Gå til innhold

DERE SOM NEKTER Å GI PENGER SOM BRYULLPSGAVE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi, du er ei tøysejente. Hvis folk vil gi deg gave så har du bare å være takknemlig synes nå jeg. Det er bortskjemte unger som blir sure fordi de får gaver istedenfor penger. Skjerp deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hvem faen har sagt at det er du som skal ha retten til å bestemme hva brudeparet skal bruke penger på? Det har du vel strengt tatt ikke noe med, eller?" (19:52)

Nei, anonym 1952, jeg har absolutt ikke noe med å bestemme hva brudeparet skal bruke (sine) penger på, og det har jeg heller aldri hevdet! Men jeg har i høyeste grad noe med hva jeg ønsker å gi brudeparet som gave! Evner du ikke å se forskjellen, 1952, eller mener du "gaven" er noe brudeparet har rett til å diktere som underforstått forutsetning for at man skal være velkommen gjest i brylluppet. Slikt anser ikke jeg som GAVE, men som betaling for bryllupstjenesten! En bryllupstjeneste jeg ofte helst vil sluppet og under alle omstendigheter hos et brudepar med slike holdninger! For slike folk ønsker vi nemlig ikke å bruke unødvendig tid på å omgås!

Skrevet

Hvorfor irritere seg? Hvis man ønsker penger så får man en god del penger. Hvis noen ønsker å ikke etterkomme dette ønske er det ingenting å irritere seg over. Da synes jeg faktisk man er litt bortsjemt og utakknemlig.

Skrevet

Det var jo dønn umulig å forstå hva du skrev! Ser du virkelig ikke det selv? :-)

God bedring og god natt.

Skrevet

Nei det er jo ganske tydelig at det er du som er veldig interisert i å få fram din mening! Det har du jo bevist med å si det samme nå gjentatte ganger! Jeg forventet ikke et svar på mitt innlegg,men jeg ville ytre mitt synspunk! Det er jo tydelig at du nå er veldig interiselt i å lage en stor diskusjon av dette da.. Og høre andres begrunnelse?? Alt du gjorde var jo bare å gjenta deg selv! Og heller skjønner jeg ikke hvorfor du føler du må begunne din egen mening! Dine meninger er jo smurt over hele siden her så det er jo greit :)

Om jeg ikke forsto hva da?? At du IKKE henviste til et tidligere innlegg da du sa så fint at din mening sto litt lengre opp?? Visst gjorde du det!!

Eller var det for ille å skrive tidligere da. Skulle jeg omformulert det litt kansje? Evnet du ikke å forstå hva jeg mente???

Å det sier jo mest om hvem som er så interisert i å få frem sin egen mening da.. At du følte du måtte skrive mange innlegg etter ditt eget at "min mening står litt lengre opp!"

Skrevet

Men en ting jeg synes dere glemmer er jo at mange ønsker å gi et varig minne. Jeg fikk en gammel bolle fra gården der min mor kommer fra, fra min bestemor. Den er på ingen måte fancy og kostet jo ingenting. Men jeg hadde jo vært veldig uhøflig hvis jeg sa til min bestemor at jeg heller ville hatt 1000 kroner! Det går bare ikke an. Mange kan gi penger og det er helt greit. Men gi de nærmeste lov til å gi et minne. Jeg tror faktisk jeg som 80 åring kommer til å se litt på den bollen og tenke på bryllupet mitt. Synes dere forenkler dette veldig jeg. Hvis noen ønsker å gi et personlig minne er dere veldig utakknemlige hvis dere ikke tar i mot og smiler. Enten dere liker det eller ei. Vanlig folkeskikk er en fin ting å ta med seg inn i ekteskapet.

Skrevet

Jeg må si meg enig med dem som mener at man like gjerne gjerne kan gi det brudeparet ønsker seg, enten det er gaver eller penger.

Jeg skjønner ikke at noen klarer å bruke energi på å hisse seg opp over at noen ønsker seg penger, og langt mindre at man forventer at brudeparet skal komme med en redegjørelse for hva pengegaver skal brukes til. Det blir for søkt for meg.

Jeg er av den oppfatning at den beste og mest gjennomtenkte gaven, er den som er i tråd med brudeparets ønsker, og ikke nødvendigvis noe man på død og liv skulle gi fordi man mente det ville være perfekt for dem som mottar gaven.

Til dere som absolutt skal kjøpe gave: har dere tatt i betraktning at noen mennesker ikke bytter gaver (med mindre de har fått flere av samme gjenstand), fordi det kunne oppfattes som en fornærmelse mot giveren?

Slutt å være "omtenksomme" og spesielle, og innse at det er brudeparet det handler om, ikke dere!

Skrevet

hm.. er ikke det viktigste at bruden og brudgommen skal bli fornøyd? en vennine av meg giftet seg nettopp. de er studenter, bor i en liiiiten leilighet og har ikke plass til masse servise, kopper, fat, ++++ masse annet man pleier å få. det de trenger har de fra før av. Og de har ikke penger til å leie lagringsplass eller kjenner noen som er villig/har plass til å lagre det. Løsningen ble derfor at de ønsket seg penger. Disse står på en konto til de får et hus/leilighet og så kjøper de seg slike ting da.

de var overlykklige over at flesteparten ga de penger:) selvfølgelig hadde de noen som nektet og gav de et eller annet de ikke kan bytte. Og det de kunne bytte hadde de ikke plass til å lagre. så de fikk tilgodelapp som må brukes innen da og da. MASSE stress...

Jeg er en av de som legger masse tanke og omtanke i mine gaver, og nettopp derfor ga jeg de penger:) vil jo gi de noe de ønsket seg:)

Skrevet

Man vil jo takke og smile uansett! :)

Men er jo snakk om at man ikke skal være så firkantet at man ikke gir en gave "for at det ikke funker for en selv!"

Når jeg gifter meg,og min gamle bestemor kom til meg med en gammel krukke hun hadde ønsket at jeg skulle ha hadde jeg blitt oppriktig glad! Men da har jo denne tingen en verdi for henne!

Om ei venninne kommer med en krukke hun synes var bare sååå fiiin som HUN følte vi ville ha,hadde det blitt noe annet! Hadde takket og smilt uansett,men hadde jeg visst at hun kjøpte denne bare fordi hun nekter å gi penger,hadde det kansje provosert meg litt!

Mulig jeg ikke ville tenkt over det i det hele tatt hadde det skjedd,men når man nå snakker om det provoserer den firkantede tankemåten meg..

Skrevet

Jeg er rett og slett for gammel til å trasse som et barn og sabortere når noe ikke er eksakt slik jeg ønsker det skal være. For det er slik dere "gaveforkjempere" oppleves i denne debatten; som sutrete, trassete småunger!

Forhvor i all verden kan dere ikke akseptere at folk er forskjellige, og at noen kan ha andre behov, ønsker og synspunkter enn dere har?

Jeg vil påstå at det er dere som er frekke, fremfor brudeparet som ytrer sine ønsker og behov slik de står for dem.

En pengegave er også en gave! Dere er bare for smålige og sære til å skjønne det!

Skrevet

Jeg gir ikke penger i gave uansett!

Hvorfor: Fordi jeg er gnien og alltid forsøker å slippe billig fra det!

Synd for deg, men ikke min økonomi! ;)

Skrevet

Jeg synes dere er like trassige andre veien. Jeg vil også stort sett gi penger hvis brudeparet ønsker seg det. Men jeg mener likevel at brudeparet må tåle at det kommer en gave. Tror de fleste her er enige i det. Men her virker det som noen blir sure hvis de får en gave. Det synes jeg ikke de har noen grunn til. Og du som skriver om trass. Er det ikke like mye trass andre veien. Kan vi ikke godta at folk velger begge deler og at brudeparet smiler og takker uansett hva de får?

Og hvis du leser Hi, så er ikke hun veldig åpen. Hun kaller de som ikke gjør som hun vil for gjerrige! Ja, det er ikke trassig i det hele tatt. Hun oppfører seg som en treåring som ikke får det helt som hun vil. Så trassige kan dere være selv,

Skrevet

Nei, Tjukkebolle, jeg gjorde nok ikke det. Jeg skrev innlegget jeg viste til 22:09, og svarte på ditt innlegg (av 21:45) kl 22:11. Så hvordan kunne du kl 21:45 ha lest hva jeg skrev kl 22:09?

Og ja, selvsagt er jeg interessert i å få fram egne synspunkter, og gi begrunnelse for dem, det er derfor jeg deltar i diskusjonen For tror du ikke jeg er overbevist for egne del om det valget vi har gjort? Men jeg er også interessert i å lese (og imøtegå med NYE argumenter) det dere som er av motsatt mening har av synspunkter og begrunnelser for disse (og kommer det et godt synspunkt/argument jeg ikke har tenkt på før, må jeg nå min nåværende overbevisning opp til ny vurdering!). Men for å kunne imøtegå dem er jeg først avhengig av deres begrunnelser! For hva man «føler» og hva man «synes» er det umulig å diskutere, dette er helt subjektive oppfatninger som hver har rett til å ha (men ikke å forsøke å gjøre andres subjektive oppfatninger mindreverdige, det er et forsøkt på bruk av «skjult makt» i diskusjonen!!)

Men siden du ikke skjønner at man må begrunne en mening i diskusjon, forstår jeg jo at det ikke er diskusjon du ønsker! Til tross for at faktisk oppholder deg på et DEBATTforum! Ikke et «sleng-fram-noen-påstander-og-spill-dødelig-fornærmet-om-du-møter-motbør»-forum!

Selv ønsker jeg gjerne å fortsette diskusjonen. Men betingelsen for at det skal være mulig, er begrunnelser og argumenter, samt respekt for, og imøtegåelse av argumentene til den/de som er av motsatt mening. Noe jeg ikke kan se hittil:

For å oppsummere de argumentene jeg har funnet i diskusjonen med deg (tidspunkt for innlegg er satt i ()

Din påstand:

Man gir det brudeparet ønsker seg (2145, gjentatt 2243)

Mitt motargument: (2209, utdypet og presisert 2318)

Man oppfyller brudeparets uttrykte ønsker om mulig, økonomisk og praktisk, så sant dette ikke strider mot egne prinsipper for hva som er passende gaver. Nekter brudeparet å ønske noe innenfor disse rammene, har man ingen plikt til å la brudeparet bestemme, da må man egen omtenksomhet og beste skjønn (og helst byttemulighet) avgjøre valget. For det er en GAVE, ikke en «betaling for bryllupstjenesten»!

Din påstand:

Alle forskjellig syn på hva folk trenger: (2145)

Mine motargumenter (2209)

Vi tar jo faktisk et visst ansvar for at mottakeren setter pris på gaven da, siden kriterium 1 i valget vårt er «Vil dette glede mottakeren»!

Men at giveren, bytter en gave er altså helt OK om vil valgte mindre lurt i mottakers øyne

Din påstand (eller vel mer et synspunkt enn en påstand, jfr «Jeg synes»)

Jeg synes det er egoistisk bare det å ikke kunne gi penger, bare fordi man ikke synes det er en grei gave (2243)

Mitt motargument:

Man gir en gave, ikke et betalingsmiddel. Betalingsmiddel bruker jeg til kjøp og bare til det. Derfor blir det å gi et betalingsmiddel å kjøpe en tjeneste i mine øyne (og underforstått: Noe jeg ikke akter å gjøre i et bryllup jeg er invitert til) (2318)

Har jeg oversett noen argumenter du har framsatt, ber jeg deg gi beskjed.

Ellers fremsetter du følgende synspunkt (2243): Haha.. det er veldig godt mulig:p

Kan jeg be om en begrunnelse for HVORFOR dette, etter ditt syn, er veldig godt mulig, Tjukkebolle. Altså en BEGRUNNELSE, ikke en PÅSTAND? Eller mente du egentlig å si at «Jeg mener dette er veldig godt mulig, Alva, jeg har ingen argumenter begrunnelser for dette, jeg bare liker selv å tro det er slik selv»?

Jeg venter spent på dine svar (ikke nye argumenter, men SVAR, med begrunnelse) på de spørsmål jeg her har stilt deg. Og får jeg ikke det, tar jeg det som et tegn på at du enten ikke KAN svare eller ikke ønsker å imøtegå meg i debatten. I begge tilfellene blir det umulig for meg å føre debatten videre. Da har jeg gitt mine argumenter, begrunnet disse, og uten begrunnet motargumentasjon er det umulig å diskutere argumentene videre!

God natt! Ser fram til å videreføre DEBATTEN i morgen, men får nok ingen mulighet før etter kl 1700!

Skrevet

HVORFOR, 0001, er en pengegave en "gave" og ikke en "betaling for tjenesten" når penger faktisk er et betalingsmiddel?

Påstanden: "Dere er bare for smålige og sære til å skjønne det" var ikke akkurat noen saklig, god og overbevisende begrunnelse i mine ører! "Ta mannen, ikke ballen" heter det visst på fotballspråket!

Og så mitt svar på ditt spørsmål: "Forhvor i all verden kan dere ikke akseptere at folk er forskjellige, og at noen kan ha andre behov, ønsker og synspunkter enn dere har?"

Andre behov, ønsker og synspunkter kan jeg godt akseptere at folk har, 0001, det blir feil å argumentere slik. Men det er faktisk slik at det er giveren som GIR en gave, ikke mottakeren som HAR KRAV PÅ en gave! (Det man har krav på heter "ytelse", ikke "gave" på norsk"!). Og derfor er det giveren som avgjør hva som er "passende gave", ikke mottakeren! Men selvsagt tar giveren, om han/hun ønsker å gi en gave, ikke gir den av plikt, mest mulig hensyn til mottakerens ønsker. Så langt disse kan oppfylles, praktisk, økonomisk, og uten å bryte med hvilke prinsipper giveren selv har for gaver man ikke gir! For innen det siste er det faktisk giver som har siste ordet! Er det frekt av en giver å ha prinsipper for hvilke gaver han/hun frivillig ikke gir? Eller er du, 0001, ukjent med begreper som "prinsipper", "ryggrad" og "å stå for noe"? I stedet for å velge minste motstands vei, legge noen penger i en konvolutt og gi en passende "betaling" for "at jeg fikk lov til å bli invitert i bryllup hos dere"?

Skrevet

Skjønner jo at du virkelig har satt deg ned å nøye gått igjennom hva som er blitt sagt da :)

Kan vel starte med å si at om du Anonym, absolutt føler du må snakke til meg vet bruk av nicket mitt kan du jo starte med å få det rett!

Har du nå sittet å skrevet ned alle tidspunktene,og kommentarene på eget ark her før du svarte meg? Da må jeg virkelig si at interessen vi legger bak dette forumet er tydeligvis ganske så forskjellig.

Okei da svarer jeg på det jeg finner interesant :)

Grunnen til at jeg har sett på det som et tidligere innlegg er da at du har svart på noe registrert før mitt eget,og jeg da har gått utifra at det var et tidligere innlegg. Beklager! Ser jeg har gjort en feil der, men hadde ikke notert meg alle nøyaktige tidspunk :)

Men det viser jo fortsatt hvor viktig det var for deg og vise meg ditt syn på denne saken! For meg er ditt syn likestillt som alle de andre anonyme,da jeg ikke har noe å forholde meg til! Sier ikke at din mening ikke teller! Men sier at du har et tydelig og sterkt behov for å få fram dine egene meninger nesten som om du føler de er mye viktigere enn alle andres! Jeg hadde kun tenkt til å si min mening om saken,for så ikke diskutere det mer! For det er vel det man ønsker når man legger inn et innlegg her..mange forskjellige syn på saken..ikke 2 stykker som tar over hele opplegget med unødvendig diskusjon :)

Men det gikk som det gikk da du måtte fortell meg og et par til om innlegget du var redd vi ikke skulle ha sett da.

"Spill-dødelig-fornermet" faktisk.. Håper du har et tidspunkt å vise til der også da..

Unnskyld meg har du sett hva det er snakk om her inne? Om man skal gi penger i gave om noen ønsker seg det! Da er det faktisk så enkelt for meg at enten synes man det er greit eller så synes man det ikke!

Hvis du kommer med dine argumenter og tydeligvis godt nøye gjennomtenkte grunner blir faktisk ikke det å endre mitt syn på det! Jeg kommer da heller ikke til å gidde prøve endre andres syn på det heller. Er jo snakk om en gave for pokker!

hadde det vært rasisme,abort, eller andre VIKTIGE tema skulle jeg gjerne diskutert det,og håpet på at mine synspunkt kunne endret noens måte å tenke på. Men jeg gir meg da pokker i om du ser på penger som betalingsmiddel,eller om du ser på det som do-papir. Folk har nå forskjellige meninger om alt,og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være nødt å begrunne mitt syn på det?! Jeg synes at blå er en penere farge enn rød!! Sånn er det bare!

Skjult makt?? Herre hvor du har drevet å analysert her da!! Tror du at fordi jeg egentli ikke bryr meg om du kjøper plast-glass til svigers,at dine meninger er mindreverdige!??

Neida de er like mye verd som mine meninger er,men for å være ærlig så bryr jeg meg fint lite om hva noen synes om det! VAR jo bare et tåpelig innlegg.. Hadde det som sagt vært noe mere seriøst det var snakk i skulle jeg faktisk tatt meg tid å sotte meg inn i dine meninger!

Hvem er du da til å lage regler om hva som er greit og ikke greit da?

"Nekter brudeparet å ønske noe innenfor disse rammene, har man ingen plikt til å la brudeparet bestemme".........

hvem er det som skal ha denne gaven da..er det ikke brudeparet da?

Du må være utrolig firkantet!!

Å kutt ut det der påstand/mening opplegget ditt!! Alt har vel kun vært min personlige mening!

"din påstand"

"mitt motargument"

.... give me a break!

Kjenner at jeg sliter med å holde meg saklig her!

Å hva jeg velger å svare andre på deres utsagn er vel heller noe jeg ikke trenger å begrunne for deg??

Så nei jeg er ikke interisert i å diskutere noe.. du kan jo starte en tråd om noe interesant,så skal jeg vurdere om jeg kan "imøtegå deg i debatten" :P

Jeg ser veldig frem til imorgen etter 17.00 for å lese ditt svar.

Regner med det vil bli like tidskrevende(for deg) som dette!

Men vær så snill. Spar meg for klokkeslett,henvisninger til tidligere utsagn og krav på svar om alt mulig.

Hadde det vært et viktig tema skulle jeg gladelig ha argumentert mot disse begrunnelsene dine på dette O store DEBATT-forum.

Skrevet

Åhhh....kjære vene da...

Jeg kan godt fortelle noen ting jeg også når jeg først er her inne:

Når det er snakk om å ikke gi det brudeparet ønsker seg....jeg ser meg absolutt ikke som borskjemt eller noe som helst av det noen av dere sier at et brudepar kan være.

Vi giftet oss for 3år siden nå og gudene skal vite at det kommer mye rart ut av disse gavene...det er helt sikkert.

7 forskjellige typer lysestaker ser ikke jeg på som spesillt intressant...selv om jeg syns alle igrunnen var fine på hver sin måte,men hva skal jeg med alle de 7 forskjellige lysestakene.

De fleste legger ut gavelister idag som man kan tråle igjennom om man ikke vil gi penger da til brudeparet så det syns jeg er noe forbanna tull.Å det at brudeparet ønsker seg dyre ting da fra f.eks Christiania Glassmagasin og man føler man ikke har råd til å kjøpe det,fordi man syns det er for dyrt,så hvorfor i all verden kan man ikke da heller legge ved et gavekort til den butikken da....så kan man bruke det til å kjøpe seg det man eventuellt ønsket seg selv...istedetfor å kjøpe noe brudeparet ikke trenger....som er helt unødvendig.Eller å være redd for at brudeparet skal bruke pengene på noe helt annet enn hva den som gir gaven ønsker.

Gavekort er kjedelig men en fantastisk ting å gi til noen som ønsker seg noe eller sparer på noe......men jeg skal love deg at det er enda mer kjedelig å få noe man ikke trenger...man vil jo helst ikke bytte gaver man får i bryllup.Vi ønsket oss mye fra butikker vi som ikke fikk heller for vi fikk heller noe annet vi ikke trengte,vi hadde heller satt pris på å heller få et gavekort da, så vi kunne kjøpt noe av det vi sparte til foreksempel et service,bestikk el glass vi sparte på.

Noen ga oss penger,noen ga gavekort også og med de tingene fikk vi faktisk tak i mye av det vi sparte til også...vi ble bl.annet ferdig med sparingen av bestikket vi hadde spart på i årevis..endelig fikk vi begynnt å bruke det...det satt vi veldig pris på,vi fikk et ålreit nytt service vi hadde spart til,de glassene vi sparte på...endelig kunne vi begynne å bruke det også.Alt dette fikk vi til mye raskere enn hvis vi skulle kjøpt noe nå og da selv.Nå har vi komplett av det vi trenger takket være de gavekortene og evt pengene vi har fått.

Av jobben til mannen min fikk vi gavekort som kunne brukes i hvilken butikk vi ville...vi valgte å få oss et ordentlig kjelesett vi hadde bruk for som tåler mye mer og som vi kan ha i årevis.Det kommer mye godt ut av et gavekort.....om man ikke vil kjøpe gaven paret ønsker seg fordi man syns det er for dyrt....et gavekort kan man også bestemme pris på selv...jeg for min del ga ganske blaffen i hva de forskjellige ga i gavekort til oss så lenge det gjorde at det bidro til at vi kunne skaffe oss det vi ønsket oss...hadde noen kjøpt det vi ønsket oss på tilbud hadde jeg gitt ganske blaffen i det også så lenge det var noe vi kunne tenke oss så gir vel jeg blaffen i hva det har kostet for de som kjøper det.

Nei....av prinsipp så handler jeg det brudeparet ønsker seg ut ifra gavelisten de har lagt ut....og er det noe de ønsker seg som jeg syns er for dyrt så syns jeg det er en fin ting å gi gavekort jeg så er jeg iallefall med å sponser det de ønsker seg,det er iallefall bedre å gi det enn en ting de kanskje ikke har bruk for som bare blir stuet bort et eller annet sted,heller det enn å være den som gir den 7 lysestaken de ikke trenger selv om jeg har lagt masse omtanke bak den og tror de kanskje vil like den når jeg gjør det.

Vi ønsket oss tillomed et sett med lysestaker vi og de var IKKE dyre,men de fikk vi ikke....vi fikk heller 7 forskjellige andre vi ikke trengte.

Jeg kan ikke fatte at folk skal være så egosistiske jeg at de absolutt SKAL kjøpe ting bare fordi de vil gi en ting....om dere skal det så kjøp iallefall fra listen de legger ut så er dere sikker på at de får det de ønsker seg,er det for dyrt så kjøp et gavekort da så får de ikke brukt pengene på å betale bryllupet...det kan gjøre at de får tak i det de vil ha.Jeg syns iallefall at det er utrolig kjiipt å måtte bytte noe fordi jeg får noe som ikke passer for oss,det er jo ikke det vil vil...er det ikke utrolig kjipt å gi en gave med byttekort istede for å bidra med noe de ønsker seg da eller gi noe som kan bidra til noe de ønsker seg???

Finner dere det de ønsker seg på tilbud så gi nå heller det da enn å gi ting de ikke vil ha selv om det er så godt gjennomtenkt fra dere som overhodet mulig så er det jo fortsatt ikke noe de har ønsket seg.

Nei kjære dere som handler av omtanke...det er veldig søtt av dere å gjøre det men fra ei som har den erfaringen ganske så nyopplevd.....så er det utrolig kjiipt å få noe man ikke trenger overhodet...selv om dere har handlet av omtake aldri så mye osv så tror jeg heller paret vil ha gavekort fra den butikken de ønsker seg noe enn at dere skal kjøpe noe helt annet.

For det er TING SOM ER MER KJIPT ENN Å FÅ GAVEKORT OG PENGER: og det er å bytte noe man har fått i gave....Gi heller et gavekort med en liten ting ved siden av som ikke er så dyr da,så har de fått begge deler.En ting det ikke er så farlig om de bytter og en ting hvor de faktisk kan få tak i ting som trengs.

Jeg bare lurer på en ting,kan dere være så snill å fortelle meg,hvorfor er det så viktig å heller gi en ting med omtanke bak som de kanskje ikke trenger enn å gi de et gavekort el penger så du heller kan være med å sponse på noe de trenger istedenfor????

HVORFOR ER DET SÅ VIKTIG???

Gi heller et gavekort med en liten ting ved siden av som ikke er så dyrt da,så har de fått begge deler.En ting det ikke er så farlig om de bytter og en ting hvor de faktisk kan få tak i ting som trengs.

Skrevet

Ojda,dette ble ganske langt og det kom et par ting 2 ganger,det var virkelig ikke meningen.Men men,gjort er gjort.

Skrevet

Hei og hå....til alle som ikke gir gavekort eller penger:

Syns faktisk ikke det har noe med økonomien å gjøre når man handler noe paret ikke ønsker seg da...hvorfor er det så viktig å gi en gave paret ikke trenger.....det er ingenting som er mer kjipt enn å få en gave man ikke trenger eller en gave det er det 7,8,9 man får det samme av.

Klart det er giveren som bestemmer hvor mye man gir i gave det er ikke det det er snakk om paret blir glade uansett om de får gave til 200 el til 1000 så lenge det er noe de kan ha behov for,det er helt riktig det,men hvorfor kan man ikke da heller gi et gavekort da om man føler ting blir for dyrt....legg heller ved en liten ting som ikke er så viktig da,hvis gave i seg selv er sååå viktig.

Det er utrolig trist å måtte bytte en gave man ikke trenger....for det er jo ikke det man vil gjøre egentlig...forstår dere ikke det ???Hvorfor skal paret takke pent uansett når det er noe man ikke har behov for,er det ikke mye bedre heller å kunne bidra til noe de har behov for da i form av et kjedelig gavekort....det er enda kjedeligere å få en gave man ikke har behov for bare fordi giveren absolutt vil gi en gave og ikke et gavekort el penger.

Vet ikke hva som er mest EGOISTISK jeg å gi noe paret ikke trenger bare fordi de MÅ gi en gave,eller å gi de noe de trenger.

Skrevet

ANONYM 19.47 28.06:

Det gir jo ikke mer omtanke i å gi en gave paret ikke trenger syns du det da????Syns du ikke det er kjipt å gi en gave de ikke har behov for og som de kanskje vil bytte,hvor kommer omtanken inn i bildet da???

Er det ikke heller mer omtanke å gi penger el gavekort da,så du faktisk kan bidra til at de får tak i det de trenger,syns det ligger mer omtanke i det egentlig.

Hvorfor skal ikke folk gi penger,er målet noe mer å gi brudeparet ting de ikke har behov for....syns det er en mer billig og feig utvei....bare fordi du absolutt vil gi en ting.

GI ET GAVEKORT DA FOR POKKER,SÅ SLIPPER DU Å TRO AT PENGENE VIL FYLLE OPP BANKKONTOEN OG AT DE BLIR BRUKT TIL BETALING AV BRYLLUPET.

Syns gave med byttekort er feigt jeg bare fordi du av prinsitt SKAL gi en gave...og det finnes ikke noe mer kjipt for et brudepar å måtte bytte bort den tingen de får,for det er absolutt ikke det vi vil.

Å hvorfor skal vi ha den jobben med å bytte ting når vi kunne fått en ting vi har behov for el et bidrag til noe vi har behov for enn å måtte bytte noe i en butikk vi antagligvis ikke har noe gjesteliste i allikevel så får man ikke det man har behov for uansett.

DET ER DET SOM ER FEIGT!!!!

Skrevet

Ok da sjal jeg prøve å argumentere for hvorfor jeg har det synet jeg har, og hvorfor jeg synes det blir feil å gi gave utfra egne prinsipper og vurderinger.

Hvis brudeparet ønsker seg pengegaver, tenker jeg at det er gjennomtenkt og i trå med hva de synes er praktisk. Kanskje brudeparet ønsker seg noe helt spesielt, men som er så dyrt at man ikke kan ønske seg det av enkeltpersoner. la oss si en spesiel reise, et kunsverk, eller hva det nå måtte være. Hvis brudeparet da får penger av mange kanskje de samlet har råd til den ene tingen de så inderlig ønsker seg. Da ville jeg vært glad om min penge gave vært med på å oppfylle et stort ønske til de jeg i utgangspunktet ønsker å glede.

Du skriver også at prinsippene dine står i veien for visse ønsker og jeg skjønnte det slik at kjøp av Cognac er en slik prinsipp. Fin Cognac er virkelig ikke billige saker, og noen har faktisk forskjellige typer alkohol som hobby og samler på dyrgriper. Hvorfor skal jeg da la MITT syn på alkohol stå iveien for å virkelig være med på å glede noen annen, hvis det er dette som er det helt store for mottageren. Det er noe ganske annet hvis vedkommende ønsker seg alkohol for å sprette korken og drikke dyredommen som saft. Men samlere gjør ikke det. Da er ikke den Cognacen verre å kjøpe mener jeg en om man legger den samme summen på et sjeldent frimerke (hvis det nå var det man samlet på)

SÅ kommer vi til våpen som du da også i prinsippet har noe imot. Det finnes da jegere eller de som har skyting på annen måte som hobby/Idrett og jeg kan bare tenke meg hvor mye et våpen for en skiskytter feks virkelig koster. Mener du da at dine egne prinsiper skal stå ivegen for at denne idrettsmannen kanskje kan få oppfylt sitt ønske å få kjøpt akkurat de våpnet som vil realisere drømmen til mottageren av gaven.

OG for å ikke motgå dine prinsipper vil jo en pengegave være perfekt siden du gir penger og ikke akkurat den tingen du er motstander av. Det er det jo mottageren selv som kjøper og du står uten skyld.

En gave er ikke bare en gave uansett om du gir til en enkeltperson eller et brudepar. Gaven skal jo (etter mitt syn) helst stå i forventing til det mottageren ønsker seg.Det er jo det som gir gleden. Ønsker de seg deler av et servise ja så kjøper man så fremt man kan det. Og ønsker de seg penger for å selv samle til noe virkelig dyrt de ønsker seg , ja da gir man det. Det er mitt syn og min begrunnelse for hvorfor jeg har det synet.

Skrevet

Jeg syns du argumenterer litt rundt deg selv akkurat nå; "Og derfor er det giveren som avgjør hva som er "passende gave", ikke mottakeren". Javel, ergo så kan de som ønsker å gi penger, gi penger da.

De hele blir også en tanke selvmotsigende når du også skriver at penger er et betalingsmiddel. Mulig det, men du betaler da også gaven du kjøper, så rent prinsippsmessig så er det akkurat det samme å gi en gave og å gi penger.

Hvis brudeparet ønsker seg penger fordi de kanskje heller har lyst å kjøpe seg nytt kjøkken, dra på bryllupsreise eller andre ting som de ikke ellers hadde hatt råd til, så vil jeg som gjest imøtekomme det ønsket og ikke trumfe en gave fordi penger er et "betalingsmiddel". I en sånn sammenheng blir faktisk det å gi å gi penger det samme som å gi en gave, fordi pengene fører til akkurat det brudeparet ønsker seg mest. Men du må jo gjerne stå på dine prinsipper og vise at du har "ryggrad", men for meg fremstår det egentlig bare som egoisme.

Skrevet

Det overstående var rettet til anonym 00.58, hvis det ble litt uklart!

Skrevet

Det er vel ingen brudepar som blir sure om noen kommer med gave selv om de ønsker seg penger. Om man får opplyst at brudeparet ønsker seg penger, bruker vel de fleste å gi penger!?

Når et brudepar ønsker seg penger så er det vel fordi de ønsker å bruke pengene til en bestemt ting/reise?

Da må det vel føles fint å kunne gi en pengegave slik at brudeparet kan få kjøpt denne tingen/ dratt på en reise som de kanskje ønsker seg over alt på jord?

I våre tider er det jo mange som gifter seg etter flere års samboerskap og gjerne etter et par barn. Når man er så etablert, så har man gjerne også det man trenger av servise, bestikk, pynt osv..

blir litt keitete å kjøpe gaver for å fylle opp brudeparets hus enda mer. Ting de kanskje ikke har plass til engang.

Da vi giftet oss, gjorde vi det så lite som mulig fordi vi ikke ønsket noe store greier. Vi giftet oss på tinghuset med bare nærmeste familie tilstede.

Vi fikk endel tlf før den "store" dagen om hva vi ønsket oss (dette var fra familie og venner som ikke skulle være tilstede) Vi gav klar beskjed om at vi setter pris på tanken, men vi har absolutt ikke tenkt å ønske oss noe siden vi ikke inviterer til storkalas. Vi gav også våre nærmeste familie beskjed om at om noen spør, så gi beskjed om at vi ikke ønsker noe, men setter pris på gesten.

Allikevel endte vi opp med gaver i hopevis fordi folk synes antageligvis de burde kjøpe noe uansett hva vi hadde sagt. Egentlig litt respektløst også, selv om vi satt pris på omtanken. Av min onkel som for eksempel aldri har vært i mitt hus, fikk vi en orange linduk til 99kr (glemte å ta av prisen) til spisebord. Ikke vår stil i det hele tatt og ikke visste han om den ville passe vårt bord. Serdeles ubrukelig gave. Vi fikk også masse dårlige kaffemaskiner som vi ikke har bruk for og vaser, glass, bestikk og syntegjenstander som ikke passer inn hos oss. Hvor skulle vi gjøre av alt dette? Ble til at vi måtte gi bort mye til frelsesarmeen, for vi hadde ikke plass og mesteparten kunne ikke byttes. I tillegg måtte vi selvfølgelig lage takkekort, for man takker jo selvsagt for gaver man får.

For oss ble det mye styr at folk ikke kunne høre på oss, brudeparet, selv om vi selvsagt satte pris på at de ville gi. Men da ville vi også ha skrevet en ønskeliste.

Jeg mener man skal respekterer hvert brudepar sitt ønske, for du vet aldri grunnen til hvorfor de ønsker seg det sånn.

Skrevet

Det er meg over deg...hehehe.

Denne er jeg helt enig i....det var mye av dette jeg mente også..syns man også skal respektere brudeparet og hva de ønsker.Det er jo ikke noe med egoisme å gjøre...er isåfall like mye egoisme å ikke respektere de som skal gifte seg ved å gi ting de ikke ønsker seg heller.Man vet aldri grunnen nei,sant det.

Blir nok ikke sur,heller mer oppgitt av at man ikke kan gjøre som brudeparet ønsker....det er jo deres dag så hvorfor kan de ikke få det de ønsker seg..:-)

Skrevet

Mange ønsker seg jo penger til bryllupsreisen. Vanskelig å bytte inn en kaffetrakter i det..

Da jeg ble konfirmert ønsket jeg meg penger fordi jeg endelig skulle få begynne med kontaktlinser, men måtte betale selv. Vanskelig å bytte ut smykker i det. Jeg som aldri går med smykker..

Da vi giftet oss ønsket vi oss penger til bryllupsreisen og gavekort på Ikea. Vi fikk mange gavekort på glassmagasinet. Strevde med å bruke de opp da vi ikke fant noe der vi ville ha. Hadde vi ønsket oss noe fra glassmagasinet, så hadde vi sagt det. Gavekortene fra IKEA derimot forsvant fort.

Har du noen eksempler på disse gjennomtenkte gavene? Hvis vedkommende ønsker penger eller gavekort så er det jo ikke sikkert at gaven din allikevel er så gjennomtenkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...