Gå til innhold

Er dette seksuelt misbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksuelt misbruk er jo et ganske sterkt uttrykk å bruke da. Men et overtramp vil jeg nok definitivt definere det som. Du satte din grense som han ikke overholdt. Så at du føler deg utsatt for et overgrep er ikke noe underlig i det hele tatt.

Håper du klarer å legge disse episodene bak deg. Det er jo en ganske mild form for overgrep da han ikke har vist noen stor seksuell interesse. Men skjønner godt at det har vært ubehagelig for deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

Jeg forstår at mange ser på mine innlegg som provoserende. Jeg mente virkelig ikke å såre deg HI, men jeg forsøkte bare å få frem en annen side av saken. Du har etterhvert utbrodert situasjonen gjennom innleggene dine, og jeg forstår godt at du sliter med dette. Jeg mente definitivt ikke å undergrave dine følelser her, og oppfatter du at jeg har gjort det, så beklager jeg det på det sterkeste.

Du spurte i overskriften om vi syntes dette var seksuelt misbruk. Jeg syntes ikke at det du skrev i det første innlegget ditt var det jeg ville definere soms seksuelt misbruk. Tenkte kanskje at dersom du fikk høre mit syn på saken så ville det kanskje gjøre godt å høre at det kanskje ikke var ment som seksuelt fra din bestefar. MEN, jeg har også skrevet at det er du som har opplevd situasjonen, og at det bare er du som vet hvordan dette føltes.

Jeg er helt klar på at man skal ta barns følelser på alvor, og at desom et barn utrykker at de synes noe er ekkelt og ser på det som seksuelt misbruk så skal man ta det opp med den det gjelder. Og det at du HI uttrykket at det var ekkelt at han kilte deg, skulle han absolutt ha respektert og han skulle ha stopet med en gang, men det trenger likevel ikke å bety at din bestefar er seksuell misbruker.

Det er et vanskelig tema dette, og man kan fremstå som provoserende hvis man ikke balanserer nok på den tynne linjen. Det jeg forsøkte å få frem var at man skal være forsiktig å bruke begrepet seksuelt misbruk fordi det er så ekstremt alvorlig å anklages for det.

Du har min fulle støtte i ditt problem HI, ikke tvil på det. Hvis du følte det som et overgrep, og du fremdeles føler det slik så syns jeg det er fryktelig. Jeg håper virkelig at du vil få hjelp til å komme gjennom dette. Du skal ikke føle skam i det hele tatt for å føle som du gjør, og bør snakke med en profesjonell om det uten å føle at det blir dumt. Når du snakker med noen om det får du også muligheten til å utbrodere opplevelsene dine rundt dette på en mer omfattende måte.

Lykke til

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Godt å høre, Tale 30. Nå er du helt inne ;-)

Gjest Tale30
Skrevet

Det er ikke så lett å forklare hva man mener skriftlig på et så ømtålig tema. :)

Skrevet

Jeg synes det høres litt rart ut at du begynner innlegget med at han kilte deg der puppene skulle vært i 8-10års-alderen, og senere skriver at du hadde pupper når du var 10 år.

Og måten innleggene bare blir "verre og verre" virker det som om dette kanskje er et tulleinnlegg? Jeg sier ikke at det er det, men reagerer bare på måten du har lagt frem "problemet" på, ved å skrive et vagt førsteinnlegg, som er skrevet som om dette kun skjedde èn gang, så komme med verre og verre påstander underveis, f.eks at det var kun når du var alene med han, og at fetteren din har sagt at han aldri har blitt kilt, etter at ei skrev at kanskje fetter ble kilt alene og. Det virker som om du har et svar på alt av antagelser svarerne her inne har, og vel så det. samt rette på ting som var feil i førsteinnlegget. (f.eks det med at du hadde pupper som 10åring likevel).

.. Er du helt sikker på at dette er et seriøst innlegg, eller bare kjeder du deg,hi?

Gjest Tale30
Skrevet

Dette er vel et tema som er vanskelig for HI å snakke om, og da kan det være at hun har utelatt ting som hun syns er vanskelig. Det er da naturlig å komme med mer info underveis når hun ser at hun blir misforstått. Men det gjorde det litt vanskelig å svare på innlegget ja.

Skrevet

Det kommer vel an på intensjonene til bestefaren din. Vi kan umulig gjette oss frem til det?

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, har litt dårlig tid i dag serru. Så visst det er viktige opplysninger underveis her har jeg ikke lest dem. Men etter jeg har lest hovedinnlegget ble jeg veldig sjokkert over at noen overhode får seg til å bruke eller tenke på ordet seksuelt misbruk i en slik sammenheng!!

Skrevet

Anonym 13.22

At du syns det høres rart ut har fint lite med HI og hovedinnlegget å gjøre, men med deg.

Det er slett ikke rart at en som har følt seg utsatt for et overgrep utdyper og forsvarer følelsen av overgrep. Det betyr ikke at det er oppspinn og noen som kjeder seg, men at slike episoder som man har opplevd som overtramp ofte er vanskelige.

Slik jeg ser det så hadde ikke HI trengt å skrive mer enn det første innlegget for at jeg ville tatt følelsene hennes alvorlig.

Altfor mange barn opplever overtramp og overgrep. I ettertid kan det være vanskelig å akseptere og få aksept for at man faktisk har opplevd det man har opplevd. Det er forferdelig trist.

Skrevet

Selv små barn har ofte et instinkt på hva intensjonen bak slike handlinger er. Jeg husker det selv.

Skrevet

Hei.

Hi her..

Nei, jeg kjeder meg ikke. Dette er noe jeg har tenkt på i veldig mange år og slitt mye med. Det har gjort at jeg har litt problemer seksuelt sett også siden det var så ekkelt for meg..

Jeg trodde faktisk ikke jeg trengte å skrive mer enn jeg gjrode i hovedinnlegget, og hadde jeg gjort det hadde jeg nok ikke fått så mange svar fordi det var så langt. Jeg har aldri heller skrevet at dette kun har skjedd en eneste gang, det forstår jeg ikke hvor du har fra anonym..

Men for all del.. Om dere syns dette høres rart ut.. Da håper jeg dere ikke syns det om barnet deres kommer og sier noe sånn som dette.. for jeg er voksen og ble såret av alle disse svarene.. kan ikke tenke meg hvor såret et barn blir.

Skrevet

Du må forstå at vi ikke kjenner deg eller din bestefar, og våre svar er bare synsing utifra det du skriver. Om det virkelig er fælt for deg nå, og du sliter med ting og tang pga dette, så skulle du snakka med bestemoren din, eller moren din om det, vet ikke om det er morfaren eller farfaren din, men uansett regner jeg med at de kjenner han veldig godt de og. Du må iallefall få det ut av hodet og inn i noen hoder som kjenner han.

Skrevet

Nei, det forstår jeg. Men når jeg skriver ettertrykkelig flere ganger at jeg ba ham slutte, han sa nei, han gjrode det aldri når andre var der etc så syns jeg det er rart at så mange bagatelliserer hva han har gjort..

Dette er jo nå veldig mange år siden og å fortelle dette til bestemor vil jo neppe gjøre noe godt? Bestemor er jo en gammel dame på 80 år nå, hva godt vil det gjøre henne om jeg forteller henne noe som hendte for så mange år siden som jeg sliter med idag?

Som jeg skrev et anent sted.. Jeg ville bare ha litt aksept for følelsene mine rundt dette..

Skrevet

Skjedde dette før og etter denne alderen også?

Skrevet

Jeg vet ikke, jeg var ikke der så mye før jeg var 8, siden vi bodde på vestlandet og de bor her på østlandet. Vi flyttet til østlandet da jeg var 7- da hadde min far og bestefar vært uvenner i noen år også forøvrig. som jeg også skrev begynte forholdet med mor og far å skrante da jeg var 11 og de skiltes "endelig" da jeg var 12, men jeg dro aldri til bestemor og bestefar mer etterj eg ble 11. De gangene jeg var der etter den "siste sommeren" (da jeg syns det var verst) så jobbet ikke bestemor hele tiden så jegk an ikke huske det. Men jeg husker disse somrene veldig godt med kilingen. Kan fortsatt huske at jeg sa nei mens vi sto ved peisen hans og han kilte meg. Det var fryktelig ekkelt.

Jeg prøver ikke å føle på meg overgrep men jeg klarer i sannhet ikke å "leve normalt" med disse tankene og minnene fordi det var så ekkelt.

Skrevet

Fy faen. Det er ikke rart i at vi som virkelig har blitt misbrukt blir latterlig gjort og ikke trodd når det florerer med folk som virkelig mener dette er et overgrep. Skam dere alle

Skrevet

Jeg tenker at det må være vanskelig å være mann i dag. Man kan jo snart ikke ta i barn før man kan bli anklaget for seksuelt overgrep.

Skrevet

For en forbanna stygg ting å si, anonym 18.03

Hvem latterligjør seksuelt misbrukte?

Og hva vet du om hva som er overgrep? Det er ikke utelukkende å bli penetrert, befølt eller annen seksuell omgang.

Hvem er du til å sette deg til doms over hvor grensene går?

Skrevet

Det må faktisk trekke noen grenser hvis menn skal tørre å vise nærhet til barn

Skrevet

Herregud KaMa, jeg stygg? Trodde du var mer opplyst og oppegående enn dette.

Skrevet

Opplyst og oppegående? Åpenbart er jeg ikke så sårbar og vonbroten som du, så jeg vet at folk kan oppleve overtramp i forskjellige situasjoner. Jeg henger ikke ut folk som har en tilsynelatende mindre traurig bagasje enn min som useriøse.

Jeg vet at alt for mange opplever overgrep og altfor mange bagatelliserer dem, pga respons som den du kom med.

Ja, jeg syns kommentaren din var stygg.

Skrevet

Herregud. Jeg gir opp.Tydelig at du ikke klarer å forstå.

Skrevet

Hva er det å forstå da? Du mener slike som HI gjør et nnummer av en bagatell og derfor stiller andre som har vært utsatt for seksuelt misbruk i dårlig lys. Ikke så veldig hokus-pokus.

Skrevet

HI her. Jeg beklager at jeg har støtt dere som har blitt "ordentlig seksuelt misbrukt" - det var ikke meningen. Jeg forstår nå at følelsene mine rundt dette tydeligvis er helt på trynet og at jeg har overreagert ved å oppleve bestefaren min som en ekkel gris og alltid følt at han har vært pedofil etter dette, for han har tross alt aldri gjort noe annet enn "småting". Jeg har selv blitt voldtatt men jeg har aldri g jort narr av folk som "bare" er blitt befølt ufrivillig på byen, for jeg vet selv hvor vondt sånne "små"(i noens øyne) ting kan være. Det er synd at damer ser så lett på overtramp og overgrep som det mange her inne gjør.. Det gjør som KaMa sier, det utrolig vanskelig for barn å komme frem med sine historier...

Legger tråden død nå,hilsen skamfull HI.

Skrevet

Det er ikke du som skal være skamfull, Hi. Men jeg respekterer at du vil legge tråden død. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...