Gå til innhold

Svineinfluensa og tamiflu her i gården....

Anbefalte innlegg

Skrevet

dritt kjerringer hehehehehheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slapp av, Malena26, jeg følger ikke bevisst med på hva du gjør og skriver, men jeg har ikke klart å unngå å legge merke til innleggene dine;-)

selvsagt er jeg også redd for ting, men prøver å unngå å "hause" meg opp for ting jeg ikke får gjort noe med.orker ikke bruke energi på å engste meg for at jeg kan bli smittet av ditt og datt, for det tror jeg hvertfall senker immunforsvaret mitt ytterligere!!!

ha en fortsatt fin dag!

Skrevet

Til den syke!

Var hos legen i dag å spurte samtidig om svine influensaen! hun sa vi som er så langt på vei er ikke i fare sonen! vi kan bli en del anpusten pga plassen å lungene! å hun så de tar ks hvis de tror det er noe risk for deg eller babyen! Men det er stor fare i 1 og 2 trimester pga da er det lett å miste hvis man får det! Så du har ikke noe å frykte!

Hvordan går det med deg nå da? blitt bedre!!! lykke til!

Skrevet

Har vært inni et tøft døgn. Helt utslått og stigende feber. Ny runde på legevakta i mores, som konstaterte økt infeksjonsverdier (kan være begynnende lungebet.) så skal følges opp i morgen igjen.

Så leser jeg I DAG at de har gått ut med hvor lite de egentlig vet om tamiflu til gravide og at ekspertene er tvilsomme til bruken. Men at man hele veien tenker mors beste.

Men jeg er inni min 37. uke og begynner nå og lurer på å kreve hastesnitt hvis jeg skal fortsette dette. Føler det er litt russisk rullett og blir fortvilet...Tenk om det skader en ferdig baby der inne. Det er jo helt tullete. Da er det bedre å forløse babyen.

MEN så er jeg usikker på om det er det du skriver over her, kun de på 1. og 2. trim. (det står det likevel ikke noe om i det de har gått ut med i dag)

Uansett, veldig mye usikkerhet her nå. Jeg har tatt to piller til nå og vil ikke ta noen flere før jeg får et klarere svar fra legen...han skal rneg tilbake (men i bunn og grunn tror jeg desverre ikke han vet nok om det heller, ei heler føden...mye vage svar og det er fortvilende...)

Skrevet

Skjønner godt du blir fortvilet. Dette er jo egentlig ikke din jobb, men har du vært i kontakt med folkehesestituttet? Kan de hjelpe? Antar legen sjekker med både fylkeslege og andre siden han skal ringe tilbake? Og ja, jeg synes absolutt de bør vurdere keisersnitt (ikke hastesnitt, det er noe annet :) hvis de ikke kan klargjøre for konsekvensene.

Skrevet

Folkehelseinstituttet skulle det stå... :)

Skrevet

Dette stod forresten på sidene deres. Ser de henviser videre til lege, men hvis du sier at han ikke har peiling?

Helsedirektoratet har opprettet publikumstelefon for henvendelser om Ny influensa A(H1N1). I publikumstelefonen får du svar på generelle spørsmål, som for eksempel hvordan sykdommen smitter og hvordan du kan beskytte deg mot smitte, og øvrig informasjon og fakta om pandemien. Har du spørsmål vedrørende egen helse må du snakke med fastlegen din eller legevakten. Publikumstelefonen har telefonnummer 815 55 015 og er åpen hverdager fra kl 10:00-18:00. Tjenesten koster 59 øre i oppstart og 31 øre per minutt.

Skrevet

''Det er jo bare en type influensa, som ikke er farlig for vanlig friske (og gravide) folk, kun for svake/syke mennesker! ''

Verynice:o) - det stemmer ikke helt. Det som skiller denne influensaen fra "vanlig" influensa, er nettopp at den KAN være farlig for andre grupper enn vanlig influensa. Det er økt fare for komplikasjoner for gravide, dessverre.

Når det er sagt: De aller, aller fleste vil oppleve svineinfluensaen som en normal influensa, også gravide. Men siden det er en liten risiko for komplikasjoner, skal gravide med influensasymptomer gå til legen og behandling skal startes.

Skrevet

Ja, synes det var god ide å ringe den telefonen. Ellers så er det kanskje best om du går å legger deg godt under dyna og forsøker å sove litt. Få din kjære til å vekke deg innimellom for å sjekke temp, drikke vann og om du føler deg bedre eller mye værre.

Så er det sikkert fornuftig å følge legen sitt råd. Legen sjekker helt sikkert dette godt opp for deg. Ta opp det med KS når legen ringer tilbake og be om at dere kan ha løpende kontakt. Legen og evt. fødeavdelingen jo de som kan gi de beste rådene i denne situasjonen.

Spør om det f.eks vil hjelpe å spise mye frukt som er rik på C-vitamin og lignende. Klarer du ikke å slappe av, anbefaler jeg å ta dyna med på sofaen og sett på en film. Kroppen trenger hvile nå, og vet ikke om man blir så mye klokere av å sitte og lese alt mulig på nett:-)

Fortsatt god bedring!!!

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hei Malena26. Jeg ser du har dårlig språk her inne og derfor regner jeg med at du har misforstått artikkelen i dagbladet også.

I artikkelen står det at sønner til gravide under hongkongsyken hadde lavere iq enn andre barn som hadde lav iq andre år.

Og advarselen var ikke for norge men for UK.

Det står ingenting at svineinfluensa gir hjerneskade. Hvis du har så dårlig språkforståelse så bør du slutte å lese aviser+ skrive her inne. Jeg tror du har skremt mange unødig her nå.

Skrevet

Hei du ! jeg vet dessverre ikke mere enn det legen sa til meg jeg! men kan jo være hu ikke vet alt om dette da! Jeg hadde pressa til jeg hadde fått ks hvis jeg var deg! lykke til!

Skrevet

Tro meg, har hatt en heftig diskusjon med legen min i dag.

Men det er ikke bare bare å ta ks heller;

- Legge meg i narkose, åpne meg opp når jeg har infeksjoner og feber er ingen god ide. Det medfølger risiko med vanlig keisersnitt og nå har jeg en kropp full av virus/infeksjon - vil det ikke være til hjelp.

- Jeg kan glemme å være sammen med den lille (den VELDIG dyrbare stunden) de første par tre dagene pga smittefare. Den lille er ikke smittet i magen - så høyst sansynelig tar de ut en frisk baby.

- Amming kan bli et problem eller opphøre som følge av punktet over, heller ikke spesielt heldig.

Så her må det veies for eller mot. Så lenge jeg kan leve med sykdommen og ser en viss forbedring, må jeg ha is i magen på at dette går bra! Men jeg er spent på det neste døgnet - føler det blir litt avgjørende mtp om infeksjonsverdier har steget eller sunket.

Så lenge feberen er under kontroll blir ikke den lille preget i magen,

Alle organer er ferdig, nå er det kun fett som kommer på de neste 2-3 ukene. Jeg kjenner at formen er stigende nå (tamifluen virker antagelig). Men er mer usikker på lungekapasiteten og følger med den utover kvelden, worst case blir antibiotika hvis infeks.verdier øker.

Jeg drikker litervis med vann og får i meg litt mat. Livet i magen er helt normalt og det hjelper meg masse...

Skrevet

Vil bare ønske deg god bedring, å si at jeg tror dette kommer til å gå fint. Ta paracet jevnlig for å holder tempen nede, drikk masse vann, bruk evt laken om du er varm, prøv og sov. Om du er surklete i brystet hjelper vann også for å gjøre dette tynnere, å sitt lett oppe, ikke ligg helt flatt, Lett sittende gir bedre ventilasjon av lungene, evt ligg på siden:) Dette kan være med påå forbygge en evt lungebet:))

Masse lykke til, dette fikser du hilsen en sykepleier:)

Skrevet

God bedring!! Hold oss oppdatert da dette er et tema som tydligvis opptar mange. Godt å få høre om erfaringer fra en som åpenbart er oppegående og som kan videreformidle sin historie på en fin måte.

Skrevet

Malena, jeg finner ingen sted at hun høygravide britiske kvinnen som ble overført til Sverige er død. Kan jeg spørre hvor du har dette fra? Hvis det er sant så er det veldig trist, men jeg finner det som sagt ingen steder.

Skrevet

Lykke lykke til dette klarer du ! kan de ikke ta ks med lokal bedøvelse?

Jeg anner ikke,har aldri tatt ks men tenkte at kanskje det går? men som du sier du må jo se hva som er best!

Skrevet

Det går bra!! FHI har ikke gått ut med de samme advarselene som f.eks de har gjort i Storbritannia, det er vi jo alle enige om. Hysteri og engstelse VET man jo at ikke er bra for fosteret, tenk litt på det heller. Hadde det vært en reell fare for livet til mamma eller bebisen hadde de nok tatt affære ved første kontakt. Det beste vi kan gjøre forebyggende er å holde oss i god form og spise sunt, holde pulsen nede og immunforsvaret oppe:-D

Kjære millere: God bedring! Slapp av og vit at det er mange som tenker på dere. Jeg ville ikke bekymret meg for tamifluen, bebisen din er helt fiks ferdig og venter bare på å bli litt tykkere og komme ut og møte dere:-)

Skrevet

Henter fram denne tråden og håper å finne ut hvordan det går med millere... Håper alt har ordnet seg til det beste for dere begge! Har fulgt med på tråden, men ikke skrevet noe! Har krysset fingrene for dere!

Skrevet

Tusen takk =) ikke lett å få med seg alt her..

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk det ,med damen her? Frisk og fin håper jeg ?

Skrevet

forstår ikke at dere må være så dust mot hverandre... dere er da voksne mennesker og kan oppføre dere skikkelig.

Skrevet

Så frisk som det går ann nå som det er igjen en uke av svangerskapet. Baby har det strålende (litt for bra har jeg en misstanke om...;)), stadig velstandsdylt fra magen i allefall.... Selv er jeg frisk som en fisk, hadde strålende blodprosent ved måling tidligere i uka, blodtrykket var også perfekt og hjerteslag til babys like så....Bærer 18 kg på magen hvor av ca. 4kg visstnok skal være babyen, så i det hele tatt er det ingen av oss som lider noen nød.

Vi har mao. klart oss veldig bra til tross for svineinfluensa og tamiflu:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...