Gemini77 Skrevet 3. oktober 2009 #26 Skrevet 3. oktober 2009 Men igjen det som mange her påpeker og som du ikke svarer på.... HVORDAN vet du at disse foreldrene går rundt i flere timer med barna i vogn? Går du etter de???? Jeg har da vært å¨kjøpesenter med snuppa mi og hun er både i vogn og går selv. Selv om du ser henne et par ganger i vognen betyr ikke at hun har sittet der hele tiden!
h2lita Skrevet 3. oktober 2009 #27 Skrevet 3. oktober 2009 Hvis poenget med innlegget ditt hadde vært at du synes det er trasig å se at det finnes foreldre som ikke kler av barna sine innendørs, lar dem sitte gråtende i vogna eller truer med å gå fra ungene sine etc... Da hadde jeg umiddelbart sagt meg enig! Men å, utifra slike hendelser trekke konklusjonen at de dårlige foreldre er vel litt drøyt. På den andre siden er jeg tilbøyelig til å si meg enig i at jeg synes det finnes endel foreldre som er litt sløve på barnas vegne. De aller fleste er nok opptatt av barnas beste, men noen "snarveier" og enkelte "lettvinte løsninger" forundrer også meg av og til... Det finnes jo faktisk barn som lever i familier med omsorgssvikt, så at man som tilskuer skal slå seg til ro med at alle foreldre vil barnas beste blir vel litt for dumt..? Er vel på sin plass å bry seg om det gjelder gjentatte synlige hendelser det er verd å reagere på!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. oktober 2009 #28 Skrevet 3. oktober 2009 jeg syns du høres litt irriterende ut
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #29 Skrevet 3. oktober 2009 Nå har legger jeg meg flat og innrømmer at det å kalle innlegget dårlig foreldre var en dum ide.. Vedr barnegråt: Jeg tror at i en viss alder så gråter barn fordi det er noe galt. I en annen er det snakk om trass!!! Men det skal ikke oversees allikevel. Har flere ganger hatt sympati for foreldre jeg, men da ser jeg jo ofte at de i hvertfall prøver. Det er når foreldre ikke bryr seg jeg reagerer. Selv om det fra voksnes øyne er bagateller, så er det ikke det for barnet. Det mener og tror jeg da:-)
Let's hear it for the boys! Skrevet 3. oktober 2009 #30 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er ikke enig, og tenker at det skal veldig mye mer til for at man kan kalle noen for dårlige foreldre. Hvis man er dårlig mor for å glemme å ta av jakken til babyen sin, hva er da de som slår babyene sine? Helt seriøst. Jeg ønsker et svar på akkurat det, takk.
Dronningen! Skrevet 3. oktober 2009 #31 Skrevet 3. oktober 2009 Beklager men jeg tror du må finne noe viktigere å fylle livet ditt med.... Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvordan foreldre velger å behandle barnet sitt så fremt det ikke er snakk om vold/mishandel. DA ville jeg ha reagert.
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #32 Skrevet 3. oktober 2009 Der er jeg enig :-) h2lita! Har forøvrig bøyd meg i støvet og sagt at overskriften på innlegget skulle vært noe annet enn dårlig foreldre. Jeg synes også det er viktig å bry seg på vegne av barnet. Betyr ikke at jeg løper rundt for å lete etter sløve foreldre:-) Så god konis har jeg da ikke!
Jada-har fire små Skrevet 3. oktober 2009 #33 Skrevet 3. oktober 2009 jeg er ikke enig med deg!!! Jeg synes du misbruker ordet "dårlig mor" veldig. For meg er en dårlig mor en mor som mishandler, en som ikke viser omsorg og kjærlighet for barnet, en mor som psyker ned sitt eget barn, en som ruser seg o.l... Tror ikke du skal være så skråsikker på at du er så mye bedre og reflektert mor enn de du akkurat snakker nedsettende om...
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #34 Skrevet 3. oktober 2009 Nå har jeg tatt det til meg at det å bruke dårlig foreldre er litt vel drøyt. Så da blir det litt sløve/ mindre oppmerksomme foreldre da! Men jeg mener at det er ille nok for en unge å bli for varm som så vel for kald. Det er farer i begge settingene for barnet, hvis det går lang nok tid da.
h2lita Skrevet 3. oktober 2009 #35 Skrevet 3. oktober 2009 Beklager, så ikke innlegget ditt ang overskrift!
emili78 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #36 Skrevet 3. oktober 2009 Hva med å sørge for å dekke noen av de grunn leggende behovene til barna? Gjelder ikke det påkledning?
*dum&deiLig*™ Skrevet 3. oktober 2009 #37 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ser for meg HI følge etter familier i timesvis for å sjekke hvor lenge de griner og tar tiden på når de åpner glidelåsen på jakka til barna....
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #38 Skrevet 3. oktober 2009 Har det slått deg at andre foreldre kan reflektere akkurat like mye som deg, men bare være uenig med deg i konklusjonene dine? Du ser bare enkelte glimt, ikke hele "sannheten". Jeg kan også ta med meg minstemann godt innpakket på et kjøpesenter ... om jeg bare skal inn i én butikk også ut igjen. For da vet jeg at det er mye mer stressende og forstyrrende for ham å bli kledd av og på enn det vil være å ligge helt i fred og ro de 5 minuttene det tar å stikke inn og ut igjen. Tror 99,9% av foreldre gjør akkurat som deg ... nemlig så godt de kan og det de mener er riktig for sitt barn. Og det som er riktig for dine barn trenger ikke være det beste for andres barn.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 3. oktober 2009 #39 Skrevet 3. oktober 2009 Enig i noe, uenig i noe, en mellomting kanskje? Mener ikke at folk er "dårlige" foreldre fordi ungen sitter i vogna å gråter, selv om min lille skjelden gjør akkurat det. Er sikkert flere grunner til akkurat det, og fordi om vi har bestemt oss for at vi ikke skal la jenta vår gråte "alene" så vet jeg at mange andre gjør det - og mener det er best! (jenta vår er snart 9mnd forresten, og det blir nok litt annerledes når hun blir større, kan snakke, osv) Vi mener trøst og samtale er tingen, andre setter hardt mot hardt og lar barna gråte. Vi er forskjellige, og det er jammen barna også... Når det gjelder klær så må jeg bare si det at jenta vår er en av de meget godt innpakkede småtrollene du snakker om, inne på butikken! Hvorfor, fordi hun fryser fryktelig lett ! ! ! Jeg har på henne mye klær, hun er nesten alltid kledd i ull, og alltid med teppe på, ikke skjelden med lue inne på kjøpesenter. Tar jeg det av fryser hun ofte, er kald i nakken og blir utilpass og grinete. Hun liker å være god og varm under teppet sitt hun Ser jo at andre har på ungene sine mye mindre enn hva hun har på, men hun trenger faktisk alle de klærne altså, så ikke automatisk gå ut fra at alle barn med masse klær på inne holder på å svetteihjel - det trenger ikke å være sånn! Unger har forskjellige grenser for alt, som vi voksne har. Noen blir fort kalde, andre varme, noen gråter mye (og får kanskje derme gråte mer?) mens andre, som vårt gull, gråter lite og klager skjelden. Og at vi gjør ting uten å tenke så mye hender nok oss alle, hver dag er ikke den aller beste i en hektisk hverdag med små barn...
gerd Skrevet 3. oktober 2009 #40 Skrevet 3. oktober 2009 For mye klær er ikke bra selvsagt. Skulle tro enkelte foreldre hadde sagflis i hodet - det irriterer meg også. MEN om mine unger gråter i vogna er det fordi de er sultne eller trøtte og da gråter de nøyaktig like mye om jeg løfter de opp. Vogn brukes til barn som ikke kan gå / ikke kan gå i riktig retning. Foreldre som kjøper snop eller dill til barna sine i tide og utide / gir etter for hylig i butikk irriterer meg grønn. Hvordan man snakker til barna kan man jo lure på, men for min del snakker jeg ikke likt til mine tre - de er jo ulike!
Jada-har fire små Skrevet 3. oktober 2009 #41 Skrevet 3. oktober 2009 så du mener at hvis jeg stresser meg gjennom et kjøpesenter en dag og ikke tar av lua og jakka på to-åringen, så er jeg en dårlig mor?? Da skal det jammen ikke mye til i din verden for å være en dårlig mor. Blir helt stressa av sånne som deg, du hadde nok himla fælt med øynene om du hadde sett meg i et visst antall situasjoner, for jeg gjør fryktelig mye "feil"...
Ravna Skrevet 3. oktober 2009 #42 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er enig i at folk gjør mye som ikke virker veldig gjennomtenkt, men jeg synes "dårlige foreldre" er veldig sterke ord som man skal være litt varsom med å bruke. Jeg har dessverre sett et par tilfeller av dårlige foreldre, og da dreide det seg om helt andre ting enn påkledning.
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #43 Skrevet 3. oktober 2009 Er nok ikke enig med deg. Jeg har selv sagt hade og gått rundt hjørnet for å lokke med meg snuppa. Hadde du sett dette, hadde du sikkert tenkt på meg som en dårlig mor, men du hadde sikkert ikke sett at dette er den 5 gangen på en time at hun ikke ville komme når jeg ba henne. Du her sikkert heller ikke sett at jeg har prolaps, og av den grunn ikke kan bære ei jente på 13 kg... Når det er sagt, så elsker jeg dattera mi over alt annet i verden.
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #44 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er helt enig med deg. Og ikke er det så mye som skal til før jeg reagerer heller. Er nok litt i overkant hønemor, men heller det enn å sette egne behov foran barnets. Hvor mange barn syns det er morro å være med mor på 3 timers shoppingtur en lørdags formiddag? Og sitte fastspent i en vogn for at mor skal kunne se på klær uforrstyrret. Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder når man gjør slike ting. Kan være det er engangsforseelser. Men om man gang på gang setter egne behov før ungenes, ja så syns jeg faktisk man er en dårlig forelder.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. oktober 2009 #45 Skrevet 3. oktober 2009 Det første vi gjør når vi kommer inn døra på et kjøpesenter eller en butikk hvor vi skal tilbringe mer enn 5 minutter, er å ta av ytterklær eller i alle fall åpne på dem litt. Så ja, jeg innrømmer at jeg synes det er rart at andre foreldre ikke gjør det samme - og ja, det er andre ting jeg kan reagere på også. Rekk opp hånda den som med hånda på hjertet aldri reagerer på ting andre gjør med sine barn. Men om barn gråter, eller om foreldre lokker og lurer eller gjør andre "dumme" ting når jeg ser dem bare en kort stund, det tenker jeg ikke over i det hele tatt, for jeg gjør sikkert også slik ting som jeg vanligvis ikke gjør, men som jeg tyr til der og da av en eller annen mer eller mindre fornuftig årsak.
Brillefint - Jadda! Skrevet 3. oktober 2009 #46 Skrevet 3. oktober 2009 Ærlig talt... Du har alt for lite å bry deg med. Livet stopper ikke opp selv om man får unger. De blir ikke skadet av å sitte og sutre i vogna en lørdag i blant mens mor/far får gjort unna litt shopping. Det med klærne kan slå meg av og til, men at en unge sutrer!?`Come on!
Ksenia & Anjem Skrevet 3. oktober 2009 #47 Skrevet 3. oktober 2009 Er enig med deg når det gjelder barn som sitter i dunpose og store dresser osv. Blir sjokkert noenganger jeg også. Kler alltid av gutta mine når vi skal inn på kjøpesentere osv. Selvsagt ikke når vi bare er inne i 2 minutter. Når det gjelder at barnet sitter fastspent i vogna og griner, erklærer jeg meg skyldig. Har en gutt på 1,5år og det er faktisk UMULIG å passe på han hele tiden inne på et senter. Han vil ikke gå den veien vi skal, og hvis jeg vil få noe gjort, blir han faktisk nødt til å sitte fastspent i vogna og grine av og til.
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #48 Skrevet 3. oktober 2009 Hvilken glede har man av å være på shopping mens ungen sutrer i vogna? Greit nok på en matvarebutikk, for mat må man jo ha. Men unger som sutrer i vogna mens mor prøver klær er bare tragisk.
Brillefint - Jadda! Skrevet 3. oktober 2009 #49 Skrevet 3. oktober 2009 Av og til må man bare få unnagjort noen innkjøp. Shopping er ikke ensbetydende med å stå på prøverommet i timesvis. Og om man lar ungen sutre i 5 min - hvorfor gjør det en til en dårlig mor? (Jeg mener seff ikke at det er greit å prøve klesplagg etter klesplagg etter klesplagg mens ungen sitter i boblejakka i vinterposen og sutrer utenfor.)
<3 + <3 + ? Skrevet 3. oktober 2009 #50 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg lurer på en ting HI, hva ville du gjøre i denne situasjonen? Min sønn på 2,5 år sitter i vogna (vi trener på at han skal gå selv, men han er fæl til å stikke av så noen ganger må han sitte i vogna). Han har jakke på, jeg ser at han er varm og har spurt om vi skal ta av jakken. Han har svart bestemt nei. Jeg har da to alternativer. 1. Gutten får sitte å svette til han ombestemmer seg. 2. Jeg tvinger jakken av og ender da med et hylende barn i vogna. Denne situasjonen har jeg vært i flere ganger og jeg har brukt begge alternativene avhengig av HVOR varmt det er. Bare lurer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå