Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg er søkklei å være hjemme i permisjon fordi gubben tar så mye som en selvfølge, vil tilbake på jobb, der har jeg iallefall 30min matpause. Han tar det som en selvfølge at jeg står opp 6.30 for å ta morgenstell på 2åringen vår, for deretter ta morgenstelle på babyen på 3mnd. Jeg skal ha pakka barnehagesekken, Jeg skal gjøre husarbeide og vaske klær på formiddagen og ha middag klar til dem kommer hjem. Og helst mener han jeg burde ha vært ute å trilet tur hver dag også. Å dette er ikke noe han er takknemelig for jeg gjør, fordi han mener at det er en selvfølge, er det det? Jeg er i tillegg oppe 2ganer iløpet av natta å ammer, å gulle vårt sover ikke mer enn 3kvarter i strekk på formiddagen. Og alt av organisering til barnedåpen er også selvfølgelig mitt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Helt ærlig synes jeg faktisk dette ikke er urimelig å forvente.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Alt utenom det med barnedåpen burde vel være greit?.. Barnedåpen burde dere vel organisere sammen?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Takk for du sier det, kan være du har rett. Kanskje bare jeg som er grinete idag, kanskje jeg ikke passer til dette permisjonslivet. Glad vi har delt det litt mer denne gang, å det nå er bare 5mnd til jeg skal i jobb:) Trøtt Hi
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Herregud da folkens, er jo en ting å forvente at hun gjør dette, en ganske annen å ikke være takknemlig for det.. Stå på krava du, høres ut som du gjør en god jobb!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Hvorfor skal han være takknemlig/vise takknemlighet? Det er jo ikke sånn at å gå hjemme i åtte måneder med en baby skal være ferie, det skal jo komme hele familien til gode. Går du rundt og takker mannen din hver dag for at han går på jobb, gjør jobben sin og får lønn?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Om han leverer 2 åringen i barnehagen om morgenen synes jeg det er rimelig at han da også kan ta morgenstellet på han i allefall et par ganger i uka dersom babyen da sover, og du kanskje også burde få sove da. Om du da alikevel er oppe med babyen så ser jeg ikke problemet. Ellers ser jeg ikke problemet med å vaske tøy og ha middagen ferdig når du alikevel er hjemme. Dette med å gå tur hver dag synes ikke jeg han kan forlange av deg, dere kan jo f.eks gå tur sammen på ettermiddagen om han synes det er viktig for babyens del. Men du kan jo kanskje gå til butikken en gang i blant om du alikevel må handle, og det ikke er altfor langt å gå. Men gjør gjerne en avtale med mannen din nå, gjerne en skriftlig avtale, om at det han forventer at du skal gjøre nå når du er hjemme, forventes også av han når det er hans "tur" å ha permisjon. Men hva gjør du, eller helst vil gjøre når du er hjemme? Forstår at du kanskje ønsker å sove når babyen sover i stedet for å arbeide hele tiden, men får du gjort det?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg syntes ikke det virker som det er for mye forlangt egentlig. Kanskje du kan gjøre disse tingene enklere for deg selv. Finne ut noe husarbeid som du gjør hver dag, lage middag som du kan bruke over to dager osv. når det gjelder din mann syntes jeg han burde være taknemmelig selv om han mener det er en selvfølge. Det vil nok gjøre det greiere for deg også at han setter pris på alt du gjør. Dåpen bør dere være to om. Men den trenger jo heller ikke gjøres til mer arbeid enn dere må. Vet om mange som inviterer kun den nærmeste familien, serverer snitter og enkelt med kaker etterpå. Mye kan jo kjøpes ferdig om man ikke orker så mye jobb. Bordet trenger ikke så mye mer enn en duk og litt pynt som du allerede har i hus og servietter. Hva med å deligere litt arbeid til besteforeldrene?
prekæs Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Det var vel stort sett det jeg forventet av meg selv da jeg var i permisjon. Han tok gjerne morgenstellet, riktignok, da han likte å kose seg med han før han gikk på jobb. For meg var det en selvfølge. Permisjonen var en behagelig tid.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 *smile* var bare at idag var det tom for bleier i bleieboksen, å så hadde elstejenta bæsja rett før de skulle ut døra, å da ble han sint for at jeg hadde tatt den siste bleia uten å lagt frem nye da vi tok morgenstelle. Å da ble jeg grinete å vi begynnte å krangle, jeg mente han sku være mer takknemelig og han mente at jeg ikke kunne forvente det for noe som var selvsagt osv.. hadde jo tenkt å fylle opp boksen etter de dro.. Ikke så greit å ha de begge to å stelle om morgenen mens han sitt på do å les en halv time. Men vi var vel bare morgengrinete begge to..
