emili78 Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg opplever stadig vekk foreldre som jeg ikke synes er noe flinke med ungene sine. Enten er det jeg som er veldig nøye og reflektet over meg selv og hvordan jeg er ovenfor barn eller så er det ganske mange tullinger "der ute" eksempler på dette kan være alt i fra at ungene sitter i vogna spent fast og griner! Skjønner jo at det kan være til barnets beste, men det jeg lissom lurer på er hvorfor da de gidder å ha med barnet til byen hvis den ikke kan få lov til å bevege på seg, eller kanskje ta den opp og kose litt? Eller at foreldre ikke kler av barna når de går inne på kjøpesentre, der sitter unger med dress/jakke på seg!! Eller babyer som er like godt innpakket som om se skulle gått ute!! Eller foreldre som lissom skal "reise" fra ungene hvis de ikke kommer med en gang. Ok kan skjønne frustrasjonen, men det er da bare å bære opp ungen og gå ut med ungen!! Jeg synes det er så mange foreldre som gjør så masse uten å tenke over det, og i hvertfall uten å klare å sette seg inn i hvordan det er å være ett barn!!! Sier ikke jeg er perfekt, men jeg prøver da i hvertfall så godt jeg kan:-).. Hva mener dere? Er dere enig?
nickoline og supermann Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Synes du blander deg opp i ting du ikke har noe med. Du ser bare små glimt av folks hverdag. Jeg har sikkert gjort alt det du sier her, men ikke hver gang. Jeg anser meg som en reflektert oppegående mamma, og min kjæreste falt først for den kjærligheten jeg viser min sønn.... Heldigvis er jeg ikke perfekt!
* 5 om dagen * Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 er ikke enig gitt. du kan jo ikke hvite hvorfor foreldrene gjør akuratt det de gjør,eller ikke gjør... jeg pleier å ikke bry meg om alle andre,har nok med å passe på meg selv jeg og mine unger jeg har med.
Norwegian by injection Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg tror de fleste foreldrene gjør det de synes er best for sitt barn. Høres ut som du har litt for mye fritid.
lille sprelle Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Ingen er perfekte, men har også stusset over særlig det at man lar ungen sitte med altfor mye klær på seg inne. Det er også mulig mange barn er slappere enn den jeg har, men hun er ikke noen urokråke. Ser imidlertid mange unger som bare sitter i vogna. Det vil det være vanskelig for meg å ha henne inne på et senter mer enn max 1 time og da må det skje noe for henne også. Ser folk går rundt og ungene ligger/sitter bare der i vogna. Nå er min sjelden med. Gjør heller ærend etter at hun har lagt seg eller så får shopping skje når hun blir større.
Miss Foster Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 hehehe - må jo le litt da. Du mener selv at du er veldig nøye og reflektert på hvordan du er overfor barn. Poenget er at uansett så ser du deg selv subjektivt, og det er veldig vanskelig å se seg selv objektivt. Så du har garantert noen "svin på skogen" du også. De fleste mener jo at de gjør det beste for sine barn, men vi er alle menneskelige, og vi kan faktisk, uforskyldt, gjøre ting som vi ikke har tenkt over om egentlig er så bra å gjøre. Du kan heller ikke ta ting du ser ut i fra et øyeblikk og lage deg en mal og tro at det gjøres slik hele tiden og over hele fjøla. Fungerer ikke sånn skjønner du )
Dronningen! Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Alle gjør vel det de mener passer best for seg og sine?
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2009 For å si det sånn da.. Jeg sier jo at jeg skjønner ting i flere situasjoner! Er jo ikke sånn at for hver unge som griner så tenker jeg "stakkars deg med de foreldrene der" men jeg lurer bare på hvorfor foreldre lar det ture og gå lissom??? Synes jo det er litt merkellig form for kjærlighet. Kall det gjerne for mye fritid, men med 4 barn og fulltidsjobb så kan det vel hende jeg er mere reflektert og "var" ovenfor barnegråt og hvordan foreldre oppfører seg. Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg ikke pakker inn ungene mine liko godt inne på kjøpesentre som ute, og at når jeg skal til byen så slipper ungene mine å sitte i vognen i 2 timer i strekk! Uansett så opplever jeg at det er mange foreldre som går i sin egen verden på en måte. Og selvf er alle glad i barna sine, ikke tvil om det. Men det betyr jo ikke at alle er like reflekterte over gitte situasjoner!
Koseklompen Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 Uenig... Foreldre gjør det de selv mener er best for sine barn, og fordi det ikke er etter dine "kriterier" så betyr det ikke at de da er dårlige foreldre..
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 3. oktober 2009 Enig at det fort kan bli subjektivt fra mitt ståsted. Men jeg skriver da også at jeg ikke er perfekt. Men det er visse ting jeg bare ikke gjør, som feks påkleddning inne på kjøpesenter eller la ungene sitte vrælende i vogna etc etc:-)
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg må si at vi alle er forskjellige og har forskjellige måter å gjøre ting på. Helt klart., Men synes du ikke det er litt drøyt å ha unger sittende i vognen opptil timer pga en bytur? Eller er det ikke litt spesiellt å ikke kle av barna dress/jakke eller åpne voksiposen når mann er inne?? Det handler ikke så mye om at vi har forkjellige væremåter men rett og slett sunn fornuft og det å klare å sette seg inn i hvordan det er for ett barn å sitte å se ut som en hummer på ett kjøpesenter! Og i tillegg så blir barnet grinete! Hmmm, ingen bjeller ringer hos mor eller far! Må jo si at det er lite som foregår i toppen da altså. Mange som heller ikke tenker på å tilby barnet vann etter en "gråterundse" ! Nei sorry, men jeg tror det er mange foreldre som ikke tenker på sånne ting.
GreitÅVæreAnonym Skrevet 3. oktober 2009 #13 Skrevet 3. oktober 2009 Nei, ingen er perfekte, men jeg tror de aller fleste vil det beste for sine barn! Å gjøre de nevnte tingene du beskriver betyr ikke at de er dårlige foreldre.. Folk vektlegger ulike ting i oppdragelsen, og ting som du er opptatt av er ikke sikkert andre synes er like viktig. Skal vedde på at jeg hadde funnet noe i din oppdragelse av barn som jeg hadde vært uenig i, folk tenker ikke likt... Men jeg ville ikke stemplet det som dårlig mor med mindre det gjalt alvorlig omsorgssvikt.. De tingene du har nevnt regner jeg nærmest for bagateller å være. Kanskje mammaen el pappaen som ikke hadde tatt av jakken på ungen sin inne i butikken alt hadde kledd på ungen fordi de var på tur ut av butikken? Kanskje de som hadde spent fast ungen i sele i vognen også snart skulle videre, slik at det ikke var noen vits i å ta han eller henne ut av vognen, eller at ungen skulle sove.... Kanskje det du har vært vitne til var en engangs foreteelse.? Synes du har drøye påstander! på null grunnlag! Og du sier du har evne til å sette deg i barnets sted, vel, du har tydelig ikke evne til å sette deg i andre foreldres sted, da jeg skjønner at du er en person som tenker at "alt det jeg gjør er rett- og alle andre har feil"
Dronningen! Skrevet 3. oktober 2009 #14 Skrevet 3. oktober 2009 Det må være utrolig deilig å kunne sitte på sin høye hest og prate nedsettende om andre som gjør anderledes enn deg, pass deg, fallet ned kan bli langt.... Ps: Følger du etter de påkledde/vrælete barna for å se hvor lenge de er på senteret?
Norwegian by injection Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er enig i det du skriver ang. klær og barn i barnevogn o.l. men jeg bryr meg veldlig lite om hvordan andre oppdrar/behandler ungene sine (med mindre det er barnemishandling). Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i hvordan andre er med barna sine. Kanskje det gir deg en selvgod-jeg er flink mamma-følelse?
GreitÅVæreAnonym Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 Nei, ingen er perfekte, men jeg tror de aller fleste vil det beste for sine barn! Å gjøre de nevnte tingene du beskriver betyr ikke at de er dårlige foreldre.. Folk vektlegger ulike ting i oppdragelsen, og ting som du er opptatt av er ikke sikkert andre synes er like viktig. Skal vedde på at jeg hadde funnet noe i din oppdragelse av barn som jeg hadde vært uenig i, folk tenker ikke likt... Men jeg ville ikke stemplet det som dårlig mor med mindre det gjalt alvorlig omsorgssvikt.. De tingene du har nevnt regner jeg nærmest for bagateller å være. Kanskje mammaen el pappaen som ikke hadde tatt av jakken på ungen sin inne i butikken alt hadde kledd på ungen fordi de var på tur ut av butikken? Kanskje de som hadde spent fast ungen i sele i vognen også snart skulle videre, slik at det ikke var noen vits i å ta han eller henne ut av vognen, eller at ungen skulle sove.... Kanskje det du har vært vitne til var en engangs foreteelse.? Synes du har drøye påstander! på null grunnlag! Og du sier du har evne til å sette deg i barnets sted, vel, du har tydelig ikke evne til å sette deg i andre foreldres sted, da jeg skjønner at du er en person som tenker at "alt det jeg gjør er rett- og alle andre har feil"
Miss Foster Skrevet 3. oktober 2009 #17 Skrevet 3. oktober 2009 Men hvordan vet du at de ungene har sittet på timesvis i vognen? Har du fulgt etter foreldrene med disse barna på timesvis for å sjekke at det er hold i teoriene dine? Og jeg rekner med at hvis du evt. snakker om shopping sammen med venninner med barn, så hadde du åpnet kjeften og evt. gitt dem et forslag om at de kanskje burde ta ungen ut av vogna eller ta av dem jakka? Du vet ikke grunnene til at ungene gråter, de kan ha kommet inn på kjøpesenteret for 7 sekunder siden, og det kan hende de forlater kjøpesenteret om et par minutter, kan hende de bare skal kjøpe noe kjapt før de drar ut igjen?! Du virker som om du har veldig dårlig selvtillit (og innsikt) og leter desperat etter "feil" hos andre foreldre for å kunne bekrefte for deg selv at ingen er bedre enn deg.
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #18 Skrevet 3. oktober 2009 Hehe. Må le! :-) Sitter slett ikke på en høy hest nei:-) Hadde det bare vært så vel. Men følte du deg truffet dronningen? Uansett så stiger kroppstemraturen nok med bare 10 minuttergjennomgang, og for meg så velger jeg derfor å i hvergtfall åpne dress, eller posen til barnet. Er det lenger tid inne så kler jeg av de.
Miss Foster Skrevet 3. oktober 2009 #19 Skrevet 3. oktober 2009 Hvorfor går du ut i fra at Dronningen følte seg truffet? Basert på det at hun gir deg et svar som viser at hun er uenig med deg? Må si at dine konklusjoner er mer på jordet enn noen stakkarse slitne og stressa foreldra som glemmer å ta av ungen sin jakka de 5 min. de er på butikken.
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 3. oktober 2009 Vi er forskjellig, jeg er overhodet ikke dum. Men mange av dere setter det litt på spissen her også da. Uansett så er jeg en sånn person som sier i fra på en grei måte hvis jeg synes det går over stokk og stein. Og jeg er glad for at jeg er sånn. Blander meg svært lite i hvordan folk oppdrar ungene sine, men eksmpelet påkledning og vognsitting har da svært lite med oppdragelse å gjøre.Det som forundrer meg her til og med er hvor mange av dere som bagatelliserer det jeg nevner da. Det synes jeg er skremmende, ingen som her som nesten viser sympati fo ungen oppi dette her!!! Sier kanskje mye om folk:-)
Dronningen! Skrevet 3. oktober 2009 #21 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg føler meg absolutt ikke truffet emili78, jeg hater storsentere og har ikke for vane å "gå turer" der inne:o) Men følger du etter foreldre med påkledde/gråtende barn? Bare lurer på hvordan du kan beskrive foreldre som "dårlige" fordi du har observert barn over 10-20 sekunder....
Norwegian by injection Skrevet 3. oktober 2009 #22 Skrevet 3. oktober 2009 Hva foreslår du da emili78? Kanskje gå bort og si ifra eller?
Bunnies by night Skrevet 3. oktober 2009 #23 Skrevet 3. oktober 2009 Det er relativt drøyt å påstå at andre foreldre ikke er flinke med barna sine fordi de tilsynelatende(du vet jo ikke bakgrunnen) gjør noe du ikke ville ha gjort. Det finnes forskjellige måter å oppdra barna sine på. Jeg er for øvrig enig med deg i mye av det du sier, men kan ikke si at jeg synes foreldre ikke er flinke med barna sine for det om, dette er jo snakk om bagateller. Jeg lar min gutt på 1,5 år sitte i vognen i en halvtime på tbanen t/r barnehage. Han får ikke lov til å komme opp. Eneste grunn er at han ikke ønsker å sitte på fanget - han vil gå rundt - og det får han selvfølgelig ikke lov til, da det kan være farlig. Så han er nødt til å sitte i vognen selv om han protesterte de første gangene, nå finner han roen. Man vet aldri hvorfor et barn hylgråter i vogn - kanskje skal det til å sovne - og det å ta det opp vil gjøre at det ikke sovner....
Miss Foster Skrevet 3. oktober 2009 #24 Skrevet 3. oktober 2009 Poenget er at vi som skriver her og er uenige med deg ikke bagatelliserer dette, men at vi faktisk har forstått at man ikke kan dra konklusjoner og basere seg på det som fakta etter noen observasjoner som går på noen sekunder. Hadde jeg skulle gjort som deg så hadde jeg ut i fra dette innlegget ditt her og svarene dine tenkt at du rett og slett må være full av deg sjæl og blåst i hodet. Ikke mye rettferdig det heller synes du? Må vel også tilføye at av og til så føler jeg mer sympati for den stressa mora eller faren enn for ungen som ligger på gulvet og vræler for et eller annet, eller en illsint unge i ei vogn.
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #25 Skrevet 3. oktober 2009 poenget er jo nettopp det at hadde det vært for de 20sek. Men jeg har flere ganger opplevd at foreldre rusler rundt og glaner på klær mens de drasser på en sutrette unge med masseklær på seg. De er da ikke inne der i 20 sek eller 5 min. Er jo ikke sånn at jeg jakter på disse "problemene" men det er da jeg begynner å lure. Og selv om det bare er for 10 minutter pga ett jakke kjøp eller noe så synes jeg det er nesten uannsvarlig å ikke kle av ungen! Jeg mener at det er feil av foreldre å ikke sørge for at ungen ikke blir for varm så som vel kald. Behøver ikke bare være klær, men i matbutikken feks! Og jeg tåler å se unger sutre jeg også, men hvis jeg ser at foreldre ikke kunne brydd seg mindre da mener jeg de er dårlige foreldre i den situasjonen. Og Ja, jeg har sagt i fra til foreldre om dette hvis det har gått over stokk og stein. Og nei, jeg er ikke perfekt, men akkurat sånne ting tenker jeg på! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå