Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Da jeg var liten 8-10 år husker jeg godt at min bestefar løp etter meg for å kile meg.. Jeg sa nei for jeg syns det var ubehagelig.. Men han kilte meg ikke direkte, han mer "gne" og kilte på engang der hvor puppene skulle ha vært.. Jeg husker det som veldig ubehagelig og prøvde å komme meg løs og ble veldig dårlig av dette, det gjorde at jeg ikke ville på besøk dit.. Jeg er eneste jenta i familien utenom min egen datter.. Når vi har vært på besøk der oppe tenker jeg ofte på dette og blir dårlig og kvalm... Var det ekkelt eller overdriver jeg? Jeg syns det var både pinlig (var rett før jeg fikk pupper) og ekkelt fordi jeg ikke ville at noen skullet a der..
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Jeg ville ikke ha definert det som det i alle fall, men jeg kjenner ikke til hvordan din bestefar er som person ellers. Jeg syns litt synd i mange menn også. Det er sikkert ikke lett å vite når de må stoppe ting de brukte å gjøre da ungen var liten. Han kilte deg kanskje slik da du var 4, også fortsatte han med det når du var 8-10 år, uten han hadde forstått at du hadde begynt å bli var på din egen seksualitet. De fleste ser vel bare ikke på en jente som et seksuelt vesen før de blir en 13-14 år og puberteten kommer mer til syne.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Det høres på kanten ut.. Men, det kiler jo veldig ved ribbena.. kan jo hende at han mente det? Og at han gned for ikke å bruke fingertuppene da det kan bli ømt å vondt? Men om du som barn hadde dårlige vibber den gangen.. ja.. de sier jo at barn har god radar på voksne folk da. Men å si seksuellt misbruk.. det kommer an på hva du følte egentlig.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Jeg syns det var ekkelt. Det vari kke på ribbeina, det var der det var antydning til pupper. Han kilte aldri fetterene mine sånn. Jeg trakk meg veldig unna og mistet mye av det gode forholdet til min bestemor etter dette fordi jeg ikke ville opp ditt- hun jobbet jo på dagen, han gjorde aldri dette når hun var hjemme..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Det høres vemmelig ut,spør du meg.. Og hadde noen av besteforeldrene til ungen min gjort noe lignende hadde jeg reagert..
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Min bestefar kilte meg også, men jeg har aldri sett på det som noe ekkelt og seksuelt. Det er jo ikke så lett å forstå at barn tenker i de baner da.. min bestemor kilte meg også, er ikke det like ille? Jeg syns det er trist når man anser det som på kanten at en bestefar kiler sitt barnebarn på brystkassen når det ikke er pupper der enda. Han fortsatte vel ikke da du fikk pupper? Jeg syns det hadde vært mer spesielt hvis det var saken. Men man skal ikke kimse av barns følelser, og særlig er vel jenter vare på den begynnende seksualiteten. Hadde jenta i sagt til meg når hun var 8-10 år at hun syns det var ekkelt at bestefar ilte henne hade jeg tatt det på alvor, og jeg hadde snakket med bestefaren. Da hade det sikkert stoppet.Hadde det ikke stoppet på tross av at han hadde blitt gjort oppmerksom på ubehaget, da kan man snakke om at ting ikke er som det skal.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Det vet jeg ikke, for moren og faren min skilte seg da jeg var 12, og jeg sluttet å dra til bestemor og bestefars hus da jeg var 11. Jeg sa ofte til ham at han skulle gi seg men han ga seg ikke. Jeg syns ikke det var ekkelt når bestemor kilte meg, forh un kilte meg under foten og på magen, mens han konsentrerte seg kun om dette området, og gjorde det ALDRI når hun kom hjem fra jobb.. Det er det som er så ekkelt. Kommer aldri til å la datteren min være der oppe.. Jeg var der hver sommer i flere år ogh adde det gøy med bestemor... men dette ødela han.. Jeg syns jo det er rart at han aldri gjorde dette med fetterene mine, men kun meg når vi var alene? Kile noen kan du gjøre hele tiden, kan du ikke?
Gjest Gul stjerne Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 Ja. Hvis du oppfattet det du beskrv som ekkelt og på grensen til oergrep, så var det akkurat det det var. Her er det du som setter standaren; om det oppleves som overgrep er det overgrep. Og ja, jeg synes de bestefar forgrep seg på deg.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Tusen takk. Føler liksom at jeg ble litt "satt ut" når jeg fikk høre her at dette sikkert var en rar "glipp" av ham eller noe.. Jeg ville aldri gjort noe sånt mot et barn uansett og det ville ikke mannen min heller.. Det er jo også begrenset hvor morsomt en 8-10åring syns det er å bli kilt også.. Tror ikke han tenker på dette den dag idag, men jeg tenker på det hver gang jeg er der oppe.
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 Det er klart at det blir mer spesielt når han bare gjorde det når dere var alene. Det er så vanskelig å ta stilling til det, fordi man nesten må være i situasjonen for å se hvordan det har skjedd. Ved å lese hovedinnlegget ditt tenkte jeg definitivt ikke msibruk. Når du utbroderer med at dere alltid var alene når han gjorde det så farger det jo situasjonen mer. Veldig synd at det har ødelagt forholdet deres i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #12 Skrevet 13. juli 2009 hadde nok passet litt på, hvis jeg var deg. Men at det var misbruk, eller utnyttelse av deg, det synes jeg er tvilsomt.
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Tric: Jeg syns faktisk det er litt farlig å si at det er overgrep dersom et barn oppfatter det som overgrep. Seksuelt misbruk er en alvorlig anklage, og dersom en voksen trår over grenser som han (og da bør det også gjelde hunnkjønn) ikke nødvendigvis forstår er seksuelle grenser, så kan man ikke betegne dem som overgripere.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #14 Skrevet 13. juli 2009 NEI jeg synes ikke du overdriver. Syntes du det var ekkelt å ikke ville være der mer på grunn av det har du min fulle forståelse hvertfall... Det kan godt refereres som seksuelt missbruk til en viss grad synes jeg. Hvis dette plager deg veldig har han jo gjort noe som du vil huske som traumatisk på en måte. Men det kan godt henne han ikke mente noe med det heller. Dette er et så utrolig vanskelig tema å en skal være forsiktig med å stemple andre mennesker som missbrukere. Plager det deg ta det opp med en fagperson som mest sannsynlig har vært borti mange slike tilfeller.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #15 Skrevet 13. juli 2009 Jeg klarer ikke si det til noen, selv ikke psykologen min. Jeg har hatt lyst til å si det til faren og moren min men faren min ville nok ikke ha trodd meg. Broren til faren min har et veldig dårlig forhold til bestefar og husker sin barndom som vond, dette mener min far at er blank løgn for han har ikke samme inntrykk av barndommen som hans bror.. De gangene jeg har ymtet frempå ting om bestefar blir han bare sur. Jeg syns det var kjempeekkelt da det hendte og jeg sa jo som jeg skriver her "Nei". Jeg var ikke så liten at jeg ikke forsto hva som hendte, liksom. En 8-10åring skjønner ganske mye.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #16 Skrevet 13. juli 2009 jeg tenker at bestefaren din sikkert var mer "leken" når han ikke hadde noen som var der og så på han (mange menn, og kvinner, liker ikke leke med barn når andre voksne er til stedet) Kanskje han kilte fetterene dine når de var alene? Ser han for meg som litt klumsete, men ikke som en overgriper... Vær forsiktig med å "føle" på seg misbruk!
Gjest Gul stjerne Skrevet 13. juli 2009 #17 Skrevet 13. juli 2009 Og jeg synes du er helt ute, Tale30. Hun beskries gjenntatte situasjoner hun følte ubehagelig, som hun uttrykte til sin bestefar var ekkelt og ba ham stoppe. Dette skjedde kun når bestefar var alene med sitt barnebarn, og førte til at jenta vegret seg for å dra dit. Selv i dag , mange år etter hendelsene, synes Hi dette er ekkelt å tenke på. Kjære Hi, du har i alle fall min forståelse og aksept for at dette var ekkelt for deg.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #18 Skrevet 13. juli 2009 Huff virker som om at dette har påvirket deg i stor grad. Men du behøver ikke å innvolvere din mor eller far med det første... Men jeg tror det vil gjøre deg godt å ta det opp med psykologen din i første omgang å få snakket om det som skjedde.. Tok meg 18 år før jeg torde å snakke med en psykolog om mine "hendelser" å er så glad for at jeg har gjort det for har aldri hatt det bedre...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #19 Skrevet 13. juli 2009 Jeg ble seksulet misbrukt av min bestefar fra jeg var 10-14 år gammel. Det hele startet med "på kanten" spøking og kiling på øvre del av brystkasse og lår. Det endte mye verre. Er umulig å si hva din bestefar mente med kilingen, men om du følte det som ubehgelig så var det det for deg. Han hadde uansett ikke noe på den kanten av kroppen din å gjøre!
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2009 #20 Skrevet 13. juli 2009 Det du skriver hendte var at han kilte deg det puppene "skulle ha vært", du skriver ikke noe om at noe annet skjedde. Hvorfor skulle ingen tro deg på det? Det er jo ikke sikkert at han tenkte på det som "der puppene skulle ha vært", men bare overkroppen til et barn og da gjør det jo ham til det motsatte - av en overgriper. Jeg tenker heller ikke på brystkassen til en år som noe seksuelt, og hvis jeg hadde kilt en jente på den alderen kunne jeg ha funnet på å kile henne der puppene skulle ha vært også, helt uten å forstå at hun syns det var et overtramp. Noe annet er hvis han for eksempel tok deg på fanget, stakk hånden under genseren og viste noen form for opphisselse. Da ville jeg ha sagt at det var et overgrep. Hvis han kilte deg som en lek, du sier at han løp etter deg, så ville jeg bare tro at han ønsket å leke. Voiksne klarer ikke alltid å leke på barns premisser. Men som sagt, det er du som sitter med hele opplevelsen, og du vet best. Men hvis denne kilingen var eneste hendelse, så ville jeg ikke anklage noen for noe så alvorlig som seksuelt misbruk nei.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #21 Skrevet 13. juli 2009 Fordi i min familie er alt som har med slikt skambetont. Det være seg alt fra en krangel til misbruk.Faren min tror ikke på noe som er negativt om sin far bl.a. Nei, du tenker nok ikke på det som noe seksuelt. Men om noen ber deg slutte å kile akkurat der fordi du syns det er ekkelt, og du vrir deg unna gjentatte ganger, så er det jo noe galt? Hvertfall når du ikke kiler vedkommende på denne måten foran andre? En gang spurte fettereren min meg om hvorfor jeg ikke var oppe hos bestemor og bestefar lenger. Jeg sa det var fordi jeg ikke likte at bestefar skulle kile meg hele tiden. Husker han sa det var rart, for bestefar hadde aldri kilt ham - overhodet. Når bestemor var tilstede var leken annerledes, da lekte vi og hadde det morsomt, vi plukket epler og sådde blomster, han var med på rollerbladingene min og var med å bade etc. Så da var leken faktisk morsom. Han kilte meg aldri da. Overhodet aldri. Husker han var litt gira på at jeg og ei venninne skulle bade i sprederen men det gjorde vi ikke fordi vi hadde badevann så nærme. Jeg skrev egentlig dette innlegget for å få aksept for mine følelser at det var ekkelt og å trå langt over streken fra bestefaren min. Mange av svarene her -særlig dine Tale- tyder jo på at jeg er helt på jordet som har hatt det ubehagelig i alle år etter dette...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #22 Skrevet 13. juli 2009 Takk til Tric og andre anonyme for støtte. Jeg har ikke skrevet dette innlegget for "føle på meg misbruk" eller sulle meg inn i en "interessant teori" eller alternativ virkelighet hvor jeg ble misbrkut. Men sannheten er at jeg følte det var ekkelt. Kjempekkelt. Jeg er glad jeg sluttet å dra dit. Det er ekkelt å ha disse tankene, jeg har slitt mye med det. Jeg ser det i hodet mitt hver gang vi er på besøk der, og det plager meg. Det gjør meg dårlig når jenta mi liker han så godt og vil sitte på fanget hans. Det syns jeg er helt horribelt.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #23 Skrevet 13. juli 2009 Jeg må også nevne at jeg var ikke helt paddeflat, jeg hadde allerede fått antydning til bryster. Ikke store bryster, men antydning. Da jeg var 10 hadde jeg faktisk ganske "normale" bryster og da jeg var 12 hadde jeg store pupper. Så det var ikke som å kile på en babys flate brystkasse. Selv om jeg ikke gjør det en gang etter hva som hendte meg som liten.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #24 Skrevet 13. juli 2009 Jeg skjønner deg veldig godt. Synes dette er overtramp av bestefaren din, og er ganske sikker på at han gjorde dette med overlegg. Han visste nok hva han gjorde, siden han gjorde det når dere var alene. Mange overgrep starter gjerne slik, men i ditt tilfelle så gikk det ikke lenger. skjønner at du føler avsmak, for du ser på han som "en gris". Du har min fulle forståelse, selv om det ikke defineres som overgrep, var det i allefall et overtramp. Nei er nei!
KaMa Skrevet 13. juli 2009 #25 Skrevet 13. juli 2009 Fy søren for en provoserende holdning du har, Tale30. Jeg regner med de fleste barn har en følelse av når noe er ugreit og på kanten. Uten at de har språk til å forsvare følelsen de sitter igjen med. Noe de fleste overgripere vet å utnytte og manipulere. At du mener det ikke er et overgrep når jenta selv har opplevd det som et overgrep syns jeg er ganske fortvilende, for slike holdninger gjør det så forbanna mye vanskeligere for barn å bli tatt på alvor. Til HI så er det jo ingen tvil om at han gikk langt over streken. Bare å ikke ta hensyn til og være senistiv til hva barnet syns var greit eller ugreit er problematisk, syns jeg. Personlig så ville jeg syntes det var skrekkelig rar oppførsel av hvem som helst å kile en prepubertal unge på områder som er i forandring. Pluss at de aller fleste vet vel at unger i en viss alder er særlig bevisst på egen kropp, noe som bør respekteres. Jeg ville vært ekstremt oppmerksom hadde jeg hatt med mitt barn til et slikt familiemedlem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå