker for din unge,kanskje ikke.men det er til syvende å sist opp til dere.og ingen andre har rett til å dømme dere negativt for det.

Skrevet

Takk til de som forstår.

No er natten over og han sov i 12 timer:))) Deilig...

No er han rolig og ikke grinete og sint slik som han pleier. Sitter faktisk og leker:)

For til vanlig så griner han hele formiddagen og, for han ikke klarer å sove ordentlig da heller. Så ikke bare natten dette gjelder!!!!!

Dette er bare for å hjelpe han til å få den tunge søvnen som han trenger. Vi skal ikke bruke medisinen over lang tid.

Skrevet

Herrejemini! Skulle tro dette var et forum for medisinere!!

Så fint at dere får hjelp, så fint at gutten deres nå blir uthvilt og får gjennomgått de søvnfasene et barn trenger i løpet i natten.

Ikke bry deg om andres dumheter. Stol på dere selv, og legens bedømmelse. Ingen her har trådd deres sko. Og jeg anser foreldre som så oppegående at de har satt seg inn i konsekvenser, fordeler og ulemper.

Lykke til med søvnen, håpe det nå retter seg og blir gode rutiner for dere.

God klem

Skrevet

"Stol på dere selv og legens bedømmelse"???.

Men når det står "skal ikke gis til barn under to år", og dette er en baby på 9,5 mnd, så er det jo noe som skurrer? Jeg hadde aldri gjort det som HI gjør!

Nå skal det sies at jeg heller ikke hadde kunnet leve med å ikke sove en hel natt på fire år +++ som flere her sier at de gjør, og attpåtil legge seg til en helgenaktig status på bakgrunn av dette. Synes det er nesten like ille at foreldre ikke tar tak i slike tilfeller der barna er så store og tydelig trenger drastiske tiltak. Jeg antar det er det samme med barn som med oss voksne, livskvaliteten daler proporsjonalt med søvnen. Så det finnes definitivt en gyllen middelvei her.

Skrevet

Beklager jeg overså den kommentaren der...

Hvis det ikke er tilstrekkelig dokumenter til barn under 2 år stiller saken seg annerledes for mitt vedkommende også.

Men, som du sier, hvis barnet ikke får søvn, dere ikke får søvn.. så må det jo noen tiltak til.

Skrevet

hør med legen om Circadin (melatonin)

det er ikke vanedannende, å finnes naturlig i kroppen (men noen har for lite av det)

Skrevet

Må bare tilføye til det en sa over her , at med medisin får man de forskjellige søvnfasene som man trenger. Det er ikke korrekt.

Man får overhodet ikke de naturlige søvnfasene når man bruker sovemedisin.

Skrevet

jeg ville ikke ha gitt sovemedisiner overhodet på et så lite barn da!

har selv hatt/fortsatt har lite med søvn på natta pga barn som våkner å vekker hverandre omtrent hver natt.

her er det kun eldste som får circadin da han ikke klarer (å aldri har klart) å falle til søvn på kvelden, men han var 12 da han fikk de.

så jeg holdt ut i 12 år! :/ (da ville han selv ha det)

de minste sover aldri en hel natt, eller sover et barn hele natta kan du banne på at en av de andre våkner.. å selvfølgelig vekker de andre.

men det er pga allergi,eksem o.l..

men medisiner har aldri vært noe jeg vil gi de.

men trøtt å sliten er jeg! men trøster meg med at de vokser til!:))

da vil jeg heller foreslå at du å bf bytter på å ta barnet på natta. plugg inn "sov i ro" ipod o.l så du ikke hører ropingen.

eventuellt sov i et annet rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...