Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #51 Skrevet 19. september 2009 Det er heller ikke lov å forkynne ateisme. Man kan selvfølgelig gi utrykk for egen tro uten å være forkynnende.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #52 Skrevet 19. september 2009 Du viser at du har særdeles liten kunnskap om naturvitenskap og dens arbeidsmetoder. Det hadde vært fint om den som hadde så bastante meninger/holdninger, hadde et snev av forståelse for temaet. Perler for svin du liksom.....
Gjest Skrevet 19. september 2009 #53 Skrevet 19. september 2009 Så påståelig du var da, anonym 23.31 Evolusjonslæren er en meget godt begrunnet teori, men man må likevel ta høyde for at den muligens må endres på noen punkt. Det at en teori er åpen for revisjon gjør den ikke mindre vitenskapelig, men heller mer. Jeg har lest Biblen nokså nøye, og den inneholden ikke en skapelsesberetning, men to, plassert like ved siden av hverandre. Mange vil da mene at det nettopp sier noe om at den ikke er ute etter å gi en naturvitenskapelig forklaring på hvordan verden ble til, men en teologisk forklaring på hvorfor verden ble skapt.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #54 Skrevet 19. september 2009 Spør igjen jeg. Finnes reglene på nett et sted? Kunne tenke meg å lese dem. Det blir jo sagt så mye forskjellig i tråden her. Hi
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #55 Skrevet 19. september 2009 Kjære anonym 23:31, det er og blir en teori. Samme hva du kaller det. INGEN kan bevise hvordan alt ble til, men mange har laget teorier om det. T E O R I E R !
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #56 Skrevet 19. september 2009 Reglementet fikk hun vel når hun ble ansatt i skoleverket??
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #57 Skrevet 19. september 2009 Ikke revisjon, læren er den samme. Ny kunnskap legger til tyngde. Ikke en gang har Darwins lære feilet. All ny kunnskap innenfor biologien støtter Darwin. Husk at han ikke ante noe om Mendels arbeid, ei heller Watson & Crikcs oppdagelser på 50-tallet. Hvis du går rundt og håper på at evolusjonslæren en vakker dag blir tilbakevist, er jeg redd du vil bli skuffet. Tro er en ting, vitenskap noe annet. Hold dem fra hverandre.
Gjest Skrevet 19. september 2009 #58 Skrevet 19. september 2009 Følgende er fra læreplane i RLE (skolenettet,no): Religion, livssyn og etikk er et ordinært skolefag som normalt skal samle alle elever. Opplæringsloven legger til grunn at undervisningen skal være objektiv, kritisk og pluralistisk. Det innebærer at den skal være saklig og upartisk og at de ulike verdensreligioner og livssyn skal presenteres med respekt.. I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse. Likeverdige pedagogiske prinsipper skal legges til grunn. Det innebærer at alle religioner og livssyn skal behandles på en faglig og sakssvarende måte ut fra sitt særpreg og mangfold. Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp. I undervisningen skal det benyttes varierte og engasjerende arbeidsmåter som skal bidra til å formidle alle sider ved faget. Det må samtidig utøves varsomhet ved valg av arbeidsmåter. Spesielt gjelder varsomheten arbeidsmåter som foresatte og elever ut fra egen religion eller eget livssyn kan oppleve som utøvelse av annen religion eller tilslutning til annet livssyn. Både individuelle og lokale hensyn bør ivaretas.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #59 Skrevet 19. september 2009 Pålitelige kilder. Men det kan jo hende det bare er en teori??
