Gå til innhold

Dere som legger barna tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..altså, 18.30-19.30.. Gjør dere det for barnas skyld, for at de skal få sove i så og så mange timer, eller gjør dere det for dere selv, med tanke på alenetid på kveldstid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barna sin skyld selvsagt...de er "ødelagt" dagen etterpå om de er oppe lenger..de trenger så mye søvn....!

Skrevet

Her har vi ikke noe valg, iallefall ikke med minstejenta på 2,5. Hun sover ikke dupp lengre, og slukner av seg selv ca 19.15...holder vi henne oppe lengre blir hun bare veeeeldig overtrøtt og trassig :( Samtidig så er det til deres beste å få kunne våkne av seg selv om morgenen i rett tid da vi voksne også har en jobb å gå til. Har vært de gangene man nesten må dra de opp av senga for selv å rekke jobb, og det er ingen bra start på dagen hverken for mor, far el barn. Det med at vi voksne får litt tid for oss selv senere på kvelden ser jeg på som en følge av dette, og det tror jeg også vi har godt av! Det er alltid noen klesmaskiner som skal settes på, klær som skal brettes, barnehagesekker som skal pakkes etcetc...

Skrevet

Vi gjør det for at tulla trenger og legge seg såpass tidlig nå som hun ikke sover på dagen lenger. Hun sover jo tross allt til mellom halv 8 og halv 9 hvis hun får sove til hun våkner på morran. De dagene hun legger seg senere så vil hun gjerne sove enda lenger på morra.

Hvis vi lar henne hvile på dagen så sovner hun gjerne ikke før nermere 9 og er oppe igjen mellom halv 6 og halv 7 på morran, så derfor fungerer ikke det.

Men må jo si at det er veldigt godt og faktiskt ha den alene tiden på kvelden og få gjort litt og få slappet av litt før man selv skal sove også da. =)

Skrevet

Når barna selv er trette da, så legger de seg da. Jeg har egentlig ikke gjort annet enn laget rutine på noe barna selv har "valgt" av døgnrytme. De blir trette tidlig, og jeg gidder ikke holde dem oppe lenger bare fordi de skal få "lov" å være seint oppe. Det ødelegger jo både kvelden, OG ikke minst dagen etter.

Mine kan ikke se barne-TV om de skal være oppe litt lenger, for barne-TV er rene sovemedisinen her i huset. Da sitter ungene og glipper med øynene, og sovner ofte også, og så er det bare å legge dem.....

Plusset er jo litt alenetid på kveldene. Minuset er vel tidligere morgener. Og for meg som er utpreget B-menneske, så hadde det faktisk vært helt greit med seinere kvelder, og seinere morgener;)

Skrevet

Det er nå ikke tidlig å legge de på den tiden, når syntes du det er best da? Barn trenger mer søvn enn oss voksne.

Min 2.5 åring legger seg klokken syv, da er han klar for sengen. Skulle klokken bli halv åtte-åtte før han legger seg er han helt i ubalanse, blir sint og ikke noe koselig av seg fordi han er kjempetrøtt.

Og ja, da blir det alene tid for oss voksne siden vi trenger det også.

Skrevet

Først og fremst for ungen, at vi får ro på kvelden er en bonus.

Aner ikke hvordan andres unger er, men vår har det ikke noe bra om vi skulle holdt han våken lenger enn til kl 19.

Skrevet

19.30 er jo ikke tidlig da...

Vi burde sikkert lagt snuppa her tidligere, men vi får så lite tid med henne på ettermiddagene, så det har blitt en vane at hun er oppe til mellom 19.30 og 20.00. Virker som det passer henne veldig godt. Hun sover fortsatt på dagen da, og tenker at hun kanskje må legges noe tidligere når det blir slutt med dagsoving...

Skrevet

Jeg syns det er kjempetidlig.. Jeg jobber til klokken 16 hver dag, henter i barnehagen litt over kl 16, lager middag, spiser og slapper litt av. Hvis ungene skulle ha lagt seg klokken 19 hver kveld, så hadde jeg jo aldri fått sett mine egne unger.. Når skal man dra på besøk til noen, eller få besøk?

Mine unger legger seg mellom 20.30 og 21, og de er 4 og 6 år gamle, største skal begynne på skolen til høsten, og tror ikke det vil føre til noen forandringer i leggerutinene.

Gir de en sjelden gang utrrykk for at de er trette tidligere på kvelden, får de selvfølgelig lov til å legge seg!

Skrevet

Har ikke noe valg, er han i seng senere enn halv åtte er han ikke til å snakke til neste dag, blir bare sutring og grining...

Skrevet

Legger jenta her senest 19.30 evt 20. Da er hun stuptrøtt og jeg ønsker ikke holde henne oppe lengre. Så mest for hennes skyld. Mannen min er ikke hjemme fra jobb før klokken 21 om kvelden han.. Men skal innrømme at når hun er i seng er det bedre tid å gjøre husarbeid osv.

Skrevet

For barnet skyld. Og å legge et lite barn på 2-3 år mellom 18.30 og 19.30 syntes ikke jeg er tidlig. Vi må vekke henne hver morgen, våkner aldri av seg selv, så hun trenger de timene hun får med søvn ved å legge seg mellom 19 og 19.30, så da ser jeg på det som den eneste riktige løsningen.

Skrevet

Dottera mi sovner som ein dupp mellom 18-1830 når eg går på skule. Det skal også seies at vi må opp 0530-0600 kvar dag, og dermed legge ho så tidlig. Når det er ferie, slik som no, så legger ho seg seint og sover lenge. Dette fordi at eg skal få sove litt lengre enn til 6:)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Gjør det selvfølgelig for barna sin skyld. Vi har barn på 4 og 6 og de legger seg etter barnetv. De fleste små barn trenger 12 timer søvn og våre barn er oppe klokken 06:30. At vi får egentid på kvelden er som ei over her sa, bare en bonus.

Skrevet

Vi prøver å få lagt sønnen vår klokken 19, for at han ikke skal sove så lenge om morgenen. Legges han 19, så våkner han 07, legges han 20.30, våkner han 8.30, og det er alt for seint.

Når han begynner i bhg til høsten må han legges enda tidligere, siden jeg begynner på jobb kl 07 og han må være levert innen det, dvs vi må stå opp mellom 06 og 06.30 - han trenger 12 timers søvn for å fungere :)

Så at vi får en tidlig kveld er bare en bonus :D

Skrevet

Har ei jente på 3 og en gutt på 5 1/2. Synes absolutt ikke at 19-19.30 er tidlig å legge seg i den alderen. De er sliten av dagen når det nermer seg leggetid. De må opp kl 06 hver morgen, så ja, det er absolutt for barna sin del, de har behov for søvn. Skjønner ikke helt hva barn i den alderen har å gjøre oppe i 21-22 tiden. (snakker ikke om alle unntakstilfeller man kan komme opp i)

Skrevet

Vi gjør det selvfølgelig for barnas skyld, og det er ikke tidlig, det er normal leggetid.. Barn trenger søvn. De fleste barn legges for sent, vet du det??

Skrevet

Herregud for et spørsmål.

Tenker at de fleste her inne gjør det for barnas skyld.

Skrevet

Har hørt flere si, om ikke her inne, at det er så deilig at ungene legger seg tidlig, så får man litt voksentid om kvelden.. Men hvis man jobber hele uka til 16-16.30 er det jammen ikke mange timene man får sammen med ungene før de må legge seg..

Skrevet

Jeg prøver å få dem i seng til 19.30. Da er det enklest å legge dem, og de sovner raskere. Minsten ligger våken i sengen enda da, men han bare ligger der og slapper av.

Legger jeg dem senere tar det lenger tid før de sovner, og ofte mye spetakkel før de endelig er i seng. Og de står mye tidligere opp! Blir det for sent på kbvelden kan de fint stå opp mellom 5 og 6 neste morgen. Bedre å legge de tidlig og la dem sove til 6.30-7=)

Skrevet

Det er mulig at det ikke er mye tid man har med ungene før de legges, men synes du det er bedre å holde ungene våkne for sin egen skyld? Barn skal legges tidlig så de får nok søvn. (ok finnes sikkert unntak, men de fleste i hvert fall...) At vi får litt voksentid er da vel heller ikke så galt???

Skrevet

Vi må opp i 06.30 tiden, og ungene er kaputt i 19 tiden, som regel..

Skrevet

Selvfølgelig for barna sin del, de er jo trette etter en lang dag.

Men det er jo godt med litt alenetid om kvelden til å få gjort litt husarbeid

Skrevet

De som forsker på søvn mener jo at det er et riktig tidspunkt å legge barn på. Skal de få sine 12 timer som er et godt mål mht. utvikling av hjernen må de legge seg så tidlig. De våkner på samme tidspunkt uansett, og jeg vil ha blide og fornøyde barn hele dagen.

Skrevet

Så da bør de holde ungene våkne til langt ut på kvelden for at voksne skal få tilfredstillelsen ved å se dem..? Ja, det hørtes jo logisk ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...