Gå til innhold

HOLDES OPPE: generelle råd for mme (del dine tips!)


blomstre

Anbefalte innlegg

Dette er en tråd som er ment å favne det meste om mme uten om hvordan man lager den (se egen tråd om dette). Ila flaskeperioden dukker det opp flere spørsmål og mye av det håper jeg vi etter hvert får ned svar på her!

 

Man kan finne info om mme og flaskemating på nett her:

 

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/kosthold/morsmelkserstatning_og_flaskemating

 

www.flaskeposten.org

 

http://www.mattilsynet.no/mat/ernaering/spesiell/morsmelkerstatning

 

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/

 

http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

 

Matportalen har også en tjeneste som heter spør en ekspert. Her har man mulighet til å stille spørsmål om bla spedbarnsmat: http://matportalen.no/kontaktskjema

 

Litt om mors følelser og nærhet til barnet når man flaskemater:

http://www.karolinska.se/upload/Till%20dig%20som%20inte%20ammar.pdf

 

OBS: vi tar i våre råd utgangspunkt i at vi har med friske, fullbårne barn og gjøre. Spesielle sykdommer og allergier vil ikke omfattes av denne tråden. Ta kontakt med helsestasjonen eller lege!

 

INSTRUKSER: For hvert nytt tema som du vil dele tips om så lager du et svar på dette hovedinnlegget. Vil du supplere med råd for et tema som noen allerede har lagt inn noe på så svarer man på dette konkrete temaet slik at ditt innlegg legger seg rett under dette. På den måten vil denne tråden forhåpentligvis bli oversikkelig...

 

Bli med og del dine beste tips. Hva har du selv funnet ut av som kan være nyttig for andre? La oss gjøre dette til den beste mme-tråden ever!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen på mme1, mme2 og mme3

 

Mme1 og mme2 er begge morsmelkerstatninger, mens mme3 er en tilskuddsblanding som skal brukes sammen med annen kost.

 

Mme1 er et fullverdig produkt. Det betyr at den inneholder alle vitaminer og mineraler som et lite barn trenger for å leve. Man trenger altså ikke bruke mme2. Det går fint an å bruke mme1 hele mme perioden. Dersom barnet er småspist på grøt/mme1 etter fylte 6 måneder kan det være et poeng å bruke mme2 for å få i seg nok jern. Dersom barnet spiser godt med industrifremkalt grøt og mme1 etter fylte 6 måneder trenger man ikke gå over til mme2.

 

Tilskuddsblanding har andre krav til sammensetning enn morsmelkerstatning. Morsmelkerstatning er en fullverdig ernæring som skal dekke alle barnets behov for næringsstoffer. Det gjør ikke mme3, som er en tilskuddsblanding og skal brukes sammen med annen kost. Mme3 er ment som et alternativ til kumelk fra 10 måneder når barnet spiser et variert kosthold. Mme3 inneholder de samme næringsstoffene som kumelk, men har mer jern og en bedre protein- og fettsyresammensetning tilpasset det voksende barnet.

 

For mer detaljerete forskjeller for de forskjellige merkene, sjekk www.flaskeposten.org, eller ta kontakt med den enkelte produsent (se kontaktifo i tråden ”riktig tilberedning av mme”).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drikkeklare morsmelkerstatningene er aseptisk tappet i pakning som er steril, lufttett, gasstett og ugjennomtrengelig for lys. Ubrutt pakning kan derfor oppbevares over tid uten at produktet forringes vesentlig, og erstatningen er holdbar uten konserveringsmidler. Åpnet bør disse pakningene oppbevares i kjøleskap og brukes innen et døgn. Holdbarhetsdatoen står på pakken.

 

Vær oppmerksom på at EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet mme til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret. Det norske mattilsynet har foreløpig ikke sluttet seg til denne anbefalingen.

 

Nan har alle sine mme som ferdigblandet (1, 2 og tilskudsblandingen 3). Småfolk har også ferdigblandet (1 og 2), men de finnes ikke i alle butikker.

 

Ferdigblandet mme kan være greit å ha stående som reserve, eller til å ha med på tur. Varmes opp i vannbad. Liker babyen å drikke den uten at den varmes opp er det heller ikke noe i veien for det. Bruker man utelukkende ferdigblandet mme så kan dette bli en dyr løsning over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drikkeklare morsmelkerstatningene er aseptisk tappet i pakning som er steril, lufttett, gasstett og ugjennomtrengelig for lys. Ubrutt pakning kan derfor oppbevares over tid uten at produktet forringes vesentlig, og erstatningen er holdbar uten konserveringsmidler. Åpnet bør disse pakningene oppbevares i kjøleskap og brukes innen et døgn. Holdbarhetsdatoen står på pakken.

 

Vær oppmerksom på at EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet mme til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret. Det norske mattilsynet har foreløpig ikke sluttet seg til denne anbefalingen.

 

Nan har alle sine mme som ferdigblandet (1, 2 og tilskudsblandingen 3). Småfolk har også ferdigblandet (1 og 2), men de finnes ikke i alle butikker.

 

Ferdigblandet mme kan være greit å ha stående som reserve, eller til å ha med på tur. Varmes opp i vannbad. Liker babyen å drikke den uten at den varmes opp er det heller ikke noe i veien for det. Bruker man utelukkende ferdigblandet mme så kan dette bli en dyr løsning over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tommelfingerregel de 6 første ukene er at babyen skal spise mellom 12 - 15 % av kroppsvekten sin i døgnet. En baby som veier 5 kg skal spise ca 750 ml i døgnet. De fleste av de minste spiser 7 - 8 ganger i døgnet. Hvis babyen spiser 8 ganger blir det ca 94 ml i hvert måltid om barnet spiser 15 % (Selv om det kan varierer mye fra måltid til måltid).

 

Formelen: (vekt * 0,15)/(antall måltider)

 

Vær obs på at dette kun er en tommelfingerregel. Det viktige er at barnet trives og legger på seg! Noen spiser lite og ofte andre spiser mye og sjeldent eller tom mye og ofte... Det man skal følge med på er at de ikke drikker mer enn 1 liter mme i døgnet over tid. Det er ingen fare om denne grensen overskrides av og til, men det bør ikke bli en vane. Dette fordi nyrene da kan få for stor belastning. Ved slike tilfeller er det viktig at man tar kontakt med helsestasjonen for å diskutere tiltak.

 

Se forøvrig hva helsedirektoratet sier om dette:

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1202111501.43

 

Etter hvert som babyen blir eldre og kosten erstattes mer og mer av fast føde så mister mange interessen for mme. Det er da viktig å ha fokus på kalk og jern i babyens kosthold. Normalt vil behovet være dekket av 2 porsjoner industrifremstilt grøt per dag.

 

Her kan du finne helsedirektoratets råd til 8mnd gammel baby:

http://matportalen.no/artikler/2007/3/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder

 

Hvis barnet ikke ammes, eller det har behov for annen melk enn morsmelk, anbefales det av helsedirektoratet å gi jernberiket morsmelkerstatning som drikkemelk og i grøt frem til barnet er 12 måneder. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle får mageproblemer av mme, så det er ikke nødvendig å sette i gang tiltak før du merker at det er et problem.

 

Smerter: Enkelte kan reagere på mme. Prøv da HA1 som er for de med ømfintlige mager. Melkeproteinet i denne er mer spaltet slik at den er lettere fordøyelig. Etter litt tid kan man prøve å gå tilbake til vanlig mme igjen.

 

Forstoppelse: På dette har apotekerforeningen gitt ut en kjekk brosjyre-

http://www.apotek.no/sw253.asp

 

Gulping: Mange får god effekt av å bytte mme merke. Husk å ha hyppige rape pauser. Å ha barnet litt mer oppreist mens man mater kan også være effektivt. Sliter man med at barnet svelger mye luft så finnes det forskjellig flasker som er utformet slik at dette skal forhindres (Dr. Brown f. eks). Har babyen redusert vektoppgang pga mye gulping bør man kontakte lege. Ellers er gulping blant flaskebarn ganske vanlig... (Det er bare å kjøpe inn gulpekluter!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel:

 

- Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet

- Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet

- 1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3

 

Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekke hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der. Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran

 

Se også om ernæring for flaskebarn på flaskeposten:

http://www.flaskeposten.org/index.php?Itemid=46&id=23&option=com_content&task=view

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov til å ha med seg væske gjennom sikkerhetskontrollen dersom væsken er for særlig næringsmessige behov, herunder barnemat. Passasjeren skal på oppfordring kunne bevise væskens ekthet (altså smake på den hvis du blir spurt om det). Dette gjelder både for inn- og utland.

 

Så varmt vann på termos og kaldt kokt vann på flaske til mme skal man kunne ha med seg. Jeg har ikke testet ut å ha med en kartong ferdigblandet. Ser for meg at det blir litt klønete dersom man må åpne pakningen for å smake… (fint om noen kan supplere på dette!).

 

PASS PÅ: Dersom du har med mme på flaske som du selv har laget til på forhånd så er det viktig å holde denne kald pga bakterievekst. Man får IKKE ha med kjøleelement gjennom sikkerhetskontrollen. Er man avhengig av medisiner som må holdes kalde så kan man få et unntak dersom man kan vise frem en erklæring fra lege. Meget mulig man også kan gjøre noe slikt for mme. Et triks kan være å bruke en flaske med frossent vann som element, for den kan man jo smake på (ikke testet ut)…

 

Det kan være greit å ha med litt mer mat enn man egentlig treger. Både mht eventuelle forsinkelser eller i tilfelle man ikke får bagasjen sin med resten av maten i når man er kommet frem.

 

God tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du spurte om noen kunne fortelle om sikkerhetskontroll på flyplass og ferdigblandet mme, og det kan jeg :-) Har reist med fly flere ganger i det siste med baby og mme. Har ikke vært noe problem. Legg kartongen(e) i de små plastpposene og så synlig i kurven som går gjennom røngtenmaskinen. Nå må jeg understeke at jeg bare har reist i nord-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Før jeg ble gravid jobbet jeg som sikkerhetskontrollør på en flyplass. Regelen er at passasjerer får med seg så mye barnemat/melk som de trenger på reisen. Det er foreldrene selv som beregner hvor mye det er (ta med i beregningen forsinkelser osv), men f.eks 3 liter på en tur som tar 30 min er nok litt i overkant mye ;-)

Du kan bli bedt om å smake på mme/vann. Dette gjelder ikke ferdigpakker som ikke er åpnet.

Dette er reglene for håndbagasjer, i innsjekket baggasje er det ingen begrensninger på flytende væske. Men vær obs på at du kan bli erstatningsansvarlig dersom du har noe i din koffert som lekker og ødelegger annen baggasje. Pakk derfor flytende væske forsvarlig!

 

Her kan du lese mer om regler for sikkerhetskontrollene på flyplasser:

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/nye_regler_for_hand_bagasje_pa_fly

 

og her:

 

http://www.luftfartstilsynet.no/security/article16032.ece#24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de ER lov med kjøleelement, ihvertfall til utpumpet morsmelk.

Så da regner jeg med det er lov hvis man trenger det til MME også. Det skal jeg sjekke ut nærmere.

 

Sakset fra Luftfartstilsynets sider:

 

"Morsmelk regnes som barnemat, og er derfor tilatt. Det er lov å ta med pumpe og eventelt ett kjøleelement for deg som reiser med spedbarn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert en del nyttige hjelpemidler der ute som gjør flasketilværelsen lettere. microsterilisator er allerede nevn under rengjøring, flaskekost like så. En god termos er vel et må ha. Ellers kom jeg over dette tipset på småtroll:

 

Et tips! :o) Det har kommet en vannkoker som holder vannet varmt på ønsket temperatur. Man kan velge mellom 40, 60, 80 eller 100ºC. Den heter Philips vannkoker HD4685.

 

Del dine tips du også!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne anbefale et digitalt termometer. Dette gjør det enkelt å sjekke at temperaturen på vannet (eventuelt melka) er riktig, uansett om dere skal blande i 40, 50-60 eller 70 grader. Kan brukes til mat også når den tid kommer. Kjøpte vår på Clas Ohlsson til en hundrelapp, kan jeg tenke meg. Kan brukes fra minus 50 til pluss 300 grader, og man kan velge mellom Fahrenheit og Celsius. Trengte aldri å bytte batteri i løpet av det året det var i bruk. Det ligger inni et beskyttelseshylster, så hvis man kun har det i vann, uten å legge det fra seg, kan man bare sette det på plass uten å rengjøre det hvergang. Ellers holder det å helle kokt vann fra vannkokeren over målerdelen. Supergreit for pappaer som kanskje ikke husker fra gang til gang hvor varmt 40 grader er! = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sy en liten fleecpose (evt strikk) som passer til tåteflasken. Når du skal ut fyller du nykokt vann i rett mengde på flasken, posen gjør at temperaturen synker sakte slik at når det er tid for mat etter 1-2 timer er det bare å helle i pulver og riste (gjelder nan som blandes i ved ca 40 grader).

 

Vi bruker Hipp, men plukket opp idéen av en bekjent som alltid hadde vann i passe temp til nan'en takket være posen. Hos oss brukes den utenpå termosen på lengre turer, og vannet er varmt i evigheter.

 

Også kjekk dersom en har barn som tar små pauser i måltidet, type 10-15 minutter, posen holder flasken varm til lille er klar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskeliste:

- ikke ha med mme som man har laget på forhånd hvis man ikke er sikker på at man greier å holde den avkjølt

- blandemetoden er trygg hvor som helst når som helst :-)

 

For nan som skal tillages ved 40 grader så har noen kanskje funnet frem til andre metoder?

 

Ferdigblandet på kartong er kjekt på tur, varmes på vannbad.

 

Del dine beste turtips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra Prinsessebaby:

 

Vi har brukt Nan hele tiden, og den blandes ved 40 grader. Det vi gjorde når vi var på tur, var å koke opp vann, og deretter avkjøle det slik at det holdt 45-50 grader før vi hadde det over på termos. Da er det bare å måle opp på flaska, helle oppi pulver, (på forhånd oppmålt pulver som vi har på sånne doseringsbokser...) riste - ferdig! Veldig greit å ikke være avhengig av å få varmet opp noen ting - kan gjøre klar melken hvor som helst og når som helst

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det farlig hvis man blander pulveret i for varmt vann, Jeg gjør alltid klar en melk som jeg har i kjøleskapet om natten og da koker jeg opp vann blander i pulveret og rett på kjøl, varmer i mikro når den skal brukes. Til vanlig blander jeg kokt vann og kaldt kokt vann så pulver, har aldri tatt tempen på vannet, men vet det er litt varmere enn kroppstemperatur(kjenner etter på håndleddet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...