Gjest Skrevet 19. september 2009 #60 Skrevet 19. september 2009 Jeg håper ikke på at evolusjonslæren skal bli tilbakevist, det er ikke min agenda. Jeg tror på evolusjonteorien, jeg
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #61 Skrevet 19. september 2009 Nei, vikarer faller litt utenom. Hi
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #62 Skrevet 19. september 2009 I naturvitenskapen snakker vi aldri om "bevis". Det er ikke dermed sagt at eplet en dag ville "falle" oppover! Når alt materiale taler i samme retning, og men ikke kan "motbevise" teorien, kaller vi det en lære. Dette er vesensforskjellig fra tro
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #63 Skrevet 19. september 2009 Det står jo ikke svart på hvit at en lærer ikke har lov å gjøre kjent hvilken tro han eller hun tilhører. Det blir vel mer på tolkningsstadiet, altså hvordan man tolker det å forholde seg objektivt? Jeg mener nå ihvertfall fortsatt at venninnen min ikke gjorde noe overtramp. Hi
Gjest Skrevet 19. september 2009 #64 Skrevet 19. september 2009 Det finnes, meg bekjent ingen lover og regler som regulerer dette utover læreplanen i faget. Den tar ikke opp det spesifikke problemet du nevner med hva man skal svare når elever etterspør lærerens livssyn. Det overlater man til lærerens gode (?) skjønn. Rektoren du refererer til er helt på bærtur, og det samme er de som hevder at det er forbudt å si hvilken religion eller livssyn man tilhører. Din veninne har ikke gjort noe galt!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #65 Skrevet 19. september 2009 Darwins lære går da heller ikke ut på hvordan livet ble til. Bare hvordan det har utviklet seg.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #66 Skrevet 19. september 2009 Holdkjeften, du later til å være et fornuftig kvinnfolk. Stå på.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #67 Skrevet 19. september 2009 Idag heter det jo ikke religion, men krl?? Kristendom Religion og Livssyn.,. Og lærere har faktisk ikke lov å si hva de tror på, husker vi spørte vår lærer hva hun trodde på i krl timen, og fikk beskje om at det hadde hun ikke lov å si pga nettopp at hun kunne påvirke oss. Men jeg er ikketroende selv, så jeg for min del mener at det er tull å gjøre sånn.. De fleste som mener de er ordentlig kristene plukker ut de di mener å passe dem å leve opp etter åsså hater de andre som ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #68 Skrevet 19. september 2009 Hvis lærern din sa det 0148 så må det være sant. NOT. Man har nemlig ikke lov å nekte noen å bære religiøse syboler. Det står i grunnloven (hørt om den? Stor rød bok) Ta en bolle.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #69 Skrevet 20. september 2009 Les og bli oppdatert, 01.48. Det heter RLE, ikke KRL.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #70 Skrevet 20. september 2009 Anonym 01:48, du sier "De fleste som mener de er ordentlig kristene plukker ut de di mener å passe dem å leve opp etter åsså hater de andre som ikke gjøre det". Kan jeg da si at de fleste som ikke er kristne (deg, fks) er dømmende mennesker, som har bastante meninger om de fleste kristne? Ser du ikke selv hvor dømmende den setningen din er? Jeg har møtt mange kristne i mitt liv, og sjeldent møter jeg den typen du snakker om. Og da er de ikke kalt kristne, men hyklere. Jesus advarte oss mot dem.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #71 Skrevet 20. september 2009 Jeg er ikke 01.48, og er enig med deg at den setningen var dømmende.., men.. og her er et stort men, jeg har nesten utelukkende bare møtt kristne som var dømmende. Ikke alle, men i alle fall 80%. Liker veldig godt de andre kristne jeg har møtt, bare så det er sagt.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #72 Skrevet 20. september 2009 Rektor er gal, damen kommer aldri til å få jobbe der igjen. Livet er urettferdig, ingen ting å gjøre med det. Neste jobb, neste utfordring godt det ikke er afganistan, der hadde vedkommende blitt steinet.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #73 Skrevet 20. september 2009 Hvorfor ikke? I Australia var det en lærer som ble oppsagt for å ha hevdet at Julenissen ikke fins. På tvers av hva foreldrene ønsket at barna skulle tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå