Gå til innhold

Småbarn og Cola


Anbefalte innlegg

Skrevet

Cola ved oppkast og cola ved diare er 2 forskjellige ting. Cola ved diare bør ikke gis da sukkeret, som nevnt tidligere her ,er med på å irritere tarmen slik at diareen ikke stopper. Ved diare er det best å gi farris+eplejuice. Dette praktiserer vi på jobb( er sykepleier).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg og fått beskjed om, altså eplemost/ farris v diare, og cola ved oppkast. Helst skal man visst "riste ut" kullsyren av colaen..?!

Skrevet

Datteren på 3,5 år får cola innimellom.Litt i helgene og av og til en gang i hverdagen,iik liksom...

Skrevet

Såklart får han cola.

Det betyr jo heller ikke at han får hver dag..

 

 

Skrevet

Ser ikke helt vitsen i å gi de små brus :-) Duger ikke et glass saft innimellom da?

Skrevet

Jeg ser heller ikke vitsen med å gi barna brus, men når de blir tre-fire år får de nok brus uansett om vi foreldre gir det til dem, eller ikke. Besteforeldre er rare sånn, hehe ;)

 

Det jeg reagerer mest på, er når en gir bittesmå babyer brus.

Ikke på flaske, men på smokken? Jeg mener, hvor normalt er det?

 

Jeg har en venninne som har en liten sønn på 9 uker. En dag var de i byen og han var helt krakilsk hele dagen visstnok, "men så dyppet jeg smokken i fanta og ga til han, og da roet han seg". Jeg trodde hun tullet, men jeg fikk se det med egne øyne da hun dyppet smokken i brus da han begynte å gi lyd fra seg da det nærmet seg mattid.. Jeg fikk nærmest sjokk jeg altså... Fysj!

Skrevet

Vi har et vennepar som faktisk ga sønnen sin Cola på flaske fra han var ca 1 år - hvor normalt er det da?

 

Brus er nå en ting, synes jeg, Cola er en annen. Det er en del koffein i det som barnet definitivt ikke har behov for.

Skrevet

da min sønn var rundt tre år fikk han alltid en kopp med kaffe og cola oppi når vi var hos besteforeldrene;)bare en liten munnfull eller to.hos ossfår de brus ikke så mye cola fordi vi drikker ikke det så mye selv.og det er ikke hver dag de drikker det.men i helgene da får de.

 

Jeg synes absolutt ikke at det skader

Skrevet

Nei hva er galt med å gi et barn cola?

Hva er galt med å gi et barn en kopp kaffe? Eller litt burn/battery/red bull?

Skrevet

Fedmeproblemer, tannhelse o.s.v. Det kommer ikke av at vi gir barna våre brus av og til. Cola eller fanta eller what ever.

 

Vi som mennesker har en liten trigger inni oss som kan få oss til å "hamstre" innpå når vi har overflod, for å kunne overleve "tørkeperioden".

 

Det er dette vi må lære barna våre, når alt kommer til alt?! Ikke at "brus er farlig..bla bla bla" (for å sette det på spissen). En må lære barna måtehold! Magen snakker høyere enn hjernen, og som alle som har vært gravide vet, det er ikke alltid lett å overhøre/skille hjerne og mage fra hverandre alltid! (og alle vet vel og det at magen ikke er like fornuftig som hodet!!)

 

Sett det mange ganger. Barna som ikke får "noenting" hjemme, går helt bananas i selskaper o.l. for da står alt fremme. Hvis ingen en av foreldrene er der å kan passe på da, så er det faktisk en fare for at barnet overspiser og blir dårlig. (drar ikke alle over én kam, bare snakker fra egne erfaringer)

 

Så heilt ærlig. Er det ikke bedre å lære barna at brus og sånn, det hører sammen med helg og selskap e.l. enn at de tror det er bare noe _de_ ikke får!? Så klart, ikke en baby på flaske!! Men når barnet er klar for å smake brus, så la det smake. Drikker dere ikke brus hjemme, så klart, hehe..ikke gå å kjøp for at barnet skal få drikke brus! Men...dere klarer vel å se poenget mitt her.

 

 

Skrevet

Jeg ser fullt og helt poenget ditt, men når det gjelder dette innlegget står det klart og tydelig i overskriften at det er snakk om Cola.

 

Mine barn får også brus en gang i blant, men ikke Cola, og dette er det veldig mange foreldre som reagerer på, og det reagerer JEG på!

 

JEG er overbevist om at småbarn ikke har godt av COLA!

 

 

HI

Skrevet

Vi har brus i huset hele tiden. Gutten får ett glass om han vil ha, når noen andre tar. Sånn er det her i huset.

Skrevet

Ikke nødvendigvis cola, men brus er ikke verre en juice og saft heller, forsåvidt.

Skrevet

Ja, det er bare du og mannen din i hele verden som ser sammenhengen. Hurraheioghopp.

Skrevet

Men i bunn og grunn e det meste sunnere enn light produkter. Aspartam og alt dette tilsetningsstoffene er IKKE bra! Er overbevist om det! Si ka de vil, men sukker og koffein e bedre enn kunstige stoffer!!! (i lengden)

 

hilsen anonym innlegg 11:39

Skrevet

HI!!!

 

Hvorfor er du overbevist om an barn ikke har godt av små mengder med cola en gang i blant??

 

kan du komme med dokumntasjon på påstanden???

Skrevet

hehe... hva i all verden er det som gjør deg SÅ overbevist om at småbarn ikke har godt av akkurat Cola?

Skrevet

Når jeg skriver at JEG TROR barn ikke har godt av Cola, som det fortsatt er koffein i, så er det en mening jeg har, ikke noe jeg påstår at noen andre mener derfor trenger jeg ingen dokumentasjon på det, nei neffi.

 

Det er som en over her skriver at kan du ikke bare gi barna dine en boks med red bull og bli ferdig med diskusjonen...

 

 

 

HI

Skrevet

Det er jeg helt enig i, det er faktisk anbefalt ikke å gi light-brus til barn under 3 år pga aspartam og andre kunstige søtstoffer (hormonforstyrrende). Og nei, jeg har ikke dokumentasjon på det.

Skrevet

Det finnes det i hvertall dokumntasjon på røken fryd...

 

Har selvsagt sjekket mye ut om aspartam også jeg da...

 

At HI mener selv at cola ikke er bra for barna så får det være hennes mening, men det finnes IKKE noe dokumentasjon p at et lite glass cola to ganger i uka er skadelig for barn...

 

To bokser med red bull derimot...En boks red bull inneholder 4 ganger så mye koffein enn et lite glass cola...

Skrevet

Hos oss er cola noe man drikker når man kaster opp... Det hjelper jo faktisk, så da kjøper vi det. Ellers ikke. Annen brus blir kjøpt til selskap, bursdager og helligdager (jul, påske etc.) Men det er lite mas om det da. :) Drikker lite saft også, mest vann, melk og juice.

Skrevet

Juice er verre når det kommer til helse, enn Cola!

Skrevet

Vår har smakt cola ja. Kaffe også forsåvidt.Konjakk-kuler også, selv om det ikke var helt frivillig av hverken far eller barn. At du tror og mener noe kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Skrevet

Juice innerholder masse syre, som etser på tenner og i munn. Det lager også masse syre i magen som kan utforme seg til magesår ved langtids inntak. Appelsinjuice og Eplejuice skal visst være værst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...