Gå til innhold

MEN hvorfor ammer / ammet dere ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi babyen var 7 uker prematur og bare sov hele tiden. Lå i lys på barneklinikken 3 ganger pga kraftig gullsott , noe som gjorde han svært slapp.Sov ved puppen, klarte ikke å suge. Pumpet dag og natt annenhver time. Gikk tom etter ca 6 uker da han fremdeles bare sov og ikke klarte å suge. På meg holdt ikke produksjonen seg oppe ved kun pumping. Fikk besøk av en drittkjerring av en helsesøster som nærmest tvang meg til å ligge i sengen 24 timer i døgnet med babyen ved brystet i 4 uker. Sa at jeg ikke ville det, da sa hun at jeg måtte, ellers var jeg en dårlig mor. Prøvde hver dag i disse 6 ukene, men han bare sov og sugde ikke. Etter 3 md våknet babyen, men da var det jo forsent.

Derfor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 barn, og har villet amme. Men med eldste så var ikke kroppen min med på det. Hn er født med hasteKS, og jeg hadde infeksjon i kroppen etterpå. Ungen fikk flaske på neonatal avdelingen(hn lå der selv om hn ikke var for tidlig født), fordi de var redde for at hn også hadde infeksjon. Så ungen gadd rett og slett ikke suge hardt nok etter dette. Jeg prøvde i 6 uker, men da var jeg så sliten at jeg gikk helt over til flaske. Jeg ammet, pumpet, ga det jeg pumpet på flaske, og så måtte det tillegg til utenom.

Og med tanke på min egen helsesituasjon, så gikk ikke dette rette veien. Melkemengden økte ikke, selv om jeg pumpet natt og dag i tillegg til alt det andre. Jeg kom aldri over 100ml i et måltid. Og ungen krevde så mye mat. Stor unge.

Så første gangen gikk det ikke.

Med nr 2 så tenkte jeg at jeg skulle prøve ammingen igjen, for jeg ville ikke ha det stresset som var første gangen med flasker. Men jeg tenkte også at dersom det viste seg at ammingen ikke fungerte, så fantes et godt og fullverdig alternativ i tillegget:) Her fullammet jeg i 6 måneder, og delammet i 4 måneder til etter det:) Og dette barnet ble født uten at der var komplikasjoner:)

Så i mitt tilfelle har muligheten for amming hatt nær relasjon til hvordan fødselen har forløpt.

Skrevet

Jeg gjorde både og.

Gutten tok puppen kjempe fint, men problemet var ikke nok melk. Så det jeg gjorde, var alltid å gi han pupp først. Lot han ta puppen til han ikke ville tutte mer. Så ga jeg han flaske ved siden av.

Og grunne til at jeg vet at jeg ikke hadde nok melk, var fordi jeg pumpet ved siden. Prøvde å pumpe ofte, men det kom bare nok til å dekke bunnen av flaska. Og gutten blir ikke mett av så lite. Derfor fikk han flaske ved siden.

Vi var på sykehuset i nesten 1 uke, og på den tiden fikk han også mme av sykepleierne. Jeg ammet først, så ga sykepleie han mme etterpå.

Dette gjorde jeg de 4 første mnd av livet hans, før jeg til slutt begynte med flaske på full tid.

Så det var min historie.

Skrevet

Grunnet seksuelle misbruk gjennom flere år som barn, har jeg rett og slett ikke et normalt forhold til puppene mine, og til det å amme. I tillegg var det en veldig komplisert fødsel som gjorde at det tok lang tid før jeg fikk melk, og da den først kom var det altfor lite til at det holdt til babyen. I tillegg ville ikke jenta suge ordentlig.

Skrevet

Jeg har to barn og fikk ikke til amming med noen av dem.

1 mann "ammet" jeg i 3 mnd- dvs jeg lot ham suge i 30 min før han fikk "påfyll" av pumpemelk etterpå. Han klarte aldri (ikke ett eneste måltid) å suge seg mett fra puppen. Da han var 3 mnd kuttet vi ut "amminga" og gikk over til å bare pumpe. Jeg fullpumpet i 6 mnd.

Andremann hadde akkurat samme problemene som nr 1. Klarte rett og slett ikke suge melken ut til tross for at jeg hadde MASSE melk. Jeg fullpumpet til hun var 5 mnd.

Gav jeg opp for tidlig eller er jeg en av de heldig som kommer inn i "du har slitt nok med amminga og grunnen din er godkjent"kategorien?

Jeg har snakket med MANGE som har slitt med amminga og kjenner meg overhode ikke igjen i at de fleste gir opp for tidlig. Problemet vil jeg heller si er at de gir seg for sent- slik som meg! Jeg grein ammenhengende i 3 mnd over amminga med førstemann. Har aldri følt meg mer misslykka og deprimert før i hele mitt liv. Tror gutten min hadde hatt det bedre om jeg hadde begynnt med mme fra dag 1.

Skrevet

Jeg har ammet begge mine barn, men ikke så lenge. 1. ble bare delvis ammet 1 mnd men fikk brystmelk på flaske i 6 mnd. Pumpet, pumpet og pumpet i 6 mnd. 2.mann ammet jeg i 3 mnd og gikk da over til flaske og tillegg fordi gutten nektet å ta puppen. Ammet for leger, helsesöster og jordmor og de var alle enige om at det beste var å slutte. Båda jeg og gutten var helt utslitt og jeg gikk inn i en födselsdepresjon.

Men uansett hva grunnen er til at man ikke ammer er det jo ikke noe andre har noe med. Og det at man ikke gidder (som dere så fint kaller det) gjör jo heller ingenting i forhold til om man er god mor eller ikke. Folk velger det som passer best for seg. Barn dör ikke av å få tillegg, derimot dör de om de ikke får mat. Synes det bör väre fokus. Samme om maten kommer fra pupp eller flaske, så lenge barnet er mett, vokser og er frisk!

Skrevet

Jeg ammet ikke fordi babyen var for svak til å suge (veldig undervektig og med gulsott + kvalm av fostervann. Han måtte bli matet med "kopp" i nesten en uke), og etter en uke forsvant melken. Satt og pumpet meg til melken var rød :(

Skrevet

Jeg ammet ikke fordi fødselen gikk til helvete rett og slett. Hvor jeg fikk store skader, og endte med å måtte få mange liter blod etterpå.Opersjoner etter fødselen. Blodprosent så lav at jeg kunne falt i koma, eller verste fall dødd.

Så heng meg gjerne for å være egoist å tenkte mer på å kunne være en mamma på heltid ved å komme meg på beina igjen. Enn å slite meg enda mer ut. JA JEG PRØVDE Å AMME GITT.. men unge skrek og skrek og la ikke på seg noe..Så barnet mitt fikk faktisk flaske allerede på sykehuset. Men prøvde så godt jeg kunne hjemme, til slutt etter en mnd valgte vi det lettvindte, nemlig flaske.. er jo så enkelt å greit atte...

Skrevet

Jeg fikk det ikke til. Det kom ikke melk ut når hun sugde. Pumpet i stedet, ca. 5 måneder.

Skrevet

Lillesnupp er 4 uker prematur og ville pga det og gulsott ikke suge. Gikk mye ned i vekt og måtte ha mat, og ville ikke spise fra kopp. Så hun fikk utpumpet morsmelk på flaske fra starten, oghar siene ikke villet ta brystet, samme hvor mye jeg prøver.

så jeg fullpumper, hun får brystmelk, men på flaske.

Spørsmålet er vel egentlig hvorfor vilt fremmede mener de har noe med dette å gjøre? Eller hvorfor noen velger å gi mme? Hvorfor bryr man seg så mye om hva andre holder på med, så lenge de ikke gjør noe som er direkte skadelig for babyen?

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg var ganske sykelig besatt av å få til ammingen. Jentene er 11 uker premature, 700 og 1570 gram. Første uka fikk de bankmelk, men neste uke fikk de min melk, og det var først da jeg følte at jeg hadde noe å bidra med.

Jeg pumpet alt for mye, hver tredje time hele døgnet, halvtime om gangen. Vi bodde på sykehuset i ti uker og ved hjemreise fullammet jeg, men måtte pumpe endel ved siden av for jeg hadde så mye.

Pumpet masse ved siden av de neste fire mnd, måtte bruke brystskjold til minstejenta i seks mnd, størstejenta slet med refluks, minstejenta ble blå og sluttet å puste ofte under amming og jeg fikk brystbetennelse tre ganger..men fullammet i åtte mnd, og ammet mye frem til de var 13 mnd. Men kan telle på en hånd de gangene jeg koste meg med amming..

Nå kan jeg ikke skjønne hvordan jeg orket eller hvorfor jeg gadd..var vel pga hele opplevelsen på sykehuset.

Neste gang kommer jeg nok til å ha en mer reell tilnærming til amming..

Skjønner heller ikke hvorfor andre har noe med andres valg når det gjelder dette..man gjør vel so regel det som er best for sin situasjon

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk spør om det her på et nettforum. Her kan man jo velge selv om man skal svare eller ikke. Folk spør jo om alle slags andre personlige ting her også, og jeg synes noe av poenget med et slikt anonymforum er at man kan spørre om ting man lurer på som man ikke tør å spørre om ute i den virkelige verden.

MEN jeg synes det er helt upassende å spørre folk om amming ute blandt folk, det synes jeg kvinnen selv kan bringe på bane dersom hun ønsker å diskutere det. personlig er jeg ikke særlig glad i å diskutere mitt eget svangerskap, fødsel og amming med andre enn mannen min, evt. nære venner og moren min.

Skrevet

Problemet er jo nettopp det at det virker som om 'hvemsomhelst' mener de har noe med det.

Mange som lurer på hvorfor jeg gir flaske, om det er melk eller mme jeg gir, hvorfor jeg pumper osv. Helt merkelig at man liksom skal måtte forklare seg.

Jeg er såpass oppegående at jeg ikke bryr meg om hva andre måtte mene, men hva med unge, usikre førstegangsmødre som opplever dette?

Skrevet

Jeg hadde prematurt barn. Var veldig sugesvakt og sov stort sett hele tiden i den måneden vi lå på sykehuset. HUn fikk bankmelk i starten, men jeg pumpet hver 3., time hele døgnet. Hun fikk melk i sonde..

Da vi kom hjem klarte hun ikke å ta puppen. Pumpet fremdeles hver 3. time. Gav mm på flaske. Mistet melkeprodusjonen litt etter litt. Prøvde alt av hjelpemideler som finnes uten hell.. Pumpet likevel og blandet det jeg hadde i mme...

Etter fem måneder fikk jeg beskjed fra helsestasjonen om at jeg burde slutte. Mine bryster så ikke ut. Hadde altfor mye blod i melken jeg pumpet. Brystvortene var åpne sår som det tok evigheter å gro..

Og så gav jeg opp.. Etter fem måneder.. Var nederlag da, men i dag ser jeg at det var til det beste...

Skrevet

Jeg hadde ikke nok melk, det stoppet opp selvom jeg prøvde:(

Men håper jeg kan amme nå..

Jeg husker den nærheten jeg følte når jeg ammet datteren min (prøvde ihvertfall)

Syns det virker best og amme om man har mulighet til det:)

Skrevet

Førstemann fikk ikke til å suge. (Fikk morsmelk på flaske og tillegg til hun var 5 uker gml, da begynte jeg på sterke medisiner).

Med andremann fullammet jeg i 2 mnd, da måtte jeg begynne med sterke medisiner som ikke var forenlig med amming.

Skrevet

Er enig i at det er alt for mange som gir opp for fort!

Jeg ammer mine (prematurt fødte-5 uker) tvillinger.

Det var skikkelig tøfft de første 5-6 ukene med blemmer og betennelse.

Jeg fortsatte alikevell og pumpet etter hvert måltid for å få full fres på melka. Jeg angrer ikke et sekund, de er nå 7 mnd og får grøt, middag og frukt nå men er fortsatt puppen som er best :)

Har fullammet 2 stk samtidig til de var 5.5 mnd! Dobbelt til og med...

Ja det finnes selvfølgelig de som ikke kan av naturlige årsaker men syns virkelig de som kan skal prøve så godt de kan!

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Jeg har fullammet mine prematurt fødte 11 uker tvillinger i 8 mnd, men legger meg ikke opp i hva andre gjør likevel. Blæh.

Skrevet

haha det anbefales ikke å fullamme videre etter 6 mnd...

Jeg syns ikke jeg la meg opp i hva andre gjør- men jeg må da få lov å mene noe akkuratt som alle andre på denne tråden/forumet?

Ja jeg la meg opp i det du skrev nå nettopp fordi du bare måtte kommentere mitt innlegg. Tåpelig! Der gjorde du faktisk det du sa du ikke gjorde... DIB tvers igjennom stakkars.

Skrevet

Dette var en teit tråd. Her skal vi liksom legge ut om hvorfor vi ammer/ikke ammer og så skal HI sitte å dømme om hvem som er flink og ikke.

Skrevet

kjære deg 22.43! Når ungene dine suger og får i seg melk er det vel ingen sak? såre brystvorter har vel ALLE i starten!!

Du var heldig, ikke flink! sorry

Grrr.. denne tråden er bare såå provoserende

Skrevet

Enig at det er helt greit å spørre på et nettforum om dette.

Jeg fullammet mini til han var 5 mnd. Da begynte jeg med grøt i håp om litt mer nattesøvn (våknet hver 1,5-2 timer fra vi la han til det var morgen). Følte meg som en dårlig mor da (siden jeg ikke holdt ut i en mnd til)... Da fikk jeg kjenne litt på ammepresset. Så at det å gi flaske med mme er et enkelt valg tror jeg ikke....

Jeg er glad for at ammingen har gått bra for meg! Det er jo så lettvint!!! (når alt fungerer som det skal)

Skrevet

kjære deg 23.23 hvem har sakt at jeg hadde sugedyktige barn? Det var et strev uten like- noe jeg har jobbet intenst for. Og syns de som kan skal jobbe like hardt som jeg gjorde for da går det til slutt!

Skrevet

for da går det tilslutt?

Hva vet du om det??

Gutten min nektet å suge... tre ammeeksperter og to måneders jobbing resulterte i at han sugde ut akkurat INGENTING tilsammen... Det var bare hyl og skrik og gråt og tenners gnissel, samtidig som jeg pumpet hver tredje time døgnet rundt og fikk ut max 10 milliliter pr. halvtimes pumping...

Jeg var nødt til å gi flaske fordi lille nektet å ta puppen og nektet å la seg koppmate!.. så hva fader gjør man?????

Jobbet du veldig mye hardere enn dette mener du?

arggghhhh

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Den var bare det dummeste..ungene klarte ikke fast føde før de var 8 mnd.

Jeg syns du la deg opp i hva andre gjør, og det er slik jeg oppfattet det og min mening kan jeg vel få lov til å ha på dette forumet som du skriver. Jeg brød meg med det du SKREV, noe som er en vesentlig forskjell.

Har ikke vært aktiv her lenge nok til å kalles DIB tvers gjennom.

Og for all del: Hipp hurra for deg som klarte å fullamme tvillinger i 5,5 mnd! Ha en fin kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...