Gå til innhold

Hva forvente av en mamma hjemme i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei igjen til du som lurte ang økonomien vår :)

så lenge jeg har ansvar både i huset og i fjøset så har jeg inntekten fra melka og kjøttet for å si det sånn da. mannen min 'får' tilskuddene for å ta seg av lån og utgifter osv :) i tillegg jobber han utenom og da kan vi da kalle det felles da det jeg kaller hans penger blir våre , altså husholdning , klær , ting vi trenger og ting jeg har lyst på :)

han holder da litt på med gården selv og , men bare det som invollverer traktorbruk , siden jeg syns det blir vanskelig å ha 2 små i traktos sammen med meg ;) hehe...

men denne ordningen gidder jeg veldig , jeg har sparekonto , og mye går inn der :)

han syns pengene jeg bruker på mitt er helt i orden da han syns d er kjekt at jeg handler det som trengs til han å.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo to klasser av kvinner da, en som er supereffektive og synes husarbeid går som en lek, og en klasse som synes det er dritkjedelig (eh, ja, jeg tilhører den siste..). Jeg rydder og vasker klær og organiserer barnedåp, bryllup og alt slikt, men husvask? Nei. Lager ikke så mange middager heller, mannen min er bedre til det og liker det bedre.

Så vi har hushjelp. Kan jo ikke forlange at mannen min skal ta all vasken heller.. Da tenker jeg på gulvvask, vask av bad, det skikkelige drittarbeidet.

Da jeg var hjemme i permisjon med førstemann, SKJØNTE jeg ikke hvordan man får til å både passe barnet, med alt det innebærer av stell, lek og vask, samt rydde og organisere hus og hjem, SAMTIDIG med å vaske gulv og slikt. Helt alvorlig, jeg skjønner det ikke :-). Men liker godt å sitte med en god bok og en kopp te da..

Skrevet

Her i huset er det jeg som:

- Står opp med barna hver morgen

- Tar morgenstell, finner klær, smører matpakker osv

- Leverer og henter i barnehage/ sfo hver dag

- Handler matvarer og andre ting som trengs

- Lager middag og rydder opp hver dag

- vasker, tørker støv, støvsuger osv

- vasker bil, holder orden på regninger ol.

- planlegger og lager til bursdagselskap

- bader og dusjer barna

- kjører/ henter fritidsaktiviteter

- vasker klær

osv. osv. I tillegg er jeg fulltidstudent på et ganske krevende studie med mye obligatorisk undervisning.

Har hele veien følt det som du, at det er en selvfølge å gjøre alle disse tingene. Har ikke følt det jeg har gjort har blitt verdsatt i det hele tatt. Jeg har ved flere ganger måtte spørre min mann om han kan hjelpe meg med noen av disse tingene, da har jeg fått et surmulent svar.

PS : Vi er på vei mot en skilsmisse og jeg ser egentlig frem til det. Bedre å være alene når en er alene enn å være alene når en er gift. Skulle ønske dømmekraften min var bedre før vi fikk barn sammen, men det er da man virkelig ser hvordan man samarbeider osv.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Selvfølgelig har man tid til å ta endel husarbeid når man er hjemme, men for endel blir det til at kvinnen tar ALT husarbeid, også etter at mannen har kommet hjem. Dvs dekke på/av middagsbord, fylle oppvaskmaskin, rydde etter ungene, stelle ungene, ordne kveldsmat til familien, gjøre det man ikke fikk tid til på dagtid... Sånn er det dessverre her, og vi krangler mye om husarbeidet. Jeg gjør husarbeid på dagen, jeg tar meg av alt husarbeid om ettermiddagen/på kvelden og i helgene. Alltid jeg som står opp med ungene om natta, også i helgene (og de er oppe OFTE!)

Jeg føler det blir litt urettferdig at jeg skal være "på jobb" 24/7, da. Hadde vi delt husarbeid og unger på ettermiddag og i helgene hadde det vært helt greit, men når jeg står for alt sammen. Det er ikke det at det plager meg, men hadde vært greit å få litt hjelp bare for å se at han faktisk bryr seg=P

Ellers er han en super mann og far da=)

Skrevet

Er det noe poeng for gubben at minsten blir barnedøpt?

Eller kan ungen like gjerne være udøpt for hans del? I tilfelle det egentlig er deg som vil ha ungen døpt, synes jeg det er rimelig at all organisering til barnedåpen faller på deg.

Skrevet

Det dumme er at dette mønsteret ofte fortsetter etter mor er ferdig i permisjon og begge er i arbeid igjen. Og da baller det fort på seg, det ene problemet fører til det andre.

Minstemann her i huset er 3 år nå og hyyyler om far i huset skifter bleie på han, prøver å legge han osv. Vil ikke være med far på noen ting, bare mamma..bare mamma. Nettopp fordi far har vært så lite på banen hele veien, jeg har mer eller mindre gitt opp.

Men jeg får mye igjen fra barna for alt jeg har gjort og gjør da:)

Skrevet

her bare MÅ jeg svare!! herregud! hvilke damer er det som er her inne egentlig?? nå leste jeg bare noen av de første svarene, men jeg hadde aldri funnet meg i dette!!! jeg synes man kan forvente av en mamma i permisjon det samme som når hun er på jobb. jeg mener at når mannen kommer hjem er man likestilt! da gjør man like mye i hjemmet! men selvfølgelig gjør man det man får tid til av husarbeid på dagen:) hva skjedde med å hvile seg etter fødsel og våkennetter?? jeg er såååå glad for at manen min ikke forventet at jeg skulle gjøre alt da jeg var i permisjon!!

Skrevet

Har selv en på 9mnd og en på 2 år.Gjør nok mye mer enn det du gjør.

Står opp med begge barna, stell-frokost og så levering av eldstemann i bhg. Husarbeid, klesvask og matlaging deretter henting av eldstemann i bhg. Fritidsaktiviteter med barna, sang og svømming på hver sine dager. Minstemann deltar på sine aktiviteter når eldste er i bhg. Oppsummert er det jeg som tar meg av alt med hus og barn.

Mannen min driver enkeltmannsforetak og har lange dager både hverdager og helg. Studerer begge to litt på kveldstid.

Skrevet

Jeg tjener faktisk bedre enn mannen min, og får faktisk lønn når jeg er i permisjon de ukene som er satt av til meg. Er jo ikke hjemmeværende husmor fordeom man har permisjon!

Skrevet

Nå har ikkje jeg lest alle svarene du har fått... Men jeg skjønner godt at du er sliten. Det og ikke får samenhengende søvn sliter en ut.

Hvis mannen din går på jobb hver morgen så må han nesten få sove. Men syns at han evt kunne stå opp med elstemann, stelt han, pakket barnehagesekken hans og fått han i barnehagen.

I helgene så syns jeg at dere kunne fått hver deres dag og sove ut på. Sånn har vi det i allefall her i huset.

Skrevet

Det er viktig å vise takknemlighet... og du fortjener å få det av mannen din. Hvorfor spør noen - hvorfor skal han vise det, når det er en selvfølge at du gjør disse tingene? Jo - fordi alle mennesker trenger å få en viss grad av anerkjennelse. Mannen din som er ute i jobb, vil få sin del av anerkjennelse der. Du derimot, er hjemme - der er det ingen anerkjennelse å høste - det du gjør er jo en selvfølge... men i lengden kan dette bli til en veldig sår følelse - og ikke minst føles til de grader urettferdig!

Jeg er ganske så sikker på at hvis mannen din hadde vist deg at han setter pris på det du gjør, så ville du ikke følt det på samme måte som det du gjør nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...