Gå til innhold

Svineinfluensa og tamiflu her i gården....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo bare en type influensa, som ikke er farlig for vanlig friske (og gravide) folk, kun for svake/syke mennesker! Når det er "vanlige" influensatider dør det mange mennesker da også..

Media har hauset det opp, og de som har sunn fornuft, slapper helt av og vet at det går bra!:-)

sånn tenker jeg:-)

God bedring Millere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det var voldsomt...baby hjerneskadet og kanskje dør og "det vil nok ikke gå bra".

Klart jeg er bekymret for babys. På legevakten var det jeg som spurte mest om babys. De kunne bare opplyse om at tamifluen ikke hadde vist uheldig effekt på foster og at alternativet kanskje er verre (det og få veldig høy feber og bli veldig redusert)

Jeg slo meg ikke til ro med dette og sjekket nettet for tamifluvaksine og gravide - der sto det det samme som legen hadde sagt.

OG så ringte jeg føden...Jordmor der sa at jeg måtte kjører på med tamiflu, det var det eneste rette. At muligens baby ble litt roligere av min feber, men hun sa ikke noe mer enn dette.

Og så tenker jeg; HVIS babyen er i livsfare, ville de ikke forløst den nå? Babys er jo ferdig og høyst levedyktig i en alder av uke 37.

Men jeg skal følge med, spesielt mtp feberen, og kommer ikke til å nøle med å ringe om jeg bare blir værre. Jeg var ifl legen ikke syk nok til å legges inn, og det til tross for at jeg måtte ligge på legevakta.

Hva tabloidaviser som VG, DB ol skriver kan jeg ikke lese slavisk. De skriver det som selger,...Kanskje er det noe i det, men ikke så mye som noen skal ha det til...

Skrevet

uff ja. Takk for at du roet meg ned. Jeg er livredd for det der,siden jeg skal ha keisersnitt,ville det vært helt forferlig og få det der og. Men som du sier ,så lenge man har fått medisin og har ikke fått høy feber så går det sikkert bra. Lykke til videre :) Håper at du kommer deg fort og at alt står bra med babyen. Klem :)))))

Skrevet

Til malena26: du bør lese hele artikkelen i dagbladet, eller la den være. Det er skremselspropaganda. gå heller inn på pandemi.no og les der at det er større sjangs for å få komplikasjoner som gravid, men at for de aller fleste så er det ufarlig som for andre. Og det med hjerneskader er ikke bevist, og det er heller ikke det de sier. De skriver at noen gutter som ble født av gravide smittet av hong kong influensaen utviklet en lavere IQ, men at det ikke er bevist at dette var en ren konsekvens av influensaen, men kunne ha andre årsaker, som eksempelvis medisinene kvinnene tok på den tiden. Ang at kvinner bør holde seg inne, handler om at jordmødre fra den britiske jordmorforeningen ber britiske gravide om å holde seg unna folksomme mengder... Jeg blir så forbanna på mediene som driver med skremselspropaganda og ødelegger mye av gleden ved å være gravid.

Skrevet

Tro nok du gjør veldig rett i å følge det siste du skriver der millere:) Dessuten gjør du alt du kan for å bli frisk og bedre kan det ikke bli. Hva vg, dagblad, se og hør og hysteriske damer på bim skriver får være deres sak. Media trenger å selge de, derfor finner de noe sjokkerende å skrive om hver eneste dag.

Og husk at gravide er alltid en risikogruppe fordi vi er i den forholdsvis sårbare situasjonen vi er. Som oftest går det bra, man hører om skrekkeksempler nettop fordi de er unntakene!! Man får aldri hele konteksten.

Som sagt; ja man skal ta dette på alvor, men også bruke skjønn her.

Skrevet

Litt sprøtt at hun som var syk måtte "roe ned" hun som ikke var det...........

Skrevet

jeg er jo bare livredd og få dette ,siden jeg skal under kniv . Jeg blir jo svak etterpå og,så trenger jeg dette i tillegg. Ikke noe annet og frykte for.

Skrevet

ja faktisk ,det er noe med det at jeg skal under en operasjon og blir veldig svak etterpå ,men det er ikke sikkert hun skal det og dere andre her som er . derfor :()

Skrevet

enkelte har vel bare litt korte antenner..

Skrevet

Å.. god bedring til deg!! Så kjedelig å få dette rett før terminen. Håper du ikke blir dårlig lenge og at du kommer deg raskt nok i form til fødsel.

Du blir iallefall godt tatt vare på av lege, det er bra.

Nå får du slappe godt av, drikke mye og hvile. Ta vare på deg selv og lille.

Skrevet

stakkars de som ikke forstår ka det betyr og gå under kniv.

Skrevet

God bedring! Kommer nok til å gå veldig bra skal du se:-)

Jeg forstår godt at folk er bekymrede, men vi som har kommet til 3. trimester er på en måte heldige ved at de kan ta ungen ut hvis det skulle være behov for det i tillegg til at ungen er ferdig utviklet slik at f.eks tamiflu ikke påvirker fostret.

Årsaken til at gravide er i risikogruppen er at lungekapasiteten vår er noe redusert fordi fostret ligger å presser på lungene. Dette kan derfor medføre at vi lettere kan få lungebetennelse enn andre. Så man må bare være obs på at man ikke får vondt i brystet, pustebesvær og føler seg mye dårligere for da må man kontakte lege igjen omgående. Da vil man få antibiotika for å kurere dette:-)

Generelt sett tror jeg det er fornuftig å forsøke og unngå det ved å følge veiledninger gitt fra myndighetene. Vil jo tro at det beste er å holde seg frisk og rask:-) Kan jo være greit å holde seg unna store folkemengder, familie og venner som har vært syke, selv om man må finne en balanse. Blir vanskelig å leve helt isolert.

Angående oppslaget i Dagbladet, så fant jeg den engelske artiklen de sansynligvis har forsøkt å kopiere og ikke tatt med seg alle fakta fra. Det som stod var at gutter født mellom juli til oktober i 1970 hadde noe lavere iq. Mødrene var altså gravide i 1. trimester når influensan var på toppen og de sansynligvis ble smittet. Det man ikke vet er om det er influensan som har gjort det, medisinene de brukte på den tiden var skadelig for foster i 1. trimester siden det er da hjernen utvikles eller om det er andre tilfeldige årsaker. Så blir provosert at Dagbladet når de lager slike saker ut fra noe som man egentlig ikke har noe grunnlag for å si.

Generelt sett så synes jeg ikke det er noen vits å diskutere om sykdommen er oppblåst eller ikke. Synes media skulle lagt mer vekt på at de som blir syke og som ikke er i risikogruppene tar sykdommen alvorlig og unngår å smitte andre. Dette er for å vise hensyn til de som er i risikogruppene og som muligens kan få større problemer enn andre.

Det jeg blir provosert av er å lese om er slike som tar bussen hjem etter å vært og testet seg for svineinfluensa, drar på konsert selv om de er syke, ikke bruker munnbind når de skal til legen selv om det står at de skal gjøre det osv. Det synes jeg er hensynsløst og skaper mye bekymringer for sånne som oss. Hadde folk tatt forhåndsregler så kunne vi kanskje ha vært spart de store utbruddene før vaksinen var på plass.

Skrevet

MALENA26:

Gå inn på pandemi.no og les der istedet for vg og dagbladet.. :)

Skrevet

God bedring!

Går nok bra dette skal du se!

Klem! :-)

Skrevet

God bedring, så får vi krysse fingre og tær at det går bra med både deg og fosteret.

Bamseklem fra meg

Skrevet

Kan legge til det som stod i dagbladet, at det var ikke så mange som hadde fått lavere IQ. Var noe sånt som at 11 % var vanlig, men blant de som hadde mødre som hadde influensaen var det ca 12-13%...så ikke den altfor store forskjellen. Og dette var Hong Kong influensaen, og som håper sier, en vet ikke hva som gjorde det, kan ha vært medisinene, eller at de ikke fikk rette medisiner som virket osv... så tror ikke du skal bekymre deg for den lille i magen. Om det hadde vært risiko for foster hadde de nok tatt KS.

Jeg er sikker på at dette vil gå helt fint, du er i gode hender med både tamiflu og gode råd fra lege og JM.

Skrevet

God bedring til deg!

Regner med du får godt med oppfølging og at helsepersonellet rundt deg vet mer om disse tingene enn hva enkelte her inne på BIM synes å gjøre. Nå er det jo veldig mye fokus på akkurat denne infeksjonen så jeg vil tro de som jobber med det er godt oppdaterte og setter din og barnets helse absolutt høyest.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Blir litt rar når jeg ser folk skriver ting som kan skremme andre! hun som er syk kommer til å bli frisk som bare det! nå som hun har tatt medisinen sin!

Å beklager men tror ikke det hjelper mye at du er redd for det å kommer med alt farlig som har skjedd med en annen kvinne, det er nok mange gravide som vil få det, å kanskje det blir deg mille26.å beklager men tror de fleste dritter i at du skal "under kniven". Synes du gikk alt for langt med det du har skrevet!

lykke til du som er syk! det kommer til å gå bra med barnet å deg:`)

Skrevet

mente marlena 26 ikke mille! men du burde virkelig skjerpe deg!

Skrevet

Enig!! Godt det ikke bare var jeg som reagerte på de syke skriveriene til Malena26. Det er helt utrolig hvor "kort" det går an å bli....

Skrevet

oi, dette ble en laaaang og merkelig tråd!!

god bedring til deg, millere;-) er så mye overhysteri, så det er godt du er reflektert og oppegående;-)

i motsetning til deg, malena26:

som andre sier:hva er det du driver med???

skjønner at du er en smule nevrotisk person da du de siste mnd har skrevet endel innlegg på ks-debatten om hvor redd du er, gruer deg, redd for svineinnfluensaen osv...men i en tråd som blir startet av en som er smittet av noe som høyst sannsynlig går veldig bra, er det vel normalt å gi noen gode ord, og klemmer, framfor å pøse på med negativ info(med lite hold i forøvrig)...

jeg skal også ta ks, og går i tillegg på sterke,

immunsupressive medisiner, så jeg er vel mindre rustet for denne influensaen enn deg!!

men hva skal jeg gjøre?

hvertfall ikke lese meg fram til mest mulig i tabloidene, og nesten ikke tørre å gå ut.

ble veldig engasjert her nå merker jeg;-)

Skrevet

ser at du ikke har noe annet enn og følge med på hva folk gjør. Stakkars deg som har så frittidsproblemer

og du liksom gruer deg til ingeting du,og er ikke redd for noe. stakkars deg

Skrevet

jeg gidder ikke angasjere meg her med kyllingene og hønsegården deres.

Skrevet

og bortsatt fra det ,så har jeg bet om unnskylding til Miller ,så forstår ikke dere her at dere skal krangle med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...