Emil & Røra Skrevet 11. august 2009 #27 Skrevet 11. august 2009 He he, jeg er psykolog. Har privatpraksis på kveldstid. Jeg er ikke så "lei" mennesker med puykiske problemer at jeg ikke klarer å påta meg en kveldsjobb =) Det er jo jobb det er snakk om! Foreldre ber fagpersoner om å jobbe kveldstid akkurat som om du sikkert heller ville kommet til en psykolog på kveldstid enn å måtte gå til nabokjerringa men angstproblemene. Man kan jo bare takke for tilbudet, men si at man ikke orker.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #28 Skrevet 11. august 2009 her lukter det uvitenhet laaaaaang vei! tror du virkelig ikke de i barnehage gjør mer enn å være "bare" omsorgsperson??
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #29 Skrevet 11. august 2009 Hm... Tror du overreagerer litt her nå. Tenk etter hvorfor man som foreldre ville ha spurt deg som barneveileder om å passe barnet sitt. Det er jo fordi foreldrene stoler på deg og vet at barnet trives sammen med deg og ser på deg som en trygg voksenperson.
giggsi Skrevet 11. august 2009 #30 Skrevet 11. august 2009 Kunne ikke falle meg inn å spørre noen i barnehagen om å passe jenta mi utenom nei. en spør heller ikke dama på Rema om å komme med melk etter stengetid.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #31 Skrevet 11. august 2009 Hjelpe meg altså. Så tverre enkelte er. Men pedagoger har vel fått podet inn at de ikke skal gjøre noe uten ekstra betalt.. Jeg forstår at man ikke vil ha jobben med seg hjem, men at noen skal ta seg nær av å bli spurt er jo bare teit. Det er jo bare å si beklager, det kan jeg ikke. På den andre siden stiller jeg med undrende til at den familien dette gjaldt ikke har et eneste menneske det stedet de bor som kan ta seg av et barn de timene et planlagt ks tar. Deres sosiale nettverk må være minimalt, og det er jo bekymringsverdig i seg selv. kanskje bra de spør noen i barnehagen da...så kan de jo følge litt ekstra med;) (For DET liker jo pedagoger...)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #32 Skrevet 11. august 2009 Hadde ikke kommet på selv i utgangspunktet, men i barnehagen der våre unger går har flere assistenter sagt at de er interesserte i å sitte barnevakt og oppgitt telefonnummer på lapp i barnehagen i tilfelle noen av foreldrene er interesserte. Og når jeg tenker meg om satt jeg barnevakt sammen med ei venninne da et av foreldreparene i barnehagen der hun jobbet (og jeg vikarierte en periode) giftet seg. Vi passet alle barna som var med i bryllupet noen timer mens de voksne spiste bryllupsmiddag. Vi syns det bare var hyggelig å bli spurt, og satte stor pris på de ekstra pengene (fikk veldig mye bedre betalt enn timelønna i barnehagen). Men det beste er jo selvfølgelig om det er en eller flere av assistentene som har sagt at de er interessert, så kan man heller spørre dem enn de man ikke vet om er interessert.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #33 Skrevet 11. august 2009 Jeg er bibliotekar og får aldri spørsmål om å komme hjem til folk med bokanbefalinger Samboeren min derimot, lege, får stadig spørsmål om han kan ta seg en tur på kveldstid/helger (utenom vaktordning) og ta en titt på både det ene og andre... Kommer vel an på hva folk har behov for da
___ Skrevet 11. august 2009 #34 Skrevet 11. august 2009 Det kan man godt gjøre. Min bestemor som var dårlig til bens hadde en slik avtale med en butikkansatt. Han handlet for henne to ganger i uka og tok mad seg varene hjem til henne etter jobb. Det var vel en fin løsning. Hun betalte ham selvfølgelig for jobben.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. august 2009 #35 Skrevet 11. august 2009 Hvis det var min eneste mulighet i forbindelse med fødsel eller alvorlig, akutt sykdom i nærmeste familie, ville jeg definitivt spurt noen i barnehagen om ingen andre kunne. Noen er nyinnflyttet, bor kanskje langt fra familie og har ikke rukket å skaffe seg et nettverk enda. Men en ansatt i barnehagen ville være aller siste utvei. Og å bli fornærmet over å bli spurt er jo bare teit, det går vel an å si nei?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #36 Skrevet 11. august 2009 Blir det ikke automatisk det hvis man ikke betaler arbeidsgiveravgift? Spiller ingen rolle altså, bare sånn jeg har oppfattet det
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #37 Skrevet 11. august 2009 Veldig så fornærmet noen av dere blir da, mindreverdighetskomplekser ute og går? Det at noen spør om du kan passe ungen deres, betyr ikke at de bare tror at det er det du duger til her i livet. Hvis for eksempel en enslig mor ikke har så stort kontaktnett, så synes jeg det er en kjempeidé å spørre noen fra barnehagen, siden de sannsynligvis kjenner barnet. Handler om å hjelpe, ingen som prøver å sette noen i bås. Diskusjonen blir selvfølgelig en helt annen hvis foreldrene utnytter noen ansatte, men det sier seg selv. Vet om noen som er avlaster for en unge h*n hadde i barnehagen. Perfekt løsning, ungen kjenner denne personen og foreldrene føler seg trygge.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #38 Skrevet 11. august 2009 det er ikke alltid foreldrenes oppfattning av hvem barnet går godt sammen med stemmer over ens med det som faktisk er riktig.. så om mor og far tror lille lars går best over ens med Lotta, så kansje det ikke er noe Lars på 2år syns noe om når lotta skal passe han alene i huse hans.. lotta og lars trenger ikke å være sammen mer enn 5-10min iløpet av en dag i barnehagen.. og da vil ikke lotta være en trygg voksen for lars, selv om det er hun som kommer best overens med dere i hente og leveringstiden..
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #39 Skrevet 11. august 2009 Det får vel være opp til de det gjelder? Har en venninne som har brukt barnehageassistenten som barnevakt. Hun trenger penger, og barnet har tillit til denne assistenten. Gjør det virkelig deg noe? Plager ikke meg, selv om jeg ikke har behøvet å gjøre det samme selv..
Gjest -<<- Skrevet 11. august 2009 #40 Skrevet 11. august 2009 Jeg har jobbet i barnehager, og synes det er helt uproblematisk. Man skal selvsagt tilby lønn, men jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke mennesker som allerede har et etablert tillitsforhold til barnet som barnevakt. Ikke forstår jeg hvorfor du kaller det "jobb" heller - lønnet barnepass for personer man er i kontakt med på profesjonell basis er selvsagt jobb.
Pengetreet Skrevet 11. august 2009 #41 Skrevet 11. august 2009 Dere som som synes dette er ok å spørre om. Er dere innstilt på å betale timelønn? Jeg har tidligere jobbet i barnehage og ble en gang spurt om å være barnevakt. Jeg takket pent nei da de ikke ville betale mer en halveparten av timelønna mi.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #42 Skrevet 11. august 2009 Jeg ville vel tenkt "minst vanlig timelønn", siden barnevakt gjerne er helg/kveld og burde betales bedre enn arbeid på dagtid.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #43 Skrevet 11. august 2009 Ranveig R : Barnehagepersonell jobber masse overtid! Det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om. Giggs: Jeg likte innlegget ditt! Og er veldig enig!
LivetErEnLek Skrevet 11. august 2009 #45 Skrevet 11. august 2009 Ser ikke problemet jeg da. Er selv pedagog med 13 års fartstid innen barnehage, hus, mann og tre egne barn og har ved flere anledninger passet barn fra barnehagen. Det har vært for familier med lite nettverk rundt seg som har trengt hjelp når det har vært spesielle ting som bryllup, julebord, reising med jobb, fødsel osv. Jeg har ikke passet barn på fast basis, for fast lønn, men vet om flere som har gjort det av mine unge assistentvikarer da disse ofte er studenter og trenger litt ekstra penger. Jeg har null problem å skille mellom det å være pedagogisk leder i barnehagen og det å stille opp for folk utenom arbeidstid. Jeg har i utgangspunktet ikke taushetsplikt i forhold til det som skjer når jeg har passet disse ungene privat, men ting glir lett over i hverandre, så jeg overholder taushetsplikten også her.
Anne:-D Skrevet 11. august 2009 #46 Skrevet 11. august 2009 Jeg jobbet i barnehage da jeg var yngre. Tror jeg hadde syntes det var helt greit å bli spurt om å være barnevakt av og til så lenge jeg fikk greit betalt for det. Hadde andre ekstrajobber innimellom så hadde sikkert orket å være barnevakt også. Nå som jeg er eldre og ikke fullt så energisk, og dessuten har barn selv, hadde jeg nok takket pent nei (men likevel ikke blitt fornærmet fordi noen spurte)
___ Skrevet 11. august 2009 #47 Skrevet 11. august 2009 Det er fullt mulig å betale barnepass hvitt uten å gjøre det for inviklet. Du trenger ikke betale arbeidsgiveravgift for pass av barn. Hvis den som passer barnet får utbetalt under 4000,- i året trenger du heller ikke sende inn lønns og trekk opgave i januar eller trekke skatt. Ta en prat med skattekontret så forklarer de enkelt hvor dere får riktig sjema og hva dere skal gjøre.
Norwegian by injection Skrevet 11. august 2009 #48 Skrevet 11. august 2009 Jeg hadde en SFO-lærling passe ungene mine en hel helg hjemme hos meg, gikk fint det.
___ Skrevet 11. august 2009 #49 Skrevet 11. august 2009 Ser du sån på det er det ingen du kan bruke som barnvakt, ikke foreldrene dine heller. Du vet jo ikke hvordan de oppfører seg når du ikke er der.
Ranveig R Skrevet 11. august 2009 #50 Skrevet 11. august 2009 Dei to åra eg jobba i bhg hadde eg lite overtid. Dvs eit par gongar blei foreldre hindra i å kome til stengetid, blei ein halvtime då. Og så var det nokre personalmøter, men ein får jo då sjølvsagt avspasere i ettertid. Kanskje det er din barnehage som er underbemanna dersom du må jobbe så veldig mykje overtid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå