Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #27 Skrevet 23. september 2009 Bare lurer på om alle dere damer som mener mannen må vise takknemlighet gjør det samme når hans lønn kommer inn? Takker og bukker dere da?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #28 Skrevet 23. september 2009 "Skulle jeg gjort alt sammen hadde jeg ikke hatt tid til å være sammen med mini. Han måtte stort sett ha ligget alene og det syns jeg blir feil." For noe tullprat. Da er det nok du som legger lista alt for høyt i forhold til hva "alt sammen" innebærer. Vi som har flere barn og er i full jobb greier jo fint få unna det som trengs av husarbeid på ettermiddagstid og har i tillegg tid til ungene, så du må jo være vanvittig ineffektiv.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #29 Skrevet 23. september 2009 Anonym 11:59 Du sier at dere som er i full jobb klarer alle barna pluss husarbeid på ettermiddagene. Forstår ikke helt hva du mener. Er du både i full jobb, og er hjemme med barna på dagtid? Hvis ikke kan du ikke sammenlikne deg med en hjemmeværende. Poenget er jo nettopp at de som er i full jobb har barna i barnehage, hos dagmamma eller på skole. Når man så kommer hjem fra jobb deler man 50/50 på husarbeid (forhåpentligvis)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #30 Skrevet 23. september 2009 Når man er i permisjon får man da lønn begge to? Da bør i såfall begge parter takke hverandre for den lønna?
-68mamma Skrevet 23. september 2009 #31 Skrevet 23. september 2009 Enig med hun som skriver "Jeg er ikke hjemme for å være husmor. Jeg har permisjon for å ta vare på babyen min." Dette er jo helt riktig !! Du er hjemme fordi du har en 3 mndr baby og det er din "jobb" nå. Du er ikke hjemme for å stelle hus for resten av familien ! Din hovedoppgave er babyen, og hvis du får tid til litt annet innimellom, så er jo det en bonus for familien din. Hvis du hadde jobbet full så måtte dere jo delt på oppgavene, det må dere også nå. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg bedt mannen hjelpe den største med morgenstellet (og kanskje han også kan levere i barnehagen på vei til jobb ?) Så kan du og babyen få sove litt på formiddagen. Så kan jo du heller ta "ettermiddagskiftet" og hente i barnehagen med babyen (så får du tur samtidig !) og ordne med mat til han kommer hjem. Annet husarbeid får dere enten outsource eller gjøre i helgene, slik andre fulltidsjobbende småbarnsfamilier gjør. Hos oss tar mannen støvsuging, gulvvask og støvtørk hver helg, mot at jeg ordner alt av klær (innkjøp, vask, bretting, legge frem, reperasjoner) og mat (uteplan, handle, lage ferdig noe kvelden i forveien så det skal gå fort etter jobben) Jeg leverer hver morgen, og han henter hver ettermiddag. Finn en rimelig løsning på dette - du er ikke en ett-års-service-avtale for familien din.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #32 Skrevet 23. september 2009 Jeg er hjemmeværende med med mine 2 på 1 og 3 (eldste går deltid i barnehage), så i fjor hadde jeg barn ca på din alder hjemme. Hadde aldri funnet meg i at mannen krevde at jeg gjorde ting sånn og sånn, han er da ikke sjefen min heller! Han har alltid sagt at han ikke forventer noenting, og orker jeg ikke lage middag innimellom er det selvsagt helt greit. Ingen tar skade en en grandiosa av og til heller. Klær vasker jeg etter behov, og er jeg sliten en dag utsetter jeg det bare til neste dag. Hvem bryr seg om jeg henger opp klesvasken kl 10 på kvelden så lenge det blir gjort? Huset pleier være ryddig, men ikke strøkent. Han har nå aldri klaget. Er det forresten ingen som tenker på at mange mødre er ganske så slitne og trøtte med en 3 mnd LITEN baby hjemme i tillegg til en 2 åring? Selv om mannen går på jobb hver dag så har han faktisk ikke gått gravid i 9 mnd, vært gjennom fødsel og barseltid, ikke ammer han.. mor får ofte ikke sove en hel natt på månedsvis. Kanksje det ikke er rette tidspunktet å kreve hjemmelaget middag og nyvaskede klær hver dag? Hun prøver sikkert så godt hun kan fra før, er bare demotiverende med slike krav.,
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #33 Skrevet 23. september 2009 Forresten kan han vel trille babyen selv også? Hvorfor skal det være din jobb? Selvsagt greit når du selv vil og føler for det, men slett ikke noe en kan kreve. Hilsen13.14
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #34 Skrevet 23. september 2009 Jeg synes faktisk ikke det er en selvfølge at du skal ha hele ansvaret for unger og hjem. Han må da få sjokk da begge skal jobbe igjen, for da må jo unger og hus deles 50/50 i følge hans tankegang. Og ikke for å snakke om da han skal ha permisjon... Da skal jo han ta alt ansvaret alene, mens du bare skal tenke på jobben din.. Vær så snill å hold han ansvarlig, hvis han insisterer på arbeidsfordelingen slik det er nå... Du trenger faktisk også pauser i løpet av dagen. Foreldrepermisjonen er faktisk ikke husmorspermisjon slik jeg ser det...
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 23. september 2009 #35 Skrevet 23. september 2009 Jeg er hjemme i permisjon med en på 3 mnd, har også en på 2 år som er i barnepark 4 timer om dagen. Jeg tar morgenstell og mating av begge, prøver å få ryddet litt før vi går til parken ca 9:30. Kommer hjem igjen, legger babyen som forhåpentligvis sovner, og gjør det jeg får tid til av husarbeid. Tar meg av mating, bleieskift, underholdning og byssing... Går for å hente eldste igjen ca 13:45. Er hjemme igjen 14:10, og begynner på middagen. Mannen er hjemme 14:30, og da er som regel middag klar. Jeg dekker på og av bordet. Resten av dagen bruker jeg på å få unnagjort det husarbeidet jeg ikke fikk gjort på dagtid, blir aldri ferdig... Prøver å få til en times trilletur også, men det er ikke så lett. Driver og rydder og underholder unger før jeg skal legge dem, og når ungene er lagt går jeg enten på trening eller leser pensum. (tar noen eksamener) Så har jeg en times avslappingstid før jeg legger meg. Er oppe med ungene om natta, er vel gjerne oppe 4-5 ganger ila en natt. Føler jeg er på jobb heeeele døgnet, men sånn er det vel å være i permisjon. Gleder meg til den dagen mannen skal være hjemme, så får han se at det ikke er så lett å få unnagjort alt husarbeid og vindusvasking og gud veit hva før jeg er tilbake fra jobben. Og da skal jeg sove middag mens han vasker hus og underholder unger :-) Hehe...
LinnisR83 Skrevet 23. september 2009 #36 Skrevet 23. september 2009 Oi! Innlegget ditt får meg til å glede meg til å gi mannen min en klem når han kommer hjem idag, for så å fortelle hvor takknemlig jeg er for å ha han i hus. Han hjelper til om morgnene, faktisk en hel uke hvor han må stå opp med Adrian selv, og leverer han i barnehagen etter stell og mat. (Er alltid like moro å hente han da, når pappa har tatt på han klær på morgenen...hehehehe...ser ikke ut, men det er jo sjarmen:) Jeg jobber skift, og dermed er det kveldsuka mannen min må trå til med husmorsfaktene, men han er kjempe flink. Handler og rydder og tar vare på Adrian. Dette gjengelder selvfølgelig jeg uten å tenke på det når jeg jobber dag, så her i huset er vi takknemlige for hverandre. Hadde jeg hatt en mann som deg HI hadde jeg funnet på noe drastisk. Er ikke meningen at det skal kun være barnestell fra den ene kanten. Det skal deles på mener jo jeg iallefall.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #37 Skrevet 23. september 2009 syns ikke HI skal klage jeg... jeg har 2 små - ei på 1 år å en på 14 dager... og jeg tar alt hjemme, har barna hele dagen og i tillegg så har jeg dem med i fjøset når jeg skal melke både morgen og kveld !!! vasker klær hele dagen , og jeg holder huset ryddig og rent og serverer varm middag hver dag . smører til å med niste til min mann... jeg står opp kl 05 hver morgen. jeg ammer nattestid ja , men likevel overskudd til å få gjort det jeg skal... jeg er ikke superkvinnen heller!!!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #38 Skrevet 23. september 2009 Venter i spenning når du kommer ned fra fødselskikket.... Bare fordi du ikke forventer noe av din mann. Skjønner jeg ikke hvorfor andre ikke skal kunne gjøre det.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. september 2009 #39 Skrevet 23. september 2009 Er det ikke litt farlig å ha en mobil 1-åring i fjøset mens du melker og skal se til din nyfødte, eller sover de begge? 1-åringen kan fort krype inn mellom alle dyra, havne i renna eller andre farlige steder. Bakteriefloraen i fjøset kan også være tøff for de små? Jeg bare lurer litt - har ei søster som var like effektiv som deg, med sauestell, egen jobb, husarbeid og alt, men hun tok ikke de små med i fjøset tror jeg. Har naboer også med gård og små barn, men de trenger ikke drasse på de minste i fjøset to ganger daglig.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #40 Skrevet 23. september 2009 14.20 :var den til meg som har 2 små å som har fjøs også ? kan fortelle deg at slik har det alltid vært her... og slik gjorde vel mange gardbrukere det også i gamledager ? ikke at jeg lever i gamledager da men til tross for hektiske dager , så har jeg overskudd til å ha det sånn , stortrives...! mannen min elsker at d er sånn - jeg får belønning for det også... 1-2 ganger i mnd får jeg en halv dag jeg bruker på shopping på hans regning - så om jeg bruker 1000 eller 10000 den dagen - så sier han at jeg er verdt hver eneste krone... hilsen bondekjerringa (24)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #41 Skrevet 23. september 2009 14.43: jeg syns du høres ut som om du kommer fra en helt annen tidsalder... Jeg mener at vi er 2 som har laget familien, og da er vi 2 som skal ta vare på den også. Nå har ikke jeg født ennå, men jeg skal love deg at de siste ukene før barnet kommer har ikke jeg tenkt å være hushjelp, nei.. Jeg slapper av, lader opp og gjør det jeg orker... Middag får han når han kommer hjem. Min mann leverer og henter i barnehagen, han skal jo stå opp likevel.. Vi deler på husarbeidet, selv om jeg har vært hjemme hele dagen. Jeg er gravid nå, og er sliten etter å ha jobbet full tid frem til permisjonen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #42 Skrevet 23. september 2009 Lissi : jeg har begge ungene i melkerommet som regel , og de er begge sikret godt om de ikke sover i melkerommet skal det være ganske rent , da det er viktig med minst mulig bakterier i melk og melkeanlegg osv... er en av dem våkne så har jeg ett vindu som jeg står å ser etter de mens jeg melker - og dette gjør jeg hver dag både morgen og kveld , tar ca 1 time... kjenner flere som har med ungen i fjøset fra dem er små. og vet om ei som satt 1 åringen sin oppi til en nyfødt kalv , og det gikk nå bra det å . selv om det er risikoer da , og jeg gjør ikke det samme jeg. skal de være med inn i fjøset så holder jeg dem , og slipper dem ikke... det er farer rundt om ja :/
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #43 Skrevet 23. september 2009 det er mulig jeg kommer fra en annen tidsalder ja - men sånn vil jeg nå ha det... hvorfor leie en til å ta fjøset å betale han for det enn å kunne gjøre det selv når jeg har både lyst og anledning... passer da på ungene mine selv om jeg tar dem med ? tar meg 5 sekund fra å stå i fjøset til å komme meg på melkerommet om det skulle være noe... dessuten er det melkeorganer som slipper spena når kua er ferdig melket - så trenger ikke stå å passe på d hele tida... og 1 åringen sitter som regel i en slags lekegrind med leker eller i en vogn og den yngste ligger i vogn ennå...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. september 2009 #44 Skrevet 23. september 2009 Ja, ja kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for din effektivitet;) Jeg vet det er reint i melkerommet, for min onkel hadde melkekyr før han solgte kvoten. Og ja, jeg har lekt masse i fjøset til onkel og mine kusiner/fettere og hos andre veninner med småbruk. Men da var vi jo større da, og kunne passe oss selv. Kan bare berømme deg for alt du får til, men som sagt du er nok en sånn effektiv og "avslappet" mamma som min søster. Hu fiksa alt på en gang, og laga alltid verdens beste middager og kaker og selkaper og hadde lenge en dårlig bolig - og gud vet hva hun har tålt av lite hjelp fra sin mann - og enda er de gift! Enkelte går det bare ikke tolv av på dusinet, skal si du er flink du!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #45 Skrevet 23. september 2009 såklart hadde nok mannen min også hjulpet meg om jeg spurte om det ? i helger så har vi fjøset sammen og da er en av oss alltid i nærheten eller ved ungene. jeg er kjempeheldig som lever slik jeg gjør , og jeg er kjempeheldig som kan være med på å bidra til kjøtt og melk til butikkene i tillegg har jeg veldig snille unger og jeg kan ikke tenke meg å gå inne og gjøre lite... det er vel 2009 vi lever i men regner med at ikke folk skal slutte å spise kjøtt og drikke melk med det første og er andre ting bøndene bidrar til... kan på en måte skjønne jenter/damer som ikke har det overskuddet , men man kan vel ikke forlange allverden av en mann heller hehe men takk for positiv respons her på en ellers litt negativt forum
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #46 Skrevet 23. september 2009 Jeg synes det høres ut som mannen din forventer i overkant mye jeg da. Våkner babyen på 3 mnd også klokka halv syv? Hvis ikke synes jeg det er naturlig at mannen kanskje kunne stått opp med to-åringen slik at du kunne sovet lengre, du er jo tross alt oppe to ganger om natta og ammer! Hvis du pakker barnehagesekken kvelden i forveien så blir det kanskje litt enklere for han ;-) Jeg må innrømme at jeg gjorde ekstremt lite husarbeid når jeg var hjemme i permisjon, var jo hjemme for å ta meg av/kose med den nye verdensborgeren. Og det skjønte heldigvis mannen min. Jeg brukte dagene på barselgruppe, babysang, kafe, turer osv. Noen ganger hadde jeg middag klart, andre ganger ikke. Husvasken tok vi sammen i helgen og klesvasken tok jeg på kvelden (her er vi gammeldagse, han skjønner seg ikke på klesvask, hehe). Når guttungen din kun sover tre kvarter i strekk er det jo lite tid du får for deg sekv i løpet av en hel dag så da synes jeg du skal benytte anledningen til å sette deg ned litt jeg. Kanskje du burde snakke med mannen din om at du synes det blir litt mye?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #47 Skrevet 23. september 2009 Det er ingen hemmelighet at i de aller fleste husstander i Norge så tjener mannen mer. Mannen jobber mer - tjener mer. Mange kvinner tar hele permisjonen, eller store deler av den fordi de ikke har råd til å være uten mannens inntekt.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. september 2009 #48 Skrevet 23. september 2009 OK, men her i huset har vi snudd litt på flisa. Jeg tjener det doble av min kjære og jeg tar ut 15 mnd permisjon med og uten lønn. Vi har felles konto og bryr oss lite med hvor mye hver enkel bidrar til den økonomiske felleskassa. Begge jobber like mye når vi ikke har våre respektive uker fødselperm.
Bare™ Skrevet 23. september 2009 #49 Skrevet 23. september 2009 Jeg er nok det som i denne sammenhengen kan risikere å defineres som "gammeldags". For jeg ser det faktisk ikke som et problem å ta størsteparten av husarbeidet når jeg likevel er hjemme. Ikke liker jeg å fly på kjøpesentre/ cafeer, og det syns jeg har lite med "å være sammen med barna" å gjøre. Så den tiden gjør det meg ingenting å bruke i vårt felles hjem. Vi er også straks 6 personer i husstanden, men forholdsvis stor enebolig og tildels tidkrevende hage. Jeg ser på det å ta husarbeid og klesvask som å bidra til fellesskapet. I denne sammenheng er fellesskapet min familie. Mann og barn. For å si det, så er jeg tydelig på at de kan rydde etter seg selv, og gjøre enkelte plikter. Feks er mannen min veldig flink med leksehjelp, han tar ofte oppvaskmaskinen og 2 åringen. Men når vi er begge to hjemme, så deler vi på alle oppgavene. Selv om det nok har gått litt vane i at klærne er noe jeg ordner- for alle sammen. Og det er den verste jobben. Jeg liker det ikke, syns det er drita kjedelig, men når jeg har permisjon syns jeg det blir litt "overkill" om jeg skal kreve at han skal ta det som kommer fra jobb utenfor hjemmet. MIddag deler vi på å lage. Jeg ser det ikke som et offer å bidra på hjemmebane. Det er min hjemmearena også, og familien min er et team som alle trives best når ting er i orden. Ergo så er jobben takknemlig. Mulig jeg er gammeldags....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #50 Skrevet 23. september 2009 Du med fjøset: Jeg syns du høres kjempeflink ut! Din mann og din familie er heldige som har deg. Men jeg syns det blir merkelig å si at du får to halve dager til å shoppe på HANS regning. Du tar deg av familien hans, og du driver gården, da skulle man i det minste tro at dere tenker felles økonomi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå