Gå til innhold

Apropos religion og respektløshet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men uansett så vil jo en lærer sitte inne med sin oppfattning. Læreren skal undervise objektivt ja. Men jeg syns nå ikke det er et overtramp å si hvilken tro du tilhører jeg da. (altså selvsagt uten å forherlige det synet en selv har) Jeg tenker som Tale at det kan være greit å vite hva læreren tror, sånn at elevene er klar over det, f.eks dersom læreren ikke klarer å være helt objektiv, og ubevisst prater bedre om sin tro enn de andre, i en sånn samnheng vil jo elevene nyte godt av å vite hvor læreren står, sånn at de i verste tilfelle kan ta det læreren sier med en klype salt.

Hi

Skrevet

Nei, dette er en helt ordinær ungdomskole.

HI

Skrevet

Men hva sier reglene da. Har man lov og si hva man mener, eller ikke?

HI

Skrevet

DU synes ikke det er en overtramp at en lærer skal si hvor han tilhører - Irrelevant. Reglene er slik.

Skrevet

Les innleggene da, HI.

Nei - du har ikke lov å uttrykke egne meninger - egen tro - mangel på tro eller noe annet en måtte mene.

Skrevet

Spurte litt lenger nede, hvordan er reglene egentlig? Finnes de på nettet sånn at jeg kan lese de?

Leste en skrev her i tråden at kristne lærere har lov å ha på seg kors- det er da et akkurat like stort overtramp?

Hi

Skrevet

joda, men nå mener jo missen her at reglene er på min venninnes side, så da lurte jeg på hva loven faktisk sier da vet du;)

Hi

Skrevet

Hensikten med innlegget er å få fram at innenfor disse fagene slår selve læreplanen benene under den kristne formålsparagrafen.

Skrevet

Lærere har lov å ha på seg f.eks. kors, davidstjerne og hijab, da er det f.... utrolig at en som ikke tror på dette tullet får ytre sin mening.

Skrevet

Hijab er vel respektløst uansett, både mot kvinnen og barna som blir utsatt for propaganda.

Skrevet

Mere respektløst og ikke svare på et normalt spørsmål syntes jeg.

Skrevet

...............skulle de liksom tvinge en troende til å fornekte sin gud, da?

Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men skal respekt bare gå den ene veien, HI????

Skrevet

Hei HI

Jeg har litt problemer med å tro på dette, da det er ganske langt fra slik retningslinjene for RLE-faget er, men jeg skal ta det seriøst.

- Det er ingen regler mot å svare på spørsmål hva angår eget livssyn. Som Tale sier, vil det nettopp gjøre at elevene lettere kan sile informasjon som læreren kommer med, Det er ikke uinteressant hverkan om læreren er ex-misjonær eller om hun er medl i Humanetisk forbund.

- Det er ikke skolen oppgave å fremme kristendommen.

- Nøytralitet er ikke mulig, og de som tror det lurer seg selv. Ofte går ikke-troende lettere i den fella at de tror at de er objektive. Likevel er det et mål som religionslærer at man skal tilstrebe objektivitet og likebehandling av ulike religioner og livssyn

- Jeg må også slenge på en kommentar til hun som mener at det er en sterk konflikt mellom kristendom og darwinisme. For noen er det det, men mange tror både på Gud og Darwin. Du har kanskje ikke lest så mye evolusjonsbiologi heller når du sier at du vet at det er sant? I og med at evolusjonslæren er en teori, mener jeg? (riktignok den beste vi har, men dog en teori)

Skrevet

Du kaster bort tiden din, holdkjeften. Sant som du skriver, men forståelsen tror jeg du skal lete lenge etter.

Skrevet

Selvfølgelig går respekten begge veier. Men respekt betyr ikke at man skal være holdningsløs.

Skrevet

Uansett så skapte Gud både apene og Darwin.

Visste dere forresten at Darwin forkastet teorien sin på dødsleiet?

Skrevet

Her tar du skammelig feil. Å kalle darwinismen en teori er "ut". Man kan absolutt ikke anse dette som teori. Det er det samme som å anse enhver annen vitenskaplig lære som teori.

Du har kanskje ikke lest bibelen så nøye, holdkjeften? I den står det at gud skapte verden på seks dager. Nå er det jo sånn at de kristne fritt kan velge hvilke avsnitt i bibelen de vil ta inn i sin tro, og hvilke de vil ekskludere. Jeg kjenner selvfølgelig til at en del kristne omfavner Darwin....etter min mening fordi de ikke har noe valg. Noe annet ville bli for latterlig....nesten på linje med jomfrufødsel.

Kom ikke her og kall evolusjonsLÆREN for en teori. Les leksa di!

Skrevet

Det er på ingen måte lov å forkynne i en skoletime. En ikke-religiøs religonslærer gir vel det beste utgangspunkt for en nøytral undervisning, som er helt i tråd med regelverket.

Rektoren, foreldrene, og de involverte ellers burde sette seg inn i det lovverket som setter rammene for RLE...

Skrevet

Darwin har i allefall blitt modernisert mange ganger siden Darwin levde. Akkurat som hos Freud er det ikke mye igjen av den teorien som engang var, mere et slags historiskverk.

Alle naturvitenskapligheter er pr.def en Teori. Kanskje du bør ta opp igjen skolebøkene.

Hilsen en som antydet at det som ble skrevet var perler for svin, nøff, nøff.

Skrevet

Sludder og vås. Hvor har du dette fra, din tulling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...