Gå til innhold

Mener dere mennesker er mer verdt enn dyr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener ikke det.

Skrevet

Ja så klart. Vi spiser jo dyr.

Skrevet

Hadde det vært en nødsituasjon og jeg måtte velge mellom å redde et dyr eller menneske, hadde jeg reddet menneske!

Skrevet

"Ja, såklart, vi spiser jo dyr" Du har ikke fått med deg at dyr spiser mennesker du eller?

Skrevet

Altså både ja og nei. Jeg synes ofte mer synd på dyr enn jeg synes synd på mennesker. Jeg er utrolig glad idyr.

Samtidig ville jeg ikke valgt å fjerne et menneskelig familiemedlem fremfor et familiemedlem som er dyr hvis jeg måtte velge. Aldri i verden!

Hvis en bjørn går til angrep på kameraten min og jeg har våpen, så ville jeg rettet våpenet mot bjørnen og skutt om det var nødvendig for å redde kameraten min sitt liv.

Men jeg mener at dyr ikke skal pines unødig pågrunn av oss mennesker. Jeg synes dyr fortjener å bli behandlet humant. De fortjener å bli respektert. Hvis de skal avlives bør de være bedøvet slik at de blir bevisstløs, eller at de får sprøyte som gjør at de dør fredelig. Jeg mener også at dyr bør få et sterkere vern enn de har idag. F.eks dyrepoliti eller lignende???....

Skrevet

Ja, absolutt.

Skrevet

Ja, selv om det er med motvilje jeg innrømmer det. Er utrolig glad i dyr og anser dem som verdifulle skapninger med følelser og stort verd, men om jeg måtte velge mellom livet til et dyr og et menneske ville jeg jo valgt mennesket. I hvertfall i de fleste tilfeller ;-)

Skrevet

generelt ja, men at det finnes enkelte dyr man kan verdsette mer enn mennesker eller enkelte mennesker man kan verdsette mindre enn dyr er nok definitivt tilfelle...

Skrevet

Nei! Selv om vi er en del av en næringskjede der vi må spise andre dyr for å overleve, verdsetter jeg ikke et dyreliv mindre enn menneskeliv! Når det er sagt ville jeg ikke ofret et familiemedlem foran et dyr, men i veldig mange situasjoner ville jeg heller sett at et dyr overlevde og hadde det bra enn et menneske... Mennesker har ALT for mye tilrettelagt. ALT skal handle om menneskers ve og vel, på bekostning av dyrene... Tragisk...

Dyr burde absolutt fått bedre vern!!!

Skrevet

dyr burde absolutt fått et bedre vern????

det burde da mennesker også!!!.. i større grad enn dyrene.

helst skulle alle dyr og mennesker ha det bra.

men det kommer aldri til å skje desverre..

men hva ser du som et dyr?

fra mus til hest liksom?

er en mark et dyr??? (det er jo en mini-mini slange)

- hvis en slange er et dyr da....

Skrevet

Svært så trangsynt du var da 22:05...

Pga. jeg ikke ramser opp til deg hvilke dyr jeg anser som verdige, så kan vi bare drite i det...? Mennesker generelt har et godt vern! Bare noen som er uheldig og faller utenfor, men ellers er vi et resultat av egne handlinger. Hvor mange organisasjoner vet du ikke om som tar for seg å hjelpe mennesker??? Hvor mange hjelper dyrene???

Det jeg prøver å si er at flere burde talt dyrenes sak. De kan ikke prate for seg selv. Og mennesker i det store og det hele burde bry seg LITTEGRANNE mer om dyrenes ve og vel, i stedet for å være så egosentrisk...!

Skrevet

"Bare noen som er uheldig og faller utenfor"

Si meg, hvilken verden lever du i?

Skrevet

til 22:15

det var et spørsmål av ren nyskjerighet og det var ikke sånn ment som du kanskje trodde.

men ja, jeg er nyskjerrig om hvilke dyr du mener...

du tenker kanskje på norske folk du nå, vi har et bra menneskevern.

men jeg tenker på hele verden jeg. og det er slettes ikke bra.

jeg er enig i at dyrene bør få et bedre vern jeg også, men jeg mener det er viktigere og ta seg av menneskene.

hilsen anonyn 22:05

Skrevet

Nei, egentlig ikke.

Alle vil jo verne om sin egen rase. Vi velger mennesket om vi må velge en å redde. Det samme gjør de fleste dyr - velger å redde sin egen rase. En mor er en mor hos de fleste raser(med unntak der mor ikke nærer omsorg etter fødsel). Til og med krokodiller er omsorgsfulle mødre, selv om de legger egg.

Skrevet

anonym 22:18: sikkert i samme verden som deg (dessverre...?) Med å falle utenfor mener jeg de som ikke er et resultat av egne handlinger, men de som av ulike grunner havner i "uføre" (sykdom o.l). De er det grunn til å synes synd i.

anonym 22:20: at menneskene rundt meg har det bra er viktig (for meg). hva som skjer i den store verden kan jeg dessverre gjøre lite med, men "trøster" meg med at det alltis er noen som hjelper dem. Få mennesker hjelper imidlertid dyrene, og det irriterer. Så enkelt er det.

Det bunner og grunner i at vi har vidt forskjellige syn på dyr og mennesker...

Skrevet

anonym 22:34

ja vi må ha forskjellig syn på dyr og mennesker.

jeg synes vi burde fårr mer hjelpemidler til dyrene som bedre dyreværn osv. MEN jeg tenker mer på mennesker. de menneskene rundt meg har det bra og det er viktig. men de menneskene jeg ikke kjenner som har det vondt er viktig det også!!!

kjenner jeg blir mer og mer provosert og for å sette det på spissen så synes jeg mer synd i ei lita jente på 4 år som blir voltatt enn en gris!

tenk på alle barna som blir bortført og familien deres.

personer og familier rundt :

-mennesker som ikke ser en annen mulighet til selvmord

-de som lever på psykriatri hele livet

- barn som er oppvokst med vold/rusmisbruk

-og de som bruker det selv

det er så mye av det bare i norge men tenk da også på andre land

-krig

-sult

-fattigdom

og MYE annet..

og ikke si at dyrene opplever dette!!!

men sånn at du forstår med 22:34 så er det mye vi kunne gjort for dyrene også, men hva prioriterer du????

hilsen 22:20

Skrevet

22:20: som jeg sa tidligere så er det så mange mennesker, organisasjoner, osv., som hjelper disse stakkars menneskene du nevner. Og ikke misforstå: jeg synes synd i dem også... Men i.o.m at det er så få mennesker som taler dyrenes sak, så er jeg mer engasjert i det. Jo lengre jeg lever, jo mer opplever jeg at mennesker gir en god f... i dyrene rundt oss. Både bruksdyr og kjæledyr. Når mennesker kan kjøre over katter og andre dyr uten å ense det... bare kjøre videre.. jo da blir eg forbannet! Og selv om dyrene ikke opplever akkurat det DU nevner, så betyr det ikke at de lider. Sånn samfunnet er lagt opp i dag så er dyrene kun tilstede for å GAGNE menneskene, og det er etter min mening helt feil...

Skrevet

Nei, jeg mener ikke det.

Men det er ganske interessant å se at det diskuteres oftere når grusomheter mot dyr utføres enn når det er mot mennesker.

Fks når to elgfoster lå i en veigrøft etter en påkjørsel av en elg engang. Da var det balluba. Førstesidestoff om de stakkars elgfostrene. Og det var jo fælt. Men det er tusenvis av menneskefoster som hvert år blir tatt av dage uten at det blir førstesidestoff.

Skrevet

22:54

ja, det er sant det.

det finnes ikke så mange hjelpemidler for dyr som mennesker.

ig det er dumt det ikke finnes flere.

selv har jeg en del husdyr og er veldig glad i dyr og ser på mine egene som familiemedlemmer.

men det jeg skulle fram til er at jeg velger ikke dyr framfor mennesker.

og det er jo noe vi kan gjøre med det som enkeltmennesker også.

jeg er med i en rekke facebookgrupper, og gir måndentlige småbetalinger til dyreorginasjoner, er fosterfamilie til to små pusefrøkener nå. og jobber som frivelig på omplasering av dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...