Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Begynner å se meg mektig mettet av disse vekttrådene. Det er som oftest enten bare "skryt" eller bortforklaringer, eller hvor mye man har tatt av osv. Vi som faktisk legger på oss det vi skal, begynner å lure på om vi viker fra normalen. Men til alle dere medsøstre som også har lagt på dere...her er en liten pekepin på at det faktisk er bra. En jordmor på foredrag sa faktisk at alt mellom 8-24 kg er normalt. Så ingen har grunn til å skamme seg. Håper ingen som sliter med å legge på seg føler seg truffet! Vi er alle forskjellig. Er bare så lei av dem som hele tiden skryyyter og måå fortelle hvor lite de legger på seg. Fant denne: Ca Vektøkning i svangerskapet Uke 5 - 2,3 kg Uke 7 - 2,6 kg Uke 10 - 3 kg Uke 13 - 3,5 kg Uke 15 - 4 kg Uke 17 - 5,6 kg Uke 20 - 6,2 kg Uke 23 - 7,2 kg Uke 25 - 8,2 kg Uke 27 - 9,3 kg Uke 30 - 10,3 kg Uke 33 - 11,3 kg Uke 35 - 12,2 kg Uke 37 - 13 kg Uke 40 - 14 kg
veldig fødeklar Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Takk! La på meg nesten 40kg med nr1, med nr 2 ble det knappe 20kg. Er 15+6 og har ikke vert på vekta på ei stund... men burde vel kanskje ta en tur... men det har vel egentlig ikke så mye å si.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 dette var en god lesning for min del. Puh...trodde jeg hadde eksplodert i vekta etter å ha lest de andre trådene.. Men nå var jeg jo nesten innenfor normalen:)!
Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2009 Det var dette jeg ville oppnå med tråden. Godt å ha noe betryggende å lese og forholde seg til . Ble veldig fornøyd selv da jeg fant listen og måtte dele den med dere.
babyklar er lykkelig :) Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 hei:) vil bare si at jeg ikke har kommentert min vektoppgang på noen vekttråder.. jeg er i mitt tredje svangerskap, og går opp mye hver gang. Men ikke i begynnelsen.. når jeg kommer over 5 måneder begynner jeg derimot å stige i vekt ganske radig.. så er veldig individuelt.. skal jeg se på hvordan man bør stige i vekt er jeg jo unormal hele svangerskapet, både i begynnelsen og slutten.. er dette med vekt så viktig da? di som syns dette er veldig interessant må jo få lov til det, også får vi som har nok med å følge med oss selv gjøre det ønsker uansett alle lykke til og at vi får friske fine babyer
Kongeørna Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Men i alle dager... Jeg har trodd at vekttråder var for alle, slik at vi kunne se at det å legge på seg lite er like vanlig og normalt som å legge på seg mer/mye. Har slett ikke følt at jeg har skrytt av det, men kanskje heller latt være å skrive meg på fordi jeg har følt en slags "mobbing" i ettertid. Det er slett ikke sånn at jeg "sliter" med å legge på meg, men jeg er en stor dame i utgangspunktet, og har av forskjellige grunner ikke lagt på meg mer enn 8 og 9 kilo i mine forrige svangerskap. Denne gangen har jeg gått ned, og er nå snart på startvekten igjen. Det er riktig og normalt FOR MEG: Synes det er synd at noen holdes utenfor "det normal" fordi andre kan bli misunnelige. For at alt mellom 8-24 kilo skal være normalt, må man faktisk forvente at noen ikke har lagt på seg noe særlig før de kommer til tredje trimester. Men de 8 kiloene kommer fort nok allikevel. Og vi representerer også det normale!
Kongeørna Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Sorry, men har lest innlegget ditt en gang til, og kjenner at jeg koker. Hvor er rausheten, og medsøsterligheten, mener du virkelig at de som har lagt på seg lite ikke skal skrive det??? Blir det et riktig bilde av gjennomsnittet da? Synes det er synd hvis den ekle tonen fra anonymeforum skal komme inn her på 2.tri. Disse ned de som har gått opp mindre enn meg selv, liksom?
Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2009 Les det en gang til... Har ikke disset noen, bare muntrer opp de som faktisk legger på seg. Hvem er det som kommer med ekkel tone sier du? hmmm....det er jo alltid noen som må vri og vrenge. Trist...
Kongeørna Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Dette faller på sin egen urimelighet! Jeg verken skryyyyyter eller måå fortelle hvor lite jeg legger på meg, men forteller hvis jeg blir spurt. NEttopp fordi JEG OGSÅ representerer det vanlige.
bompibomp Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 Jeg synes det var godt å se denne linken - sist gang la jeg på meg 30 (!) kg, og følte meg helt uttafor når "alle" andre la på seg nada.... Denne gangen har ikke vekta gått sånn opp på meg ennå -- men kanskje kommer det. Og når "normalen" i andre innlegg/ info settes til ca 10 kg for hele svangerskapet ... ja det er vi mange som ramler utenfor normalen.. Jeg tolker dette innlegget slik at det er like "normalt" å legge på seg, som å ikke gjøre det.. Men jeg vet selv at det nærmest kan føles som et tabu og si at man har lagt på seg.. det er jo i seg selv ikke noe som så mange trakter etter. Og når "alle" andre ikke gjør det... så ja... Jeg satte ihvertfall pris på dette innlegget
Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. august 2009 Kjære deg...ro deg ned. Det er da ingen som har hengt deg ut. Så hvorfor reager du på denne måten? Ingen har sagt at DU skryter eller vet hva du har lagt på deg. Er du ute etter å krangle eller?
Kongeørna Skrevet 2. august 2009 #13 Skrevet 2. august 2009 Slett ikke, men er ute etter at det skal være stuerent - begge deler! Både mye og lite. Det kan ikke bli sånn at det ikke er lov å fortelle at man har gått ned. Synes at hovedinnlegget ditt var lite reflektert. I min verden bør ALLE kunne skrive sin vektoppgang enten det er opp eller ned, nettopp fordi at vi alle er med på å lage gjennomsnittet på 12,5 kilo. Det er de færreste som slanker seg i et svangerskap - til det er vi for opplyste. Men de aller fleste av oss legger vekt på å spise hakket sunnere enn ellers, og kanskje gjør vi og en ekstrainnsats for å holde oss i form. Noen, som jeg, fikk problemer med stoffskiftet da jeg ble gravid, kvalm, og raste ned 8 kilo. Ikke noe problem, jeg har enda tre ganger 8 kilo til å ta av. Ungen vokser og er frisk. Men - det er heller ikke unormalt! Synes vi bør ha rom for forskjellighet, og glede oss over at det faktidk er et stort spenn på oss mennesker. Vedder på at vi alle kjenner noen som har gått opp 30 kilo på en graviditet og er slanke igjen et år etterpå. Tror også at vi alle vet om noen som har gått opp 8-10 kilo, og sliter som et helvete for å få de av igjen etter fødselen. Vi er forskjellige! Leste den forrige vekttråden her, som jeg selv ikek har skrevet meg på, og kunne ikke se en eneste som skrøt. Tvert i mot synes jeg den tråden representerte fra a til å! Derfor skjønte jeg ikke hvorfor du skrev som du gjorde.
Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. august 2009 Dette var en tråd for folk som har lagt på seg og ikke føler at de passer inn under de som har lagt på seg lite. Selvfølgelig er vi forskjellige. Og vi som legger på oss er ikke de som gladelig skriver inn vekten for alle andre her. Skulle jeg skrevet ett innlegg for alle her, kunne jeg like godt skrevet en særoppgave om vektoppgang på flere sider. Det jeg mener om at folk skryter er at folk setter smiletegn når de bare har lagt på seg 1,5 - 3 kg når de er i uke f.eks 23. Det får vi andre som har lagt på oss det dobbelte nærmest panikk og lurer på hvordan dette skal ende. DU av alle som la på deg mye sist kjenner vel følelsen? Og har man mye å bære på fra før anbefales det å ikke legge på seg mye, så gratulerer til deg. Det er jo kjempeflott at du ikke har lagt på deg mye nå. For det første forstår jeg ikke hvorfor du klikker og for det andre, jeg har ikke nevnt den forrige vekttråden. Men som du ser så finnes det maange av de trådene her. Syns du bruker deg selv som hakkematen her, og jeg fatter ikke hvorfor. Det har jo ingenting med deg å gjøre. Du har jo en real forklaring på vekten din. Diskusjonen er avsluttet.
Mummimamma 09+12 Skrevet 2. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. august 2009 Beklager, ser nå at du ikke la på deg mye sist. Men vi har vel alle lest såpass at vi vet hva som er "normalen" for de forskjellige vektklassene.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Jeg kunne godt skrevet 20 kg med smiletegn jeg, for det er pga at jeg er gravid! Jeg kan ikke skryte på meg å gått opp så mye, men det er jo så forskjellig hvorfor noen legger på seg også, så skjønner ikke hvorfor dette er noe å ta på vei for.. Noen får mer vann i kroppen, noen får mer fett på kroppen. Noen får ikke det. Vær fornøyd uansett folkens!!
Kongeørna Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Ja, herregud! Og om 100 år er allting glemt, som min kjære mor alltid sier! I andre enden av disse x kiloene venter et nytt lite menneske, som både vi og resten av verden skal bli kjent med. Spennende, er det. Og ingen bryr seg om kiloene mamman til Mullah Krekar eller Jens Stoltenberg la på seg i svangerkapet! (Hmmm, hvor tung var egentlig Maria da hun vaglet seg opp i en stall? Dessuten har jeg aldri trodd på Josef sin uskyld, men DET er en heeeeelt annen historie) (og den ble ikke glemt etter 100 år heller...)
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 3. august 2009 #20 Skrevet 3. august 2009 Åh....så godt å se at jeg følger sjemaet hehe ;-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. august 2009 #21 Skrevet 3. august 2009 Jøssenavn, her var det mye hormoner ute på tur! Jeg synes det var fint med en sånn oversikt jeg, selv om jeg ikke har lagt på meg på langt nær det som er typisk i forhold til tabellen. Men jeg blir da ikke sur for det...! Jeg har aldri giddi å satt meg opp på noen av vekttrådene nettopp fordi det er bare de som legger på seg lite som skriver, og da sitter alle andre igjen med en følelse av å ha blitt alt for store. Og det er lite hyggelig. Derfor er det oppfriskende med en tråd som viser det mer normale gjennomsnitt. Det er jo akkurat som "når lærte barnet ditt..."-trådene, der sier jo alle at de sto på et bein fra de var 4 mnd og sang nasjonalsangen fra de var 8 mnd. Samme greia igjen, og "normalen" sitter igjen med en følelse av at de har treige barn. Fint og opplysende innlegg HI! :-)
lille frø, mor til to Skrevet 3. august 2009 #22 Skrevet 3. august 2009 En fin tråd til oss som legger på oss. Har også lagt merke til at i vekttrådene så går de aller fleste svært lite opp eller helst ned. Har nesten trodd det var noe unormalt med meg, Noe som ikke er tilfeldig. Ser at noen her inne er blitt usakelig "sure". De har i såfall glemt å lese overskriften på tråden.
Mammamø! Skrevet 3. august 2009 #23 Skrevet 3. august 2009 Jeg synes også det var et kjempefint innlegg fra HI. Ble glad, jeg, for hver gang det er en vekttråd, har folk lagt på seg veldig lite, gått ned. Sikkert ikke bevisst skryting, men jeg har opplevd det litt sånn, iom at jeg har lagt på meg ganske mye. Er i uke 26 og har lagt på meg 11 kg. Det skal sies at jeg har et litt anstrengt forhold til vekt, mat og slanking i utgangspunktet, og har bare blitt deppa av å lese trådene der det virker som om det bare er meg som legger på meg nevneverdig. Så takk for fin tråd!
Snow78 Skrevet 3. august 2009 #24 Skrevet 3. august 2009 Jeg er ikke aktiv inne på vekttrådene, men legger inn en kommentar i ny og ne for å kommentere min egen vektoppgang. Faktisk så bryr jeg meg overhode ingenting hvorvidt andre legger på seg eller går ned i vekt. Det som betyr for meg er at jeg har en sunn og god vektoppgang, så får de andre styre som de selv vil. Men jeg kan skjønne at mange kan la seg påvirke i negativforstand av de vektrådene som finnes på forumet. Samtidig er det godt å se ut i fra HI om at jeg ikke er helt på jordet hva vektøktning angår... føler at jeg har rast en del opp de siste to ukene. Starter på uke 23 i morgen og har lagt på meg 8 kg. La på meg 3 kg i de 21 første svangerskapsukene og lagt på meg 5 kg de siste to ukene
Maja08-gravid med nummer 4 :o) Skrevet 3. august 2009 #25 Skrevet 3. august 2009 Takk, jeg synes også at det var delig med denne tråden. Har følt meg litt utenfor på de andre vekttrådene da jeg også i mine to tidligere svangerskap har lagt på meg ca 25 kg begge gangene. Denne gangen er jeg 27 uker på vei og har nå lagt på meg litt over 15 tror jeg. Med andre ord virker det som det går mot i hvert fall 20 denne gangen også. Men, det er helt greit at noen legger på seg mindre, vi er faktisk forskjellige der. Og som bidleba skrev lenger her oppe: for henne er det normalt å legge på seg lite, mens for meg er det normalt å legge på meg rundt 25.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå