Gå til innhold

Apropos religion og respektløshet

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg holder på med master i religion. Den siste mnd. har hun jobbet som vikar på en ungdomskole (i rle, eller hva det nå heter nå)

Elevene spurte etterhvert hvilket tro hun tilhørte, hun sa at hun var ikke troende.

Etter noen uker ble hun kalt inn til møte, for da hadde en forelder ringt skolen fordi de var opprørt over at de hadde en ikke-kristen religionslærer.

Og skolen tok side med foreldrene. De mente at å fortelle elevene at hun var ikke-troende var et overtramp (Fordi lærere kan ha stor innvirkning på elevene, og hun dermed kunne påvirke elevene til å ikke tro blablabla)

Og rektor sa ganske så snurt at det var da første gang hun hadde hørt om en med så høy utdannelse innen religion som ikke var troende. Det var liksom ikke det de hadde sett for seg når de ansatte henne.

Og jeg tenker med meg selv. WHAT THE FUCK? Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på skolen, men jeg syns å huske at mine religionslærere var nokså på hugget når det gjaldt å fremme sin egen religion (kristne var de hele gjengen). Er det liksom bare lov å avsløre hva man selv tror på dersom man er kristen?

Hva skal man si når elevene spør da? "ingen kommentar" ?

Skolen hadde snakket mye om den kristne formålsparagrafen, at det er deres jobb å fremme kristendommen, og at hun hadde brutt mot dette.

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder den kristne formålsparagrafen ennå?

Skrevet

Jeg har selv Hovedfag i Religionsvitenskap, og må si at denne rektoren har lite kunnskap om hva det vil si å ha høyere utdannelse innen dette.

Poenget med Religionsvitenskap fremfor Teologi er at man studerer de ulike religøse retningene og tematikken rundt dette på en sammenliknende måte. Det er da i alle fall slik jeg ser det bare et pluss at den som studerer det ikke står i en tro, det kan bli mer objektivt av den grunn. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan studere dette dersom man er troende selvfølgelig.

Faget KRL, eller hva det nå heter på ungdomsskolen burde være et fag som ikke favoriserte noen trosretning fremfor de andre, og da skjønner jeg ikke problemet. Det er vel enkelte restriksjoner i skolen på at lærere ikke skal snakke om eget livssyn, men hva har kristendomslærerne gjort i alle år da?

Skrevet

Men det er vel en forskjell på å fremme sin egen tro, og ganske enkelt svare når elevene spør. Det er jo naturlig at elevene vil vite hvor læreren stiller seg i trosspørmålet.

Syns jeg da.

HI

Skrevet

RLE sidestiller alle religionene, og en skal, som RLE-lærer, ikke favorisere en tro - eller en ikke-tro.

Det venninna di skulle ha sagt til klassen, var at hvilken religion hun tilhørte var irrelevant for klassen, og at de ikke fikk vite det. (og forklart grunnen). Bare tull av rektoren å påstå at personlig tro har relevanse.

Hilsen lærer.. (men ikke i RLE)

Skrevet

Jeg er helt enig HI. Jeg syns at det burde være åpenhet rundt dette i skolen, så lenge læreren ikke messer egen tro (eller mangel på tro). Det er et utrolig viktig fag KRL, som kunne legge det til rette for at de ulike trosretningene i samfunnet kunne forstå hverandre bedre. Det er ikke tilfredsstillende så lenge en tro favoriseres, også at man da liksom nevner de andre i forbifarta ofte med manglende fakta og kanskje farget av lærerens kristne syn (hvis skolene da kun ønsker å ansette kristne lærere slik denne rektoren ymtet frempå om).

Jeg syns egentlig at lærerne burde ha plikt til å opplyse om egen tro jeg når jeg tenker meg om, for da kunne elevene vite hvilket ståsted hun hadde. Dette er å foretrekke fremfor skjult "markedsføring" av egen religion.

Skrevet

RLE heter det nå altså :)

Ja jeg mener å huske at man skulle svare slik om man fikk spørsmål om religiøs tilhørighet eller politisk overbevisning. Men som jeg skrev over, så syns jeg nesten at det hadde vært å foretrekke åpenhet rundt eget standpunkt.

Skrevet

Veldig uenig i det du skriver nå, Tale, og tror ikke du har tenkt deg godt nok om når du sier du har tenkt deg om:)

Vi, som lærere, skal ikke påvirke elevene på noen måte - være seg religion, politikk eller på andre vis.

Vi skal heller ikke være pålagt å avsløre noe, som privatpersoner. Ikke det at vi nødvendigvis har så mye å skjule, men vi skal ikke være pålagt å si mer enn vi vil selv.

En skal skille mellom det å være privatperson og det å være profesjonell.

Skrevet

Bor hun på Sørlandet?

Hele storyen fra skolens side er selvsagt bare bull.

fordomsfull hilsen,

Skrevet

Jeg svarte deg under ditt forrige innlegg.

Skrevet

Jo mer man vet om religion, jo mindre tror man på.

Dette er jo i stor grad viten om overtro, myter og vrangforestillinger. Interessant å studere, men man blir ikke troende av det, nei ;)

Synes det blir feil å lyve til barn om at Gud finnes. Dertil har vår utvikling og vitenskap kommet for langt. Synes derfor at hun svarte riktig for seg!

Jeg hadde blitt mer skeptisk om mine barn hadde en lærer som innbilte seg at Gud finnes. Den slags feillære skal ikke barn ha!

Skrevet

Synsing meg her, og synsing meg der.. Vi har et lovverk vi må følge - og der står det at vi ikke skal gi uttrykk for egne meninger om "gudåpolitikkåsånn" - blir også feil for en lærer å si at en ikke har tro -

og bidleba , skulle du høre om en lærer som sa at gud fantes, er du i din fulle rett til å klage på denne læreren.

Skrevet

Til læreren:

Jeg forstår jo at det ikke er ønskelig at læreren skal påvirke elevene, men da må læreren klare kunsten å være helt objektiv i slike fag som RLE og politisk idehistorie (som sikkert heter noe mer fancy i dag).

Det er mye verre at en lærer som er personlig forankret i en tro lar troen farge det han eller hun sier til elevene enn at vedkommede lar elevene være oppmerksomme på at det som blir sagt kan ha noe med troen å gjøre.

All ære til den lærer som klarer å være objektiv, men jeg husker fra egen skolegang at det var langt mellom hver av dem. Vi hadde en misjonær som religionslærer på gymnaset, og det var for meg viktig å vite at han var nettopp det.

Skrevet

Og ja, jeg er fullt klar over regelverket, og hadde selv fulgt dette dersom jeg skulle undervise. Jeg filosoferer bare rundt hva som hadde vært det beste slik jeg oppfatter verden.

Do not wory - jeg skal aldri forsøke å undervise deres barn :)

Skrevet

Når jeg tenker meg om, var jo min barneskolelærerinne veldig kristen, og prekte dette synet daglig. Vi måtte lære vers og sanger, samt tekster fra bibelen. Nå var ikke dette skadelig for meg (tror jeg), men jeg vokste opp i et hjem hvor vi var mer av den realistiske sorten.

Håper og tror at mine barn har fått den samme ballasten. De ville derfor antagelig tålt at en lærer var kristen. Vi har blant annet venner som er kristne, uten at de plager oss med sin tro. Men vi havner jo stadig i morsomme og høylydte diskusjoner rundt dette med religion og historie, verdier, etikk, osv. Religionene har jo som kjent vært viktige bakover i historien, og ligger blant annet som et viktig bakteppe for lover og regler i samfunnet.

Min yngste sønn på 13 har veldig lyst til å studere religion, noe jeg gir han full støtte på. Dette er et veldig interessant studie, og springbrett for en masse annet, for eksempel arkeologi.

Hmmm, endelig et artig tema på anonymforum!

Skrevet

Læreren SKAL kunne kunsten å være helt objektiv - jeg må ærlig talt si jeg sliter med dette selv - og det tror jeg nok de fleste gjør - for det vil i teorien si at vi skal lære bort ting temaer som nazisme, uten å bli følelsemessig involvert, og stemple Hitler som den idioten han var.

Før i tiden, da vi gikk på skole, var reglene litt annerledes, og faget var annerledes, så en hadde ikke de strenge reglene på synsing som en har nå. Da het faget Krl (kristendom og religionslære), og da ble kristendommen lagt mest vekt på. RLE står for religion, livssyn og etikk, og sidestiller alle troer - og en lærer like mye om jødedommen, ateismen og kristendommen.

Jeg er lærer på ungdomsskolen - så kan mest om den tematikken, og vet ikke hvordan dette fungerer på vgs.

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro på denne historien med mindre dette er en privat kristen skole.

Religionslæren ungene våre lærer i dag har ikke noe med KRISTENDOM i det hele tatt å gjøre.

Så dette her tror jeg ikke noe på rett og slett.

Skrevet

Tale: Enhver som underviser innen dette faget, kjenner sikkert godt til regelverket, og vil nok sikkert holde seg til det - iallefall som regel (mtp HI).

Jeg jobber også som lærer, men ikke innen nevnte fag :)

Skrevet

Bidleba:

Hvis han en gang ønsker å studere religion, gjør ham opmerksom på at det er et elendig kort på jobbfronten :D Jeg er bare litt sutrete for jeg har enda ikke huket inn drømmejobben. Men kombinert med noe litt mer praktisk er det supert.

Jeg videreutdanner meg nå for å kunne bruke faget i stat/kommune. Det er jo uhyre viktig å kunne noe om menneskers tro når man lever i et samfunn som er sammensatt av så mange retninger.

Skrevet

Tale: Du har helt rett. Vil tro dette faget har større viktighet enn noen gang. Håper det vil få sin rennessanse, slik at du kaprer drømmejobben ;)

Skrevet

Bidleba:

Problemet med faget er at det er et HF fag, og de utdanner alt for mange religionsvitere slik at det blir en overflod av oss på jobbmarkedet. I tillegg er det er veldig teoretisk fag, og arbeidsgivere ser ofte etter dem med litt mer praktisk rettet utdanning. Jeg mener likevel at vi trengs over alt. Ethvert arbeidsmiljø burde ha en liten religionsviter slik jeg ser det, om ikke annet for å sprite opp diskusjonene i lunsjen.

Hadde jeg villet være lærer hadde det ikke vært noe problem, men det hadde jeg rett og slett ikke taklet.. all ære til dere lærere!! (og hatten av!)

Skrevet

Ungene i dag hadde hatt godt av å lært seg litt god, gammeldags Gudstro i skolen, av gudfryktige lærere.

Lær ungene de 10 bud og Fadervår. Lær dem om synd og tilgivelse, og å stå til rette for det gale de gjør mot andre.

Ingen lærer bort det de lærte før lengre. Veldig trist.

Skrevet

Hvis dette medfører riktighet er det svært alvorlig, religionsfrihet, ytringsfrihet, arbeidsmiljøloven, alt er på hennes side. Kristne får lov til å gå med kors, og jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke ateister skal respekteres like høyt. Forresten er elevene heldige som har en så høyt utdannet religionslærer. Kanskje perler for svin?

Skrevet

Riktig... Enig i det. Men det å være lærer er så mangt....

Jeg er utdannet vernepleier, med en del pedagogikk etterpå, og jobber med 1-4 elever av gangen, spesialundervisning, på videregående. Det er noe helt annet enn å ha tålmodighet med en hel klasse gærne unger, for der må jeg si jeg og tar av meg hatten!!!

Men takker for gode innspill om utdanningen, skal bringe de videre til min sønn.

Skrevet

I naturfagene vil man støte på temaer der vitenskapen står steilt mot kristendommen. Der er det viktig å ikke være feig. Man må påse at elevene forstår at tro er en ting, vitenskap noe annet. Jeg TROR ikke på evolusjonslæren...jeg vet den er sann.

Lærer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...