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 dere jobber begge to. du jobber hjemme med barna og han jobber ute. greitt; da er tiden fra vanlig "stå opp tid" til han kommer hjem fra jobb ditt ansvar. er vel naturlig å dele litt på oppgavene til frokost vil jeg tro...? men ellers i døgnet bør det deles 50/50 menner jeg! går da ut ifra at du gjør en del husarbeid og kanskje som sagt går en tur med ungene og lager middag til han er hjemme sånn stort sett mens han er på sin jobb. etter han kommer hjem bør dere ha like mye ansvar og fritid begge to. da er "arbeidsdagen" over for dere begge! skjønner jo at du må ta deg av ammingen, men det er mange ting han kan gjøre for å avlaste deg med andre ting. du bør få sove ut like mye som ham (en dag i helgen hver fx), og han bør ta like mye stell og aktivisering som deg på kveldstid. vi venter vår første nå sammen, og om sambo ikke tar sin del av ansvaret på denne måten kommer han til å ha ei skikkelig sur kjærring i hus... det er garantert! og JA jeg vet hva jeg snakker om. har to barn fra før og har vært hjemme i permisjon 2 ganger selv.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Skjønner godt du er lei, når det lir mot vinter og vi murer oss litt inne, gift med tapeten og enfoldighetens rutiner... Fra spøk til alvor: jeg syns dere fordeler oppgavene litt i din disfavør, men det er jo min mening da. Jeg har jobba i nesten 20 år, og jeg har vært hjemmeværende med 3 barn, nå det fjerde. Jeg finner det enklere å være på jobb enn hjemmeværende, sjøl om jeg har en krevende jobb. Mannen min har oppdaget dette han også, så han blånekter å ta perm utover de minimums ukene pappaen må ha, og disse ukene tar han når jeg er hjemme på ferie. Du gjør litt mer enn meg hjemme fordi jeg lar *mannen ta hele morgenstellet på vår to-åring, mens jeg konsentrerer meg om babyen på 3 mnd. *Jeg pakker sekkene og legger fram klær til ungene, mens mannen leverer de to mellomste på SFO og barnehage - han henter dem også. Jeg gjør husarbeid, rydder og vasker klær (mye med 4 unger), men mannen lager middag når han kommer hjem fra jobb. jeg laget middag tidligere, men er nå drittlei av grytene. *Trilleturer orker jeg lite av i dette forferdelige været. *Jeg tar stort sett nattevåken, og jeg pumper meg 5 ganger i døgnet (inkl nattpumping). *Mannen følger de eldste barna opp mht fritidssysler. *Vi deler på husvasken hver 2. gang. Hadde mannen satt strengere krav til meg og bidratt mindre, så kunne vi ikke hatt 4 barn, det hadde jeg ikke maktet.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Jeg synes faktisk man skal dele på det meste husarbeidet, jeg! Perrmisjonen er faktisk for barnet sin del primært - og mor akkurat i den første fasen. Om ungen sover lenge så man har god tid til husarbeid, ville jeg sett på det som en bonus! Det er en selvfølge å dele drittjobben! Vi lever i 2009.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Det med at været og årstiden pvirker humøret har nok en god del å si, så ingen spøk det. Det med å måtte gjøre husarbeid og lage middag gjør og gjorde jeg sist også, men det at det er selvfølge at jeg gjør begge hele morgenstellene synes jeg han kan i det miste være litt takknemlig før, jeg kler til og med jakke og sko på elstejenta før de går ut av døra. Tror ikke det blir flere unger på oss, må si jeg flirer inni meg når folk sier jeg er så heldig å får være hjemme å kose meg, for jeg kose meg ikke, jeg savner sosial kontakt og matpause:)
Gjest losen Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 Jeg synest jo det er rart at far ikke ønsker å bidra mer, men bare ønsker å være en leke pappa som leker og koser med ungene en liten stund på ettermiddagen. Det er jo koselig å stelle sin lille baby, bade og mate. Vet han ikke kan mate så lenge det kun er amming, men når fast føde begynner, det er jo kos, ikke kun jobb. Det er mer jobb for den som alltid gjør det, da kan en heller ønsker en pause. Når jeg ikke lenger har gått hjemme, så er det jo deilig å komme hjem å ta seg av ungene av og til, så lenge man ikke bare er sliten.
Miss Misantrop Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Hvis han jobber 8 timers dag pluss iberegnet reisevei hadde jeg lagt inn en 8 timers dag. Resten skal deles 50 % Husarbeid hadde jeg gjort om jeg hadde tid til det, barnet kommer først. Jeg syntes mannen din later til å være utakknemlig og kontrollerende. Det hadde jeg øyeblikkelig satt en stoppe for.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. september 2009 #18 Skrevet 23. september 2009 Han bør være takknemmlig for alt det du gjør, du fostrer faktisk opp begge barna og tar bortimot 100% ansvar for alt i heimen - BRAVO! Mannen min står opp med to-åringen mellom kl 05:30-06:30 (tidligere konskvent kl 05:00). To-åringen får mat, vask og kles på av mannen min. Hun på seks kler seg sjøl. Mannen lager deres matpakker, og de drar på jobb/SFO/barnehage. Jeg legger frem klærne og maten til vår 12 åring og sender han på skolen. Jeg tar meg 90% av alt som har med minsten å gjøre. Vi fordeler alt arbeidet så godt vi kan, men helt rettferdig blir det nok aldri. Det som er viktig er at begge to føler arbeidsbyrden er sånn noenlunde 50/50 fordelt tror jeg slik, at ingen føler STØRRE slitasje og misnøye sammenlignet med partneren. Viktig å si fra hvis en føler noe er urettferdig, si fra tidlig og bli enige om en ordning. Hvis en av dere "syr puter under armene" på den andre kan dette lett straffe seg den dagen man går lei, "det smeller" og partneren skjønner ingenting... mvh
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #19 Skrevet 23. september 2009 Må legge til at i helgene deler vi ca likt på alt. Å det går greit nok med den ordninga vi har, men var først idag det gikk opp for meg at han mener det er en selvfølge, en selvfølge at jeg skal stå på pinne for resten av familien og bestandig sette meg i bakerste rekke, å da ble jeg litt lei og sur. Men hvem vet, muligens var det bare noe han mente fordi han var i dårligt humør. Hi
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #20 Skrevet 23. september 2009 Hvis han er så klar på hva han forventer når du er i permisjon, er det vel en selvfølge at han skal gjøre like mye når det er hans tur til å være hjemme da?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #21 Skrevet 23. september 2009 Helt enig her... da må han gjøre disse oppgavene når han er i permisjon. Det må jo forventes av han da!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #22 Skrevet 23. september 2009 Hei! Har ikke lest alle svarene du har fått, men ville bare hive meg inn, for jeg fikk meg en god latter. Dette var som om jeg skulle skrevet det selv! Etter en kaffe og 2 folk ut av huset, ser jeg at det som gnager meg er at HAN tar det som en selvfølge og klarer såvidt og sette pris på hva jeg gjør her hjemme. Gruer meg litt for å gå ut i jobb igjen, for jeg er redd han skal forvente de samme tingene som nå! Men at jeg gjør det meste her hjemme når jeg alikevel er hjemme er jo egentlig en grei sak, men hadde ikke gjort noe om han viste LITT takknemmelighet
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #23 Skrevet 23. september 2009 Jeg er ikke hjemme for å være husmor. Jeg har permisjon for å ta vare på babyen min. Jeg gjør det husarbeidet som faller meg inn. Jeg tar alltid morgenstellet av begge barna, jeg kan godt sette på et par vaskemaskiner, skure gulv og om jeg føler for det lager jeg middag, men det forventes ikke. Skulle jeg gjort alt sammen hadde jeg ikke hatt tid til å være sammen med mini. Han måtte stort sett ha ligget alene og det syns jeg blir feil. Lek og kos er viktig for oss. I tillegg syns jeg det er deilig å ha et sosialt liv også, ikke bare gå hjemme og styre med barn og hus. Mini er med ut med barselgruppe og venninner som også går hjemme med barn. Skal jo kose seg litt også. Ikke bare slave :-)
It's all about me Skrevet 23. september 2009 #24 Skrevet 23. september 2009 Dette er helt likt som hjemme hos oss, med to små unntak. Han tar seg av eldstemann om morgenen og leverer han i barnehagen. Og mandager lager han pannakaker. Synes da resten er sånn grei jobb og akkurat det samme jeg ville forventet av han i pappapermen. Barnehagesekkene pakker jeg dagen før med unntak av matboksene. Ville ikke lillemor ligge alene og leke tok jeg henne i bæresele hvis det var noe jeg måtte gjøre.
Gjest Månefuglen +2 *høygravid* Skrevet 23. september 2009 #25 Skrevet 23. september 2009 Jeg syns vel kanskje han kan klare å pakke sekken til toåringen og levere toåringen. Og han kan jo ikke forlange at du skal gå ut å trlle hver dag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå