Gå til innhold

Alle som skal operere for skjedefremfall.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt 3. barn nå og regner med bli operert for fremre kjedevegg fremfrall etter fødselen (altså så snart det lar seg gjøre). Min gynekolog sier jeg er en "god" kanditat for operasjon og at resultatene ofte blir bra. Men hva er bra? For min del så henger kjedeveggen som en bul i åpningen til kjeden (ikke ut) - vil dette forsvinne helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barney: De syr jo slik at skjeden blir stram igjen, så regner med at du ikke vil merke skjedeveggen som en bul lenger etter operasjon ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som skal operere for fremre skjedevegg...Jeg ønsker også denne operasjonen men de sa til meg at da har du sjanse for at de ødelegger nervene og at du lekker urin. Fikk du en slik advarsel? Vil forresten tro at bulen forsvinner ja, etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har blitt fortalt er at jeg kan begynne å lekke urin - men hvis man er flink med bekkenbunns trening, så vil risken for det være minimal. Har forstått at det er en relativt vanlig opersjon, tenker derfor at risken ikke er så stor for at noe går galt - naivt av meg eller realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Må få et barn først, før jeg snakker med dem igjen :) De sa at fremfallet mitt var helt normalt og feide bort at jeg sliter med det, som om det ikke var viktig. Bare sa at jeg fikk valget om å lekke urin resten av livet eller leve med et normalt fremfall. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare at jeg kjenner at noe kommer ut av åpningen. Noen dager er bedre enn andre, avhengig av syklusen og sånn. Det blir nok verre med årene og jeg vil at dette skal fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du plaget av dette til hverdag eller kjenner du det bare hvis du kjenner der nede? Det skal visst være vanlig med litt fremfall. Men hvis du er plaget av det så er det lurt å oppsøke en gyn for å høre hva han/hun synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått konstatert noenting, men å lese her er litt befriende. Har følelsen av at en ruglete del av skjedeveggen "henger" litt ut av åpningen. Ikke noe allright, men det går kanskje over av seg selv? Det er fire mndr siden fødsel, kan jeg regne med at det blir noe bedre, eller er det bare å gå til gyn med en gang?

 

Setter veldig stor pris på å få noen erfaringer fra dere.

 

"mai09"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten del av skjedeveggen hengende litt ut i skjedeåpningen. Ser ut som en ruglete rød klump. Jeg trodde jeg hadde fått fremfall, men neida, det har jeg ikke i følge gyn. Jeg har litt for stor skjedeåpning etter revning, og derfor vises det som er på innsiden litt for godt. Så ikke ta sorgene på forskudd.

 

Fremfall er når enten tarmen lager en bulk i skjeden, eller at urinblæren gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk anonym 22:17. Høres egentlig mer sannsynlig ut. Jeg har både en rift og et klipp, og det merkes i grunn godt fremdeles.

 

Men er en litt for stor åpning noe som kan gå over av seg selv, eller må det fikses? Og hjelper det med kniping?

 

"mai09"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniping hjelper kjempemasse! Og uansett så trekker vevet rundt skjedeåpningen seg masse sammen de første månedene. Jeg er blitt MYE bedre...

Men jeg synes fremdeles at åpningen er for stor, så jeg skal inn å sy igjen litt. Legge på et par sting ekstra.

Så du får nok bare samme beskjed som meg... Knip masse og se det an 1 år etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info- det hjelper på motet:-) Nå skal jeg fortsette, og intensivere knipinga og holde motet oppe! Må si jeg synes forandringen i underlivet er temmelig massiv etter fødsel, selv om jeg på ingen måte forventet at alt noengang skulle bli akkurat som før. Dessuten synes jeg det snakkes forunderlig lite om det. Jeg hadde i hvertfall en forestilling om at det meste ville være bra igjen etter relativt kort tid. På sykehuset snakket de om 10-14 dager, men det må jo kun ha vært tiden det tar for stingene å gro???

 

Nei, litt større åpenhet og ikke minst ærlighet hade gjort seg på dette området :-)

 

"mai09"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen du!

 

Ja, unge jenter får jo sjokk etter fødsler, man aner jo ikke hva man går til for man blir ikke fortalt om det!!

Er også enig med deg at mer åpenhet hadde gjort seg. Men du vet..de gjør jo alt for å unngå KS og gud forby at det ble litt åpenhet angående skadene på mors underliv i forbindelse med fødsler. Fødsler blir romantisert. Klart man ikke kan forvente å bli som før, men noen får større forandringer enn andre, ofte plagsomme... men man blir aldri fortalt noe om dette. Pussig syns jeg..at underlivet til mor ikke blir nevnt en eneste gang på svangerskapsskontrollene... Vel, vel.

Vi får støtte hverandre.

 

Det jeg har hørt iallefall er at underlivet fortsetter å leges opp til 1 år etter fødsel. Selve stingene gror nok på 10-14 dager ja.

Men hos meg er også stingene grodd veldig fint, men det er ikke sydd fint. Med det mener jeg at der det er sydd er det grodd bra, problemet er bare at det er veldig mangelfullt sydd.

 

Jeg var faktisk på sykehuset idag jeg, For jeg ble jo lovet operasjon... Men hun ville ikke operere på meg, for hun mente jeg så helt normal ut etter en fødsel. Slik man måtte regne med etter en fødsel...

 

Så.... jeg må nok leve med slik jeg ser ut der nede. Får ta tiden mer til hjelp. Er 10 mnd siden fødselen min nå.

 

Er uansett mye bedre nå enn jeg var. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til OKT09:

 

Har du operert nå??

 

Husk at du lovet å komme inn her å fortelle om din opplevelse av det hele..;);)

Håper du kommer med en update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann heisann.

 

Joa skal fortelle:)

Jeg skal opereres ca 15 oktober. (Altså en rectocele pga en vaginalrift)

Da blir det ca 8,5 md siden fødselen.

 

Er veldig spent på hvordan det blir. Jeg er mindre plaget ved toalettbesøk nå enn tidligere, så noe positivt har skjedd. Men jøjemeg så bra å få det reparert!

 

Til alle dere som snakker om slapp fremre skjedevegg osv, kan jeg melde at min er vurdert å være slapp av to gynekologer, men ikke mer enn at det er normalt å se slikt etter en fødsel. (og det er heller ikke endret seg noe siden ca 2 md siden fødselen, så tror ikke det kommer til å skje noen under i den saken.) Skulle jo ønske den ikke var det, for det blir veldig press når jeg hoster, og føler det litt ufikst, men leste om en dame som så på det som en "endring" heller enn en "feil". Det fokuset prøver jeg ha.

 

Føler jeg er et fint case for hva som skal opereres. Skader vs." endringer".

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen en bra idé at underlivet etter fødsel hadde vært et tema for svangerskapskontroll! Skal nevne et for jordmora mi neste gang jeg treffer på henne (hadde ei super jormor jeg ser av og til). Det er jo som du sier, ingen som nevner hva man faktisk kan vente, og når man står der lettere sjokkert over hva som har skjedd møter man bare ovenbærenhet om at dette er helt normalt... Og at det er nomalt betviler jeg ikke, men like fullt en ubehagelig overraskelse for mange av oss.

 

Mitt første barn er tatt med KS, og det var faktisk langt lettere å komme seg den gangen. Og da ble jeg selvsagt advart mot at tiden etter fødsel ville bli veldig tøff... Ja, ja, jeg er i grunn veldig fornøyd med selve fødselen, men skulle ønske jeg både var litt bedre informert og tettere fulgt opp med tanke på hva det innbærer å revne og klippes... Når det er sagt anbefaler jeg ikke KS heller. De første to ukene da var temmelig fæle, men da var også det meste over.

 

Nå har jeg etter å ha vært litt inne på disse sidene også"dybdeintervjuet" en del venninner om hvordan de har opplevd eget underliv etter fødsel. Mange gremmer seg når de tenker tilbake, men alle snakker om at det faktisk gir seg etterhvert, så jeg får smøre min utålomodige sjel...

 

Vi får håpe av vi alle blir fin-fine "down-under" etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 12.06-20.59 her :)

I går ble jeg operert for rectocele. Operasjonene tok ca 30 min. Jeg fikk spinal bedøvelse men det virket ikke skikkelig derfor la de meg i narkose,Selve operasjonen husker jeg derfor ikke mye av... Spinalbedøvelsen slo først skikkelig inn etter operasjonen, litt plagsomt å ikke kunne bevege bena, men herlig å slippe smerter :)

Ble operert kl 10 og reiste hjem kl 18. Har litt smerter, men jeg overlever :o) Spiser paracet og det hjelper litt. Nå er jeg sykemeldt i en mnd. Skal ta det helt med ro og ikke løfte noe de to første ukene.

 

Spør hvis dere lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heij 12.06-20.59:)

lurte litt på hvilke plager du hadde før operasjonen og hvordan det så ut nedentil..? ?? måtte du sloss for å få operasjon,eller var de behjelpelige??

 

 

hilsen lille meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...