Gå til innhold

DERE SOM NEKTER Å GI PENGER SOM BRYULLPSGAVE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mulig å skrive så lange innlegg av en sånn pissesak??? orket ikke lese mere enn de 10 første jeg.

har dere virkelig ikke annet å bruke tia på.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Spesielt dere som ønsker sterkt penger kan skrive i det uendelige! Er dere virkelig så på tryne etter penger at dere gidder å skrive side opp og side ned her inne? La folk få gjøre som de ønsker. Hvis dere virkelig klarer å irritere dere over at noen ikke gir penger når dere ønsker det (de fleste følger jo opp), synes jeg dere skal la være å gifte dere. Dere kommer til å få mye større problemer siden!

Skrevet

Ditt innlegg 0907, Cat68, var saklig, og derfor synes jeg også det er verdt å bruke litt tid på det:

Først: Jeg respekterer i høyeste grad dine synspunkter, og de valg du selv gjør på grunn av dem, men jeg deler ikke synspunktene. Og årsakene er:

Å ikke gi krigsleketøy (som du ikke skal forstå som "jaktgevær" eller hobbypistol, vi skiller her, selv om jakt/hobbypistolskyting ikke er noe noen i familien sysler med), alkohol (til en samler) etc begrunner jeg med at jeg i høyeste grad respekterer hans/hennes hobby, men ønsker ikke selv å være med å bidra til å utvikle akkurat denne siden av vedkommendes liv, dette får andre som ønsker en slik side utviklet ta seg av. Derimot ønsker jeg gjerne å være med på bidra til å utvikle andre sider av vedkommendes liv (og er det ingen slike sider, hva ligger vel DA til grunn for vennskap og omgang??).Og jeg respekterer altså hans samlerinteresse og gleder meg over denne, men neppe i samme grad som han selv eller andre samlervenner innenfor område, det har jeg rett og slett ikke evne til, siden området er meg selv så ukjent!

Et jaktgevær eller en hobbypistol ville altså ikke være noe problem, og vi hadde gjerne, om en slik interesse var kjent, prøvd å bidra til en slik fellesgave (dette er, antar jeg, som helt ufagkyndig, såpass kostbare ting at det ikke ville være en naturlig gave fra EN person/familie), og gjøre alt vi kunne for å lykkes med å få i stand en slik fellesgave (og da selvsagt også bidra, om andre tok initiativet, så langt det var snakk om en sum vi selv ut fra vår "gavetariff/gavestandard" anså som passende, sannsynligvis også tøye denne så mye vi fant rimelig, totalt sett, om det kunne hjelpe (vi synes selv vi må ta hensyn til "hva er rettferdig, i forhold til andre gaver vi gir" også). Og var beløpet i våre øyne "for lite", var det jo bare å ordne en tilleggsgave (husker i farten ett slikt tilfelle, noen hadde fått en meget, meget god gaveide til brudeparet, passende for 8-10 par etter vår standard, initiativtaker så for seg 10-12 par. Men "noen" klarte ikke å være tause, så ryktet spredte seg mer enn godt var og det ble 16 eller 17 par som deltok i gaven, for ikke fornærme noen "like naturlige deltakere" ved å bli holdt utenfor). Da bidro jo de fleste, kanskje alle, med en mindre tilleggsgave. Så altså, å bidra økonomisk i en slik fellesgave er intet problem i det hele tatt, så lenge den oppfyller de vanlige gavekriteriene hos oss. Altså": Vil dette (så langt vi kjenner mottakeren) virkelig glede mottakeren, slik vi ser det", (ikke ALLE fellesprosjekter vi har blitt bedt om å være med i har oppfylt dette, noen har båret preg av "enkel løsning på gaveproblemet" mer enn omtanke for motttaker) og "er dette en gave som representerer hva vi selv står for /synes er OK som gave".

For det er er jo ikke beløpet i seg selv vi har noe ønske om å holde skjult, selv om vi ikke akkurat ser det som passende å "servere på et sølvfat" verdien (i kroner og øre) i forhold til mottakeren da (men kan og vil han/hun regne og undersøke litt, volder taksering neppe de store problemene for flertallet av gitte gaver). I forhold til medgivere derimot, intet problem i det hele tatt! Vi er overhodet ikke redd for å stå for hva vi gjør!

Nei, det eneste vi ellers ville være betenkt på i forbindelse med en slik "fellesgave" var om vi visst NOK om hva mottakeren ønsker seg, slike ønsker er jo oftest ganske detaljspesifikke, med detaljer bare den som selv utøver hobbyen forstår. Men slikt lar seg som regel finne ut med litt detektivarbeid, litt hjernebruk og veiledning hos en god butikkbetjening (gjerne hos mottakers "standardbutikk" om betjeningen her kan holde tann for tunge!) Om man bare har litt tid på seg! For å gjøre slikt under tidspress kan få stygge konsekvenser.

Ellers er ikke "det å stå uten skyld" noe poeng for oss. For kjøper vi en (ønsket) gave til mottakeren, frigjør vi også penger for mottakeren til å kjøpe en slik ting vi selv aldri ville gi. (Og kjøper vi en uønsket gave, har vi brutt regel 1, "vil dette virkelig glede mottakeren"!). Her blir altså konsekvensen akkurat den samme enten vi gir som gave slike ting som alkohol, krigsleketøy eller "på-kanten"-gave, gir penger eller gir en annen gave som gleder mottakeren. Så bruker noen dette som argument for ikke å gi en gave av typen....., holder det ikke!

Poenget vårt er at en gave, som jo først og fremst skal glede mottakeren (her er vi helt enige, Cat68, så langt jeg ser det!), også, om den er velvalgt, skal fortelle litt om giver, hva giver står for og hvordan giver prioriterer (INNENFOR rammen av "glede mottakeren", om VI prioriterer "middags- og teservice til 12, er en slik gave uaktuelt til en mottaker som åpent har gitt uttrykk for at slikt er "bare tull og et gufs fra fortiden"). Og derfor blir gaver som alkohol og krigsleketøy feil gaver fra oss, og noe vi ikke gir.

Hvorfor vi ikke bruker penger har jeg begrunnet før, penger bruker vi til å KJØPE ting for, når vi gir en gave KJØPER vi ingenting! Og du har ikke imøtegått dette argumentet, Cat68, men du har gitt argumenter for å se saken annerledes. Argumenter jeg har veid og funnet for lette for min egen del. Uten at jeg sier at andre absolutt skal tenke som jeg tenker her. For vi har rett til å være forskjellige og se forskjellig på ting, og behøver på ingen måte å nekte å omgås folk som ikke er enige med oss selv i ett og alt! Du har rett til å vente respekt for dine synspunkter her (for du har argumentert, helt saklig), jeg for mine. Det skal mange slags follk, og mange slags meninger til for å lage en hel (fullstendig) verden!

Skrevet

Sjokkerende? Det som er sjokkerende er at voksne mennesker er så uoppdragne at e ønsker seg penger. Det er dårlig folkeskikk det. Bryllupsgaver er ment som etableringshjelp til de nygifte. har man alt man trenger burde man ønske seg donasjoner til veldedige formål.

Det er helt utrolig at folk er så frekke at de kun ønsker seg peneger. Men er man simpel så er man simpel.

Skrevet

anonym 20;25: Det er her vi blir forskjellige. Du skrev:

SITAT;

"Poenget vårt er at en gave, som jo først og fremst skal glede mottakeren (her er vi helt enige, Cat68, så langt jeg ser det!), også, om den er velvalgt, skal fortelle litt om giver, hva giver står for og hvordan giver prioriterer (INNENFOR rammen av "glede mottakeren""

Jeg synes at at giveren ikke har noe med å sette kriteriene for hva som er en passelig gave og ikke heller er det giveren som bestemmer prioriteringene til ønsket mottagerne har for selve gaven. Jeg kan til dels skjønne at man kan ha problemer med å bifalle en gave som er i strid med sitt etiske syn, men når det kommer til gaver føler jeg at man kan tenke forbi sitt eget syn ,fordi det vil ikke være ting som vil påvirke din hverdag, bare muligens din stolthet og din lommebok.S er det jo veldig sjeldent ( ihvertfall i mine kretser ) at pengegaver vil bli benyttet til våpen, alkohol eller på kanten gaver. Som regel ligger ønsket om pengegaver på et annet plan. Som da feks hjelp til å gi de muligheten til å kjøpe seg noen som joster mer en hva som vil være passende å ønske seg av enkelt personer. Hvis alle gjestene går sammen ( om det er så mange gjester at det vil være mulig å finasiere ønsket) og de kjøper selve gaven ja da er det jo flott. Men som regel vil det ikke være slik. Da kan pengegaver enten finasiere hele ønsket, eller de kan være til så pass stor hjelp at den resterende summen vil være overkommelig for mottagerne å legge til selve.

Sitat 2;

"Hvorfor vi ikke bruker penger har jeg begrunnet før, penger bruker vi til å KJØPE ting for, når vi gir en gave KJØPER vi ingenting! Og du har ikke imøtegått dette argumentet, Cat68, men du har gitt argumenter for å se saken annerledes. "

Jeg kan ikke skjønne hva du egentlig mener her, fordi for meg er dette 2 sider av samme sak. Selvfølgelig kjøper man når man gir en gave, Man kjøper jo gaven??

Fordi når man gir penger så det jo pengene som er selve gaven. Disse pengene er jo de samme man ellers bruker for å KJØPE gaven med. Jeg klarer ikke å skjønne tankegangen din her. Det er det som er argmentet mitt.

Ellers skal du ha for å være en usedvanlig saklig anonym, som det faktisk gir mening å debbatere med. Den får du masse respekt for hos meg, om det teller for noe. ;o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...