Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #51 Skrevet 3. oktober 2009 Hmm.. Etter å ha lest innlegget ditt sitter jeg med inntrykk av at du har store tanker om din egen evne til å oppdra barn, og at du generelt konkluderer lovlig raskt om folk du ikke kjenner.
OsloMor Skrevet 3. oktober 2009 #52 Skrevet 3. oktober 2009 Tok det deg 31 år, å se at folk er forskjellige og dermed da handler forskjellig, HI? Så deprimerende det må være å tro at det da kun er du som leverer varene mens alle andre feiler. Verden må jo fremstå soom helt uten håp, om du bare godtar de som gjør som deg selv. Kjedelig.....
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #54 Skrevet 4. oktober 2009 Hei HI. I fare for å bli halshugget så sier jeg meg enig med deg. Jeg reagerer og på at ungene skal tilpasses våre travle liv, istedenfor at vi tilpasser livene våres etter at vi har fått unger... For det er vel det det handler om her. Unger som griner i vognen i timevis på shopping med mor uten at det ser ut som mor lar seg affisere av gråten. Det reagerer jeg på, for det sier noe om et mønster.. Og nei jeg har ikke fulgt etter noen, men klarer ikke å lukke øynene for ting som skjer rett foran nesa mi når jeg er på shopping UTEN barn. Har jeg barna med, har jeg mer enn nok med meg og mitt og med å påse at mine barn har en trivelig tur på shopping med mor. OG jeg kjenner og til dette fenomenet gjennom familie og bekjente som ikke klarer å gire ned når def år unger..Da skal ungene presses inn i den travle hverdagen, istedenfor å tilpasse dagene etter barna. Lurer på hvorfor enkelte får unger jeg? Er jo bare syting over ungene som tydeligvis hindrer dem i å leve det livet de vil.
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #55 Skrevet 4. oktober 2009 Må legge til at jeg ikke konstant går rundt å irriterer meg over alle andre, bare enkelte tilfeller. Kom igjen folkens, ikke sitt der å si at dere ikke tenker at andre foreldre er dårligere enn dere selv om dere ser noen som har en utskreket 1-åring med full kjeledress i IKEA vognen, som dere for øvrig har passert noen ganger i samme stil i løpet av den siste timen, der de voksne ser ut til å være totalt likegyldig til ungen som helt klart ikke har det bra
GreitÅVæreAnonym Skrevet 4. oktober 2009 #56 Skrevet 4. oktober 2009 Nå er jeg så heldig at jeg ikke er alenemor og kan overlate barna til samboer når jeg skal ut å shoppe. Men hva gjør aleneforeldre dersom de feks skal ha seg nye klær.. De blir jo gjerne nødt til å ta med barnet/barna.. (hvilket er veldig skummelt, da de kan bli ansett for å være dårlig forelder).
Verdens tøffeste mamma Skrevet 4. oktober 2009 #57 Skrevet 4. oktober 2009 Syns en skal være forsiktig med å kritisere andre foreldre og valgene deres, når det ikke kommer yil alvorlige ting, selvsagt! Jeg har måttet svelge mange kameler etter at jeg ble mamma. det var så mange ting jeg lovte meg selv at jeg ALDRI skulle gjøre med mine barn, som jeg gjør idag. Klart jeg kan observere andre foreldre og tenke at "slik ville jeg aldri gjor det", men å tenke det og kritisere er helt andre ting.. Vi er ulike, og gjør ulike ting i forhold til barna og mennene våre. Jeg f.eks observert forhold der jeg synes den ene parten "godtar" for mye av den andre. Slik hadde jeg aldri tolerert, men hvem er jeg som kan si at det er et dårlig forhold?? Det samme gjelder barna. Og hjelpe meg-jeg har gjort mye dumt i forhold til min datter jeg også. Noe har jeg lært av og andre ting gjentar seg.. Det kan være så mangt.. Hvorfor skal vi sette oss på vår høye hest og beskue andre mødre og fedre med kritisk blikk?
TrustNoOne (but Me) Skrevet 4. oktober 2009 #58 Skrevet 4. oktober 2009 Prototypen på en dårlig forelder er en som bruker tid på å finne feil hos andre foreldre, for deretter å klappe seg selv på skulderen og være selvgod. Realiteten er at tiden man bruker på å granske andre foreldres handlinger heller skulle vært brukt på ens egne barn - hvis man var en god forelder riktignok.
Manhattan skyline Skrevet 4. oktober 2009 #59 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes - som Zoulfire over her - at det å rakke ned på andre foreldres valg og selv framstå som bortimot perfekt, vitner om en mye dårligere mor enn hun som lar ungen hyle et par min i vogna eller ikke kler av ungen mens man er i butikken. Empati, respekt og forståelse for at andre foretar andre valg enn en selv er den egenskapen jeg i størst mulig grad prøver å videreføre til min sønn, IKKE at alt han gjør skal være perfekt. Synes du burde få deg en hobby, HI. Det pleier å hjelpe.
Tommage♀♂ Skrevet 4. oktober 2009 #60 Skrevet 4. oktober 2009 Men er det sån at du sitter og følger alle med argusøyne i timevis når de er på handlesenter? VET du at barna må sitte i vognen i timevis, eller at de må ha dressen på seg hele tiden mens de er der? Jeg hadde ungene med meg på handel på mandag, da MÅTTE jeg ha vinterklær til dem siden det med ett ble veldig kaldt her. Først gikk vi inn uten vogn, men etter en stund ville bare 2-åringen løpe galmann inn på butiker og rundt i senteret. Han er temmelig bestemt og hissig av seg, og siden det er vanskelig å shoppe OG løpe etter en hylende 2-åring samtidig gikk jeg ut i bilen og hentet vogna. Satte han bestemt oppi, og handlet videre. Selvsagt hylte han av raseri, leeenge, og det var mange som kikket rart på meg når jeg uanfektet kikket på klær. Kunne latt ham være i bhg, men siden vi har lang reisevei til klesbutikkene måtte han i såfall vært der hele dagen, i drittvær med litt for dårlige klær. Sinnet gikk over, og resten av turen var en hyggelig handletur. Skal vedde på at om du hadde vært der da så hadde su løpt inn på dib og skrevet et anklagende innlegg om episoden, haha! Hørt ligningen "at man ser flisa i den andres øye, men ikke bjelken i sitt eget"? Der har du deg.
*Smiley* Skrevet 4. oktober 2009 #61 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg er enig i en ting. Og det er at man skal ta av barnet litt eller åpne posen (dette er hvis de er små bebiser).Det går opp til 18-20 grader inne på kjøpesentre og mer også kansje.Og da og ligge innpakka i en voksipose med lue og votter feks da blir utrolig varmt.Selv om det bare er for kort tid , så syns det syns jeg er drøyt. Men man er ikke en dårlig forelder for det.Det er mye bagateller du nevner her som jeg ikke er enig i. Og det kan være mange grunner til et barn gråter , ikke alltid det er synd på barnet og at det har det fælt. Trassalder er en slitsom ting og da skal de ikke få oppmerksomhet hver gang de slår seg vrange.Da lærer de seg å få viljen sin for alt mulig.
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 4. oktober 2009 #62 Skrevet 4. oktober 2009 signerer tommage!!!! akkurat derfor sitter sønnen min også og gråter i vogna noen ganger! dette kan være en helt vanlig dag for oss: trilltur til frognerparken. leker der i 1-2 timer. så tar vi t-banen inn til byen hvis d er noe vi må ha(varme klær, bursdagspresanger o.l) da vi kommer til byen får han som oftest en is eller noe og er fornøyd. så begynner morroa. han stikker ut av vogna(bruker vanlighvis ikke sele) løper runt, velter ting, blir borte for meg og han kan jo i verste fall bli kidnappet når han løper rundt sånn. Å JA DA SER JEG MEG NØDT til å sette han i vognen og la han grine der til jeg er ferdig med d jeg må. så d er sikkert meg du har sett, hahahaha!!! men jeg kler ALLTID av han, alltid. men jeg har egentlig ikke sett så mange som er fult påkledd veldig lenge inne på kjøpesenteret heller... når ungen min griner i vogna så er d for hans egen sikkerhet!!!!! han er sta og vil gjøre som han vil, men her er d mor og far som bestemmer! han får valget og å gå rolig og holde i hånda eller sitte fastspent og skike og hyle!! og vi har allerede(som oftest) vært ute og brukt kroppen vår først, så d er ikke såååå synd på han! så jeg håper virkelig HI drar til seg de langstilka stirrende øya sine neste gang hun ser et "stakkars" gråtende barn.... hun vet da for faen ikke hvorfor vi "slemme, dårlige" foreldre må gjøre som vi må noen ganger!!! for ei maaaasete kjerring:)bedreviter!!! æddabædda!hold kjeften!!!!!
Odd Molly Skrevet 4. oktober 2009 #63 Skrevet 4. oktober 2009 Utrolig mange som ble fryktelig provosert da. Hi har jo moderert utsagnet sitt om "dårlige foreldre". Jeg er helt enig med HI jeg, synes synd på småtasser som tilbringer lørdagen på kjøpesenteret, fullt påkledd og grinende... jeg hater kjøpesenter og tar så og si aldri ungene mine på shopping heller. Man trenger ikke være en gal "stalker" som følger etter folk for å se hvor lenge de er på kjøpesenteret for å stille spørsmåltegn ved det hele. Har hørt mange sinte, frustrerte foreldre som har truet med å sette ungene i bilen hvis de ikke er greie... Utrolig sløvt!
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #64 Skrevet 4. oktober 2009 haha, du har lite å finne på skjønner jeg, som driver og følger etter folk inn og ut av butikker hele dagen for å danne deg et godt bilde av deres utilstrekkelighet som foreldre i forhold til deg selv. Jeg hadde en samtale om nettopp dette med grensesetting med min mor i dag, etter at treåringen her ble forvist fra middagsbordet fordi hun spyttet gjentatte ganger ut over bordet. Hun hylte som en stukket gris i sikkert et kvarter, med store krokodilletårer og drama verd en oscar. Mens vi andre lot som vi ikke hørte henne og fortsatte å spise. Du ville sikkert kalt oss dårlige foreldre, men å lære unger at det er greit å spytte ved matbordet (eller innendørs overhode for den del) er liksom ikke helt min greie. Uansett; mamma kunne da fortelle om den gangen hun hadde gått fra meg hylende i en butikk, fordi jeg ikke fikk godteri på en onsdag. Jeg hadde ligget på gulvet i butikken og vrælt i sinne, og hun hadde rett og slett gått ut av butikken og ventet der til jeg kom etter. Hun fikk blikk som kunne drept, men det forble den eneste gangen hun var nødt til å gjøre det sånn også. Og ja, jeg har handlet med hylende barn som ikke får viljen sin. Med en trassig treåring og en meget bestemt ettåring er det faktisk ikke til å unngå å si nei noen ganger, de kan ikke få lov til alt de vil. Og når de får nei, så blir det hyl og helvete - det er vel nærmest en naturlov. Det fine er at etterhvert lærer de seg hvor grensen går, og så trenger vi ikke si nei lenger. Jeg har også hatt overkledde barn inne- hvis jeg skal en snartur inn på en butikk og lille sprelle enten er i ferd med å sovne eller nettopp har sovna, og jeg skal ut igjen straks, så er det faktisk på grensen til omsorgssvikt å kle av henne slik at hun enten våkner om hun allerede sov, eller må vekkes for å kles på igjen når jeg skal ut noen minutter senere. Hun sover nemlig én dupp på dagen, og vekkes hun når hun har sovna så sover hun ikke mer den dagen. Uten nok søvn blir hun fullstendig ødelagt utover kvelden. Så ja, jeg lar henne ligge i fred om hun sover eller er i ferd med å sovne, uansett om det gjør meg til en dårlig mor. I det minste er jeg en dårlig mor med et nogenlunde fornøyd barn. Jeg tror forresten til og med jeg senest i går sa "hade" og gikk fra ettåringen når hun for femtende gang rømte inne på bohus og var å finne i tripp-trapp-avdelingen. Jeg tar dem ikke under arma og bærer med mindre jeg må, for jeg synes ikke det er ålreit å la dem lære at nekter de å gå lenge nok så slipper de... Nei, det er sikkert enkelt for deg som har så utrolig god innsikt i hvordan alle barn tenker, men for oss dødelige handler det nok mest om å gjøre det beste ut av en litt kinkig situasjon, uten helt å forkaste hverken barneoppdragelse eller barnets ve og vel.
Rebekka og tre vidundere Skrevet 4. oktober 2009 #65 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes barnets behov må komme først, det er det nok mange foreldre som glemmer. Hvorfor er det slik at mye av det vi blir anbefalt på helsestasjonen blir ignorert av foreldre? Eks: - ikke gi barna saft -kun godteri på lørdager/spesielle anledninger (og det er derfor ingen grunn til å gi barnet is når man er på shopping) - ikke gi dem gåstol - ikke gi dem sko før de kan gå - aldri true barna (hvis du ikke kommer, så går mamma...) Jeg synes HI har mye fornuftig å komme med. Mange foreldre hadde hatt godt av et kurs i "samspillmetoden dialog"
2 små og en undulat Skrevet 4. oktober 2009 #66 Skrevet 4. oktober 2009 Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men jeg synes det skal mye til før man kan kalle noen dårlige foreldre. Selv mammaer og pappaer har sine negative sider og jeg synes ikke barn skal oppleve foreldrene som "roboter" som aldri sier eller gjør feil. Å overopphete barn er selvsagt "fy", men jeg reagerte veldig på det du sa om å ha skrikende barn fastspent i vogn. Jeg unngår så sant jeg kan å dra på shopping med unga, men hvis jeg skal handle sko eller liknende til dem må jeg selvsagt ha med meg dem for å se om det passer. Min eldste gutt på snart 2 år hater å gå i butikker og når jeg må ha han med er det mye greiere å ha han i vogn(ja, fastspent) slik at vi kan få butikkbesøket unnagjort så fort som mulig. Min sønn har det IKKE vondt om han må sitte litt i vogna si og prøve på seg sko. En annen ting jeg har reagert på er at det er forferdelig mange hobbypedagoger her som "vet best". HS er heller ikke fasiten, man kan faktisk tenke selv! Hysteri rundt det som er det beste for barnet er kanskje mye verre enn at barnet faktisk bruker gåstol innimellom??
Sjefsmegga Skrevet 4. oktober 2009 #67 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg er mer opptatt av hva jeg selv kan bli bedre på enn jeg er i forhold til andres feil og mangler. Ikke at jeg føler meg truffet av ditt innlegg, men jeg skal innrømme at jeg blir like full i f....hver gang jeg ser slike innlegg: "Jeg er bedre enn alle andre foreldre"-innlegg. Nei, jeg tror ikke det er mange dårlige foreldre der ute, selv om det finnes noen dårlige. De fleste gjør så godt de kan, og er de beste foreldre for sine barn.
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #68 Skrevet 4. oktober 2009 Enig i at det ikke er noe du har med å gjøre. Er de nødvendigvis dårlige foreldre? Sikker på at det alltid er slik? Hørt om "en dårlig dag" og øyeblikk hvor en er utslitt og andrer på etterpå? Hva er alternativet for oss som ikke har barnevakt i nærheten når vi må til byen for å handle? Feste barnet i vogna og heller la det være misfornøyd med det, eller la barnet gå selv (hverken kos eller bestikkelser hjelper) hvor de ikke vil høre etter og gjør som det selv vil. Noe som seff ender i at de ærendene som må gjøres tar mye lengre tid eller kanskje ikke engang blir ferdig! Det med at foreldre sier "hvis du ikke kommer nå, så går jeg! Hade da...." hvorpå de blir stående å vente videre; er jo en av de klassiske feilene foreldre har gjort i årtiender bakover! Så det skal jeg være enig i. Kan du ikke gå, skal du ikke si det heller. (Men metoden kan godt prøves om du kan dra og faktisk la barnet sitte igjen) Barn må lære at vi mener det vi sier. Så der er jeg forsåvidt enig. At barn ikke blir kledd av på kjøpesenter eller at store barn sitter i vogn kan det faktisk være veldig gode grunner bak!!
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 4. oktober 2009 #69 Skrevet 4. oktober 2009 Kjenner jeg blir provosert av deg jeg..sorry utrykket men.. Hva vet vel du om andre folks liv? Ok, jeg kan være enig at det å ikke ta av barnet en svær ytterdress på ett kjøpesenter er rart, det kan jeg reagere på selv...men å spenne fast ett hylende barn i vognen DET har vi gjort mange ganger! Jeg regner med du ikke er så dum at tror alle barn er like?!? Leste noen svar her, og kjenner meg igjen i det...har 2 små barn der eldste har vært svært AKTIV og vi måtte tvangspenne henne fast i vognen mange ganger i butikker fordi hun løp sin vei eller rett og slett la seg ned på gulvet å hylte....hvilke valg har man da? Eldstedatteren min er 3år om 4 dager og hun sitter i vogn på kjøpesentnre enda, hun stikker nemelig av hvis ikke, så vi må faktisk ha henne i vogn..selv om hun er ganske stor!!! Mitt poeng er at barn er forsjellige...ikke alle barn som sitter som små lys i en vogn uten sele..hahaha...iallefall ikke mine...så jeg bryr meg fint lite om hva andre mener om akkurat det:) Synes kommentaren din om å kalle slike som meg blir det da, dårlige foreldre..er veldig på kanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå