Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #26 Skrevet 26. september 2009 DITT barn ja! Du har ikke tenkt tanken at det kanskje ikke fungerer på alle? Eller er du rett og slett kort i nepa?
lavendelblomst Skrevet 26. september 2009 #27 Skrevet 26. september 2009 Jeg håper du liker å bli slått eller knipset hver gang du gjør en feil!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #28 Skrevet 26. september 2009 Hvordan kan du være uenig i at det er vold når loven sier det er det? Jeg blir stadig imponert over folk som tror de kan og vet bedre enn loven. En 10 åring ble utsatt for denne volden, og har ingen varige men? Hvordan kan du si det allerede nå? Hva om han får kraftige depresjoner evt. selvmordstanker som eldre, pga det? DET kan du faktisk aldri vite. Le og fnys det bort alt du orker.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #29 Skrevet 26. september 2009 Nok en gang, er ikke snakk om hele livet de blir knipset. Det er ikke snakk om nmår barna gjør feil. Da blir det galt. Det er når de skal lære hva nei betyr. Barnet gjør ikke feil, det har bare ikke lært. Når det har lært, men ikke vil høre, så blir det feil. HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #30 Skrevet 26. september 2009 Ro deg litt ned... Livet er ikek så farlig. HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #31 Skrevet 26. september 2009 Mine barn ja, og alle andre barn, noen bruker bare lengre tid på å forstå. Kjenner du noen fem-åringer som fremdeles ikke har forstått hva nei betyr? Det er unødvendig og galt å knipse barna. Hilsen anonym 09:28
Dronningen! Skrevet 26. september 2009 #32 Skrevet 26. september 2009 Tror du virkelig helt seriøst at barnet vil lære av knipsing eller at du sier nei på en ordentlig måte? Knipsing er en makt overfor barnet som frustrerte foreldre bruker i situasjoner de ikke klarer å takle!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #33 Skrevet 26. september 2009 Hør hva du selv sier. Barnet vet ikke hva som er rett og galt, og måten du lar ham finne ut av det på er å knipse ham når han gjør noe galt? Skal barnet gå rundt uten å vite når det kommer et knips da, med frykt for å utforske og prøve noe nytt?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #34 Skrevet 26. september 2009 Du vil virkelig ikke du. Du vil ikke lytte til det jeg sier, men vrenger det til måte å tolke det på. Håper du er flinkere til å lytte til dine barn da.. Vi har forskjellige meninger. Skjønner at du er enig, og motsatt, men ikke vreng på det jeg eller andre sier. HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #35 Skrevet 26. september 2009 Det var ikke å vrenge på det du sier. Det er dine ord at barnet ikke vet hva som er rett og galt, og likevel blir knipset, for å lære det. Jeg håper vi alle er flinke til å lytte til barna våre, men har mistanke om at i et hjem hvor man velger knipsing foran kommunikasjon så er heller ikke det å lytte til egne barn prioritert. De slutter jo med uønsket atferd pga et knips, så hvorfor bruke tid på å prate og forklare? Jeg blir nok like oppgitt som deg over at du ikke forstår... (Dette er faktisk jobben min både på hjemmebane og som terapeut innen barnevern, jeg kan underbygge argumentene mine både faglig og med grunnag i erfaring, og det kan nok ikke du....)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #36 Skrevet 26. september 2009 HI synes du det er ok å bryte loven ?
Gjest Skrevet 26. september 2009 #37 Skrevet 26. september 2009 Det jeg stusset litt på utover det som blir diskutert, er det bare meg som reagerer på at brnet ikke lærer nei før det er halvannet? Mine barn har lært betydningen før den tid og har aldri trengt knipsing..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #38 Skrevet 26. september 2009 Det er dette som skjer, HI, når fanatikerne stimer rundt. Vrenger og vrir på alt som blir sagt. Jeg har også knipset barnet mitt sin hånd i episoder hvor jeg gjentatte ganger sier "nei", avledet og tatt bort. Når han alikevel gjør de tingene og skriker sin av full hals eller kikker bort på meg med et lurt smil og gjør det igjen, ja, da har jeg knipset hånden hans. Han er 15 mnd. Dette er ikke noe jeg gjør som en regel, men heller som et unntak, men det er det eneste som funker når han har "satt seg noe i hodet". Det høres ut på enkelte her at det er noe man fortsetter med til de er voksne, men det er jo kun til de forstår betydningen av ordet "nei" og det blir lettere å forklare de ting. Jeg tror verken mitt barn blir utsatt for overgrep eller får selvmordstanker senere i livet av den grunn. Vi har et kjærlig, stabilt hjem med mye kos og god verbal kommunikasjon med de eldre barna. Jeg hadde ikke vært redd om BV hadde kommet på døra, for å si det sånn, hehehe... Man kan si mye om barn på et generelt grunnlag, men om en ting funker hjemme hos andre er det ikke dermed sagt at det funker for naboene...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #39 Skrevet 26. september 2009 Når barnet/ungdommen på institusjon er til skade for seg selv eller andre, er man pliktig til å roe ned vedkomne, altså holde fast. Hilsen barnevernspedagogen (som har jobbet på instutisjon) forresten, de fleste av disse ungdommene på instutisjon har slv vært utsatt for vold, og derfor svarer med vold når de blir fortvilet eller møter motgang. Et tankekors?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #40 Skrevet 26. september 2009 Du er hjertelig velkommen til å komme hit til meg og praktisere dette på min sønn. Tipper du skulle fått deg en liten overraskelse da. Det er faktisk ikke alt som fungerer på alle barn. Hilsen en som ikke knipser,men som hadde gjort det hvis det funket på mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #41 Skrevet 26. september 2009 De med umåtelig sterk vilje kan gjerne trasse eller rett og slett ikke skjønne betydningen av ordet "nei" før senere enn halvannet, er jeg redd. Jeg har en av hver fra før. En som uten å mukke gjorde som vi sa, ble forklart ting fra han var baby og hadde aldri noe problem med å skjønne et nei. Han kjeftet nærmest på seg selv hvis han gjorde noe galt helt fra han var baby og i nærheten av stikkontakter. Neste mann ble ei jente som ikke ga seg på tørre mø**a når det var noe hun ville. Helt fra hun var baby. De er forskjellige disse små, så selvom DINE barn er sånn og sånn er det ikke dermed sagt at andres barn er på den samme måte.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #42 Skrevet 26. september 2009 Knipsing skjer når foreldrene har problemer å sette grenser for barnet!!!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #43 Skrevet 26. september 2009 Foreldre kan komme til å klapse til barn når de blir sinte eller fortvilte, og føler at ingen ting nytter. Det skjer nærmest i affekt. Andre bruker fysisk straff mer overlagt, fordi de selv har opplevd det i egen oppvekst, eller mener det virker. Fysisk refselse kan være knipsing, smekk eller klaps når barnet gjør noe galt. Noen tar også barnet hardt i armen, eller rister barnet. Forskning viser at barn som blir slått eller krenket fysisk blir redde, sinte og føler seg ydmyket. De utvikler gjerne konsentrasjonsproblemer og mister selvtillit. Barn som blir slått har lettere for å slå andre. Det er derfor all grunn til å velge en mykere vei. Vi har hatt forbud mot å slå barn i Norge i 20 år. Det innebærer at foreldre ikke har lov til å utsette barna for slag eller fysisk avstraffelse. Etter å ha gjennomgått barneloven fra 1987, vurderte imidlertid Høyesterett i 1995 at det ikke er en straffbar legemsfornærmelse om foreldre tildeler sine barn lettere klaps, dersom det ikke brukes mye kraft, det skjer spontant, og klapset ikke innebærer noen stor krenkelse for barnet. Det er altså rom for tolkning. Nå ønsker barne- og likestillingsministeren å skjerpe loven slik at all form for fysisk vold i barneoppdragelse skal forbys. Det er veldig bra. I god grensesetting er voksne Ledere. Man gjør lurt i å blande myndig ledelse med vennlig omsorg. Gode verktøy som kan erstatte fysiske klaps eller slag, bør innebære lite formaning og minst mulig maktbruk. Reaksjonen bør i tillegg være rettferdig, mild og komme nært etter forseelsen. Konsekvenser som omfatter handling virker ofte bedre enn ord når man setter grenser. Gode grensesettings verktøy er pausetid, tap av goder eller en liten ekstraoppgave. Pausetid innebærer at barnet må sitte på en stol i 3 – 5 minutter for å kjøle seg ned. Dette passer godt for masing som aldri tar slutt og søskenkrangling. Tap av goder innebærer at barnet går glipp av en halv time med tv eller pc tid, og ikke får fylle tiden med andre lekeaktiviteter. Denne konsekvensen er velegnet når barnet bryter avtaler, kommer for sent hjem eller ikke etterkommer beskjeder. En ekstraoppgave som å rydde, støvsuge eller måke, kan brukes når barnet har ødelagt ting eller stjålet. Å gjøre enoppgave passer dessuten godt for eldre barn, og gir dem en mulighet for å gjøre opp for seg. Når konsekvensen er formidlet er både de voksne og barnet ferdige med hele saken; vi trenger ikke å snakke mer om det. Felles for alle disse verktøyene er at de verken ydmyker eller straffer barnet unødig. Debatten om bruk av slag i barneoppdragelsen handler ikke bare om fysisk avstraffelse, men om barns rettigheter og menneskeverd. Den beste grensesetting er å oppmuntre barn til å gjøre mer av ønsket atferd, og gjøre dem ansvarsbevisste. Til det trengs myndige og tydelige foreldre som tør å vise at de bestemmer, uten å bruke unødvendig makt. Og blandingsforholdet mellom ros og ”ris” skal være minst 5 til 1. http://www.barnetmitt.com/barnetmitt/innhold/tema/utvikling_og_oppdragelse/alternativene_til_fysisk_straff_i_barneoppdragelse
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #44 Skrevet 26. september 2009 Hmmm...lurer på hvilke metoder barna dine kommer til å bruke på venner, sine barn, kjæledyr osv når de ikke gjør som barna dine sier????? Ei jeg kjenner praktiserer klaps/ smikk eller knips over fingrene. Vi var der på besøk, og ungene beg å diskutere bruk av huska. Mine barn fikk seg en smikk over fingrene av et av de andre barna.... Sønnen min (var da ca 2 år) forsøkte å forsyne seg av ei godteskål som sto på bordet. Da fikk han seg en smikk over fingrene av jenta som var like gammel som han. Samtidig sa hun "Nei, dette skal stå slik, ikke rør". Ikke noe barn lager sånne regler av seg selv..... Jeg jobber også i barneh, ser lignende episoder med jevne mellomrom.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #46 Skrevet 26. september 2009 Syns det ble så rolig her inne nå...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #47 Skrevet 26. september 2009 Det har vel kanskje med at vi har barn og familie og at vi klargjør oss for en lørdag i strålende høstvær! Syntes forøvrig denne diskusjonen blir for dum! Når man sidestiller knipsing på handa i ny og ne med fysisk avstraffelse, så blir det for dumt. Akkurat som de intetsigende diskusjonene om time-out og ferber-metoden. Det er vel bare å være enig i at vi er uenig og at det fullt mulig at det blir folk av alle barna våre okke som fremgangsmåte. Det er nå tross alt vanskelig å sette seg inn i familieforhold som ikke er vår egen og man ska feie nøye for sin egen dør før man begynner med andres. God helg!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #48 Skrevet 26. september 2009 Må flire litt av dere som er så opptatt av om hi synes det er ok å bryte loven. Da regner jeg også med at dere som jabler om loven, er perfeksjonister selv! Hehe
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #49 Skrevet 26. september 2009 Sansynlig vis er ikke det å knipse barna på denne måten et lovbrudd. Det loven sier er: "Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare." (Barneloven § 30, 3. ledd). Jeg kan ikke se at hverken den fysiske eller psykiske helsen blir utsatt for skade eller fare av å lære ungene hva et "Nei" betyr med å bruke et lite knipps. Høyestert har for øvrig fastslått at et lett klaps kan fortsatt kan være lovlig i oppdragelsen.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #50 Skrevet 26. september 2009 Alle som ikke bryter Norske Lover er altså perfeksjonister i dine øyne? Da lurer jeg jammen meg på hvordan du lever livet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå