Gå til innhold

Til oss gravide som faktisk legger på oss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting som er interessant er hvor mye man veide før man ble gravid.

Og hvor høy man er?

Slik at man ser stigningen. Ikke bare antall kilo. En "normal" kropp som veier 70 kg og en "slank" kropp som veier 55 kg vil vel naturlig nok ha forskjellig stigning i kg?

Søkte opp dette. Ta en titt her: http://mammanett.no/Graviditet/vekt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

161 høy

veide 52 nå 56,5 i 13 uken

Skrevet

Syns ikke det er noe galt i å legge på seg, men det er sannelig ikke noe galt i å ikke legge på seg særlig mye heller...!! Jeg blir lei, av de som, "blir lei" av oss som ikke legger på seg....!!

åååååååå, hvorfor skal VI ikke få lov til å skrive det...

Skrevet

Synes IKKE det var noe galt med tråden din HI.

T5ror heller at de som blir støtt har litt mye hormoner, elelr har lyst på en diskusjon.

Det er utrolig flott å kunne lese litt om at det er naturlig å legge på seg også. Så er det jo en liten positiv oppmuntring for oss som faktisk legger på oss :)

Må si at jeg følte meg som ei dundre når jeg leste at folk ikke la på seg, og at mange gikki ned i vekt.

Mye grunner nok litt i misunnelse- jeg har jo ikke lyst på flrer kilo enn det jeg strengt tatt trenger, men sånn er det bare :)

Uansett: man trenger vel ikke å bli irritert for alt mulig?

Dette innlegget var jo kun ment som støtte, forståelse og hjelp til oss som faktisk øker i vekt.

Synes det er flott at det er tråder av begge sjangre her.

Hilsen en av de som føler det flaut å nevnve vekta si i disse jeg har ikke lagt på meg trådene.

Skrevet

Mye skriveleif her, går litt fort i svingene :P

Skrevet

spent mamma, jeg likte innlegget ditt. uansett liten eller stor vektoppgang!!

Skrevet

takk for informasjonen Spent mamma.

Jeg er helt enig med deg om at de fleste trådene omkring vekt her inne har stort sett dreid seg om hvor lite man har gått opp, eller hvor mye man har gått ned.

Derfor har jeg etterhvert droppet å lese disse, da jeg mener de gir et feilaktig bilde av hvordan de fleste av oss opplever vektforandringer i svangerskapet.

Her øker iallefall vekten jevnt og trutt:-) Og gutten i magen er aktiv og sparker i alle retninger!

Skrevet

Godt noen av dere likte innlegget mitt da :) Blir alltid noen sure miner...

Skrevet

lagt på meg 9,5 kg allerede nå i uke 24, men likevel. Fin tråd ;)

Skrevet

Jeg gikk opp 10 kg til uke 13!

Har gjort det samme to ganger før, total vektøkning har vært 16 kg ved forrige svangerskapene. Man trenger litt å gå på når man ammer!

Skrevet

Synes denne vekttabellen er fin !

Jeg har gått opp drøyt 8 kg og runder 25 uker på fredag. Synes selv dette er litt mye - det har ikke bare lagt seg rundt magen, for å si det sånn. Heldigvis tror jeg vektøktningen har stagnert litt nå.

Må ta med at jeg var relativt slank i utgangspunktet. 54.5 kg og 167 cm høy.

Synes det er fint å se at økningen uansett er nær normalen, og at det er flere som allerede har lagt på seg en del. Er ganske opptatt av trening, vekt osv, og takler ikke helt å se meg selv "ese" ut. Må vel bare godta at det er slik nå, og satse på å jobbe hardt for å komme tilbake til utgangspunktet etter fødselen.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Jeg er helt enig i det FiolaBomBomBom skriver, om startvekt og høyde!

Jeg låg på meg 20 kg i sist svangerskap, og det høres kanskje mye ut for enkelte.. men jeg tror jeg trengte disse ekstra kiloene :) Noe av vekten var baby og morkake, noe var vann og noe var fett! Og de ekstra kiloene forsvant med ammingen. Da jeg var høygravid viste vekten min 74 kg.

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg ikke har lagt meg opp noen mening om opp/nedgang i vekt under svangerskapet... og om dette er normalt/mindre normalt... eneste jeg synes er dumt er hvis personer "prøver" å slanke seg bevisst under svangerskapet... fordi jeg personlig ikke synes dette virker bra for fosteret...

Selv har jeg lagt på meg en del allerede :) er 23 + 3 i dag og merker at formene er blitt tydeligere! men jeg kan ikke si annet enn at jeg elsker det :) fra jeg var 14 har jeg slitt med anoreksi og bulimi og alltid sett på vektøkning som skummelt og nedverdigende... jeg var altfor tynn før, uten former eller selvtillit...

Graviditeten har gitt meg en real boost på selvtilliten! Jeg elsker å være rugemaskin for den nydelige gutten i magen min, og gleder meg masse til han ser dagens lys for første gang! Jeg vokser og legger på meg... jeg har fått pupper, lår og hofter... og for første gang i mitt liv føler jeg meg nydelig og i livet :)

Og det håper jeg alle dere andre her inne gjør også :) om dere går ned, opp eller blir stående stille på vekten :) så lenge den lille vokser og trives i magen har det ingenting å si :D

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg ikke har lagt meg opp noen mening om opp/nedgang i vekt under svangerskapet... og om dette er normalt/mindre normalt... eneste jeg synes er dumt er hvis personer "prøver" å slanke seg bevisst under svangerskapet... fordi jeg personlig ikke synes dette virker bra for fosteret...

Selv har jeg lagt på meg en del allerede :) er 23 + 3 i dag og merker at formene er blitt tydeligere! men jeg kan ikke si annet enn at jeg elsker det :) fra jeg var 14 har jeg slitt med anoreksi og bulimi og alltid sett på vektøkning som skummelt og nedverdigende... jeg var altfor tynn før, uten former eller selvtillit...

Graviditeten har gitt meg en real boost på selvtilliten! Jeg elsker å være rugemaskin for den nydelige gutten i magen min, og gleder meg masse til han ser dagens lys for første gang! Jeg vokser og legger på meg... jeg har fått pupper, lår og hofter... og for første gang i mitt liv føler jeg meg nydelig og i livet :)

Og det håper jeg alle dere andre her inne gjør også :) om dere går ned, opp eller blir stående stille på vekten :) så lenge den lille vokser og trives i magen har det ingenting å si :D

Skrevet

jeg satte også pris på å se denne tabellen - jeg er nemlig gravid i Korea, og gjett om legen her kritiserer vektoppgangen min! hohoho...og jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor, for i uke 24 hadde jeg gått opp 7 kilo ca, og det må jo være lov? ;-) men neida, ikke iflg koreanske vekttabeller ;-)

så takk for opplysningen om at jeg er helt gjennomsnittlig :D i hvert fall for NORDMENN! :)

Skrevet

Det hørtes masete ut! Asiatere legger jo aldri på seg... Vet ikke helt hvorfor det er sånn, men de er alle så små hele livet igjennom...

Skrevet

Jeg var av de som nesten ikke la på meg forje svangerskap. La på med 4 5 kilo. Kastet opp nesten alt jeg spiste i 9 mnd og hadde et grusomt svangerskap. Denne gangen har jeg allerede lagt på meg 6 kg (uker 23) og er i storform. Synes det er litt dumt at du ser på det som skryt å ikke legge på seg. Det er jo grusomt å være så syk og man trenger vel litt sympati

Skrevet

Jeg synes jeg har lagt på meg mye, og ble veldig glad for at jeg var innen gjennomsnittet :-). Dette var en oppmuntringstråd for min del!

Skrevet

Jeg er enig i at det er hyggelig for dem som bekymrer seg for å gå opp i vekt. Men vil igrunnen tro at de som ikke går noe særlig opp i vekt er mer bekymret, det er jo tross alt det som er unormalt.

Jeg var på utallige ultralyd for blodgjennomstrømminger i navlestrenger og vekstkontroll o.l sist. og la alltid lagt under normalen på SF skalaen og fikk bekymrede kommentarer fra leger og sykepleiere om at jeg måtte ta hensyn til barnet å spise mer.

Denne gangen smiler jordmor og sier at jeg går flott og normalt opp i vekt. Og det kjennes mye mye bedre ut.

Synes det er merkelig at det blir omtalt som skryt viss man svarer at man går unormalt lite opp i vekt. Det er vel ikke noe status over det? (må legge til at jeg aldri har åpnet noen sånne vekttråder da, så jeg vet jo ikke akkurat hverdan disse damene har formulert seg)

Skrevet

ÅÅÅ, for en super fin tråd=) E i uke 26 nu, å har lakt på meg 9kg. Forige svangerskap gikk æ opp 24kg, å klarte bare å gå ne 12 av di kg før æ ble gravid igjen, så hadde litt problema me meg sjøl me den vektoppgangen denna gangen, men etter denna tråden får æ jo til å slappe av, å ikke tenke så mye på d=)

Tusen takk=)

Skrevet

Hvis man spiser normalt sunt og er i normal aktivitet, er det man legger på seg i svangeskapet NORMALT for en selv!

Jeg jobber som personlig trener og jobber mye med gravide og de som nettopp har vært det.

Jeg kan med hånden på hjertet si at "normalen" har meget stort spenn! Jeg er en av de som folk irriterer seg over, la på meg 7-8 kg med forrige og var strandklar etter tre mnd. Mens en kunde jeg har har tre uker igjen og har lagt på seg svimlende 35 kg! Hun trener masse og spiser "riktig".

Man er bare forskjellig!!

Skrevet

Da jeg gikk gravid med min første, la jeg på meg 28 kilo. Og jeg veide bare 54 før jeg ble gravid, hehe:)

Med andremann er jeg faktisk ikke helt sikker hvor mye det ble, for jordmoren sa hun ikke fokuserte så mye på vekten, og jeg ble ikke veid så ofte. Det ble vel et par kilo mindre enn første gangen, men godt over 20 kilo.

Nå med tredjemann håper jeg jo at jeg kan begrense vektoppgangen noe, bl.a fordi jeg lett får bekkenplager, men merker jo allerede at jeg er fryktelig mye sulten, og blir kvalm hvis jeg ikke spiser ofte.

Innrømmer gjerne at jeg bare MÅ ha McDonald's av og til, en boks sjokoladepudding for meg selv, en ekstra middag e.l.

I brosjyrene står det at gravide kun trenger en halv brødskive og et glass melk ekstra om dagen, og all ære til de som fungerer med det, men jeg tror jeg hadde vært en fryktelig gretten gravid dersom jeg ikke fikk spise meg mett.

Vet at mange av kiloene er "min egen skyld", men jeg velger å kose meg mest mulig, kiloene forsvinner igjen uansett:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Dytter denne.. Trøstende lesning for oss som legger på oss ;)

Skrevet

Jeg er 32 +1 nå og var på kontroll hos legen i dag. Den dumme vekta ;-) viste 95,8 kg! Jeg har altså lagt på meg 15,2 kilo til nå. Synes det er litt drøyt,- men jeg har vel meg selv å takke,- spiser nok for mye og beveger meg for lite. Men når det er sagt, så føler jeg ikke at det er noen kjempekrise. Jeg planlegger amming og hyppige trilleturer og satser på at det tar knekken på ekstrakiloene etter fødselen. :-)

Håpet nå er at jeg ikke skal legge på meg mer enn 20 kilo innen fødselen, men det skal kanskje holde hard i dette tempoet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...