Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #26 Skrevet 25. august 2009 Uff nå fikk jeg virkelig vondt i mammahjertet. Helt forferdelig at din datter skal få oppleve dette og barnehagen ikke har gjort mere med den når de var klar over problemet. Vet ikke hva jeg hadde gjort med den gutten om jeg visste hvem det hadde vært. Så like greit at jeg ikke fikk vite det da jeg ikke tror jeg hadde klart å beherske meg. Men hva med å ta bilder av blåmerket og ta kontakt med barnevernet etc? For dette er jo omsorgsvikt fra bhg sin side. Det skal ikke gå så langt at din datter skal behøve å bli gul og blå. uff håper dette får konsekvenser for gutten og bhg. stor klem til deg
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #27 Skrevet 25. august 2009 Hei! hvordan går det med dere i dag? har jenten din det bedre, hva sa legen? Har tenkt masse på dere...
kristanna Skrevet 25. august 2009 #28 Skrevet 25. august 2009 Herregud,grusomrt ta bilder og gjør alt du har fått beskjed om ovenfor. Hvordan går det i dag? har du snakket med bhg i dag?
AccidentalMum Skrevet 25. august 2009 #29 Skrevet 25. august 2009 Håper det har gått bra med dere i dag, mange gode tanker sendes!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #30 Skrevet 25. august 2009 kjære HI. dette er helt forferdelig og høre! jeg jobber selv i barnehage og må bare si: det er helt utrolig visst et annet barn har klart å påføre disse skadene. jeg hadde ikke trodd på det i det heletatt! ikke før det er bevist! altså mer en en person har sett at dette har skjedd. og i så tillfelle om det er noen som har sett det. hvorfor di ikke fikk stoppet det i tide!?!? det er desverre sån at barnehagen har taushetsplikt når det gjelder dette andre barnet, så du får nåkk ikke vite hvem som har gjort det. men visst det viser seg og vere et barn, så trenger dette barnet hjelp. det er INGEN barn som finner på og gjøre slikt av seg selv uten og har opplevd/sett hvordan det skal gjøres. så visst noe skal meldes til barneværnet så er det dette barnet som slår... du bør få deg et møte med styrer. ikke si noe til di som jobber på avdelingen. ta det rett vei, ellers kan det bli snakket på gangene. og det er ikke noe bra visst det er noen nye som ikke har handlet som di burde. di bør bli tatt på sengen av sp om hva som har skjedd. vis styreren bilde, og si hva som ble sagt til deg da du hentet. og hvem som sa det! (skriv gjerne ned om du tror du ikke kommer til og huske det...) det er ingenting som heter "jeg var ikke der, så jeg vet ikke" i en barnehage! det er alltid noen som SKAL vite! og du skal bli henvist til vedkommende om beskjeder ikke er gitt videre... det blir en vei og gå å få jenta di trygg i barnehage igjenn. om det er i denne barnehagen eller en annen... det er ivertfall seriøs omsorgssvikt som har fåregått her. og høres ut for meg som svært gyldig oppsigelsesgrunn! jeg ville aldrig ha vert denne ped.lederen som er sykemeldt, og som må komme tilbake og jobbe med noen som er så dorlig i sitt arbeide. som er et arbeide som er veldig viktig at du har hjertet og hodet på rette sted. jeg kan bare tenke meg visst dette hadde skjedd på min arbeidsplass(helt utenkelig egentlig) så hadde det fått STORE konsekvenser. det har veldig mye og si hvilken styrer det er. en styrer skal stå på foreldrene og barna sin side! jeg kjenner jeg aser meg litt opp her nå. det er så feil som det kan fåblitt dette her... jeg ønsker dere lykke til med og finne ut av dette her. håper alt ordner seg, og at barnehagen tar tak og skjerper seg! masse gode klemmer til jenta di=)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #31 Skrevet 25. august 2009 Hei. Det har skjedd mye i dag. Var først hos lege, som fikk sjekket henne. Og heldigvis er det bare "overfladiske" skader. Legen mente at det var snakk om klypemerker. Rundt 30 stk. I hovedsak på ryggen og overarmene. Noen merker på lår/legger også. Så har hun et stort blåmerke nederst på ryggen og han mente det kunne se hun som om hun hadde blitt slått med noe, ev. sparket Så hadde legen kontaktet helsestasjonen, så vi dro dit rette etter vi hadde vært hos legen. Hver barnehage har en helessøter knyttet til seg, så vi var såvidt og snakket med helsesøsteren som har vår barnehage. Hun skal først i møte i barnehagen og så ta det videre der i fra. Så ringte jeg ped.leder (som forøvrig ikke var syk, men hadde febersyke unger og måtte derfor holde seg vekke fra bhg. pga. svineinfluensa) Hun ble helt forferdet når jeg fortalte hva som hadde skjedd. Sentde henne bilder av jenta mi på epost (Legen tok foresten også bilder) Og da begynte hun å gråte. Hun kunne heller ikke forstå hvordan i allverden dette kunne ha skjedd uten at noen oppdaget det. Hun skulle kontakte lederen i bhg etter at hun pretet med oss. Etter en stund ringte hun meg opp igjen. Og hun skal da i møte med leder og den ansatte som hadde ansvaret i morgen. På torsdag (både jeg og mannen har heldigvis forståelsesfulle sjefer, så vi har fått fri) skal vi i møte med bhg. Da skal både ped. leder, bestyrer og også helsesøsteren vi var hos tidligere være der. Det skal også være møte med foreldrene til "bølla" men jeg vet ikke helt om det var samme møte, eller hvordan de har tenkt. Ped.leder sier vi må finne ut av akkurat hva som har skjedd, og hvordan det kunne skje. Og ikke minst vurdere veien videre. Hun sa det var mye å ta tak i, gutten, barnehagen, og ikke minst hvordan de skulle gripe an situasjonen til jenta mi. Hvordan sørge for at hun føler seg trygg. At hun får tilliten til barnehagen igjen. Jeg ble i mye bedre humør av å prate med ped.lederen. Som jeg sa tidligere er hun rett og slett en fantastisk dame. Hun er så handlekraftig, og jeg vet at hun oppriktig bryr seg om barna og hvordan de har det. Hun skulle også komme på besøk hjem til oss i morgen ettermiddag. Rett og slett fordi hun hadde så vondt av jenta mi, og fordi hun "måtte se godjenta" som hun sa. Nå i kveld fikk jeg telefon fra en gråtende dame. Det må være det mest fortvilede menneske jeg noengang har pratet med. Det viste seg å være tilkallingsvikaren som hadde hatt ansvar da det skjedde. Så jeg fikk forklart hva som hadde skjedd: Hun hadde vært alene igjen av de voksne på vår avdeling. Barna hadde vært ute. Og lekte rundt omkring på lekeplassen. Min jente, og en rekke andre barn drev lekte inni og rundt lekehytta. Plutselig kommer en jente (la oss kalle henne Mari- jeg kjenner godt denne jenta og foreldrene hennes, hun har liksom tatt seg av min datter litt etter at hun begynte i bhg.) fra storeavdelingen bort og sier at "Jeg tror xxx (min datter) er lei seg" De hadde da funnet min datter innerst i lekehytta, der satt hun krøket sammen under et bord og gråt, men ikke høyt, bare snufset, sånn at man ikke hørte henne ute. "Mari" Informerte videre om at "per" og "pål" (to gutter på storeavdelingen) Hadde vært slemme mot henne. Da den ansatte skulle løfte henne ut fra under bordet, da begynte hun å hylskrike. Hun tok henne med inn, og like etter kom jeg. Den ansatte har i dag snakket med de to guttene. som sier at "Hun ville ikke flytte seg når vi skulle leke, så da ble vi sinte" Så det er altså to gutter som har gått løs på henne. Og grunnen til at det ikke ble oppdaget er altså at hun ikke skreik (jeg syns det er litt rart da men) Hun ansatte som ringte meg var så bunnløst fortvilet. Gråt og gråt. Jeg måtte liksom trøste henne. Jeg var faktisk ganske forbanna i utgangspunktet, men nå vet jeg ikke helt. Syns synd på henne. Jobbet som vikar i en bhg. for mange mange mange år siden jeg og. Hadde noe sånt skjedd mens jeg hadde hatt ansvar, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Takk for mange svar. har ikke fått lest dem ennå, men skal gjøre det nå.
Emil & Røra Skrevet 25. august 2009 #32 Skrevet 25. august 2009 Så skrekkelig!!!! Nå håper jeg dere har fått dokumentert skadene og tatt kontakt med styrer i barnehagen. Veldig smart av dere å la jenta være hjemme nå. Hun trenger å bli trygg igjen og føle at voksne passer på henne. Hun kommer sikkert til å trenge en lang tilvenningsperiode igjen og å ha dere hos seg i barnehagen i begynnelsen. Da vil dere helt sikkert merke hvilket barn det er som har mishandlet henne på reaksjonene hennes. Dere kan jo også spørre henne når hun blir roligere. Dere må få en avtale med barnehagen på hvordan hun skal skånes mot detet barnet fremover (ikke være ute på samme tid /ikke være på samme avdeling/ ha en voksen som følger henen tett i en periode). Stakkars stakkars jente!!! Men: barn lever mer i nuet enn voksne og kommer seg mye lettere over ting enn vi gjør så lenge de har gode og støttende foreldre. Det har du vært i denne situasjonen!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #33 Skrevet 25. august 2009 Det er ikke mye som får meg til å få lyst til å slå både barn og voksne, men de guttungene skulle søren meg hatt en omgang selv så de fikk vite hva det handler om, og foreldrene deres skulle hatt seg en hver over nesa, for å ikke klare å oppdra barna sine godt nok til at de skjønner at "hun ville ikke flytte seg så vi ble sinte" IKKE er god nok grunn til å gyve løs på en liten toåring! Jeg ble så utrolig forbanna og lei meg av å lese dette innlegget. Hadde det vært datteren min hadde jeg laget helvete fra ende til annen. På den annen side må jeg jo si at det overnevnte er "umiddelbar sint reaksjon" og at du har håndtert dette flott, og jeg synes instanser rundt dere og barnehagen virker som om de virkelig tar dette alvorlig og følger opp dette på en god måte. Håper virkelig jenta di får tilbake tilliten til barnahgen og at gutten(e) får seg en skikkelig reprimande.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #34 Skrevet 25. august 2009 Det høres i alle fall ut som om ting blir tatt tak i fra flere hold, og det er godt å høre, midt oppe i all elendigheten.. Det var jo litt fint at denne vikaren ringte til deg selv, og jeg skjønner godt at hun er fortvilet. Likevel synes jeg det er viktig at man ikke bare sier at "ja ja, skjedd er skjedd" og "lar det gå" selv om de ansatte er hyggelige mennesker og viser at de er lei seg. Denne saken er i mine øyne så grov at det er viktig at den ikke forsvinner i unnskyldninger. Men må si det høres jo veldig bra ut at de skal ha et møte med guttens foreldre også, lurer på hvordan de kommer til å stille seg i saken. Noen foreldre går fullstendig i forsvarsposisjon så snart noen tar opp noe negativt ang. deres barn, og en så drøy sak må være vanskelig å svelge for foreldrene. Hvis gutten har ustabile/vanskelige/voldelige hjemmeforhold, håper jeg det blir avdekket nå, slik at det kanskje kan komme noe godt ut av saken ved at denne gutten får hjelp. Mest av alt krysser jeg fingrene for at jenta di greier å komme seg gjennom dette på en god måte. Med mye omtanke og kjærlighet er jeg sikker på at hun vil finne tryggheten igjen, også i barnehagen:) KjempeOK at du oppdaterer, håper du fortsetter med det!
Emil & Røra Skrevet 25. august 2009 #35 Skrevet 25. august 2009 Jeg skrev visst innlegg samtidig som deg HI . Hørtes ut som en flott barnehage tross allt. Og dere høres ut so flotte foreldre. Og jenta di - hun tror jeg det kommer til å gå bra med!! Barn er ofte annerledes enn vi tror sammen med andre. Jeg observerte ettåringen min uten at hun visste at jeg var der. En eldre gutt gjorde ett eller annet med henne. Hun så helt rolig ut,, men jeg oppdaget at en annen voksen reagerte og kjeftet på gutten. Da jeg gikk nærmere så jeg ansiktet til dattern min. Underleppen skalv og tårene trillet - og så hun som pleier å hyle som en stukken gris!!!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #36 Skrevet 25. august 2009 Stakkars dere! Fikk helt tårer i øynene nå.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #37 Skrevet 25. august 2009 veldig godt å høre at dere blir tatt seriøst og at ballen har begynt å rulle. Slike ting kan faktisk skje i en barnehage, barnehagepersonal (jeg jobber selv i barnehage) kan virkelig ikke få med seg alt som skjer med hvert enkelt barn til enhver tid, det er faktisk umulig når man ser på hvor mange barn det er pr voksen, samt alle de praktiske oppgavene vi har å gjøre hele forbanna tida.Så ikke vær så overraska over at de ikke oppdaga at noen var ekkel mot datteren din da det skjedde på en gjemt plass og de ikke hørte lyder. Logisk sett så er det veldig forståelig. MEN når det nå har skjedd er jeg veldig glad for at det ble tatt skikkelig i, at både lege, helsesøster, ped.leder, styrer, dere foreldre og foreldrene til disse guttene blir innkalt til et møte med en gang,for dette er virkelig ikke noe å bare glatte over, disse gutten gjorde et alvorlig overtramp (og kan tenke meg at ettersom de var to som var ekle, begynte de å påvirke hverandre desverre...)og det beste er at foreldrene får høre om det og ta skikkelig tak i det. Mange barn gjør forferdelige ting selv om de har verdens mest oppegående foreldre, så det å skylde på foreldrene er ikke bestandig rettferdig, barn gjør ting også av egen vilje... Dere må gå til det møte, fortell dem den hjerteskjærende historien til datteren deres (men ikke glem å si at hun ikke ville i barnehagen også før denne historien, kanskje er det et- to barn som har vært ekle mot henne helt siden oppstarten i høst??)si at dere vil at noen skal følge datteren deres med argusøyne for å finne ut hva det er som gjør henne så motvillig til å gå i barnehagen og at de som jobber på storbarnsavdelingen også vet om hva som har skjedd slik at også de holder øynene oppe og er mer overvåkne sor en ting er iallefall sikkert, og det er at det aldri aldri skal gjenta seg!! Lykke til videre og jeg håper at datteren deres en gang om ikke så alt for lenge vil glede seg til å gå i barnehagen igjen!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #38 Skrevet 25. august 2009 Da datteren min gikk i barnehage var det en gutt som var veldig utagerende og slo andre barn med leker og knyttnever. Vi fikk vite hvem det var.. Hadde noen slått meg på arbeidsplassen, men jeg ikke kunne redegjøre for hvem det var, så hadde vel arb.giver måtte oppgi hvem som mishandlet meg til mine omsorgspersoner?
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 25. august 2009 #39 Skrevet 25. august 2009 Dette er jo helt forferdelig! Føler med dere og håper det ordner seg for den lille jenta deres!
Verdens tøffeste mamma Skrevet 25. august 2009 #40 Skrevet 25. august 2009 Mammahjertet mitt blør.. For en fæl historie.. Ta bilder, ta kontakt me barnehagen. Få dem til å innse realiteten.. LItt slem??? Jeg hadde ikke sendt mitt barn dit igjen, men hva dere velger å gjøre får være opp til dere.. Ønsker dere lykke til! Håper det går bra med jenta di..
Gjest Skrevet 25. august 2009 #42 Skrevet 25. august 2009 Stakkars liten ( Håper det ordner seg for jenta deres, slik at hun kan elske bhg igjen :D Ser ut til at de ansatte tar dette på alvor, og det er bra. Selvom det ikke skulle skjedd i utgangspunktet, men er desverre fort gjort ( Uff, får vondt inni meg av jenta di
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #43 Skrevet 25. august 2009 Leste ikke de andre innleggene, men det jeg hadde gjort- ta det opp med styrer. Det er uakseptabel oppførsel av en større gutt, og ansatte i bhg har ansvaret for at de større ikke plager de minste. Jeg hadde blitt flyforbanna på de ansatte og krevd at det blir skjerpings eller anmeldelse.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #44 Skrevet 25. august 2009 Ja, DET hørtes jo særdeles betryggende ut du. Og her inne anbefaler man gud og hvermann å sette ungene inn i barnehage tidligst mulig ... Omsorgssvikt i hjemmet tar barnevernet seg av, men ting som skjer i barnehagen blir mellom de ansatte og ppt?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #45 Skrevet 25. august 2009 Stor klem til deg og jenta di HI. Håper hun får tilbake den tilliten hun hadde til bhg før. Det var skikkelig trist lesing. 30 klypemerker? Det er søren meg IKKe lite det. Stakkart lille lille jente. Så utrolig bra at det blir gjort noe nå. Håper alt blir bra snart.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #46 Skrevet 26. august 2009 Så utrolig bra at det blir tatt tak i dette!!!! Håper du oppdaterer oss på utviklingen også, møtet og hvordan foreldrene reagerer.. Nå skjer jo ting ihvertfall, bra!! Blir s å lei meg når barn har det vondt lykke til!!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 26. august 2009 #47 Skrevet 26. august 2009 Dytter denne opp, noen som lurte på hvordan det hadde gått. Innlegget fra Hi står lenger opp i tråden:-) Tenker på dere HI... håper alt ordner seg:-) Klem
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #48 Skrevet 26. august 2009 huff!!..stakkars liten og stakkars dere! har skumlest nedover og det høres heldigvis ut som dere har fått god hjelp:) jeg har selv jobbet i bhg og har flere ganger følt meg ekstremt usikker når jeg har blitt alene med mange barn i lengre perioder og tenkt på at ting som dette elle verre kan skje for man har ikke nødvendigvis full oversikt over 15 unger fra 1-5 når det i tillegg er henting og alle vill ha en liten hadet rapport. dette ble ofte tatt opp av assistentene der jeg jobbet men aldrig gjort noe med..skulle egentlig være to på jobb men det ble ofte tatt avspaseringer eller ikke valgt å sette in vikar om den ene senvakten var syk..spare penger... det er visst ikke noe lover på dette i følge bhg jeg jobbet i... i tillegg ble de assistenter som ikke klaget over lange tider alene med barna rost opp i skyene som gode arbeidstagere... så som en lite sidespor i tråden...må jeg si at dette er sikkert en fin bhg men mange barnehager kunne nok ungått slike situasjoner med å ha nok voksne på jobb!!! fint om sånne situasjoner blir rapportert for det er som oftest ikke den som er på jobb som ønsker å ha det sånn men de som sitter på kontor et sted..... flere som reagere på lite ansatte i bhg ved henting eller levering???
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #49 Skrevet 26. august 2009 Jeg gråt sist jeg leste dette og nå griner jeg igjen:( Jeg håper alt går bra videre, at datteren din får all den hjelpen hun trenger..dette er noe av det verste jeg har lest på dib. jeg blir kvalm innvendig..gruer meg ekstra til mine skal i bhg:( dette hører vel med til sjeldenhetene da..men likevel..
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 26. august 2009 #50 Skrevet 26. august 2009 Dette må du ta opp med leder i bhg straks. Ta bilder om nødvendig, og vis lederen. Jeg ville IKKE sendt ungen min tilbake dit før jeg fikk forsikring om at det var trygt. Barn er barn, men et barn skal ikke få lov til å skade et annet barn så mye. Barnehagen har taushetsplikt, det er riktig. Men de har også plikt til å sørge for et trygt miljø. Ring bhg i morgen etter du har vært hos legen. Ta en lang og alvorlig prat med de, dette er HELT uakseptabelt. Jeg har fortalt dette før, men når gutta mine begynte i bhg, var det en gutt der som var litt eldre. Han hadde ikke fått noe særlig språk enda, så han var fæl til å bite, klore og slå. Løsningen til bhg var å sette en voksen på ham hele tiden, så de kunne stoppe det med en gang. Jeg tror ikke det tok en uke engang, før det stoppet opp. Bare husk at de er begge barn, og denne gutten kan ha alvorlige problemer, uten at det unnskylder noe, men han er også et barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå