Gå til innhold

Jeg har hatt rett hele tiden=) Ang. babyer og mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke for tidlig å starte med grøt rundt 3 mnd! Er ikke farlig heller, så lenge man går sakte fram!

Venter man til 6 mnd risikerer man en baby som ikke vil ha noe annet enn pupp.

Og det tar lengere tid for babyen å venne seg til mat.

Er heller ikke påvist at man får raskere allergier mot ditt og datt hvis man f.eks begynner med kumelk ved 8 mndr istede for 12.

Og ikke av fisk, jordbær osv heller. Eneste man skal holde babyen helt borte fra er honning.

Min jente begynte med grøt da hun var 3 mnd. Ville plutselig ikke ta flaska hun fikk til kvelds, og det ble et leven uten like. Ungen var jo skrubbsulten..

Da hun var 5-6 mnd spiste hun brød alene. Bare gav henne en brødskive, også fikk hun gjøre som hun ville.

Nå har vi en matglad snart 1 åring, som spiser ALT utenom kaviar =P

Har aldri hatt noen form for problem med magen hennes. Bortsett fra da hun bare fikk mm og mme. Gikk ofte 9 dager mellom hver avføring. Begynte med 6 mndr grøt ved litt før 5 mnd, og dette ble MYYYE bedre.

Man skal ikke tro på alt det de A4 helsesøstrene sier! Har ingen tro på at KUN amming til 6 mnd er "lurt".

Men det er min mening=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jaggu godt at det bare en din mening, for du kan jo virkelig ingenting, og det å forsvare at du ga grøt fra 3 mnd med at det gikk bra og jo ikke var så farlig betyr fremdeles ikke at alle barn er like!

Sett slikt.

Skrevet

Hva som kunne gått galt med å gi grøt fra 3 mndistede for 4 da???

Svigermor som så et faktaprogram på TV om dette i forrige uke. Har kommet fram resultater i en forskning en eller annen plass.

Så forskere kan virkelig ingenting de heller da? Ok....

Mye rart forskere sier ja, men når de har tall, er det litt mer troverdig=)

Skrevet

Ingen barn er like...Noen har behov for mat før andre. Emma spiste masse grøt når hun var 4 mnd,fordi hun la lite på seg av mm og mme.

Skrevet

Hmm, rart det der. Vi begynte med grøt når mini var 6mnd, det gikk strålende. Sleit litt med grønnsaksmos fra glass, men ellers har han spist alt han har fått på første forsøk. Nå er han 2år og spiser alt (bortsett fra potet/grønnsaksmos).

Skrevet

Et klassiswk eksempel på: "Det gikk bra med meg så da er det det riktige å gjøre for andre også, og siden det gikk bra da jeg gjorde det er det ingen andre som får plager heller"

Hipp hurra sier jeg. Bra det gikk så bra i din situasjon. Men å si at du har rett pga det og at en ikke skal høre på helsesøstre er å gå litt for langt.

Skrevet

Ehhh, hadde du satt deg litt inn i utvikling av tarmene det første leveåret hadde også du sett at din mening virkelig ikke er noe å feste lit til.

Jeg har to gutter som har "fulgt programmet" og spist alderstilpasset mat, og vet du hva? De er kjempeglade i mat, og spiser alt. Til og med kaviar.

Jaja, så grundig feil kunne du ta.

Skrevet

klassiswk faktisk, ha ha ha.

KLASSISK....

Skrevet

Og du ... svigermor drakk vin både under graviditet og amming, og det gikk alldeles fint. Så da tror jeg vi bare driter i alle jormødre som påstår at det er skadelig!

Skrevet

Har sagt ikke finnes? Hvor sa jeg det?

Såklart skal man amme hvis man kan, er ikke det jeg sier. men det å introdusere for "ny" mat, er ikke så farlig som enkelte b**** skal ha det til. Amme, samtidig som man gir ny mat. Da får babyen antistoffer og det den trenger. Amming er alltid bra det. Har ikke sagt noe annet heller!

Men nå var jeg så uheldig at jeg kun hadde i underkant av 100 ml i puppene mine. Så hun var ikke mett av bare amming. Kan rett og slett ikke ungen bli underærnert pga at min kropp ikke vil følge med i svingene.

Skrevet

Og det gikk jo fint å røyke i svangerskapet tidligere også, så da synes jeg alle skal gjøre det, for det gikk jo bra med de fleste!

Skrevet

Vel, om det er din mening, så kan du heller ikke si "Jeg har hatt rett hele tiden".

Jeg skal MER enn gjerne ramse opp grunner til at man skal vente med fast føde, kumelk og hvorfor dette kan være farlig!

Kumelk: Hemmer opptak av jern i kroppen, innføres dette før 1 års alder når barnet drikker relativt mye melk og heller ikke så mye jernrik mat, kan det føre til jernmangel!

Fast føde: Tarmene til en 3 mnd gammel baby er IKKE ferdig utviklet nok til å takle fast føde. Det kan gå bra, men det kan gå kjempe gale også.

Ang morsmelk fram til barnet er 6 mnd er rett og slett fordi morsmelk ER det beste for barnet. Jo mer fast føde barnet spiser, jo minre morsmelk vil det ha.

Men altså, jeg har kjørt med jenta mi i bilen uten bilstol og belte og det har gått heeeelt fint. Så da har jeg rett i at det bare er tull å bruke bilstol.

Skrevet

Det er med fullamming frem til 6 mnd, er jo ikke noe helsesøstrene har funnet på, det er jo anbefalt fra helsedirektoratet og div. andre instanser. Jeg tror det er veldig lurt å fullamme frem til barnet er 6 mnd, det har jeg gjort med de to elste og har planer om å gjøre det med minstemann og. Jeg hadde aldri gitt grøt til en 3 mnd gammel baby, trodde ikke tarmene var utviklet nok til å ta imot fast føde når de bare er 3 mnd.

Skrevet

Synes ikke dere trenger å være så "kvasse" :)

Dette er hennes erfaring og hun føler det er rett,og om dere føler det er feil så kan dere si det på en fin måte.

Men det er min mening :)

Skrevet

Nå får dere rulle inn da. Alt det dere sier er pga forkningsresultater for lenge siden det også. Det at det kommer nye resultater etterhvert må man faktisk bare ta til seg.

Skrevet

Vel, lang ut med forskningen da! Er jo ikke verre enn å vise til en kilde da.

Og f.eks i mitt innlegg over her. Hva er det som nå er motbevist da?

Skrevet

"Er heller ikke påvist at man får " sa du

Det ER påvist at man KAN få... (gidder ikke avslutte setningen, du vet jo selv hva du har skrevet)

Jeg synes innlegg som dette blir litt, tja, dumme tror jeg at jeg vil si.

Vet du hvorfor? Det er faktisk ikke alle som har samme sortering på hva som er rett og ikke, det finnes mange som bruker disse sidene for å finne råd og tips. Og dersom noen uten den sorteringen på plass leser dette og tror det stemmer det du sier, har du tenkt over de mulige konsekvensene av det?

Direkte feilinformasjon synes jeg man skal holde seg unna, og jeg synes også at man bør være klar over anbefalingene (merk ANBEFALINGENE) man får i forbindelse med mat til barn. Deriblant fullamming til 6 mnd og amming til minst 1 år, helst til 2.

Skrevet

Beklager, men jeg stoler mer på Verdens helseorganisasjon enn på deg og et program mammaen din har sett på tv.

Er vel noe med å velge sine kilder med omhu også.

Skrevet

Er ikke kvass ... sier det bare som det er uten å dulle det inn.

hennes erfaring er at grøt før fire mnd går helt fint, min erfaring er at vin under svangerskapet går helt fint, så da burde vel begge deler være greit da?

Det var bare et eksempel som skulle vise at HIs argumentasjon faller på sin egen urimelighet.

Skrevet

Synes faktisk ikke man skal ta alt til seg jeg.

Hvis min helsesøster hadde fått "viljen" sin. Hadde jenta mi vært undervektig så det holder på 4 mndr kontrollen. For jeg skulle hvertfall ikke gi MME!! Jeg måtte prøve uten.. Jada, jeg prøvde uten, og jenta hang i puppen i 48 timer. Fikk nesten ikke dusja. Så når vi skulle begynne med flaske igjen på kvelden, var det blånekt. Hun skulle kose med puppen. Da så jeg faktisk ikke noen annen løsning på det, enn å begynne med grøt.

Da hun var 5 mnd, hadde hun forstoppelse. Begynte med 6 mndr grøt, og bæsjen ble normal, så jeg fortsatte med det.

Nå er hun 1 år om 13 dager, spiser nesten alt vi spiser.

Jeg liker ikke krydder, så samboeren min har aldri brukt å krydret maten før den har blitt lagd.

Har heller aldri sagt at det går bra med alle andre fordi jeg gjorde det. Dette er forskning, som jeg har vært ganske enig i hele tiden.

Nytter faen ikke skrive en dritt her inne... Flott med et forum for tips og erfaringer da dere....

Skrevet

Jeg vil gjerne ha kilder som bekrefter følgende av dine utsagn;

Det er ikke for tidlig å starte med grøt rundt 3 mnd!

Er ikke farlig heller, så lenge man går sakte fram!

Venter man til 6 mnd risikerer man en baby som ikke vil ha noe annet enn pupp.

Og det tar lengere tid for babyen å venne seg til mat.

Er heller ikke påvist at man får raskere allergier mot ditt og datt hvis man f.eks begynner med kumelk ved 8 mndr istede for 12.

Og ikke av fisk, jordbær osv heller. Eneste man skal holde babyen helt borte fra er honning.

(hva med rosiner til barn under 1 år?! ikke fått med deg det kanskje!?)

Skrevet

Men at du ikke har vett nok til å sortere vekk slikt som at barnet IKKE skal få nok mat, kontra å skulle begynne med fast føde ved 3 mnd er to veldig forskjellige ting!

At du har en bedriten dårlig helsesøster er selvfølgelig også kjipt.

Men du har ikke rett ang babyer og mat. Kort og greit.

Det funka for dere, du hadde vel faktisk slik du fremstiller det, ikke noe alternativ, men det betyr likevel ikke at du har rett!

Og man kan finne forskning til å understøtte en hvilken som helst påstand bare man leter lenge nok, man må være kildekritisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...